Sport compact final LA USA

Här lägger vi upp bilder & filmer, dock EJ eftersnack!
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Welen
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

10 december 2009, 21:39

Det har dragit ihop sig till sesongsfinal i usa för NSCRA som är för sportcompacts på morosos gamla bana..

JAg har följt "gatbilklassen i usa en hel del och främst då street outlaw.. Det innebär 72mm turbo och inredning och hjulupphängning mm orginal lik i alla fall.. Dock får de köra på slicks.. Men konkuransen är benhård nu och man har kapat en hel sekund nu på något år och man kör nu 8.5 sek repor och över 270 blås på 402m.. 0-270 på 8,5 sek och 60 fot på höga 1,4or!!!!.. Jag tycker det är heeeelt sjukt i alla fall.. Det som gör dem så snabba till stor del är dog box drevsatser till växellådorna och motec styrsystemen som gör att man växla blixtsnabt utan att släppa på gasen och de oändliga loggningsmäjligheterna..

JAg hade svårt att sova en natt och fastnade vid datorn och följde finalen live när Chriss Miller satte rekordet på 8,50 sek..

Hitta en kompilation på Honda tech idag på de street outlaw bilar som gör 8or just nu.. MAn kan riktigt se i klippen hur de ökar laddtrycket på varje växel och hur de tokvarvar på 4an över mållinjen.. Så jäkla coolt.. Donationer till liknande bygge mottages tack... HA HA

<a href="" target="_blank">
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Been thanked: 3 times

10 december 2009, 21:48

Fyfan! :)
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Mattias
Användare
Användare
Bil: Optima
Namn: M Silverglantz
Kontakt:

10 december 2009, 21:58

Åh herre gud!
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
M Scotte
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

10 december 2009, 21:58

Sjuka tider med "små medel". Dem här bilarna ser fullkomligt normala ut jämfört med 10-sekundersbilarna för 7-8 år sedan.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Welen
Proffs
Proffs

10 december 2009, 22:10

Ja det har du en poäng i.. Växellåds husen verkar vara den svaga länken då tex Tony Paolo med den röda integran spräckte huset i jakten på Chris Miller..

Men så små medel vet jag inte om det är.. Billet växellådshus har jag för mig låg runt 3000 dollar. Millers wilson insug ligger runt 2500 dollar.. En ppg drevsats 6500 dollar.. Motec system med alla funktioner som de har är lätt 10 000 dollar. Motorn är typ de billigaste ha ha..
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
Påläst
Påläst
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Been thanked: 2 times

10 december 2009, 22:12

Shit, helt galet :boxing:

Tack för länken !

/Jocke
M Scotte
Kontakt:

10 december 2009, 22:40

Welen XLR8 Performance skrev:Ja det har du en poäng i.. Växellåds husen verkar vara den svaga länken då tex Tony Paolo med den röda integran spräckte huset i jakten på Chris Miller..

Men så små medel vet jag inte om det är.. Billet växellådshus har jag för mig låg runt 3000 dollar. Millers wilson insug ligger runt 2500 dollar.. En ppg drevsats 6500 dollar.. Motec system med alla funktioner som de har är lätt 10 000 dollar. Motorn är typ de billigaste ha ha..
Jag menade inte små medel som i billigt, utan att man måste inte ha wheelibars, 32" slicks, en bil som ser ut som en felvänd dragracingbil med helt fel proportioner, utan att dessa bilar ser rätt så normala ut med tanke på hur sinnesjukt fort det går. Vad klämmer dem ut för effekt ur dem samt vikt? Alla verkar väga en bit över 1000kg?

Frågan är vad det kostar att bygga en GMC Syclone för en 8 på strippen, antar dubbelt? Eller ett annat jänkejärn.

