Frågor angående crx v-tec

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Divve

Hej,

Ny här. Antar att detta är rätt forumsdel att fråga dessa frågor i.

Har en crx v-tec -91 står i garaget just nu. Den tickar på tomgång, ibland mer ibland mindre. Är det spridarna som låter? Eller vad är det annars? Är det skadligt, eller ska det vara så? Har hört blandat..

Sen så är tomgången lite speciell, står jag bara still på tomgång är varvet relativt lågt, bluddrar nästan ibland. Men så fort man gasar till så går den som han ska. Vad kan det bero på? Bilen går annars skitfint verkligen, inga som helst strul. V-tec knuffen är inte heller speciellt tråkig! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]

Tackar på förhand för givande svar!

Mvh
Johan Viksten
YASH
Kontakt:

Only M Matters
JG
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Divve+28 Apr 2005, 22:42:45--><div class='quotetop'>QUOTE(Divve 4 28 Apr 2005, 22:42:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hej,

Ny här. Antar att detta är rätt forumsdel att fråga dessa frågor i.

Har en crx v-tec -91 står i garaget just nu. Den tickar på tomgång, ibland mer ibland mindre. Är det spridarna som låter? Eller vad är det annars? Är det skadligt, eller ska det vara så? Har hört blandat..

Sen så är tomgången lite speciell, står jag bara still på tomgång är varvet relativt lågt, bluddrar nästan ibland. Men så fort man gasar till så går den som han ska. Vad kan det bero på? Bilen går annars skitfint verkligen, inga som helst strul. V-tec knuffen är inte heller speciellt tråkig! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]

Tackar på förhand för givande svar!

Mvh
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=133681"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

lost motion device som tickar på tomgång, är nästan standard på b16a1 motorn som sitter i din bil, ingen fara att köra med.
kan hjälpa lite grann att justera ventilerna, då det ska göras ganska ofta på dessa högvarviga bilar.
angående tomgången så kan det vara luftläcka nån stans, annars har du en skruv på spjället där du kan ställa tomgången, bilen kan oxo vara i behov av service, kanske stift, tänkablar eller liknande.
låter inte som något alvarligt iaf.
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Divve

Ok. då vet jag. Tackar så mycket för all hjälp!

Nu när man endå finns här så kan jag passa på att fråga vad för roligt trim det finns till dessa bilar? Finns det olika varianter av chip t.ex? Vad finns mer? Hur pass stryktålig är maskin?

Tack på förhand
Johan Viksten
JG
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Divve+28 Apr 2005, 22:54:30--><div class='quotetop'>QUOTE(Divve 4 28 Apr 2005, 22:54:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ok. då vet jag. Tackar så mycket för all hjälp!

Nu när man endå finns här så kan jag passa på att fråga vad för roligt trim det finns till dessa bilar? Finns det olika varianter av chip t.ex? Vad finns mer? Hur pass stryktålig är maskin?

Tack på förhand
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=133687"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

sköter du service håller motorn nästan för allt, enormt bra och stryktålig motor

billigt trimm:

2-2,5" sporavgas utan kat
open air filter, eller cold air intake (alurör som går lite längre så att du får filtret att suga kallare luft nere framför framhjulet exempelvis.
ställa fram tändningen till 19-20 grader och där efter bara köra på 98 oktan. (en form av "chippning"
bör ge runt 165 riktiga hk, och dom känns verkligen, du märker stor skillnad.

dyrare:

sen om du vill fortsätta så börja med grenrör typ dc sports, väger mkt mindre än original gjutjärn och ger mkt bättre flöde.
byt kamaxlar och det som tillkommer , typ integra type r, eller några andra.
insug kan du byta, finns en hel uppsjö med grejjer.
du kan byta kolvar mm för att få mer komp, porta plana toppen mm.
gör du mkt med din motor så behöver du mappa (programera om databoxen) köpa ett annat insprutningsystem eller ett tilläggssytem som öppnar dessa möjligheter.
men om du går så här långt så är det billigare att köpa en motor från integra type-r, som har 190hk original.

rekomenderar den billiga varianten först då det inte kostar så mkt pengar, det rör sig om ca 2000kr.
trivs du inte med det så är det bara plånboken som sätter stopp.
lycka till

ps. http://www.speedworks.se har en hel del grejjer till din bil. annars är där många grabbar här i klubben som kan hjälpa dig, skicka pm till en kille som heter trixxie här på forumet, han kan ornda det mesta, hälsa från mig.

