D-serien AWD/RWD?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Axzza
Lärd
Lärd
Inlägg: 1273
Blev medlem: 25 juni 2012, 19:44
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson
Ort: Ängelholm

24 september 2013, 22:34

Tjenare :)

Tanken slog mig häromdagen att det hade varit sjukt coolt att bygga Del Solen bakhjulsdriven!

Långt ifrån mer än en rolig tanke, men är det någon som har gjort det tidigare? Finns ju massor av varianter att köra på som mittmotor, drivlina från S2000 eller en Shuttle osv.
Hittar bara massa halvfärdiga projekt på andra ställen när jag har letat lite.

Vad skulle vara ett optimalt val av motor/drivlina för att bygga en Del Sol RWD? :)

Mvh Axzza
Senast redigerad av 1 Axzza, redigerad totalt 20 gånger.
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4208
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

24 september 2013, 22:37

De klart lättaste är nog att ta den motorn du har med hjulupphängning å hela paketet och sätta de bak istället.. :)
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
RunRookieRun
Användare
Användare
Inlägg: 87
Blev medlem: 19 april 2013, 21:03
Namn: Fredrik Davidsen
Ort: Malmö

24 september 2013, 23:30

Som bågen sier er det nok klart lettest å gjøre som Bågen sier.

Om det vil være verdt det derimot :-P Som om ikke jobben er vrien nok vil nok bilen bli helt grusom å kjøre. Tviler endel på at du klarer å midtmontere motoren uten å skjære istykker hele chassiet.
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

3 oktober 2013, 15:19

Bara ett litet tips... Det finns en anledning till att det bara finns en massa halvfärdiga projekt. ;) Vi har haft folk i klubben som har försökt och folk som försöker, men jag har fortfarande inte sett någon som faktiskt blivit klar.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Axzza
Lärd
Lärd
Inlägg: 1273
Blev medlem: 25 juni 2012, 19:44
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson
Ort: Ängelholm

3 oktober 2013, 16:37

Det är ju inget litet projekt, men känns inte som jag vill börja såga sönder den nu ändå när jag trots allt lagt ner en jävla massa pengar på att få den rostfri, men det hade varit sjukt coolt att lyckas med det, så att få lite idéer om hur det skulle gå till hade varit roligt! Vem vet, man kanske stöter på något fallfärdigt som kan vara värt att bygga på någon gång :)
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Användarvisningsbild
Alex_s
Påläst
Påläst
Inlägg: 576
Blev medlem: 24 januari 2012, 22:22
Namn: Alexander Sjögren
Ort: Helsingborg

3 oktober 2013, 16:49

borde inte shuttle 4wd låda, bakaxel + kardan etc. fungera? vet inte riktigt hur detta lirar på en sån här kaross visserligen. Men känns väl som lättaste alternativet.
_________
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
Användarvisningsbild
Axzza
Lärd
Lärd
Inlägg: 1273
Blev medlem: 25 juni 2012, 19:44
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson
Ort: Ängelholm

3 oktober 2013, 17:06

Jo det har jag en vän som lyckats med på sin CRX, Vill minnas att någon sagt att det är samma bottenplatta.
Men jag skulle faktiskt hellre vilja ha bakhjulsdrift, hur gör man isåfall för att få bort drivningen fram?
Går väll inte att bara plocka bort drivaxlar eller något sånt för man har väll bara en viss procent av drivningen bak?
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Användarvisningsbild
Alex_s
Påläst
Påläst
Inlägg: 576
Blev medlem: 24 januari 2012, 22:22
Namn: Alexander Sjögren
Ort: Helsingborg

6 oktober 2013, 12:57

möjligt att det kanske går att svetsa diff eller liknande?
_________
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
Användarvisningsbild
Blue Machine
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 480
Blev medlem: 23 september 2006, 19:46
Bil: CW2 2,4 EXE
Namn: David Furubrink
Ort: Vetlanda

6 oktober 2013, 21:37

Vem har byggt det? :)

Har inte sett någon i Sverige färdig ännu men skulle gärna se det.
Kör:

Accord CU2 2,4 EXE

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Användarvisningsbild
iSixx87
Påläst
Påläst
Inlägg: 714
Blev medlem: 23 maj 2010, 00:17
Namn: Robin Giöbel
Ort: Göteborg

6 oktober 2013, 21:39

Bygga om 4x4 till rwd är det många som gör så ja tror de är ditt minsta bekymmer med detta bygget ;)
Robin Giöbel
CRX VT -91


0703111050
Användarvisningsbild
Jim_H
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 794
Blev medlem: 12 november 2004, 20:33
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson
Ort: Tomelilla

6 oktober 2013, 21:42

Det finns en som heter Jim som har byggt en Crx 4WD Turbo, kommer inte ihåg om det var B eller D-serie motor. Men det är inte jag. :D
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Användarvisningsbild
DRFT_
Användare
Användare
Inlägg: 218
Blev medlem: 6 mars 2012, 19:10
Bil: Honda S2000
Namn: Henrik Bernhardsson
Ort: Helsingborg

6 oktober 2013, 21:58



Markaryd tidigare i år. :)
Henrik Bernhardsson
Integra Type-R DC2 -98
Acura RSX -05
S2000 -05
Civic EK4 E85 -00
Founder of HH|Photo
Användarvisningsbild
Axzza
Lärd
Lärd
Inlägg: 1273
Blev medlem: 25 juni 2012, 19:44
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson
Ort: Ängelholm

7 oktober 2013, 09:34

Crx_jim på garaget.org, han kör d16z5 turbo :)
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Användarvisningsbild
Blue Machine
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 480
Blev medlem: 23 september 2006, 19:46
Bil: CW2 2,4 EXE
Namn: David Furubrink
Ort: Vetlanda

7 oktober 2013, 15:06

häftigt! :)

Man kan bygga 4wd på b-serie också.

