Grenrörsbyte. Endast ett 02 sensor uttag.*Uppd med bilder*

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Jimmy_I
Användare
Användare
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 oktober 2012, 10:20
Bil: CRX VT
Namn: Jimmy Ihl
Ort: Skurup

27 november 2012, 14:56

Tjena,

Jag ska byta till ett DC Sports 4-1 extraktor. Dessvärre finns det bara ett hål för O2 sensor i det nya grenröret. Går det att lösa på något smidigt sätt? Måste jag ansluta båda sensorerna? Är det till att borra ett nytt hål till i grenröret annars?

https://www.dropbox.com/s/qojslwqcts4hj ... .44.10.JPG
Bild
Senast redigerad av 1 Jimmy_I, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

27 november 2012, 15:00

Ja du måste ha båda sensorerna.finns billiga muttrar på biltema.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Jimmy_I
Användare
Användare
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 oktober 2012, 10:20
Bil: CRX VT
Namn: Jimmy Ihl
Ort: Skurup

27 november 2012, 15:42

Ok, då är det till att borra ett till hål i grenröret alltså? Vilka muttrar på biltema tänker du på?

Något problem att förlänga O2 kablarna eller måste jag ha nedan förlängning?

Bild
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

27 november 2012, 16:28

Muttrar för lamdan.Ja du kan förlänga kablarna
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Jimmy_I
Användare
Användare
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 oktober 2012, 10:20
Bil: CRX VT
Namn: Jimmy Ihl
Ort: Skurup

27 november 2012, 16:35

Tack :)

Vad är förresten att rekommendera, att borra ett nytt hål nertill på det nya grenröret där det bef O2 hålet finns och därmed behöva förlänga O2 kablarna eller att borra två nya hål upptill och kunna använda befintliga O2 kablar?
Användarvisningsbild
Robban32
Master
Master
Inlägg: 1787
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:50
Bil: Civic EK3 -99
Namn: Robert Nilsson
Ort: Lund

27 november 2012, 17:07

Det bästa är att borra hålen närmast toppen eftersom dina lambdasonder inte har förvärmning och behöver därmed ha så hög temp som möjligt för att fungera bäst.
Du ska ha en som mäter cyl 1-3 och en som mäter 2-4. Vet inte om det är möjligt med ditt nya grenrör dock.
Se iallafall till att dom mäter på olika cylindrar.
Robert Nilsson #233
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

27 november 2012, 19:25

Sätt en i cyl nr 3 och den andra i cyl nr4 så slipper du förlänga den,,plugga den lamda hålen som sitter där du ska vidare med katten.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Jimmy_I
Användare
Användare
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 oktober 2012, 10:20
Bil: CRX VT
Namn: Jimmy Ihl
Ort: Skurup

28 november 2012, 08:59

Lysande. Tack för infon. :)
Jimmy_I
Användare
Användare
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 oktober 2012, 10:20
Bil: CRX VT
Namn: Jimmy Ihl
Ort: Skurup

28 november 2012, 15:35

Xchai skrev:Sätt en i cyl nr 3 och den andra i cyl nr4 så slipper du förlänga den,,plugga den lamda hålen som sitter där du ska vidare med katten.
Förmodligen dum fråga men när man benämner cylinder 3 och fyra, snackar vi tändföljd då eller? Mest så att jag borrar rätt från början.
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5226
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

28 november 2012, 16:01

räknas alltid från kamremmen/kamkedjan.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

28 november 2012, 16:22

Bild



Gjorde en snabbskiss till dej,,dem gröna pilarna,,där ska varsin lambda sitta i. Ungefär i samma höjd kanske lite längre ner än o2 kontakterna sitter fastsätt i.

Glöm inte att du lär vinkla sensorerna också,annars tar dem i blocket,,viklar dem snett pekad på växellådan.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Jimmy_I
Användare
Användare
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 oktober 2012, 10:20
Bil: CRX VT
Namn: Jimmy Ihl
Ort: Skurup

29 november 2012, 09:59

Supertack :)
Vista
Användare
Användare
Inlägg: 177
Blev medlem: 13 mars 2012, 22:56
Bil: Turbo CRX :)
Namn: Viktor Neuman

29 november 2012, 13:26

En tanke bara, varför går det inte ta signalen från en av lambdorna? dvs köra en sond som du tar ut två signaler ut ur?

eller är den ena sonden "bredbandstyp"?

/

V
Jimmy_I
Användare
Användare
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 oktober 2012, 10:20
Bil: CRX VT
Namn: Jimmy Ihl
Ort: Skurup

1 mars 2013, 19:00

Lyfter denna tråden igen då det nya grenröret är på plats och jag har fått problem med "check engine".