Dyrast; Millers Honda eller motsvarande 8-sek Supra?
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
JG
Användare
Användare
Kontakt:

10 december 2009, 22:59

supran lider av kraftig övervikt...den är nog dyrare att få ner i 8sek. fördelen med supran är att man klarar sig väldigt långt med någerlunda standard drivlina. mycket handlar om 60fötter, o visst, det är ju lättare med rwd.
en 2jzgte drivlina i ett lättare chassi är en billig lösning annars.

jänke är annars absolut billigast, cubic talks...
men det är ju därför man har klassindelningar, att jämföra så är som att jämföra slc med erc ungefär om vi pratar banracing.

billigast bygge går väl lite hand i hand med hur överdimentionerade standard grejjerna är från början, vilken typ av drivning, och ekipagets vikt osv.
lång hjulbas, bra drivpaket, mycket effekt och låg vikt...den går att göra samma sak med alla bilar, vägen dit är olika lång bara =)
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 2 times

10 december 2009, 23:46

Varför är de ingen som kör med k20/k24 i dessa sammanhang??
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
JG
Användare
Användare
Kontakt:

10 december 2009, 23:52

skulle gissa på att det finns mkt mer aftermarket grejjer till b/h serier. således billigare
kan va regelbegränsat på motorstorlek oxo kanske?
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
M Scotte
Kontakt:

11 december 2009, 00:00

Rakt ur det blå så kan det vara lådorna samt växellänkage som styr.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 2 times

11 december 2009, 00:09

Ja men efter som pengar inte är några problem verkar de som :) så borde de inte vara något problem eller?
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 23 times
Been thanked: 4 times

11 december 2009, 01:25

Kserien ligger tyvärr fortfarande i kölvattnet på Bserien när det gäller strippentider, men nu är jänkarna nere på 8or iaf, tex Jonathan Reynolds i Supertech/CM Integra har kört 8.91@161mph.

Chris Miller vs Jonathan Reynolds 8.84: <a href="http://video.aol.co.uk/video-detail/chr ... 1322052706" target="_blank">http://video.aol.co.uk/video-detail/chr ... 2052706</a>

9,25s@165mph <a href="" target="_blank">

Bild
Bild
Senast redigerad av 1 Malkolm, redigerad totalt 11 gånger.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Welen
Proffs
Proffs

11 december 2009, 07:09

Jag tror faktiskt det är billigare att få en supra att göra 8or.. Nu är inte jag så insatt i supror men en gissning bara.. De här bilarna ligger runt 900-1000hk och jag tror de väger runt 2200-2400 punds ca 1000- 1200kg ungefär..

Precis.. Den blåa integran som Renolds kör har k-serie.. Jag kommer inte ihåg om k-serien har någon begränsning.. Som typ över 2 liter och du måste ha en mindre turbo..Men jag tror inte det..

TD autowerks har en 1000hk vit ek med k serie med men de får inte ner det lika bra och ligger på låga 9or..

Det är motorstyrningen kopplad till växelspaken som verkar göra det där sista..
Man har en töjningsgivare i växelspaken som ger en 0-5v signal till sprutet beroende på hur stor kraft som läggs på växelspaken av föraren.. Ju mer kraft ju mer klipper man tändningen på motorn och sedan rampas tändningen tillbaka för att inte kasta på effekten på dreven i lådan.. Funkar lite som en anti lag funktion med kanske.. Jag tror att det bara är motec i princip som har de funktionerna.. Ett m800 med de grejjerna och tändsteg osv hamnar nog ganska lätt upp mot 100 000 kr
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 11 gånger.
070 41 55 55 3
Welen
Proffs
Proffs

11 december 2009, 07:55

Det är någon ny klass på gång därborta som ska heta tru street eller något sådant.. Där man ska hålla sig til 67mm turbo.. Man kan ju hoppas att de begränsar den klassen mer så det inte brakar iväg med elektroniska hjälpmedel osv.. så inte nivån på det hela drar iväg så hisskelit.. 67mm turbo borde hålla ner effekten till ca 750hk i alla fall och man borde ligga på som snabbast mitten 9or..

