Hejsan
Jag råkade ut för ett missöde häromdagen. Jag har en nyligen införskaffad S2000 som var i behov av ett oljebyte.
Jag fick inte riktigt förtroende för den lokale Hondaåterförsäljaren på orten så jag valde att köpa ett oljefilter på Mekonomen. Filtret var av märket knecht/mahle och såg vid en jämförelse väldigt likt ut orginalet förutom att diametern på själva burken var något mindre, själva infästningen såg dock identisk ut inklusive packningen.
Jag gjorde som jag har gjort vid alla mina tidigare oljebyten, oljade in packningen och drog filtret för hand i princip så mycket jag orkade. I med ny olja och provkörde, fungerade finfint. Jag har sedan dess kört ca 100mil och kontrollerat oljenivån regelbundet.
I lördags sket det sig, på andra eller tredje växeln vid fullgasacceleration efter en liten stunds inspirerad körning. Vid ca 7000rpm bolmade det upp lützen-dimma bakom bilen, oljetrycket försvann direkt..
En ansenlig mängd olja återfinns i motorutrymmet mestadels på den sida som oljefiltret sitter. Efter att prylarna svalnat kan jag konstatera att oljefiltret sitter löst kanske ca två varv.
Troligtvis har oljefiltret gradvis lossnat och tillslut var det bara packningen som höll emot och när den gav vika så spyddes nästan all motorolja ut bredvid filtret.
Jag har nu införskaffat ett orginalfilter och fyllt på ny olja (nästan 5L). Tvättat bilen hjälpligt. Vad jag kan märka än så länge har motorn inte totalhavererat.
Mekonomen skall skicka filtret på undersökning och bjöd på ny olja av motsvarande kvalité som jag hade hält i.
Hondaförsäljaren hävdar (naturligtvis) att man inte kan använda något annat än orginaldelar och att filtret när det dras korrekt deformerar ett plåtbleck på filtret så att det sitter korrekt.
På orginalfiltret står det instruktioner att filtret skall momentdras (hårdare än vad man klarar för hand) eller 7/8 varv efter kontakt. Normalt brukar man säga 3/4 varv.
Jag har läst på s2ki.com och fenomenet är inte okänt (amerikanerna använder tydligen filter från Mobile 1). Där har de även efter inspirerad körning råkat ut för mindre bränder då olja sprutat ut över grenröret.
Min slutsats är att det nog inte spelar så stor roll vilket filter man använder men att det definitivt skall dras hårdare än vad man är van vid. Ett tips jag snappade upp är även att rita ett streck på ovansidan av filtret med permant penna så ser man dirket när man öppnar huven om filtret börjar röra på sig.
mvh
Johan
oljeläckage med eftermarknadsfilter till S2000
<span style='color:white'>[b]Johan Strömqvist[/b]</span>
<span style='color:red'><span style='font-size:9pt;line-height:100%'>[b]Civic Type-R 04[/b]</span></span>
<a href="http://www.naboovalley.com" target="_blank">Naboovalley Studios</a>
<span style='color:red'><span style='font-size:9pt;line-height:100%'>[b]Civic Type-R 04[/b]</span></span>
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Kan inget annat säga än att det är din bil och dina pengar...
Skulle aldrig använda annat oljefilter än Honda orginal.
Dessutom måste du ha ditt fullständiga namn i signaturen.
Skulle aldrig använda annat oljefilter än Honda orginal.
Dessutom måste du ha ditt fullständiga namn i signaturen.
Благодаря мутра!
Nu har det bekräftats att man endast ska använda Honda orginal oljefilter på Honda. Speciellt motorstarka bilar som man är extra rädd om.
Jag förstår att du inte litade fullständigt på din lokala Honda ÅF. Finns ett par såna............
Jag förstår att du inte litade fullständigt på din lokala Honda ÅF. Finns ett par såna............
<a href='index.php?showtopic=40314'><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->4-hjuling, bandpasslåda, styrväxel, AC, GSM-larm SÄLJES<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Något som man lärt sig genom andras misstag: använd ENDAST HONDA ORIGINAL OLJEFILTER. Allt annat är en genväg till motorras.
Inga andra vanliga eftermarknadsfilter klarar av det höga flöde som Hondas högvarviga motorer kräver.
Enda undantaget är möjligtvis racingfilter från t.ex. Mugen, som är specialbyggda för Hondamotorer.