MVH Johan
Johan Grönberg

Divve

<!--QuoteBegin-JG+28 Apr 2005, 23:23:41--><div class='quotetop'>QUOTE(JG 4 28 Apr 2005, 23:23:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Divve+28 Apr 2005, 22:54:30--><div class='quotetop'>QUOTE(Divve 4 28 Apr 2005, 22:54:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ok. då vet jag. Tackar så mycket för all hjälp!

Tack på förhand
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=133687"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

sköter du service håller motorn nästan för allt, enormt bra och stryktålig motor

billigt trimm:

2-2,5" sporavgas utan kat
open air filter, eller cold air intake (alurör som går lite längre så att du får filtret att suga kallare luft nere framför framhjulet exempelvis.
ställa fram tändningen till 19-20 grader och där efter bara köra på 98 oktan. (en form av "chippning"
bör ge runt 165 riktiga hk, och dom känns verkligen, du märker stor skillnad.

dyrare:

sen om du vill fortsätta så börja med grenrör typ dc sports, väger mkt mindre än original gjutjärn och ger mkt bättre flöde.
byt kamaxlar och det som tillkommer , typ integra type r, eller några andra.
insug kan du byta, finns en hel uppsjö med grejjer.
du kan byta kolvar mm för att få mer komp, porta plana toppen mm.
gör du mkt med din motor så behöver du mappa (programera om databoxen) köpa ett annat insprutningsystem eller ett tilläggssytem som öppnar dessa möjligheter.
men om du går så här långt så är det billigare att köpa en motor från integra type-r, som har 190hk original.

rekomenderar den billiga varianten först då det inte kostar så mkt pengar, det rör sig om ca 2000kr.
trivs du inte med det så är det bara plånboken som sätter stopp.
lycka till

ps. http://www.speedworks.se har en hel del grejjer till din bil. annars är där många grabbar här i klubben som kan hjälpa dig, skicka pm till en kille som heter trixxie här på forumet, han kan ornda det mesta, hälsa från mig.

MVH Johan
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=133698"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Man bugar! Var länge sen man på något forum fick en sån bra respons. All heder!

Just nu sitter det ett 2" feritta system på bilen, samt öppet filter. Det där med att ställa fram tändningen låter helt klart intressant. Men hur ser det ut för övrigt då, menar i stil med soppaförbrukning(självklart menar jag under lugn körning..[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /w00t2.gif[/img] om man skulle ställa tändningen?

Finns det folk på detta forum som säljer diverse trim? Saker som är utprövade samt funtionsdugliga?

Ps. Den där trixxie, hittade inte hans namn under medlemmar.. antagligen jag som gör fel?

Ser ut att kunna trivas på detta forum, om folk är lika trevliga som du är JG.

Mvh Div.
Johan Viksten
Vtec_Lambo
Bil: CR-V PHEV 2024
Namn: Mathias Beijer

Trixie77 är hans nick.
Jag har inte märkt någon skillnad alls med förbrukningen mellan original och trimmad, men det finns massor av topics där det tas upp olika trim så det är bara att söka på.
:-)
Honda CR-V PHEV
JG
Kontakt:

[/quote]

Man bugar! Var länge sen man på något forum fick en sån bra respons. All heder!

Just nu sitter det ett 2" feritta system på bilen, samt öppet filter. Det där med att ställa fram tändningen låter helt klart intressant. Men hur ser det ut för övrigt då, menar i stil med soppaförbrukning(självklart menar jag under lugn körning..[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /w00t2.gif[/img] om man skulle ställa tändningen?