Det skulle vara en roligare klass att hålla lite koll på då den är mer uppnårlig härifrån som vanlig arbetare med begränsad ekonomi..
070 41 55 55 3
Mibbe
Påläst
Påläst
Bil: Civic VT
Namn: Henrik Mårdh

11 december 2009, 07:58

Shit pommes vad det går! :notworthy:
Henrik Mårdh #248
Göteborg

Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*

Tack till

SCRAM
Lars P
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Kontakt:

11 december 2009, 20:28

Coolt, sån växellåda vill jag ha :D
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Tesla Model S -19 Vit
NSX -91 Vit Vit
Accord -93 Ombyggd till biltransport
CR-X 1,5 -84 Röd
Accord 1,6 -80 Blå
Civic tourer -15 Vit
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst

12 december 2009, 18:43

man måste inte ha motec för o kunna hänga på palo och miller lr växla utan o släppa av gasen :D både medina och cunha kör me aem och reynolds kör t.o.m me hondata.

jag tror d som gör att de kan köra så snabbt i usa e deras banor. och att de e helgrymma förare som spenderar massviss me tid på banan för o ställa in bilen.

k-serien blev straffade med mindre turbo och mer vikt förr i tiden. men nu gäller samma regler för alla. därför e d först nu de börjar bli snabba.

va gäller outlaw klassen så e viktbegränsingen på 2400lbs och de värsta har typ 1200 hästar.

Welen, en mer uppnåelig klass för en "vanlig" svensson som du skulle vara HKS drag series sport compact FWD klassen som använder sej av gamla nhra sfwd regler och körs på santa pod. CPL racing e snabbast där just nu me 10.06s&148mph.
glöm jänkarna. går inte jämföra nåt me dem. inte ens me dubbelt så stor budget. jag e bara realistisk ;)
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson

12 december 2009, 21:58

Shit va Tony1s bil låter elak,Helt sjuk att dem börja kommer ner på sånna tiden nu med SFWD.Synd att man inte kan se mer av sånt i swe.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst

13 december 2009, 06:58

vi kommer aldrig se mer av sånt i sverige så länge ingen satsar på sporten. finns tyvärr ingen tävlingsanda i d här landet.
kolla den här videon så förstår ni va jag snackar om;)
<object width="425" height="350"><param name="movie" value=""></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

allt man ser av den här sporten här e massa drömmar, forumkrigande och stajlande och sen ursäkter efter varje körning, om de ens kör nån gång.

jag skulle vilja se d satsas ynkla lilla tusingen på ett rejs mellan typ Sam och Wanchai :prop: lr avr och wok.
Senast redigerad av 1 hamedius, redigerad totalt 13 gånger.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Welen
Proffs
Proffs

13 december 2009, 10:42

Ja det är lite skillnad.. Jag urskiljde aldrig hur mycket han vann där men 5 siffrigt i dollar ser det ut som i alla fall.. Streetracing i sverige finns det väll lite pengar i.. I alla fall här i dalarna och i stockholm.. Tänker på stockholm open och birka cup etc..

Att jämföra sverige och usa när det gäller det mesta går ju bara inte.. Jämför tex honda tech och hpc.. vi är nästan 7000 reggade och honda tech är nästan 400 000.. Det finns en firma i hela sverige som är inriktat på honda och de är ett hobby företag.

Det är pengarna som styr och i usa kan man bestämma över sin inkomst och här lär man skatta bort den.. Vi har mindre pengar, tjänar mindre och beskattas hårdare.. Det är mer än dubbelt så billigt att bygga en racebil i usa än mot om man bor i sverige. Jag tex prioriterar mina bilar hårt annars går det inte och det går knappt ändå och jag förstår verkligen att folk som har mer vätt än mig bestämmer att inte lägga allt de har i bilen.. För det kostar allt man har.. Har man bara mer kommer man kunna köra lite fortare.. Så är det bara.. Det kostar allt man har..