Inga andra vanliga eftermarknadsfilter klarar av det höga flöde som Hondas högvarviga motorer kräver.
Enda undantaget är möjligtvis racingfilter från t.ex. Mugen, som är specialbyggda för Hondamotorer.
<span style='color:#555555'>[b]Olof Åsberg[/b]
Honda Jazz -05
HPC Member #776
Södermalm, Stockholm, Sverige</span>
------------------
Honda Civic Type-R -03
Honda Civic Coupé -95
Honda Legend -89
Honda Civic 1.6i 3D -89
Honda Jazz -05
HPC Member #776
Södermalm, Stockholm, Sverige</span>
------------------
Honda Civic Type-R -03
Honda Civic Coupé -95
Honda Legend -89
Honda Civic 1.6i 3D -89
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Denna läxa lärde jag mig för fyra år sedan, när jag i min iver köpte mig ett Boschfilter till min Esi. Utgången var en havererad motor.
Att sätta ett annat filter än org-honda är inget man ens ska fundera på.
Det vet nog alla som besöker denna sida regelbundet.
Oljan är av mindre betydelse än oljefiltert. Kör man fel oljefilter kvittar det vad för olja man håller i motorn.
Kommer köra Biltema helsyntet i S2000 men givetvis med org-filter.
Att sätta ett annat filter än org-honda är inget man ens ska fundera på.
Det vet nog alla som besöker denna sida regelbundet.
Oljan är av mindre betydelse än oljefiltert. Kör man fel oljefilter kvittar det vad för olja man håller i motorn.
Kommer köra Biltema helsyntet i S2000 men givetvis med org-filter.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Har för tillfället en civic 1,6 -89 som aldrig varit servad på honda alltid med olja o oljefilter från mekonomen. Har rullat 25000mil och den motorn har aldrig rasat?? går hur fint som helst, inget knackande eller nått annat missljud. Vet många som kör på oljefilter från mekonomen och även andra ställe.
Mvh Henke
Mvh Henke
Henke Persson
<!--QuoteBegin-M Scotte+17 May 2005, 13:55:26--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 17 May 2005, 13:55:26)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Att sätta ett annat filter än org-honda är inget man ens ska fundera på.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141254"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Inte ens Mugen-filtrerna som såldes här tidigare?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141254"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Inte ens Mugen-filtrerna som såldes här tidigare?
Jonatan Forsberg
Härnösand
Härnösand
-
M Scotte
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-Lowrider+17 May 2005, 12:59:59--><div class='quotetop'>QUOTE(Lowrider 4 17 May 2005, 12:59:59)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har för tillfället en civic 1,6 -89 som aldrig varit servad på honda alltid med olja o oljefilter från mekonomen. Har rullat 25000mil och den motorn har aldrig rasat?? går hur fint som helst, inget knackande eller nått annat missljud. Vet många som kör på oljefilter från mekonomen och även andra ställe.
Mvh Henke
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141258"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Om man inte vet bättre så förstår jag att man använder Mekonomenfilter eller dylikt. Men ni som besöker vår sida regelbundet kan inte ha missat alla fadäser med piratfilter? Att snåla på 20 kr på ett filter känns helt fel enligt mig. Ett org-filter kostar 100kr i genomsnitt.
JonteJuh: Att betala 250kr för ett oljefilter är enligt mig helt vansinnigt, org är helt tillräckligt, dessutom är de nya filterna som kom i våras en förbättring mot de tidigare. För mig är Mugenfilterna ett S2000-filter i ny förpackning, ser i alla fall ut så på bilderna. Med S2000-filter får du ett högre flöde än med det som egentligen ska sitta på b16.
Argumentera inte ens för piratfilter i våra bilar är ni snälla. Räcker väl med att några rasat pga av piratfilter för att man aldrig mer väljer det?
Mvh Henke
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141258"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Om man inte vet bättre så förstår jag att man använder Mekonomenfilter eller dylikt. Men ni som besöker vår sida regelbundet kan inte ha missat alla fadäser med piratfilter? Att snåla på 20 kr på ett filter känns helt fel enligt mig. Ett org-filter kostar 100kr i genomsnitt.
JonteJuh: Att betala 250kr för ett oljefilter är enligt mig helt vansinnigt, org är helt tillräckligt, dessutom är de nya filterna som kom i våras en förbättring mot de tidigare. För mig är Mugenfilterna ett S2000-filter i ny förpackning, ser i alla fall ut så på bilderna. Med S2000-filter får du ett högre flöde än med det som egentligen ska sitta på b16.