Finns det folk på detta forum som säljer diverse trim? Saker som är utprövade samt funtionsdugliga?

Ps. Den där trixxie, hittade inte hans namn under medlemmar.. antagligen jag som gör fel?

Ser ut att kunna trivas på detta forum, om folk är lika trevliga som du är JG.

Mvh Div.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=133706"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
[/quote]

finns en tråd om du söker på teknikforumet om hur man går till väga för att "optimera tändningen"
soppaförbrukningen blir nog densamma, endast du själv som styr flödet med din högerfot =)
men alla xtra hästkrafter gör ju så klart att bilen drar lite mer, men med dom första grejjerna som nämts, avgas, filter och tändning påverkar bara margineltt i så fall.
dom grejjer han tar hem är direkt från usa, och håller hög kvalitet, beror ju på vad man vill betala, men han kan även ornda kopior och dyl. som är minst lika bra som original, tex mugen, toda, skunk2 mfl.
trixie77 heter han ja, som lambo nämner.
dom flesta här på klubben är mkt hjälpsamma, hoppas du trivs för det gör jag.
man får alltid snabba svar, och där finns alltid nån som kan hjälpa med allt möjligt.
utan tvekan den bästa bilklubben vad det gäller sammanhållning i sverige.
Johan Grönberg

Andreas Lundgren
Bil: Honda TSX
Namn: Andreas Lundgren

Jag kör med
nyrenoverad topp
19,5" tändförställning
DC-Sports 4-2-1 extraktor
2,5"system utan katt + japsblås
Cold Air Intake+dubbelkonat KN filter
Eibach coiloversats
ITR koppling

bilen går som ett skollat troll [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Edit: om du får en VTEC-kick så är bilen fel mappad efter trimmen som sitter på

innan jag renoverade toppen så hade jag en markant jobbig kick, nu när ventilsätena är fixxade o 100% täta får jag en jämn övergång vilket medför mer effekt.

så se till att försöka på bort soten på ventilerna och ventilsätena som blir pga den dåliga soppan här i sverige.......asså jag lovar bilen blir som ny när toppen är fixxad

det var bara ett tips. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Senast redigerad av Andreas Lundgren den 29 april 2005, 09:23, redigerad totalt 1 gånger.
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943

Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07

Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
Divve

<!--QuoteBegin-Andreas Lundgren+29 Apr 2005, 08:13:20--><div class='quotetop'>QUOTE(Andreas Lundgren 4 29 Apr 2005, 08:13:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag kör med
nyrenoverad topp
19,5" tändförställning
DC-Sports 4-2-1 extraktor
2,5"system utan katt + japsblås
Cold Air Intake+dubbelkonat KN filter
Eibach coiloversats
ITR koppling

bilen går som ett skollat troll [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Edit: om du får en VTEC-kick så är bilen fel mappad efter trimmen som sitter på

innan jag renoverade toppen så hade jag en markant jobbig kick, nu när ventilsätena är fixxade o 100% täta får jag en jämn övergång vilket medför mer effekt.

så se till att försöka på bort soten på ventilerna och ventilsätena som blir pga den dåliga soppan här i sverige.......asså jag lovar bilen blir som ny när toppen är fixxad

det var bara ett tips. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=133757"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ok, nu är jag lite förvirrad. Ska man INTE få vtec-knuff? Är inte det hela meningen med det? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Vågar man fråga hur mycket det där trimmet gick på? Känner du en markant effektökning eller?

Tack på förhand.

Mvh
Johan Viksten
kenny
Namn: Kenny

han menar nog att det inte ska kännas som dag/natt när vtec går i.
det ska kännas som en mjuk övergång.
mvh kenny
Kenny Elg

Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
Användarvisningsbild
Foz
Bil: Civic
Namn: Johan Andersson

Jag passar på att låna tråden lite när diskutionen om LMD är uppe.