Skulle tro att det är enklare att bygga 4wd än att bygga mittmotor i alla fall :D
Kör:

Accord CU2 2,4 EXE

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

7 oktober 2013, 19:10

Eller så har man en motor i varje ände..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Axzza
Lärd
Lärd
Inlägg: 1273
Blev medlem: 25 juni 2012, 19:44
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson
Ort: Ängelholm

20 maj 2014, 22:19

Råkade hitta en rolig sak nyss, Honda HR-V finns ju med 4wd.. dem ska tydligen finnas med två olika motoralternativ, en med 104hk och en med 125hk, bägge motorer heter D16W*, 104-hästarn är utan vtec och 125-hästan med vtec.
Den sistnämna låter rätt identisk med min D16z6, så min fråga är om växellådan från 125-hästars motorn med 4wd skulle gå att få på min D16z6?
Tyvärr hittade jag inga HR-Vs med 125hk motorn på blocket i hela Sverige, men är det någon som har lite kött på benen om detta? Hade varit kul att veta :)

Edit:
Hittade lådan till bilen iallafall, men jag vet inte vad den heter!
http://en.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=23160137
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

20 maj 2014, 23:23

Axzza skrev:Råkade hitta en rolig sak nyss, Honda HR-V finns ju med 4wd.. dem ska tydligen finnas med två olika motoralternativ, en med 104hk och en med 125hk, bägge motorer heter D16W*, 104-hästarn är utan vtec och 125-hästan med vtec.
Den sistnämna låter rätt identisk med min D16z6, så min fråga är om växellådan från 125-hästars motorn med 4wd skulle gå att få på min D16z6?
Tyvärr hittade jag inga HR-Vs med 125hk motorn på blocket i hela Sverige, men är det någon som har lite kött på benen om detta? Hade varit kul att veta :)

Edit:
Hittade lådan till bilen iallafall, men jag vet inte vad den heter!
http://en.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=23160137
Mellan D-serie är det bolt-on med lådorna, men vad jag kan se på bilden så har den vajer istället för länkage.
Annars kan du googla på civic RTSI(D16z6) och Civic RTX(D15B2), det är en speciell usa modell av Sedan som är 4wd.
Bild
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
nenilsson
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 751
Blev medlem: 21 juli 2005, 14:55
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson
Ort: Södermalm

20 maj 2014, 23:27

Det största problemet är inte att få dit en låda från 4wd bil utan att få bakaxel och kardan att lira.
Nu är jag inte helt insatt på hur just hrv ser ut men jag är ganska säker på att det inte är några problem att få på denna på en d16z6.
Vanligaste är att man plockar låda och bakdiff från shuttle dock.

Jag påbörjade ett sånt här projekt men då hade jag en komplett donatorbil som jag plockade låda, kardan, kardantunnel och komplett bakvagn med diff och axlar ifrån. Det går men det är shitloads av jobb och frågan är ifall det är värt det.

Vill man köra rwd med d16 så kan man plocka ur de främre drivaxlarna, måste då ordna med nån typ av tätning så inte all olja rinner ut. Vet att nån i staterna ordnade med täckplator som limmades på plats.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

20 maj 2014, 23:41

Finns ju verkstäder som specialiserar sig på just drivaxlar så att mäta upp, kapa och svetsa om en kardan är nog det lilla problemet. Problemet jag själv ser är att få geometrin att stämma överlag och att få plats med kardan och avgas under bilen.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
nenilsson
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 751
Blev medlem: 21 juli 2005, 14:55
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson
Ort: Södermalm

21 maj 2014, 06:03

Precis som du säger är det inga problem att få till en kortad eller custom kardan. Om man som jag byggde på civic ed behöver man inte ens korta kardan då den från shuttle var rätt längd.

Det jag gjorde/skulle gjort för att bygga om min Civic 90:a var:
Plocka växellåda, kardan, kardantunnel, diff, tvärgående balk bak, oljetråg och trailingarmar från shuttle.
Kapa ur kardantunneln ur civicen och ersätta med shuttle kardantunnel. Plockade loss tvärgående balken på civicen, svetsade dit fästen för att montera tvärgående balk från shuttle. Kapa tralingarmarna från bägge bilarna för att bygga en hybrid mellan de båda då armarna från shuttle är längre.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Användarvisningsbild
Mr-CrX
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 485
Blev medlem: 27 juli 2004, 00:21
Ort: stockholm

21 maj 2014, 11:16

Det är jag vet att shuttle och civic bakvagn är samma längd.

Jag har en shuttle bakvagn. . Kan nån ge mig mått på civic Ed mått
BaShaR aL-GaiLaNi

Vti-R B20 Turbo är klar 551whp/546 NM

CTR-05

0704487400
Användarvisningsbild
nenilsson
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 751
Blev medlem: 21 juli 2005, 14:55
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson
Ort: Södermalm

21 maj 2014, 11:22

Bashar: Vilka mått menar du?
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Skriv svar