Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Byta koppling CTR-04?
-
Snuffan
- Bil: CTR EP3 -04
- Namn: Petra Tornelv
Tjena,
Behöver lite tips och råd.
Har originalkoppling samt JDM låda med diff på min Type.
Nu har jag lite problem att få i växlarna ibland. Får trampa ner kopplingen nån gång extra innan växeln går i. Tvingar ALDRIG i växlarna utan frikopplar och provar på nytt.
Har väldigt lite kopplingsspel med, och den är hård som ett as. Det var iof min förra också trots nybytt låda till JDM diff.
Detta är inte alltid utan mest när den är kall. Efter varmkörning så funkar det mycket bättre.
Hade den på service i vintras på Honda i Helsingborg där jag bad dem kolla extra om det va nåt fuffens med kopplingen. Men de hade inga anmärkningar på den.
Verkar inte läcka någonstans och jag hör inga missljud från växellådan så jag antar att det kanske är så att den börjar bli lite gnällig.
Bilen har gått strax över 9800 mil så jag tycker att kopplingen inte borde surna redan nu?
Anyhow.
Jag har bestämt mig för att byta den iallafall då jag inte vill ha onödigt slitage och riskera att växellådan blir gnällig.
Har kikat på Exedy stage 1 och undrar om ni har några bättre alternativ?
Har lite extra godis på kärran och den ligger på ca 240hk enl. bänkning gjord tidigare, så stage 1 borde väl räcka?
Tips?
Råd?
Tacksam för alla råd ni kan ge
Behöver lite tips och råd.
Har originalkoppling samt JDM låda med diff på min Type.
Nu har jag lite problem att få i växlarna ibland. Får trampa ner kopplingen nån gång extra innan växeln går i. Tvingar ALDRIG i växlarna utan frikopplar och provar på nytt.
Har väldigt lite kopplingsspel med, och den är hård som ett as. Det var iof min förra också trots nybytt låda till JDM diff.
Detta är inte alltid utan mest när den är kall. Efter varmkörning så funkar det mycket bättre.
Hade den på service i vintras på Honda i Helsingborg där jag bad dem kolla extra om det va nåt fuffens med kopplingen. Men de hade inga anmärkningar på den.
Verkar inte läcka någonstans och jag hör inga missljud från växellådan så jag antar att det kanske är så att den börjar bli lite gnällig.
Bilen har gått strax över 9800 mil så jag tycker att kopplingen inte borde surna redan nu?
Anyhow.
Jag har bestämt mig för att byta den iallafall då jag inte vill ha onödigt slitage och riskera att växellådan blir gnällig.
Har kikat på Exedy stage 1 och undrar om ni har några bättre alternativ?
Har lite extra godis på kärran och den ligger på ca 240hk enl. bänkning gjord tidigare, så stage 1 borde väl räcka?
Tips?
Råd?
Tacksam för alla råd ni kan ge
Petra Tornelv
Honda Civic Type R -04
----
Tidigare:
Civic Type R GT -16
Honda Civic Type R -04
Honda CRX Del Sol VTi-92
Honda CRX Del Sol VTi - 93
Honda Civic Type R - 04
Honda CRX Del Sol VTi - 92
Honda Civic Type R -04
----
Tidigare:
Civic Type R GT -16
Honda Civic Type R -04
Honda CRX Del Sol VTi-92
Honda Civic Type R - 04
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
Om kopplingen börjar bli sliten så märker du det mest på att den slirar vid gas, och att växlarna teoretiskt sett ska gå i lättare, inte svårare, länken mellan motor o låda är just koppling, tar man bort det går motorn och man kan slänga i växlarna hur lätt som helst utan att det händer något. Däremot kan det vara kopplingens slavcylinder eller huvudcylinder som inte kopplar som det ska, läckage utvärtes eller invändig.
Hur är det med oljan i lådan, när blev den bytt senast?
Hur är det med oljan i lådan, när blev den bytt senast?
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Låter som din koppling börjar tappa spänsten i fjädrarna alternativt att ditt centrum är utmattat i materialet. Vanligaste kopplingsfelet blir då att man kan hyffsat lätt växla som vanligt på låga varv, men så fort du kliver upp i varvtal är det ruskigt svårt att få i växlarna uppåt, och i princip omöjligt nedåt. Känns detta fenomen igen så är det din koppling som är kass.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
Snuffan
Grejen är den att det är typ 1:an 3:an och backen som är trixigast att få i. Detta i typ stadskörning. I högre farter/varvtal är det inga problem med de högre växlarna eller nedåt.
Blir inte klok på detta.
Kopplingen måste pressas i mattan för att växlarna ska gå i, går inte att slira på den utan det är allt eller inget som gäller.
Enligt serviceboken har nog inte växellådsoljan blivit bytt ännu, kanske ska prova med det fast än det är ca 2000mil kvar till bytet?
Angående läckaget så har jag inte lyckats hitta något, och nu är det ännu svårare då den nyss blivit underredsbehandlad.
Om det är invändigt läckage, hur vet jag det?
Är det trixigt att byta huvud/slavcylindern?
Blir inte klok på detta.
Kopplingen måste pressas i mattan för att växlarna ska gå i, går inte att slira på den utan det är allt eller inget som gäller.
Enligt serviceboken har nog inte växellådsoljan blivit bytt ännu, kanske ska prova med det fast än det är ca 2000mil kvar till bytet?
Angående läckaget så har jag inte lyckats hitta något, och nu är det ännu svårare då den nyss blivit underredsbehandlad.