Jag (mekanikern) monterade O2 sensorerna enligt skissen ovan men efter ett par minuters körning så tänds "Check Engine" lampan. Stänger jag av tändningen och startar igen så försvinner lampan men kommer tillbaka igen. I övrigt går bilen hur bra som helst bortsett från att den är lite småryckig på låga varv när den är kall.

Nu till frågorna. Har O2 sensorerna monterats fel (se bilder)? Spelar det roll vilken sensor som sitter i vilken cylinder? Behöver jag åtgärda problemet för att avgasvärdena troligtvis blivit dåliga eller att motorn tar stryk eller kan jag bara ignorera lampan?

Om dom monterats fel, hur bör dom sitta?

Mvh
Jimmy

Bild
Bild
maniac
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:40
Ort: bor utanför norrköping

2 mars 2013, 21:09

Vad har du för felkod?
Testa o byt plats o se om problemet försvinner
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 2617
Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
Bil: Accord type R/S
Namn: Oskar Johansson
Ort: Romelanda (Kungälv)
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

2 mars 2013, 22:39

Säger det samma byt plats på dom.
Oskar Johansson
Sponsoransvarig HPC
*0733-124451*

Honda Accord Type S Wagon 2007
Honda Accord Type R 2002
HPC Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

3 mars 2013, 09:48

Först innan du gör nåt annat..kolla vad för fel kod du har..prova först att nolla ecu..lyft
Av plus polen på batteriet..eller ryck ur säkringen för ecu. Finns i motorrummet.

Blir det inte bättre byt plats på lamdorna och nolla ecu igen och kör..funka inte det är det säkert en av lamdorna trasiga
Det går att mäta upp..men jag minns inte hur.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Jimmy_I
Användare
Användare
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 oktober 2012, 10:20
Bil: CRX VT
Namn: Jimmy Ihl
Ort: Skurup

3 mars 2013, 19:09

Tack för svaren. Då prövar jag att nolla ECU som första åtgärd och hjälper inte det så byter jag plats på sensorerna.

Mvh
Jimmy
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 2617
Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
Bil: Accord type R/S
Namn: Oskar Johansson
Ort: Romelanda (Kungälv)
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

3 mars 2013, 19:33

Får du felkod 43 är det nästan säkert felplacerade lambdor, gjort det själv nämligen.
Oskar Johansson
Sponsoransvarig HPC
*0733-124451*

Honda Accord Type S Wagon 2007
Honda Accord Type R 2002
HPC Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Jimmy_I
Användare
Användare
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 oktober 2012, 10:20
Bil: CRX VT
Namn: Jimmy Ihl
Ort: Skurup

4 mars 2013, 09:17

oskar skrev:Får du felkod 43 är det nästan säkert felplacerade lambdor, gjort det själv nämligen.
Noob fråga :) Hur får jag fram felkoden? Något jag kan göra på egen hand eller måste jag ha en OBD läsare för det?
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 2617
Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
Bil: Accord type R/S
Namn: Oskar Johansson
Ort: Romelanda (Kungälv)
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

4 mars 2013, 11:09

Du läser av felkoderna på ecun som sitter under mattan på pas. sidan, det blinkar en diod där och du räknar antalet blinkningar med tändningen på.
Lång blink 10 kort 1.

Sen skriver du faultcodes honda civic på google så hittar du felkodslistor. Eller frågar här.
Oskar Johansson
Sponsoransvarig HPC
*0733-124451*

Honda Accord Type S Wagon 2007
Honda Accord Type R 2002
HPC Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Jimmy_I
Användare
Användare
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 oktober 2012, 10:20
Bil: CRX VT
Namn: Jimmy Ihl
Ort: Skurup

4 mars 2013, 21:54

oskar skrev:Du läser av felkoderna på ecun som sitter under mattan på pas. sidan, det blinkar en diod där och du räknar antalet blinkningar med tändningen på.
Lång blink 10 kort 1.

Sen skriver du faultcodes honda civic på google så hittar du felkodslistor. Eller frågar här.
kanonförklaring :-) ska kolla upp det i morgon.
Vista
Användare
Användare
Inlägg: 177
Blev medlem: 13 mars 2012, 22:56
Bil: Turbo CRX :)
Namn: Viktor Neuman

4 mars 2013, 22:29

Jag vet inte hur det är med honda motorerna men på nästan alla bilar med dubbla lambdasonder sitter ju ena innan katt och andra efter för att jämföra värdena och se så katten jobbar som den ska..
Förstår inte riktigt varför man skulle ha två innan katt?