De har haft problem även i usa om att import dragracing dött ut men det är påväg tillbaka. Burgenholz, liza kubo, kenny tran, etc kunde leva på racing.. Sånt finns inte där heller längre inom import racing längre.. Jag har inte satt mig in i de diskutionerna på HT tex så jag har inget större koll på vad de beror på men man skyller på bla arrangörer och regelskrivarna i alla fall..

JAg lägger mycket skuld på bilsport i sverige och deras arrangemang att de skor sig på de som kör.. Men även om det blev prispengar av intäckterna så tror jag inte det kommer räcka för att få det här till någon stor sport i sverige.. Det är för litet land och i kombination med skatte reglerna så kommer det alltid att vara begränsat och de kommer inte finnas någon tillväxt på företag inom import racing som kan hjälpa till att föra sportens utväckling framåt.. De kommer nog tyvärr forsätta vara så att det är ett få antal entusiaster som gör vad de kan för att rejsa lite och som prioriterar det oavsett svårigheterna och hittar sina vägar men till någon stor sport kommer det aldrig bli..

Vi har ju wooken och avr och robert uhr och någon golf kanske och en och annan volvo och honda.. De ligger väll alla och har kapacitet för 10or elelr snabbare men för att få någon utväckling lär man få allihopa att engagera sig och dra åt samma håll.. Då kan man få det att växa lite men jag tror fortfarande inte det går att få det till någon sport med hyffsad storlek pga landets storlek och skatte politik... tyvärr

Det hpc kan göra är att se till att få fler medlemmar och upprätthålla samarbetet med sina samarbetspartners och stävja systematisk svartimport.. Då har man en chans att bryta den onda cirkeln med bortfall av entusiast personer och medlemsantal och aktiva samarbetspartners. I gengälld får man ett större intresse för sporten större klubb och mer utväckling i sverige inom sporten.

Sedan har vi det där med banorna.. Fanns det en bana i vrje stad dit man kunde dra på kvällarna och köra lite test and tune precis som man drar till fotbollsplanen och kickar lite boll så ä det klart de skulle hjälpa till att skapa lite spontanrace som kan ge lite cash samt få sporten att öka lite..
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 13 gånger.
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst

13 december 2009, 15:49

jag håller me om d mesta du säger Welen. därför tycker jag fortfarande du ska satsa på en klass här i europa och glömma hur fort de kör i usa.
även om d skulle komma en 62mm klass så tror jag inte att du/din bil skulle ha nåt o säga till om mot de värsta i usa.

btw, tävlingen var i florida, inte la ;) jag följde oxå den dag o natt :D

en sak e säker. bygger jag en ny bil kommer jag inte bygga den efter bilsports regler. riktigt tråkigt att bilsport inte vill lr vet hur man ska behålla dom som brinner mest för sporten.
tyvärr finns d ingen annan arrangör i landet me fwd klass.
Senast redigerad av 1 hamedius, redigerad totalt 13 gånger.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson

13 december 2009, 16:39

Därför har jag alkdrig bygg min bil efter Bilsport,jag bygger den för att ha kul som fan på gatan.Men sen hamnar jag i en klass där alla mot alla är en annan sak.Edna som inte för skillja är om det är mönstrat eller ikke.

Den här och nästa år kommer jag att ha mkt mindra tid för bilen pga familje skäl,men jag ska få ingång den,jag har sagt till welen också,kör inte jag så får han köra den på dvs tävlingar.han kommer inte glömma en sak jag sa till han allfall you vrek it you buy it :D
Senast redigerad av 1 Xchai, redigerad totalt 13 gånger.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Welen
Proffs
Proffs

13 december 2009, 22:45

Jag skiter även i klasserna i europa.. Men det är kul i alla fall och följa dem i usa då det änå är så extremt som det är.. JAg bygger inte bilen för dragracing.. Inte för att en schyst tid inte skulle sitta fint men jag har haft lite samma linje som wanchai fast han har mer och mer riktat in sig på strippkörning.. JAg vill ha en snabb allt till allo.. Om det blir för mig som för wanchai så tror jag att det blir i ett eg chassie i så fall..