Jag provkörde en CRX vtec så sent som igår. Och med 19000mil på mätaren lät den mycket fint på tomgång. Med bara vid några hundra Rpm över tomgången så började det skramla lite svagt. Dom självutnämnda experterna skulle försäkra mig om att det var ramlagerras på gång... själv tror jag på LMD skrammel.

Hur stor är då sannolikenheten för ramlagerras på en b16?
Eller kan det vara så enkelt som ett oljebyte alt. ventiljustering?

Motorn är servad efter boken och en äldre dam har pendlat med den de senaste 16000 milen!
070 58 60 137
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
Vtec_Lambo
Bil: CR-V PHEV 2024
Namn: Mathias Beijer

<!--QuoteBegin-Foz+1 May 2005, 11:45:18--><div class='quotetop'>QUOTE(Foz 4 1 May 2005, 11:45:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag passar på att låna tråden lite när diskutionen om LMD är uppe.

Jag provkörde en CRX vtec så sent som igår. Och med 19000mil på mätaren lät den mycket fint på tomgång. Med bara vid några hundra Rpm över tomgången så började det skramla lite svagt. Dom självutnämnda experterna skulle försäkra mig om att det var ramlagerras på gång... själv tror jag på LMD skrammel.

Hur stor är då sannolikenheten för ramlagerras på en b16?
Eller kan det vara så enkelt som ett oljebyte alt. ventiljustering?

Motorn är servad efter boken och en äldre dam har pendlat med den de senaste 16000 milen!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=134550"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Har aldrig hört talas om något ramlagerras på en crx vt, men lmd skramlet låter en del.
Ventiljustering tog bort mycket av mitt skrammel, men det har återkommit nu igen efter ca 2000mil. Men de ska ju justeras efter 2000mil så det är bara att lämna in bilen på service och få det fixat. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Honda CR-V PHEV
Divve

Hej,

Just nu sitter det ett 2" ferrita system på, samt ett öppet filter. Vad är nästa steg för att göra bilen ännu roligare? Om det nu går [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Väghållningsbiten är helt ok, med sänkningsats osv.. så det tänker jag inte göra nåt åt i dagsläget.

Är motorn jag har lust att skrämma upp lite.

Vad för alternativ finns det att göra? Till en rimlig, eller ja.. mindre svindyr prislapp?

Ni kan väl lista lite förslag samt vad det ca skulle kosta.

Mvh Johan
Johan Viksten
AndersL

Klart det är ramlagerras!
Tror jag renoverat min motor nu 5 gånger minst men det kommer tillbaka hela tiden. Lagerras ljudet kommer dessutom bara på vissa varvtal.

Vid första renovering kom det bara mellan 1039 och 1040varv. Typiskt ramlagerras ljud. Andra gången mellan 2103 och 2201. Dom andra tre gångern så förvann lagerrasljudet när man WHETEKKen gick in. Måste vara varvstoppet som fick det försvinna för det flyttade sig samtidigt.

Experterna har helt klart rätt!
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
Slemhelge

AndersL skrev:Klart det är ramlagerras!
Tror jag renoverat min motor nu 5 gånger minst men det kommer tillbaka hela tiden. Lagerras ljudet kommer dessutom bara på vissa varvtal.

Vid första renovering kom det bara mellan 1039 och 1040varv. Typiskt ramlagerras ljud. Andra gången mellan 2103 och 2201. Dom andra tre gångern så förvann lagerrasljudet när man WHETEKKen gick in. Måste vara varvstoppet som fick det försvinna för det flyttade sig samtidigt.

Experterna har helt klart rätt!
<HOST> SARKASM <HOST> :boxing:
Ny Firma
<a href="http://www.prostreetstyling.exofire.net" target="_blank">.:-ProStreetStyling-:.</a>
--------------------------------------
Tidigare ägda bilar:
Honda CRX Vtec 16V 1.6L -90
Honda Civic 1.3L Widebody -95
TriXiE77
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt

poängen med att "uppa" en 3år gammal tråd????????????????????????????
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7