Har idag DC Sports grenrör, ingen katt och ett 2,5" avgas med endast en slutdämpare från Revotec. Det klarar idag inte 95 decibel gränsen.
Hur kommer jag under 95 decibel och behåller samma effekt, så gott det går?
Kankse räcker med en ljuddämpare i mitten eller? (Förslag på ljuddämpare som tar bort så lite effekt som möjligt vore bra, annars blir det Simons även där."
Avgas för att inte överstiga 95 decibel
-
green_civic
- Bil: Integra K24-R
- Namn: Stefan Abelson
- Been thanked: 1 time
man kan göra ett "kryss" typ å stoppa in i slutröret!!
(har set rallycross bilar som gjort detta för att klara gränsen)
men jag vet ej hur mycket de gör i skillnad!!
Stefan Abelsson
DCK24-R
DCK24-R
jag kör med DC sport grenrör, katt ersättare, ITR mellanrör (2.25 tum och en dämpare på mitten samt nått liten resonans grej på slutet den dämpar nog inte speciellt mycke) å sen en liten japs dämpare längst bak.. och jag klarar mej väl under 95db
Senast redigerad av Kristian den 1 augusti 2005, 09:23, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
<!--QuoteBegin-MickeCTR+1 Aug 2005, 10:38:42--><div class='quotetop'>QUOTE(MickeCTR 4 1 Aug 2005, 10:38:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ok så då kankse jag klarar mig om jag slänger dit en till ljuddämpare i mitten. Vet ni om Bilprovningen kan mäta decibel idag?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=170250"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det tror jag inte var inne med min skyline för några dagar sen och dom sa inte ett ord trotts att det låter som hela helvetet har brakat lös i avgassystemet. Så det är nog lugnt. Men det blir ju dock problem med avgasvärdena om du inte har en katt..
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=170250"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det tror jag inte var inne med min skyline för några dagar sen och dom sa inte ett ord trotts att det låter som hela helvetet har brakat lös i avgassystemet. Så det är nog lugnt. Men det blir ju dock problem med avgasvärdena om du inte har en katt..
Johan Persson
Mitsubishi Lancer Evo X -08
<a href="http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=17156" target="_blank">http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=17156</a>
Mitsubishi Lancer Evo X -08
<a href="http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=17156" target="_blank">http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=17156</a>
- smacke
- Bil: NSX
- Namn: MarcusMaehlum
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-green_civic+1 Aug 2005, 06:46:06--><div class='quotetop'>QUOTE(green_civic 4 1 Aug 2005, 06:46:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->man kan göra ett "kryss" typ å stoppa in i slutröret!!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=170209"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
jag har oxså hört detta.. tydligen ganska effektivt å sänker närmare 10 db... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /blink.gif[/img]
det är ju lätt ordnat så varför inte testa?? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=170209"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
jag har oxså hört detta.. tydligen ganska effektivt å sänker närmare 10 db... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /blink.gif[/img]
det är ju lätt ordnat så varför inte testa?? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
SMacke #364
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
micke. du behöver inte maximal effekt på bana så om du skulle losa en 5hk för o ha plugen i så gör detta varken till eller från runt banan.
så i me plugen o se glad ut [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
så i me plugen o se glad ut [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Det finns ingen exakt Db gräns för hur mycket en bil får låta, det de går efter är om det låter allt för mycke över orginal.
Jag fick en 2:a på mitt system när jag besiktade den och den låter inte alls mycke så då ringde jag bilprovningen och frågade vilka gränser som gällde och då fick jag det som svar, så nån 95Db gräns finns inte som du pratar på!
Jag fick en 2:a på mitt system när jag besiktade den och den låter inte alls mycke så då ringde jag bilprovningen och frågade vilka gränser som gällde och då fick jag det som svar, så nån 95Db gräns finns inte som du pratar på!
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
- Has thanked: 1 time
95dB gäller för att få köra på bana med bilen...
Bullerkrav som måste uppfyllas...
Besiktningen däremot...
Där e det 110dB på tomgång som gäller...
Besiktningen däremot...
Благодаря мутра!
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
För att få köra på de flesta bankörningar som anordnas här i klubben så gäller max 95dB.
Edit: Var lite sen
Edit: Var lite sen
Senast redigerad av fonzeka den 24 augusti 2005, 00:19, redigerad totalt 1 gånger.
<!--QuoteBegin-Clabbe+24 Aug 2005, 00:17:51--><div class='quotetop'>QUOTE(Clabbe 4 24 Aug 2005, 00:17:51)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->95dB gäller för att få köra på bana med bilen...
Besiktningen däremot...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=179969"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Besiktningen har ingen bullergräns! Det är om den är påtagligt högre än orginal.....motorcyklar har där emot en gräns
Besiktningen däremot...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=179969"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Besiktningen har ingen bullergräns! Det är om den är påtagligt högre än orginal.....motorcyklar har där emot en gräns
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Det du bör göra micke är att skaffa en bra mellandämpare, simons dämpar inte så bra för sin storlek. Sätt den så långt bak det går innan böjen, så tappar du minst effekt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
- Has thanked: 1 time
[quote=adio,24 Aug 2005, 00:21:23]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=179969"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
[/quote]
Besiktningen har ingen bullergräns! Det är om den är påtagligt högre än orginal
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=179972"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
[/quote]
Motsäger du inte dig själv just nu?
110dB ÄR påtagligt högre än orginal
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=179969"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
[/quote]
Besiktningen har ingen bullergräns! Det är om den är påtagligt högre än orginal
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=179972"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
[/quote]
Motsäger du inte dig själv just nu?
110dB ÄR påtagligt högre än orginal
Благодаря мутра!
