Ska man ha oljekyl och i så fall vad?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Blue Machine
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 480
Blev medlem: 23 september 2006, 19:46
Bil: CW2 2,4 EXE
Namn: David Furubrink
Ort: Vetlanda

5 november 2012, 17:58

Jag undrar om det är lönt att ha oljekylare på min projektbil?

Ska köra mkt gata och lite bana 2-3 ggr per år om jag tycker det är kul.
Kommer att kompressormatas.

Motorn är förövrigt en mittmonterad B18c6

Om det är att rekommendera oljekyl, skall man ha en termostat? Var ska man sätta den?
Biverkningar med filterflyttare? Gänga på adapter?

Många frågor men frågar men inte får man inte veta :)
Kör:

Accord CU2 2,4 EXE

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Användarvisningsbild
EMP
Lärd
Lärd
Inlägg: 1008
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

5 november 2012, 18:55

Det är lönt.
På min b16 med turbo laddade jag 0.5 i sommar och körde man hårt ett tag eller låg på ladd länge, typ hög hastighet motorväg så blev oljan väldigt varm.

Har nu köpt oljekyl med termostat i oljemackan.

Filterflyttare kan jag inte uttala mig om men själva mackan behöver du inte oroa dig över. :)
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2400
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

5 november 2012, 19:20

Undvik filterflyttare, kan få problem med oljetrycket m.m.
Oljekylare bör du ha då, motorn ej sitter i fronten längre och får sämre kylning, Skulle endast köra på Setrab oljekylare i ditt fall med termostat. Du får prova dig fram, jag behövde täcka för min kylare med en kartongbit då jag körde gata i stan. Fick alldrig bra temp.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Användarvisningsbild
Blue Machine
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 480
Blev medlem: 23 september 2006, 19:46
Bil: CW2 2,4 EXE
Namn: David Furubrink
Ort: Vetlanda

5 november 2012, 22:03

Okey, då är det bra att ha ett oljekyl ifall att.

Tack för tipsen! Hade tänkt köpa ett kitt med filterflytt först men då får jag tänka om.

Har för mig att det är m22. 1.5 gängor till mackan på denna motorn. Stämmer det?
Kör:

Accord CU2 2,4 EXE

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Användarvisningsbild
EMP
Lärd
Lärd
Inlägg: 1008
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

5 november 2012, 22:40

Rätt säker på att det är m20, iaf på d16, b16 och b20. :P
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5206
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

6 november 2012, 07:23

setrab eller Mocal.
Termostat är ett måste.

KG-trimminig säljer Mocal kitt för vettiga pengar.
Jag med flera har köpt därifrån.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2400
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

6 november 2012, 08:40

Har köpt setrab av kg, glöm inte att du vill ha pressade kopplingar och inte slangklämma, det är en billilg försäkring mot haveri och brand :wink:
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Användarvisningsbild
rpm
Påläst
Påläst
Inlägg: 573
Blev medlem: 27 juni 2007, 02:54
Bil: DC2
Namn: Peter Alfredsson
Ort: gbg

6 november 2012, 18:21

Varv bygger värme. Hondamaskiner varvar, så kyl på bana är givet
Peter Alfredsson ,Gbg
Användarvisningsbild
Blue Machine
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 480
Blev medlem: 23 september 2006, 19:46
Bil: CW2 2,4 EXE
Namn: David Furubrink
Ort: Vetlanda

6 november 2012, 20:50

Tack för tipsen.

Men räcker en 10 raders oljekylare?

Har tänkt att sätta kylet vid bakre fönstret då det blir ett luft intag i det som blåser rakt på...
Kör:

Accord CU2 2,4 EXE

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Användarvisningsbild
Blue Machine
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 480
Blev medlem: 23 september 2006, 19:46
Bil: CW2 2,4 EXE
Namn: David Furubrink
Ort: Vetlanda

13 november 2012, 11:05

Hur stor oljekylare behöver man? Har mätt där den ska sitta och en 13 raders kylare skulle sitta fint men räcker det?
Kör:

Accord CU2 2,4 EXE

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5206
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

13 november 2012, 11:10

Jag skulle haft 13raders på min mocal till B18 motorn, men de va slut, så jag fick en 19...

Den kylde mer än väl.. Jag tror 13 räcker gott och väl!
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
Påläst
Påläst
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 2 times

2 oktober 2013, 18:10

Ursäkta trådlyftet :D
Hammerin skrev:Undvik filterflyttare, kan få problem med oljetrycket m.m.
Du får prova dig fram, jag behövde täcka för min kylare med en kartongbit då jag körde gata i stan. Fick aldrig bra temp.
Lite oklart i min hjärna om det räcker att täcka för med en kartongbit !?

För känner jag mig själv så kommer jag åka rätt så mycket med rexen, så oljekylare och N/A B16 hur kommer det fungera !?

