Honda Civic Type R -08 - hur är servicen på den?
Ja. Det var ett väldigt bra tag sen jag skrev här. Jag är ute efter en liten bil men ändå rolig. Så det faller ju på en Civic Type R GT -08 som ändå är lagom snäll mot plånboken och lätt att parkera.
Jag tänkte på den som finns hos Rosenholtz.
Men är servicen på den? Hur stora är intervallerna? Bilen de har ett miltal på 10.000-10.500. Den ska vara fullservad. Så hur långt har den då kommit? Har kamremmen bytts?
Något annat man bör tänka på denna modell?
Ser fram emot återkomma till klubben efter ett x-antal år.
Jag tänkte på den som finns hos Rosenholtz.
Men är servicen på den? Hur stora är intervallerna? Bilen de har ett miltal på 10.000-10.500. Den ska vara fullservad. Så hur långt har den då kommit? Har kamremmen bytts?
Något annat man bör tänka på denna modell?
Ser fram emot återkomma till klubben efter ett x-antal år.
Stefan Karlsson
-
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
- Bil: EH9
- Namn: Sinan Mustafa
- Ort: Malmö
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
Lätt o parkera... njaaaa det veti fan svårbedömd när man backar iaf. Svängradien är inte den bästa, men det är inte därför man kör type r heller men förutom dessa bagateller, den är bekväm att åka. Behöver dock byta luftfilter rätt omgående då original e pinsamt tyst i VTEC ..
Frambromsar lär behöva uppgraderas rätt omgående om man ska köra inspirerat. Bakbromsar ska vara uppsmörjda varje år om jag inte minns fel?
Har för mig att det är 2000 mils intervall, men personligen bytar jag olja var 1000 mil eftersom man kör som man gör.
Det är kedja på dessa.. se till att ventilinställningen är gjort vid 8000 mil.
Finns en uppsjö av delar om man vill göra den lite snabbare och roligare, original effekten tröttnar man rätt snabbt på.
Kanon bil i övrigt!
Har ägt min i 3 år nu och har inte haft några bekymmer än så länge och den har fått gå friskt!!!
Edit: Kom på: kopplingen kan låta när den är kall (vinande ljud) men inget o bekymra sig över(vanligt), har hört flertalet med samma problem, läs även på engelska forum,, civinfo t.ex.
Ojämn gång när det är kall är också vanligt, har mappat min och det försvann helt.. Så du inte blir rädd för detta.
Frambromsar lär behöva uppgraderas rätt omgående om man ska köra inspirerat. Bakbromsar ska vara uppsmörjda varje år om jag inte minns fel?
Har för mig att det är 2000 mils intervall, men personligen bytar jag olja var 1000 mil eftersom man kör som man gör.
Det är kedja på dessa.. se till att ventilinställningen är gjort vid 8000 mil.
Finns en uppsjö av delar om man vill göra den lite snabbare och roligare, original effekten tröttnar man rätt snabbt på.
Kanon bil i övrigt!
Har ägt min i 3 år nu och har inte haft några bekymmer än så länge och den har fått gå friskt!!!
Edit: Kom på: kopplingen kan låta när den är kall (vinande ljud) men inget o bekymra sig över(vanligt), har hört flertalet med samma problem, läs även på engelska forum,, civinfo t.ex.
Ojämn gång när det är kall är också vanligt, har mappat min och det försvann helt.. Så du inte blir rädd för detta.
Kör:
Honda Civic EH9 K24A3 GTX35
Acura RSX DC5 K24A3 GTX3071R
Honda Civic EH9 K24A3 GTX35
Acura RSX DC5 K24A3 GTX3071R
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Tändstiften ska väl bytas vid typ 12k om det inte redan är gjort. Ganska underhållsfria bilar om man vill. Man måste inte byta bromsar eller filter om man inte vill...
Om den har servats på aukt verkstad (typ Rosenholtz) så är den nog servad enligt konstens alla regler. Och det finns inga "stora" servicear annat än ventiljustering och tändstift utöver vanliga oljebyten och diverse filter. Och bromsar såklart, men det får du helt enkelt kolla skicket på belägg och skivor.
Om den har servats på aukt verkstad (typ Rosenholtz) så är den nog servad enligt konstens alla regler. Och det finns inga "stora" servicear annat än ventiljustering och tändstift utöver vanliga oljebyten och diverse filter. Och bromsar såklart, men det får du helt enkelt kolla skicket på belägg och skivor.
-
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
- Bil: EH9
- Namn: Sinan Mustafa
- Ort: Malmö
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
Japp det stämmer, men bromsarna bottnar rätt snabbt efter ett par hårda inbromsningar, belägg är guldvärt.. inget måste som sagt!pasen skrev:Tändstiften ska väl bytas vid typ 12k om det inte redan är gjort. Ganska underhållsfria bilar om man vill. Man måste inte byta bromsar eller filter om man inte vill...
Om den har servats på aukt verkstad (typ Rosenholtz) så är den nog servad enligt konstens alla regler. Och det finns inga "stora" servicear annat än ventiljustering och tändstift utöver vanliga oljebyten och diverse filter. Och bromsar såklart, men det får du helt enkelt kolla skicket på belägg och skivor.
