BAR ban intensifies F1 politics
BAR ban intensifies F1 politics
BAR's controversial ban from the Spanish and Monaco Grands Prix has become the latest issue in the long-running political battle over control of the sport.
The team was openly critical of the decision by the FIA's International Court of Appeal to suspend it from the two events, after Jenson Button's car was found to have breached weight regulations at the San Marino Grand Prix.
The FIA is now threatening further action against BAR for actions "prejudicial to the image and dignity of F1 racing".
But now five leading engine manufacturers have called for the FIA's own court to be replaced by an independent body - a position that implicitly questions the court's integrity.
The five - Honda, BMW, DaimlerChrysler, Renault and Toyota - are part of the group threatening to set up a breakaway championship in 2008 if they don't get more say in the running of the sport.
Their call - which the FIA has already dismissed out of hand - will inevitably be seen as part of the war dance between the two sides as they fight to get the best out of a future compromise.
Hm.. interesting article from BBC Top Gear
<a href="http://www.topgear.com/content/news/stories/1701/" target="_blank">http://www.topgear.com/content/news/stories/1701/</a>
BAR's controversial ban from the Spanish and Monaco Grands Prix has become the latest issue in the long-running political battle over control of the sport.
The team was openly critical of the decision by the FIA's International Court of Appeal to suspend it from the two events, after Jenson Button's car was found to have breached weight regulations at the San Marino Grand Prix.
The FIA is now threatening further action against BAR for actions "prejudicial to the image and dignity of F1 racing".
But now five leading engine manufacturers have called for the FIA's own court to be replaced by an independent body - a position that implicitly questions the court's integrity.
The five - Honda, BMW, DaimlerChrysler, Renault and Toyota - are part of the group threatening to set up a breakaway championship in 2008 if they don't get more say in the running of the sport.
Their call - which the FIA has already dismissed out of hand - will inevitably be seen as part of the war dance between the two sides as they fight to get the best out of a future compromise.
Hm.. interesting article from BBC Top Gear
<a href="http://www.topgear.com/content/news/stories/1701/" target="_blank">http://www.topgear.com/content/news/stories/1701/</a>
Medlem 427
Du det där hoppas jag sker.
De övriga märkena kommer inte kunna stanna kvar (främst Ferrari i åtanke) så möjligtivs kanske FIA försvinner helt? Låt oss hoppas, politiken i F1 idag är ju skandal, allt handlar om politik.
Tänk er en helt ren och nystardad liga ... fyfan vad nice.
De övriga märkena kommer inte kunna stanna kvar (främst Ferrari i åtanke) så möjligtivs kanske FIA försvinner helt? Låt oss hoppas, politiken i F1 idag är ju skandal, allt handlar om politik.
Tänk er en helt ren och nystardad liga ... fyfan vad nice.
// Johan Strömqvist
ÖSK/Linköping
ÖSK/Linköping
-
Anonymous
"formula a" är ju kanske snart verklighet.
det är nån tokig snubbe i arabemiraten med på tok för mkt pengar som vill starta en ny serie där alla team kör identiska bilar och enda justeringar som får göras är på fjädring o ev nåt mer minns inte.
och här kommer det bästa av allt..
INGA körhjälpmedel förutom automatlåda!
jävlar vilken jämn serie det skulle bli.
det är nån tokig snubbe i arabemiraten med på tok för mkt pengar som vill starta en ny serie där alla team kör identiska bilar och enda justeringar som får göras är på fjädring o ev nåt mer minns inte.
och här kommer det bästa av allt..
INGA körhjälpmedel förutom automatlåda!
jävlar vilken jämn serie det skulle bli.
[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wacko.gif[/img] Men hoho, GPWC har ju varit på tapeten sedan över ett år tillbaka minst [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]
Ferrari var med & grundade utbrytarserien, men valde tidigare i år att förlänga det nya Concordeavtalet & gick då ur GPWC som namnet är på utbrytarserien.
Att nåt kommer att hända är helt klart.
Ferrari var med & grundade utbrytarserien, men valde tidigare i år att förlänga det nya Concordeavtalet & gick då ur GPWC som namnet är på utbrytarserien.
Att nåt kommer att hända är helt klart.
Antonio Pozzi
Och hur roligt skulle det vara om alla körde samma bil då? Typ Formel Ford!
Den idén är ju död innan den sett dagens ljus.
F1 är spjutspettsteknik från olika tillverkare med de bästa förare (nåja nästan ivf)!
F1 är spjutspettsteknik från olika tillverkare med de bästa förare (nåja nästan ivf)!