Argumentera inte ens för piratfilter i våra bilar är ni snälla. Räcker väl med att några rasat pga av piratfilter för att man aldrig mer väljer det?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Scotte, vad använder du för orginalfilter i din bil?
Fick tips av rosenholtz att köra med accord type-r filter i min esi med tanke på bankörning så jag har det i nu och tycker det funkar bra. Skulle tydligen vara bättre oljeflöde genom det och det är ju ingen nackdel på banan.
Fick tips av rosenholtz att köra med accord type-r filter i min esi med tanke på bankörning så jag har det i nu och tycker det funkar bra. Skulle tydligen vara bättre oljeflöde genom det och det är ju ingen nackdel på banan.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Baden - CH
<!--QuoteBegin-Lowrider+17 May 2005, 12:59:59--><div class='quotetop'>QUOTE(Lowrider 4 17 May 2005, 12:59:59)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har för tillfället en civic 1,6 -89 som aldrig varit servad på honda alltid med olja o oljefilter från mekonomen. Har rullat 25000mil och den motorn har aldrig rasat?? går hur fint som helst, inget knackande eller nått annat missljud. Vet många som kör på oljefilter från mekonomen och även andra ställe.
Mvh Henke
Det beror väldigt mkt på körstil. Varvar du mkt och ofta så kan inte oljan ta sig runt tillräckligt snabbt. Oljeflödet minskar helt enkelt pga att en piratkopia inte släpper igenom olja lika snabbt. Växlar du vid 3000 varv (eller max 4-5000) så kan du nog klara dig. Själv växlar jag vid 7-8000 för det mesta.
(Rätta mig om jag har fel.)
Mvh Henke
Det beror väldigt mkt på körstil. Varvar du mkt och ofta så kan inte oljan ta sig runt tillräckligt snabbt. Oljeflödet minskar helt enkelt pga att en piratkopia inte släpper igenom olja lika snabbt. Växlar du vid 3000 varv (eller max 4-5000) så kan du nog klara dig. Själv växlar jag vid 7-8000 för det mesta.
(Rätta mig om jag har fel.)
<a href='index.php?showtopic=40314'><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->4-hjuling, bandpasslåda, styrväxel, AC, GSM-larm SÄLJES<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
-
Ejan
- Bil: Ford Fiesta 2010
- Namn: Erik Leander
Jag skulle heller aldrig någonsin ens fundera på att köpa en annat filter än orginal
varför chansa med ett pirat bara dumsnålt
varför chansa med ett pirat bara dumsnålt
------------------------------------------
1999 Honda Integra Type R - 208bhp - SÅLD
Kör numera Ford Fiesta ST´05
1999 Honda Integra Type R - 208bhp - SÅLD
Kör numera Ford Fiesta ST´05
Jag kör med s2000 filter i min Civic VTI-92.
<span style='color:white'>[b]Johan Strömqvist[/b]</span>
-
Honda Stockholm
- Bil: CRV
- Namn: Christer Rosenholtz
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Varför snåla på ett Oljefiler som endast kostar 129:-
S2000 filtret är oxå större för att klara lite högre flöde
Olje pumpen ger 58.4 liter /minut vid 6000 varv
bör bli 9,7dl / sek så på 5sek kan motorn vara skadad
om man inte har lite tur.
Hoppas att filter leverantören står för detta
Vi har själva haft ett sådant exempel på vår Verkstad
Bilen var servad på en icke Honda Verkstad, det filtret
höll ca 2 mil innan det började brinna i bilen.
Rosenholtz Honda Stockholm
S2000 filtret är oxå större för att klara lite högre flöde
Olje pumpen ger 58.4 liter /minut vid 6000 varv
bör bli 9,7dl / sek så på 5sek kan motorn vara skadad
om man inte har lite tur.
Hoppas att filter leverantören står för detta
Vi har själva haft ett sådant exempel på vår Verkstad
Bilen var servad på en icke Honda Verkstad, det filtret
höll ca 2 mil innan det började brinna i bilen.
Rosenholtz Honda Stockholm
Christer Rosenholtz Dagtid 08-310010 Panik 070-2841993
Låt detta bli en läxa för alla som inte insett fördelen med Honda original! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Alltså passar S2000ens oljefilter rätt på en B16?