/J
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5065
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 19 times
Been thanked: 39 times

2 oktober 2013, 18:18

Du får åka mycket vtec Jocke! ;)
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Mordiiax
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3944
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

2 oktober 2013, 18:24

En kompis som sysslar med reklam fick skära ut en tunn, svart plastbit som jag kunde sätta framför oljekylen och få någalunda temp på gatan :P Samma effekt som kartong dock men mycket snyggare ;)
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Civic Tourer -15 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
Påläst
Påläst
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 2 times

2 oktober 2013, 18:32

Mordiiax skrev:En kompis som sysslar med reklam fick skära ut en tunn, svart plastbit som jag kunde sätta framför oljekylen och få någalunda temp på gatan :P Samma effekt som kartong dock men mycket snyggare ;)
Ha ha ha, mmm lite svävande precis som Hammerins svar, men jag tolkar det som att det fungerar !

/J
Användarvisningsbild
benci
Lärd
Lärd
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

2 oktober 2013, 19:49

Jag har alltid kört UTAN oljekyl!
Och har klarat mig bra utan.

Ju fler saker du sättet på bilen/motorn desto fler saker kan pajja!!
Hur många har inte råkat ut för att slangen släpper, trots pressade kopplingar.

Så om du inte planerar köra långlopp med bilen så kan du skippa oljekyl!

SAKER SOM INTE FINNS KOSTAR INGET, VÄGER INGET OCH KAN INTE GÅ SÖNDER!
Mvh Benci_Hovanyi
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5065
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 19 times
Been thanked: 39 times

2 oktober 2013, 20:58

Har du någon oljetempmätare benci? Vet du ungefär vilka temperaturer du brukar ligga på?
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
benci
Lärd
Lärd
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

2 oktober 2013, 21:54

pasen skrev:Har du någon oljetempmätare benci? Vet du ungefär vilka temperaturer du brukar ligga på?
Självklart har jag både vattentemp- och oljetempmätare.
Så jag har full koll på dessa temp.

På sommaren brukar vattentempen ligga på ca 90 grader och oljetempen på ca 110 grader, när jag kör bana.

Det varmaste jag någonsin lyckats få oljan, var på Gotland, en stekhet sommardag, efter en 30-40 minuters pass .
Då hade jag ca 125 grader oljetemp, men vattnet var fortfarande 90.
Det skall tilläggas att då hade jag Castrol Edge Sport 10w/60 olja, som ger högre tryck men flödar mindre och skapar därmed högre oljetemp.
Tunnare olja ger lägre tryck men blir inte lika varm
Det finns en jättebra förklaring över detta på rejsa.nu, om någon undrar hur detta hänger ihop.


Nu på höstkanten kör jag på 5w/50 olja och den kom inte upp i 100 grader, nu senast i finalen på Roadsport på Mantorp.

Skall tillägga att jag har ägt bilen i 10 år, köpte den i 15k mil och nu har jag passerat 25k mil.
Botten på motorn är helt original, har inte renoverats än, peppar peppar.
Och har för det mesta kört med Biltemas oljor.
----------------------------------

Så jag vidhåller att oljekyl behövs inte på en B-motor med N/A i vårt klimat och för att köra lite bana.

Öveladdade motorer är en helt annan historia.
Mvh Benci_Hovanyi
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

3 oktober 2013, 06:38

Det som är viktigt är att det är med termostat. Är oljan för sval så är inte vtec systemet aktiverat. Utan termostat kommer det ta en evighet innan oljan blir varm. Om den ens blir det.
Mokals termostater fungerar men de är inte optimala. De har lite taskigt flöde när oljan är kall och då betyder det att det alltid är en del cirkulation genom oljekylaren. Har man då en stor oljekylare så får man problem med att oljan inte kommer upp i temp. Det kanske blir bättre om man kör med orginal värmeväxlare då också. Då värmer den oljan från kylvattnet när oljan är kall och kylvattnet är varmt.

För att komma runt det här problemet porta jag min termostatvåffla en del. Jag har inte testat hur den funkar ska tilläggas. Men ett annat sätt är ju att täcka kylaren en del. Kyleffekten blir ju sämre då men det fixar man ju genom att ta bort de man täckt med. Lite mer krångel bara. Det vart rätt stor skillnad efter portningen så flödet genom motorn när oljan är kall blev betydligt bättre. Det betyder mindre flöde genom oljekylaren när oljan är kall och oljan kommer upp i temp snabbare och det är inte lika trångt för oljan att gå runt i motorn när oljan är kall. Det såg oroveckande trångt ut utan portning.

Jag har inte letat men en bättre termostatvåffla än mocals vore ju inte dumt.

Ett visst litet flöde ska det vara genom oljekylaren konstant för att det inte ska komma helt kall olja i stötvis in i motorn när termostaten öppnar och stänger.