Kör:
Honda Civic EH9 K24A3 GTX35
Acura RSX DC5 K24A3 GTX3071R
Honda Civic EH9 K24A3 GTX35
Acura RSX DC5 K24A3 GTX3071R
- Regge
- Inlägg: 1030
- Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Ort: Staffanstorp
Kolla rost på ovansidan av vindrutan/under listen
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
-
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
- Bil: EH9
- Namn: Sinan Mustafa
- Ort: Malmö
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
Just det! Samt listen i övre hörnet på dörrarna!Regge skrev:Kolla rost på ovansidan av vindrutan/under listen
Kör:
Honda Civic EH9 K24A3 GTX35
Acura RSX DC5 K24A3 GTX3071R
Honda Civic EH9 K24A3 GTX35
Acura RSX DC5 K24A3 GTX3071R
Marven skrev:Just det! Samt listen i övre hörnet på dörrarna!Regge skrev:Kolla rost på ovansidan av vindrutan/under listen
Tackar! Ska undersöka det. Rosenholtz är fortfarande lika goa som de förr i tiden var?
Visst lite uppgraderingar kommer med tiden men inga stora. Mer luftfilter och bromsar om det blir någon runda med klubben på Mantorp eller liknande.
Stefan Karlsson
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
Rosenholtz i stan har ingen bilförsäljning så det är nog den som är ute på Värmdö antar jag? Samma familj förstås iof men Roland är inte alltid helt lätt att ha och göra med. Brorsan var sådär nöjd när han var uppe och skulle handla bil och åkte hem igen tomhänt.stiivN skrev:Marven skrev:Just det! Samt listen i övre hörnet på dörrarna!Regge skrev:Kolla rost på ovansidan av vindrutan/under listen
Tackar! Ska undersöka det. Rosenholtz är fortfarande lika goa som de förr i tiden var?
Visst lite uppgraderingar kommer med tiden men inga stora. Mer luftfilter och bromsar om det blir någon runda med klubben på Mantorp eller liknande.
I övrigt är det vad en Honda med kamkedja är, underhållsfria på princip allt förutom bromsar. Se till att oken bak alltid går fritt och framförallt se till att köra bilen som den ska, så har du troligtvis inga problem med rostade bromsar.
Och btw, välkommen tillbaka! Inte igår man såg ditt nick här.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Ah ok. Det var ju tråkigt med Rosenholtz. Få se om jag får bättre tur. Men det verka ju ligga åt helvete, så vi få se om jag ens kommer dit.Eisenhut skrev:Rosenholtz i stan har ingen bilförsäljning så det är nog den som är ute på Värmdö antar jag? Samma familj förstås iof men Roland är inte alltid helt lätt att ha och göra med. Brorsan var sådär nöjd när han var uppe och skulle handla bil och åkte hem igen tomhänt.stiivN skrev:Marven skrev:Just det! Samt listen i övre hörnet på dörrarna!Regge skrev:Kolla rost på ovansidan av vindrutan/under listen
Tackar! Ska undersöka det. Rosenholtz är fortfarande lika goa som de förr i tiden var?
Visst lite uppgraderingar kommer med tiden men inga stora. Mer luftfilter och bromsar om det blir någon runda med klubben på Mantorp eller liknande.
I övrigt är det vad en Honda med kamkedja är, underhållsfria på princip allt förutom bromsar. Se till att oken bak alltid går fritt och framförallt se till att köra bilen som den ska, så har du troligtvis inga problem med rostade bromsar.
Och btw, välkommen tillbaka! Inte igår man såg ditt nick här.
Sitter annars och tittar på några vita. Vad är skillnaden på modellerna mer än driffbroms och färgen? Samt hur är det med rosten på rutan på de modellerna? Är felet åtgärdat?
Stefan Karlsson
Haha titta vad katten kom släpande med
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Precis köpt en FN2:a efter många år med EP3 och är grymt nöjd.
Jag gjorde som grabbarna här skrivit och kollade efter rosten. Lyssnade efter skrap i lådan.
Kollade även detta med bromsarna och min har bara ett litet problem och det är när man kör iväg med bilen
kall så viner det lite ifrån bromsarna. Precis som att beläggen ligger mot för hårt. Detta är dock inget att oroa sig över.
Har smörjt upp och bytat beläggen och det hjälpte inte. Så det är ju ett "fel" man får leva med helt enkelt. Inget som stör direkt
Förutom det så kolla att det vanliga, El, AC, Servicebok, Däck ETC
Lycka till MVH Vinne
Jag gjorde som grabbarna här skrivit och kollade efter rosten. Lyssnade efter skrap i lådan.
Kollade även detta med bromsarna och min har bara ett litet problem och det är när man kör iväg med bilen
kall så viner det lite ifrån bromsarna. Precis som att beläggen ligger mot för hårt. Detta är dock inget att oroa sig över.
Har smörjt upp och bytat beläggen och det hjälpte inte. Så det är ju ett "fel" man får leva med helt enkelt. Inget som stör direkt
Förutom det så kolla att det vanliga, El, AC, Servicebok, Däck ETC
Lycka till MVH Vinne
Vincent "Vinne" Ekelund
Har kört:
Honda Civic Type R EP3 2005
Honda Civic Type R FN2 2009
Kör:
Honda Jazz 2013
Har kört:
Honda Civic Type R EP3 2005
Honda Civic Type R FN2 2009
Kör:
Honda Jazz 2013
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Dem "vita" har även backvarnare, 3 och 4 synkringar är carbon belagda samt värdet håller sig bättre.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Har inte typ de flesta efter 08 backvarnare? Hade det på min röda iaf
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2