Henrik Mårdh #248
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
- Nibbe
- Bil: EG5, EJ9
- Namn: Niklas Walkin
- Has thanked: 10 times
<!--QuoteBegin-Mibbe+17 May 2005, 17:47:16--><div class='quotetop'>QUOTE(Mibbe 4 17 May 2005, 17:47:16)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Alltså passar S2000ens oljefilter rätt på en B16?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141376"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Japp det gör dom.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141376"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Japp det gör dom.
-
M Scotte
- Kontakt:
ATR/S2000-filter, potato potato, samma.
Kör också sådant i min bil sedan något år.
Kör också sådant i min bil sedan något år.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
alla filter är samma...
dom byte ut alla filter mott s2k filterna då dessa har högre genomflöde
och då oxå utväklar mindre värme. s2k filterna har fler mindre hål än tidigare använda filter till b-motorn...
ett honda s2k atr itr vti vt mm filter kostar under 100ingen så
för mig är de helt oförståligt hur man kan köpa ett annat filter
när de enbart skiljer några 10:or....
dom byte ut alla filter mott s2k filterna då dessa har högre genomflöde
och då oxå utväklar mindre värme. s2k filterna har fler mindre hål än tidigare använda filter till b-motorn...
ett honda s2k atr itr vti vt mm filter kostar under 100ingen så
för mig är de helt oförståligt hur man kan köpa ett annat filter
när de enbart skiljer några 10:or....
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
-
radarmorse
Läste för ett tag sedan på forumet att någon skulle kapa upp ett originalfilter och jämföra med ett "piratfilter". Är det någon som har gjort det och har bilder på skillnader i uppbyggnad, innehåll etc.
Ulf Nilsson
Ulf Nilsson
Ulf Nilsson
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Just det ja, var tog han vägen?
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
När jag bytte olja på en polares d16a6 så tittade jag noga på filtren. det vi satte dit var ett Honda filter och det vi tog bort var ett typ mekonomenfilter. Skillnaden rent visuellt mellan honda och det andra var att Honda filtret hade mycket större kanaler in i filtret. lika många hål men det skiljde flera mm i diameter på hålen.
Jag vet att många gånger har folk argumenterat mot Scotte & co att det är "same shit different name" vilket definitivt är fel.
Sedan jag såg detta är det ganska uppenbart att man ska köra med Honda Org filter. Just på denna motor kanske det inte var jätte viktigt eftersom den inte varvar lika mycket. Men det är ju fatalt på en vtec maskin som varvar fler tusen rpm mer.
Jag vet att många gånger har folk argumenterat mot Scotte & co att det är "same shit different name" vilket definitivt är fel.
Sedan jag såg detta är det ganska uppenbart att man ska köra med Honda Org filter. Just på denna motor kanske det inte var jätte viktigt eftersom den inte varvar lika mycket. Men det är ju fatalt på en vtec maskin som varvar fler tusen rpm mer.
Senast redigerad av Ricce den 17 maj 2005, 22:03, redigerad totalt 1 gånger.
Delsol(sommar) och Accord(vinter) -Åkersberga
Rickard Johansson
Rickard Johansson
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
är ju oxå filtermassan i som skiljer.
bakventilerna kan skilja..
där finns tillochmed vissa filter som saknar bakventil villket medför
att du tömer filtret varjegång du stänger av bilen och således får bygga
upp ett nytt oljetryck innan oljan börjar pumpas runt i motorn...
alltså ett kort med ofta slitage som inte är bra på något viss,,,
bakventilerna kan skilja..
där finns tillochmed vissa filter som saknar bakventil villket medför
att du tömer filtret varjegång du stänger av bilen och således får bygga
upp ett nytt oljetryck innan oljan börjar pumpas runt i motorn...
alltså ett kort med ofta slitage som inte är bra på något viss,,,
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
#828 Skåne/Löberöd
Tack för alla glada tillrop och lyckönskningar samt hänvisningar till tidigare trådar (obs viss ironi).
Var någonstans skriver jag att det var priset som var avgörande för mitt val av reservdelsleverantör? Den lokala återförsäljaren lyckades inte skapa något förtroende varför jag vände mig någon annan stans (på ungefär samma sätt som jag kommer att göra med detta forum). Även om kunskapen kanske är hög finns det andra saker som skapar förtroende.