Edit: hade brottom när jag skrev så nu kanske man kan förstå vad som står.
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 4 gånger.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Okyu
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna <--> Örebro

3 oktober 2013, 06:40

Benci: var mäter du tempen? i tråget? sandwich?


mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0721482884
Användarvisningsbild
rpm
Påläst
Påläst
Inlägg: 573
Blev medlem: 27 juni 2007, 02:54
Bil: DC2
Namn: Peter Alfredsson
Ort: gbg

3 oktober 2013, 09:54

Kör du bana så skaffa olja/luft kyl. Har kvar vatten/oljaväxlaren innanför termostathuset på min. Då får du snabbare uppvärmning samt lite hjälp av vattnet när oljetempen sticker, för det gör den. Brukar väl se typ 130 grader eller så på bana, med ett 13 eller om det är 15 raders i fronten
Peter Alfredsson ,Gbg
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
Påläst
Påläst
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 2 times

3 oktober 2013, 16:48

Tack alla som bidragit med fler svar i tråden !

Starka argument både för och emot, får se åt vilket håll jag går :D

/J
Användarvisningsbild
K.Larsson84
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 481
Blev medlem: 29 augusti 2013, 20:48
Namn: Kristoffer Larsson
Ort: Lund

5 oktober 2013, 11:19

är det samma sak om man kör k20 motor eller den har bättre kylning/flöde orginal?
Blicken, pilen, filen...

Nuvarande Bilar:
Ingen

Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Användarvisningsbild
fonzeka
Proffs
Proffs
Inlägg: 3203
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

5 oktober 2013, 13:12

K.Larsson84 skrev:är det samma sak om man kör k20 motor eller den har bättre kylning/flöde orginal?
Ska du köra hårt på bana så skulle jag nog skaffat oljekylare.
Kommer inte ihåg exakt vad jag kom upp i med min EP3 men den stack iväg en hel del om man pressade för länge, detta var utan kylare.
Om du är du osäker börja med att montera en tempmätare.
Användarvisningsbild
K.Larsson84
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 481
Blev medlem: 29 augusti 2013, 20:48
Namn: Kristoffer Larsson
Ort: Lund

5 oktober 2013, 22:24

fonzeka skrev:
K.Larsson84 skrev:är det samma sak om man kör k20 motor eller den har bättre kylning/flöde orginal?
Ska du köra hårt på bana så skulle jag nog skaffat oljekylare.
Kommer inte ihåg exakt vad jag kom upp i med min EP3 men den stack iväg en hel del om man pressade för länge, detta var utan kylare.
Om du är du osäker börja med att montera en tempmätare.
var får man ut bäst mätresultat? trång eller sandwich?
vid vilken temp börjar det bli kritiskt?
Blicken, pilen, filen...

Nuvarande Bilar:
Ingen

Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Användarvisningsbild
fonzeka
Proffs
Proffs
Inlägg: 3203
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

5 oktober 2013, 23:03

I tråget är att föredra.
När det blir kritiskt beror väl lite på vilken olja du kör men över 130 bör man nog inte ligga nå längre stunder.
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4045
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 1 time

5 oktober 2013, 23:13

Jag körde på 0 - 40W Castrol Edge olja på Mantorp 2011 och då gick K - Pro in bromsa varvet till 4.500 v/min och 10& extra soppa fär att kyla motorn (TOSen Civic EG6 med K20) p.g.a hög oljetemp. Bytade till 10 - 60W Castrol EDGE och problemet försvann. Körde utan oljekyl och varvade 9.000 v/min tuff körning och heel - toe stil. Så "rätt" olja har verkligen betydelse.
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 ANY 2001
Mercedes 500 SE W140 M119 1992
Användarvisningsbild
fonzeka
Proffs
Proffs
Inlägg: 3203
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

5 oktober 2013, 23:55

Vad hade du för oljetemp då anno?
Kan tänka mig att du tappade lite för mycket oljetryck om du körde 0W-40 och hade väldigt hög temperatur.
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4045
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 1 time

6 oktober 2013, 00:06

Har för mig 120 grader.
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 ANY 2001
Mercedes 500 SE W140 M119 1992
Användarvisningsbild
K.Larsson84
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 481
Blev medlem: 29 augusti 2013, 20:48
Namn: Kristoffer Larsson
Ort: Lund

6 oktober 2013, 08:06

Om man vill ha temp givaren i tråget men har magnetisk oljeplug hur gör man bäst för att få ditt en? svetsa alu är ju inte det lättaste :? Har läst här på forumet att man ska köra med 5w-40 till min type-r, tyvärr har ju min mekonom butik sagt att jag ska ha 0w-40 castroll edge så det är det på henne nu :roll: är det katastrof ? Ska köra banan nästa helg och om jag nu byter borde man köra 5w-40 eller gå på nogon annan olja har för mig att inte för tjock olja är bra heller för den ska komma åt att smörja även där det är trångt (kommer ej köra vinter och nästan bara bankörning med denna bil)
Blicken, pilen, filen...

Nuvarande Bilar:
Ingen

Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Skriv svar