Om det är invändigt läckage, hur vet jag det?
Är det trixigt att byta huvud/slavcylindern?
Petra Tornelv
Honda Civic Type R -04
----
Tidigare:
Civic Type R GT -16
Honda Civic Type R -04
Honda CRX Del Sol VTi-92
Honda Civic Type R - 04
Honda Civic Type R -04
----
Tidigare:
Civic Type R GT -16
Honda Civic Type R -04
Honda CRX Del Sol VTi-92
Honda Civic Type R - 04
Det går att justera kopplingspedalen på ctr ganska enkelt om man lägger sej ner under ratten och plockar bort plastkåpan så man ser länkaget till kopplingspedalen. Där kan du justera hur fort kopplingen tar.. Jag tycker att du bör börja med att justera kopplingen och se om det gör någon skillnad. Om det gör det så tycker jag att du även ska byta oljan i lådan om det är så att du fått lite extra slitage med tanke på dåligt justerad koppling.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
-
Snuffan
Ofan, så den går att justera? Trodde jag inte.
Har varit där och oljat upp innan i hopp om att det skulle bli bättre, vilket det blev för en dag eller två inbillade jag nog mig.
Så då kör jag som såhär:
1. justera kopplingen
2. byt växellådsoljan
Om inte detta funkar så ger jag mig på att kolla efter läckage igen, och får då byta slav eller huvudcylinder.
Så troligtvis är det inte fel på kopplingen i stort så pass att jag behöver byta den utan det är bara lite justeringar och ev. byte av delar?
Har varit där och oljat upp innan i hopp om att det skulle bli bättre, vilket det blev för en dag eller två inbillade jag nog mig.
Så då kör jag som såhär:
1. justera kopplingen
2. byt växellådsoljan
Om inte detta funkar så ger jag mig på att kolla efter läckage igen, och får då byta slav eller huvudcylinder.
Så troligtvis är det inte fel på kopplingen i stort så pass att jag behöver byta den utan det är bara lite justeringar och ev. byte av delar?
Petra Tornelv
Honda Civic Type R -04
----
Tidigare:
Civic Type R GT -16
Honda Civic Type R -04
Honda CRX Del Sol VTi-92
Honda Civic Type R - 04
Honda Civic Type R -04
----
Tidigare:
Civic Type R GT -16
Honda Civic Type R -04
Honda CRX Del Sol VTi-92
Honda Civic Type R - 04
-
leuffve
- Bil: Type R EP3
- Namn: Hampus
Jag har haft liknande problem med 1an och 2an när det var runt -15 men nu så fort det blev plus grader igen så fungerar det som det ska igen oavsett om jag pressar bilen lite eller när jag motorbromsar.
Kan det inte bara bero på att det är wirestyrd låda?
kolla även bussningen uppe vid växelspaken
Kan det inte bara bero på att det är wirestyrd låda?
kolla även bussningen uppe vid växelspaken
-
Snuffan
Jag har varit ute nu och det enda jag hittade i justeringsväg var en mutter som ändrade höjden på kopplingen. Det kan väl inte ha med när kopplingen tar att göra? Läste nånstans att den var självjusterande och att det inte gick att göra nåt åt det? Låter skumt och jag är duktigt förvirrad ;S
Petra Tornelv
Honda Civic Type R -04
----
Tidigare:
Civic Type R GT -16
Honda Civic Type R -04
Honda CRX Del Sol VTi-92
Honda Civic Type R - 04
Honda Civic Type R -04
----
Tidigare:
Civic Type R GT -16
Honda Civic Type R -04
Honda CRX Del Sol VTi-92
Honda Civic Type R - 04
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Såhär kan du justera, bilden är från en B-serie, men samma princip.

Hjälper inte det i samband med luftning så måste kopplingen bytas.

Hjälper inte det i samband med luftning så måste kopplingen bytas.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
Snuffan
Tusen tack för detta Asse, ska genast kika på det.
Peppe - nej det har jag inte gjort, hur tusan fixar man det?
Peppe - nej det har jag inte gjort, hur tusan fixar man det?
Petra Tornelv
Honda Civic Type R -04
----
Tidigare:
Civic Type R GT -16
Honda Civic Type R -04
Honda CRX Del Sol VTi-92
Honda Civic Type R - 04
Honda Civic Type R -04
----
Tidigare:
Civic Type R GT -16
Honda Civic Type R -04
Honda CRX Del Sol VTi-92
Honda Civic Type R - 04
-
Peppe_e
- Bil: Honda Civic Ek3 -97
- Namn: Hans-Peter Engström
Brukar göras på slavcylindern. Men vissa har fler än ett luftningsställe till kopplingen. Min 300zx hade även en nippel i motorutrymmet. Men är nog ovanligt!
Luftas med fördel med något sorts luftningshjälpmedel. Jag köpte ett man bara kopplar till tryckluft å sätter en slang på nippeln så suger den ur vätskan. Kanonsmidigt! Annars får ni vara 2 pers. En som pumpar på kopplingen å en som öppnar/stänger nippeln. Låter som att det kan vara d problemet du har.....
Luftas med fördel med något sorts luftningshjälpmedel. Jag köpte ett man bara kopplar till tryckluft å sätter en slang på nippeln så suger den ur vätskan. Kanonsmidigt! Annars får ni vara 2 pers. En som pumpar på kopplingen å en som öppnar/stänger nippeln. Låter som att det kan vara d problemet du har.....