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
<!--QuoteBegin-andno+16 May 2005, 16:32:28--><div class='quotetop'>QUOTE(andno @ 16 May 2005, 16:32:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Och hur roligt skulle det vara om alla körde samma bil då? Typ Formel Ford!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=140839"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Håller helt med andno... det ska vara lite skillnader annars blir det för tråkigt.
Däremot var det en bra ide att ta bort massa hjälpmedel, roligare med gammal hederlig racing.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=140839"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Håller helt med andno... det ska vara lite skillnader annars blir det för tråkigt.
Däremot var det en bra ide att ta bort massa hjälpmedel, roligare med gammal hederlig racing.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Baden - CH
Det här med jämna serier med samma material går det 11 på ett dussin. Av någon anldening är de ju heller inte lika intressanta (iaf om man ser till publik intresse osv.).
Nej Formel 1 är ingejörernas kamp, så är det, och jag gillar det [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Nej Formel 1 är ingejörernas kamp, så är det, och jag gillar det [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Senast redigerad av Greven den 17 maj 2005, 08:46, redigerad totalt 1 gånger.
Niklas Bergström
Civic Type-R -02
Civic Type-R -02
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
greven: Borde du inte heta Guvernörin? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Skämt o sido, jag hoppas det sker och att det kommer en ny formula, sån som jag drömmer om, mina fantasiers Formula unlimited. Där de får ett gäng mått och bilen ska hålla sig inom de måtten. sen får de göra vad de vill, förutom att bilen naturligtvis ska va körd av människor. en eller flera... oooh.. tänk vilka monster!
Skämt o sido, jag hoppas det sker och att det kommer en ny formula, sån som jag drömmer om, mina fantasiers Formula unlimited. Där de får ett gäng mått och bilen ska hålla sig inom de måtten. sen får de göra vad de vill, förutom att bilen naturligtvis ska va körd av människor. en eller flera... oooh.. tänk vilka monster!
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
<!--QuoteBegin-EcciBaka+18 May 2005, 13:28:45--><div class='quotetop'>QUOTE(EcciBaka 4 18 May 2005, 13:28:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->greven: Borde du inte heta Guvernörin? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141782"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
du inser att folk kommer att dö på löpande band då va?
Sist innan de förbjöd turbo osv så hade honda en 1.5L motor med ca 1300-1500hk.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141782"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
du inser att folk kommer att dö på löpande band då va?
Sist innan de förbjöd turbo osv så hade honda en 1.5L motor med ca 1300-1500hk.
Medlem 427
folk dör i alla motorsporter, dom som håller på med sporterna är medventna om riskerna men pysslar med sporten för att dom älskar det. jag skulle också vilja se den typen av formel bil som ecci snackar om.
alla sporter har sina dödsfall och det är tragiskt med som sagt alla vet om riskerna.
alla sporter har sina dödsfall och det är tragiskt med som sagt alla vet om riskerna.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Xzabatt, inte riktigt sant.
Jag anser att det vore som att tillåta ALL doping i alla sporter.
Även där hade folk som jag sade dött på löpande band, dvs hela tiden eftersom de tar så mycket droger det går.
Inom F1 så hade de maximerat effekten långt bortom vad människokroppen klarar och hade man inte dött på banan så kanske direkt efteråt av påverkningarna.
Dessutom kan jag säga att om vi använt alla resurser så hade det inte ens suttit människor i bilarna utan datorer som kört perfekta varv hela tiden, det hade tillverkarna vunnit på direkt.
För det var väl _inga_ regler, eller hur?
Jag anser att det vore som att tillåta ALL doping i alla sporter.
Även där hade folk som jag sade dött på löpande band, dvs hela tiden eftersom de tar så mycket droger det går.
Inom F1 så hade de maximerat effekten långt bortom vad människokroppen klarar och hade man inte dött på banan så kanske direkt efteråt av påverkningarna.
Dessutom kan jag säga att om vi använt alla resurser så hade det inte ens suttit människor i bilarna utan datorer som kört perfekta varv hela tiden, det hade tillverkarna vunnit på direkt.
För det var väl _inga_ regler, eller hur?
Medlem 427
det skulle ju vara vissa regler, och så skrev ecci även att bilarna skulle köras av människor.
vi kan argumentera hur länge som helst om detta men jag väljer att avstå och bara säga att formel 1 har blivit tråkigare och visst säkrare och blir det hela tiden, även billigare vilket jag anser är fel i den serien.
vi kan argumentera hur länge som helst om detta men jag väljer att avstå och bara säga att formel 1 har blivit tråkigare och visst säkrare och blir det hela tiden, även billigare vilket jag anser är fel i den serien.
Kan en bil någonsin bli perfekt?