Hänvisningar till att om man hängt på detta forum tillräckligt länge borde känna till frågans relevans angående flödeskapacitet hos oljefilter bör ju rätt lätt gå att verifiera med hjälp av sökfunktionen. Vilket jag gjorde innan utan att kunna få några särskilt solklara exempel (sök gärna på "oljefilter") och ge ett utpekande exempel (köp orginal är i sig inget argument). Jag kan numera hitta ett solklart och det är mitt eget som även en helt ny användare på detta forum bör kunna hitta relativt enkelt och dra nytta av erfarenheten. Men det kändes inte som att det var särskilt populärt att skriva detta.
Mitt gästspel på detta forum blev kort ( 2 inlägg totalt) och jag kommer att återgå till de andra bilforum som jag använder mig av för mina andra entusiastbilar samt även s2ki (trots deras instabila sökmotor).
mvh
Johan
Var någonstans skriver jag att det var priset som var avgörande för mitt val av reservdelsleverantör? Den lokala återförsäljaren lyckades inte skapa något förtroende varför jag vände mig någon annan stans (på ungefär samma sätt som jag kommer att göra med detta forum). Även om kunskapen kanske är hög finns det andra saker som skapar förtroende.
Hänvisningar till att om man hängt på detta forum tillräckligt länge borde känna till frågans relevans angående flödeskapacitet hos oljefilter bör ju rätt lätt gå att verifiera med hjälp av sökfunktionen. Vilket jag gjorde innan utan att kunna få några särskilt solklara exempel (sök gärna på "oljefilter") och ge ett utpekande exempel (köp orginal är i sig inget argument). Jag kan numera hitta ett solklart och det är mitt eget som även en helt ny användare på detta forum bör kunna hitta relativt enkelt och dra nytta av erfarenheten. Men det kändes inte som att det var särskilt populärt att skriva detta.
Mitt gästspel på detta forum blev kort ( 2 inlägg totalt) och jag kommer att återgå till de andra bilforum som jag använder mig av för mina andra entusiastbilar samt även s2ki (trots deras instabila sökmotor).
mvh
Johan
Johan Beijnoff
Uhm? De har väll inte varit otrevliga utan konstaterade att det var ett känt faktum att man inte ska köra annat än honda orginal. Sen att du kollade här efter att du prövat med ett mekonomen filter är väll knappast nån här som rår för? Likaså din relation med din lokala honda handlare, knappast något någon här på forumet har att göra med?
Ta det inte så personligt
Mina 5 öre...
Ta det inte så personligt
Mina 5 öre...
Senast redigerad av Lynxen den 18 maj 2005, 00:31, redigerad totalt 1 gånger.
Per Björe-Dahl, Göteborg
"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
-
M Scotte
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-beijnoff+17 May 2005, 23:19:35--><div class='quotetop'>QUOTE(beijnoff @ 17 May 2005, 23:19:35)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Tack för alla glada tillrop och lyckönskningar samt hänvisningar till tidigare trådar (obs viss ironi).
mvh
Johan
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141624"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Tråkigt att du känner dig dumförklarad på forumet Johan, men om du är en van sportbilsåkare visste du väl redan det vi skrev? Sedan ser jag inte riktigt symboliken mellan förtroendet för din honda Åf och de produkter de säljer. Som tur är finns det fler än en åf i falukorvens förvånade land. Rosenholtz i Sthlm är en erkänt duktig åf, med endast positiva kommentarer från oss här på HPC, deras postorderverksamhet är erkänt snabb och effektiv. En snabb fråga på forumet hade löst dina filterproblem innan du hade hunnit införskaffa ett pirat.
Hade du slagit ett getöga eller ställt frågan till oss på forumet innan du bytte filter hade du sluppit den obehagliga överraskningen du gjorde med ett piratfilter.
Tyvärr begick jag ett stort misstag och hänvisade till tidigare trådar som behandlar ämnet oljefilter, borde kollat upp att de inte ligger på detta forum utan på det gamla. Ber om ursäkt för det inträffade misstaget.
Synd att du inte tänker besöka oss mer, men inget ont som inte för något gott med sig, du fick igång en diskussion om oljefilter på nya forumet, vilket vi kan använda till nästa person som söker i samma ämne.