Jo det är det men du säger att gränsen går där och det gör den ju inte för den kan ligga lägre eller högre beroende på person som besiktar den och vilket hhumör han är på! är han grinig kanske han tycker den är för hög redan vid 80db som i mitt fall när jag fick min 2:a
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
<!--QuoteBegin-M Scotte+24 Aug 2005, 00:30:16--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 24 Aug 2005, 00:30:16)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det du bör göra micke är att skaffa en bra mellandämpare, simons dämpar inte så bra för sin storlek. Sätt den så långt bak det går innan böjen, så tappar du minst effekt.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=179975"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Tack för det tipset, tappa effekt är ju fan värre än att äta glas känns det som.
Har du nån bra erfarenhet på vilken dämpare som är bra? Vill som sagt tappa så lite effekt som möjligt. Får sätta den precis innan böjen då.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=179975"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Tack för det tipset, tappa effekt är ju fan värre än att äta glas känns det som.
Har du nån bra erfarenhet på vilken dämpare som är bra? Vill som sagt tappa så lite effekt som möjligt. Får sätta den precis innan böjen då.
[b]Honda Integra Type R[/b]
Championship White
Championship White
-
hondapower
- Been thanked: 3 times
när det gäller vanliga besiktningen så finns det INTE nån Db gräns som står angivet.
det handlar om var besiktningsmans egna bedömmning om vad han tycker är påtaglit störande eller inte störande.
finns däremot en gräns på Motorcyklar som innebär ljud instrumentet i en viss vinkel och avstånd m,m m,m.
ja har simons universal dämpare på min nu 1st..fick dock höra i veckan att det inte va en sk ljud dämpare ja hade,utan den hette visst gnist/flamm skydd.
har inte den dämpande (dämpar ljudet till en viss del) och flödes hämande karaktären som själva dämparna har.
detta va det minsta ja kunde hitta från simons och va säker på att det va en dämpare..men fel hade ja.
en sådan kanske skulle va nått?
det handlar om var besiktningsmans egna bedömmning om vad han tycker är påtaglit störande eller inte störande.
finns däremot en gräns på Motorcyklar som innebär ljud instrumentet i en viss vinkel och avstånd m,m m,m.
ja har simons universal dämpare på min nu 1st..fick dock höra i veckan att det inte va en sk ljud dämpare ja hade,utan den hette visst gnist/flamm skydd.
har inte den dämpande (dämpar ljudet till en viss del) och flödes hämande karaktären som själva dämparna har.
detta va det minsta ja kunde hitta från simons och va säker på att det va en dämpare..men fel hade ja.
en sådan kanske skulle va nått?
- smacke
- Bil: NSX
- Namn: MarcusMaehlum
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-smacke+1 Aug 2005, 11:44:41--><div class='quotetop'>QUOTE(smacke 4 1 Aug 2005, 11:44:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-green_civic+1 Aug 2005, 06:46:06--><div class='quotetop'>QUOTE(green_civic 4 1 Aug 2005, 06:46:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->man kan göra ett "kryss" typ å stoppa in i slutröret!!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=170262"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
ingen mer som hört detta eller testat ???
Krafts böjar har man ju både sett å hört om, men ingen som testat detta ??
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=170262"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
ingen mer som hört detta eller testat ???
Krafts böjar har man ju både sett å hört om, men ingen som testat detta ??
SMacke #364
Jag gjorde en egen grej efter jag fick min tvåa. Jag tog ett mindre rör som avgaserna kunde gå runt sen toch jag ett större rör som passade precis i ändröret och sen satte jag ihop dessa två så det mindre röret blev centrerat i det stora. Sen satte jag en bult inifrån på ena sidan så man kunde skruva till de i ändröret så det inte släppte och de funkade bra för min, jag vet inte om det dämpade mycket men den tog bort de bullriga ljudet och det räckte för att den skulle gå igenom besiktningen.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
<!--QuoteBegin-adio+25 Aug 2005, 11:11:46--><div class='quotetop'>QUOTE(adio 4 25 Aug 2005, 11:11:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag gjorde en egen grej efter jag fick min tvåa. Jag tog ett mindre rör som avgaserna kunde gå runt sen toch jag ett större rör som passade precis i ändröret och sen satte jag ihop dessa två så det mindre röret blev centrerat i det stora. Sen satte jag en bult inifrån på ena sidan så man kunde skruva till de i ändröret så det inte släppte och de funkade bra för min, jag vet inte om det dämpade mycket men den tog bort de bullriga ljudet och det räckte för att den skulle gå igenom besiktningen.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=180415"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det där är nästan exakt lika dant som pluggen till japps-dämparna.
Undrar också lite vad det finns för bra mellandämpare för jag börjar tröttna lite på min höga ljudnivå (den är dock under 95 dB) men jag vill samtidigt ha kvar det goa ljudet som jappsdämparen ger.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=180415"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det där är nästan exakt lika dant som pluggen till japps-dämparna.
Undrar också lite vad det finns för bra mellandämpare för jag börjar tröttna lite på min höga ljudnivå (den är dock under 95 dB) men jag vill samtidigt ha kvar det goa ljudet som jappsdämparen ger.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Baden - CH
ett kryss i ändröret slår sönder ljudet lite vi mätte upp 1-2 db på våran racerbil när vi satte i ett kryss så mer gör det inte. jag har däremot problem med min ctr som gubbarna mätte upp till 102 db på anderstorp jag kör med racegrenrör och hemma byggt 2.5 tums avgasystem med två ljudämpare från raka rör. det verkar va ett stort problem men hondorna att få dom tysta antagligen är det för att dom varvar lite mer än vad vanliga bilar brukar göra [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Jonas Larsson
Civic Type R
Civic Type R