Sedan att de kör snabbt där beror ju självklart på att de har bra banor men jag är inte så säker på att det inte skulle gå här med optimala förutsättningar som typ efter någon annan stor dragrace tävling.. JAg vet inte hur det är i andra klasser hur de står sig tidsmässigt mot yenkarna.. Men jag skulel inte vara förvånad om du har rätt Hamed.. Palm dale eller vad det hette.. Ja det låg visst i florida.. Jag hade koll på det men slog slint när jag skrev det bara.. ha ha

Jag har haft lite funderingar kring arrangemang och hur man skulle kunna starta något.. En vacker dag kanske när man är pansionär och har tid.. Hade HPC ledningen lite drag kanske det kunde börjat med en dragracing träff precis som banträffarna... Det var riktigt länge sedan jag var på jap meet men har inte de både bana och dragrace? Nått liknande men för alla nyare bilar.. raggarbil fritt.. Fest på kvällen osv.. Lite gatebilstuk kanske.. Som sagt bara spånat lite löst.. Det är ju en ekonolisk risk att hyra en bana om man inte är polare med vädergudarna och hur löser man ett nederlag osv Ja ja.. nog om det..
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst

14 december 2009, 14:38

vi har bra banor här oxå. problemet e att man inte får nån körtid ba :D

d bör inte vara så svårt för hpc o dra ihop en strippkörning på tex uråsa. tpc har gjort d i flera år nu. tror inte d behöver bli så dyrt heller då de t.o.m hade råd o dela ut lite prispengar.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Bogren
Användare
Användare
Bil: Eg 1,7 Turbo med fler
Namn: Pierre Bogren

15 december 2009, 17:42

Jag bor sj nära Anderstorps motorbana och vet att dom hyrt ut banan till olika klubbar för olika körstilar konbana, Bankörning, stripp, mm så det skulle nog inte vara svårta att hyra in sig där. Men frågan är ju om det finns tillräkligt med folk här i klubben som är intresserade av att köra rakt fram än bara "slalom"
Risken är ju att det är för få här och för att det ska gå ihop sig så måste man ta in mer folk och då blir det ju jänk och andra olika bilar.
Jag bygger sj min Ej1 till att gå rakt fram körningar. Men sedan har man ju snabbt lärt sig att det inte går att jämföra sig med jänkarna. Tror inte någon "vanlig" svensson har råd att bygga något i deras klass och stil tyvärr..
Senast redigerad av 1 Bogren, redigerad totalt 15 gånger.
Pierre Bogren
YASH
Påläst
Påläst
Kontakt:

15 december 2009, 17:43

Jag gillar utväxlingen, fyran gör 280 blås :D
Only M Matters
Simon
Användare
Användare
Namn: Simon Jonsson

15 december 2009, 19:10

YASH skrev:Jag gillar utväxlingen, fyran gör 280 blås :D
ingen spec. utväxling alls, dom hastigheterna åker man på en org gsr låda
på 24.5-26er å 10-11000 varv
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Junior
Användare
Användare

15 december 2009, 19:35

Simon skrev:<!--quoteo(post=574255:date=15 Dec 2009, 17:43:09:name=YASH)--><div class='quotetop'>QUOTE(YASH @ 15 Dec 2009, 17:43:09) <a href="index.php?act=findpost&pid=574255"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag gillar utväxlingen, fyran gör 280 blås :D
ingen spec. utväxling alls, dom hastigheterna åker man på en org gsr låda
på 24.5-26er å 10-11000 varv
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Klart de är speciellt hur många varvar 10000-11000 varv?
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
Skriv svar