Tack för ditt besök. Hoppas du hittar vad du söker på andra forum angående Honda och eventuella frågor du kan ha.
mvh
Johan
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141624"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Tråkigt att du känner dig dumförklarad på forumet Johan, men om du är en van sportbilsåkare visste du väl redan det vi skrev? Sedan ser jag inte riktigt symboliken mellan förtroendet för din honda Åf och de produkter de säljer. Som tur är finns det fler än en åf i falukorvens förvånade land. Rosenholtz i Sthlm är en erkänt duktig åf, med endast positiva kommentarer från oss här på HPC, deras postorderverksamhet är erkänt snabb och effektiv. En snabb fråga på forumet hade löst dina filterproblem innan du hade hunnit införskaffa ett pirat.
Hade du slagit ett getöga eller ställt frågan till oss på forumet innan du bytte filter hade du sluppit den obehagliga överraskningen du gjorde med ett piratfilter.
Tyvärr begick jag ett stort misstag och hänvisade till tidigare trådar som behandlar ämnet oljefilter, borde kollat upp att de inte ligger på detta forum utan på det gamla. Ber om ursäkt för det inträffade misstaget.
Synd att du inte tänker besöka oss mer, men inget ont som inte för något gott med sig, du fick igång en diskussion om oljefilter på nya forumet, vilket vi kan använda till nästa person som söker i samma ämne.
Tack för ditt besök. Hoppas du hittar vad du söker på andra forum angående Honda och eventuella frågor du kan ha.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Tack Martin
Jag läste faktiskt på forumet innan jag köpte något filter just för att få forumets samlade erfarenhet (inte bara det vanliga tugget, jag skall köpa reservdel? köp orginal! utan lite mer erfarenhetsmässigt uppbyggt). Vad jag då inte förstod var just att forumet uppdaterats under förra året. Jag var faktiskt lite fundersam kring det något klena utbytet av träffar på frågan, men tolkade det dumt nog som att det då inte var något stort problem.
Just meningen med mitt inlägg var just därför att skriva en personlig erfarenhet av problemet och inte bara hörsägen eller allmänna tyckanden. Vilket ju som sagt jag i varje fall lyckades med.
Anledningen till att man använder sig av olika leverantörer av reservdelar kan ju vara många. Vana, pris, leveranstider, bekvämlighet. Jag har mekonomen i princip i samma kvarter så när min lokala hondaåterförsäljare inte blev mitt första alternativ gick jag dit. För övrigt hade Mekonomen filtret i lager och hänvisade till att han hade sålt flera till andra S2000 ägare under samma vecka (oljebytartider på våren). Filtret jag köpte hos Honda hade legat på hyllan ett tag och samlat damm. Jag har kommit i kontakt med Rosenholtz och har bara goda erfarenheter av dom.
Vad jag nu också tycker mig ha förstått är att jag träffade direkt på Hondas stora mer eller mindre faktaunderbyggda och allmänt spridda hjärnspöke, oljeflöde.
Mina tidigare erfarenheter inom dylikt område för andra bilmärken/modeller är bland annat BMWs Vanosproblem på M52 samt B52 motorer samt problemen med Nicasil och kedjespännare på Fords V8or som sitter i Jaguars modeller XK8, XKR samt X400. Läs hjärna på autopower för BMW trådar eller jaglovers för Jaguar eller roadfly.org för båda två. Det det handlar om är allmänt kända problem som leder till allvarliga motorras, alla känner till problemet och är rädda för det och vidtar mycket åtgärder (preventivt) för att förhindra det. Men det är mycket svårt att få reda på om det faktiskt är någon större procent som faktiskt drabbats av det och de personliga erfarenheterna är få och ryktesspridningen är stor. Verkar finnas något för varje bilmärke som man alltid kan diskutera om man inte har några problem i övrigt med bilen.
Regionombud Clabbes öppningmeddelande kändes inte varken särskilt tillmötesgående eller konstruktivt och gav min allra första officiella bild av forumet. Något att tänka på för dom som uppfattas ha officiella uppdrag på forumet.
mvh
Johan
Jag läste faktiskt på forumet innan jag köpte något filter just för att få forumets samlade erfarenhet (inte bara det vanliga tugget, jag skall köpa reservdel? köp orginal! utan lite mer erfarenhetsmässigt uppbyggt). Vad jag då inte förstod var just att forumet uppdaterats under förra året. Jag var faktiskt lite fundersam kring det något klena utbytet av träffar på frågan, men tolkade det dumt nog som att det då inte var något stort problem.