/
V
Jimmy_I
Användare
Användare
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 oktober 2012, 10:20
Bil: CRX VT
Namn: Jimmy Ihl
Ort: Skurup

6 mars 2013, 20:08

Då har jag kollat felkoderna. ECU blinkar för felkod 43. Bra gissat där Oscar :) Men på andra varvet så blinkar felkod 44, dvs 4 långa 4 korta.

Felkod 43 är tydligen denna: 43 Fuel Supply System defective or malfunctioning fuel supply system

Är det då verkligen felplacerade lambdor? Någon felkod 44 hittar jag överhuvudtaget inte. Ska pröva rensa felkoderna och se vad som poppar upp efteråt.

Edit: Hittade denna förklaringen för 43 och 44. Känns faktiskt som att sensorerna är felplacerade. Det skulle förklara varför den går ryckigt under 4000 rpm (går tunt) men går jämnt när check engine börjar lysa och tomgången studsar upp ett par hundra varv (går fett). Håller ni med?

43


Fuel Supply System - Oxygen Sensor (A)
Honda say Defective circuit or unplugged / defective sensor.
Implications To follow.
Comment This is generally flagged when the engine is running either very rich, or lean due to a mechanical problem, or very bad tuning. Based on Lambda sensor input to some extent. Get a wideband AFR meter on the car - also check your injectors and fuel pressure.



44


Fuel Supply System - Oxygen Sensor B
Honda say Defective circuit or unplugged / defective sensor.
Implications To follow.
Comment See fault code 43.

Only a small number of Honda vehicles use a "B" O2 sensor such as the first generation B16A engines (PW0 ECU) and some V6 models. Each O2 sensor is responsible for a group of cylinders and during closed loop operation fuel delivery to each group of cylinders is trimmed independently.

Because of this it is absolutely imperative that you have each O2 sensor in it's respective manifold port. If you mix up the sensor locations or wiring the ECU will alter the fuel delivery for the wrong cylinder bank. This can result in hesitation and misfires during light to moderate loads.
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 2617
Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
Bil: Accord type R/S
Namn: Oskar Johansson
Ort: Romelanda (Kungälv)
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

7 mars 2013, 05:18

Det tar ju bara 2 minuter att byta plats på dom.

Glöm inte nolla felkoden.

mvh
Oskar Johansson
Sponsoransvarig HPC
*0733-124451*

Honda Accord Type S Wagon 2007
Honda Accord Type R 2002
HPC Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Jimmy_I
Användare
Användare
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 oktober 2012, 10:20
Bil: CRX VT
Namn: Jimmy Ihl
Ort: Skurup

7 mars 2013, 11:16

Jag vet :oops: men den ena sitter som ett as och jag har inte rätt verktyg. Får fixa fram en lambdahylsa.
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 2617
Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
Bil: Accord type R/S
Namn: Oskar Johansson
Ort: Romelanda (Kungälv)
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

7 mars 2013, 18:01

En vanlig 22 eller 23 nyckel är det väl?

Brukar lossa med en blocknyckel.
Oskar Johansson
Sponsoransvarig HPC
*0733-124451*

Honda Accord Type S Wagon 2007
Honda Accord Type R 2002
HPC Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

8 mars 2013, 11:31

oskar, 22;)

Vista, så är det på nyare hondor med, en lambda före och en efter katten.
civic/crx vtec har ett unikt lambdasystem. en för cylinder 1&4 och en för cyl 2&3.

Jimmy_I, du har hört det förut men tål att sägas en gång till, byt plats på lambdorna...
lambda1 med den gröna kontakten ska mäta fyrans cylinder.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Vista
Användare
Användare
Inlägg: 177
Blev medlem: 13 mars 2012, 22:56
Bil: Turbo CRX :)
Namn: Viktor Neuman

8 mars 2013, 17:14

Only a small number of Honda vehicles use a "B" O2 sensor such as the first generation B16A engines (PW0 ECU) and some V6 models. Each O2 sensor is responsible for a group of cylinders and during closed loop operation fuel delivery to each group of cylinders is trimmed independently.

Där lärde man sig något nytt :)
Jimmy_I
Användare
Användare
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 oktober 2012, 10:20
Bil: CRX VT
Namn: Jimmy Ihl
Ort: Skurup

9 mars 2013, 13:44

hamedius skrev:oskar, 22;)

Vista, så är det på nyare hondor med, en lambda före och en efter katten.
civic/crx vtec har ett unikt lambdasystem. en för cylinder 1&4 och en för cyl 2&3.

Jimmy_I, du har hört det förut men tål att sägas en gång till, byt plats på lambdorna...
lambda1 med den gröna kontakten ska mäta fyrans cylinder.
Jepp, det är på gång :)
Skriv svar