Just meningen med mitt inlägg var just därför att skriva en personlig erfarenhet av problemet och inte bara hörsägen eller allmänna tyckanden. Vilket ju som sagt jag i varje fall lyckades med.
Anledningen till att man använder sig av olika leverantörer av reservdelar kan ju vara många. Vana, pris, leveranstider, bekvämlighet. Jag har mekonomen i princip i samma kvarter så när min lokala hondaåterförsäljare inte blev mitt första alternativ gick jag dit. För övrigt hade Mekonomen filtret i lager och hänvisade till att han hade sålt flera till andra S2000 ägare under samma vecka (oljebytartider på våren). Filtret jag köpte hos Honda hade legat på hyllan ett tag och samlat damm. Jag har kommit i kontakt med Rosenholtz och har bara goda erfarenheter av dom.
Vad jag nu också tycker mig ha förstått är att jag träffade direkt på Hondas stora mer eller mindre faktaunderbyggda och allmänt spridda hjärnspöke, oljeflöde.
Mina tidigare erfarenheter inom dylikt område för andra bilmärken/modeller är bland annat BMWs Vanosproblem på M52 samt B52 motorer samt problemen med Nicasil och kedjespännare på Fords V8or som sitter i Jaguars modeller XK8, XKR samt X400. Läs hjärna på autopower för BMW trådar eller jaglovers för Jaguar eller roadfly.org för båda två. Det det handlar om är allmänt kända problem som leder till allvarliga motorras, alla känner till problemet och är rädda för det och vidtar mycket åtgärder (preventivt) för att förhindra det. Men det är mycket svårt att få reda på om det faktiskt är någon större procent som faktiskt drabbats av det och de personliga erfarenheterna är få och ryktesspridningen är stor. Verkar finnas något för varje bilmärke som man alltid kan diskutera om man inte har några problem i övrigt med bilen.
Regionombud Clabbes öppningmeddelande kändes inte varken särskilt tillmötesgående eller konstruktivt och gav min allra första officiella bild av forumet. Något att tänka på för dom som uppfattas ha officiella uppdrag på forumet.
mvh
Johan
Senast redigerad av beijnoff den 18 maj 2005, 08:34, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Beijnoff
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Jag svarade enbart på ditt påstående.
Du skriver själv att du läst på s2ki.com att andra råkat ut för samma problem med eftermarknadsfilter.
Ändå så säger du att det inte spelar någon roll vilket filter man använder.
Därför svarade jag att det är din bil och dina pengar.
Du skriver själv att du läst på s2ki.com att andra råkat ut för samma problem med eftermarknadsfilter.
Ändå så säger du att det inte spelar någon roll vilket filter man använder.
Därför svarade jag att det är din bil och dina pengar.
Благодаря мутра!
Ok
Mitt påstående vad det gäller den biten har jag ännu inte kunnat revidera. Mitt primära problem var ju inte att flödet genom filtret var för lågt utan att flödet bredvid filtret var för högt
Att det kan vara så att några millimeter större kanaler i filtret skapar så stor skillnad att det betyder liv eller död för en Hondamotor har jag själv inte kunnat konstatera men att några millimeter bredvid filtret gör det kan jag skriva under på. Ett orginalfilter som inte dras tillräckligt hårt eller ändå lossnar kommer ju att skapa samma problem för mig igen.
Jag hoppas dock att Honda tillverkar sina bilar generellt med såpass stora marginaler att lite "skit i kanalerna" inte totalhavererar bilen i fråga.
Var kan jag hitta det "gamla" forumet för att kunna förkovra mig i trådar skrivna före aug-2004?
Mitt påstående vad det gäller den biten har jag ännu inte kunnat revidera. Mitt primära problem var ju inte att flödet genom filtret var för lågt utan att flödet bredvid filtret var för högt
Att det kan vara så att några millimeter större kanaler i filtret skapar så stor skillnad att det betyder liv eller död för en Hondamotor har jag själv inte kunnat konstatera men att några millimeter bredvid filtret gör det kan jag skriva under på. Ett orginalfilter som inte dras tillräckligt hårt eller ändå lossnar kommer ju att skapa samma problem för mig igen.
Jag hoppas dock att Honda tillverkar sina bilar generellt med såpass stora marginaler att lite "skit i kanalerna" inte totalhavererar bilen i fråga.
Var kan jag hitta det "gamla" forumet för att kunna förkovra mig i trådar skrivna före aug-2004?
Johan Beijnoff