klä in saker i kolfiber
-
bakos
- Bil: Honda Prelude 2.3 -92 4ws
- Namn: David Bakos
har sökt utan resultat. undrar hur man gör för att klä in saker i kolfiber. alltså inte göra saker med kol rakt igenom. utan bara klä in. och vilka saker behöver man. vart köper man det?????
Senast redigerad av bakos den 15 augusti 2005, 02:24, redigerad totalt 1 gånger.
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
Prelude -92 röd
Det är inte så lätt som det verkar att klä in saker i kolfiber.
Största problemet (förutom att kolfiber är svindyrt) är att det blir en väldigt rå och ojämn yta.
I vanliga fall när man gjuter något så har man en väldigt slät form (en så kallad negativ) till det man ska göra och det är på grund av att ytan på den är så slät som möjligt som gör att man får blanka fina kolfibergrejer.
Har du ingen negativ-form så kommer ditt resultat se ut ungefär som baksidan på en färdiggjuten kolfibergrej.
Det går att få hyfsat resultat ändå om man blandar i mycket lim för då kan limmet fungera lite som klarlack men ska man ändå kosta på sig att göra något i kolfiber så är det snyggast att göra en form i t.ex. skumplast och sen spackla och slipa den invändigt så man får den riktigt slät och sen gjuta.
Största problemet (förutom att kolfiber är svindyrt) är att det blir en väldigt rå och ojämn yta.
I vanliga fall när man gjuter något så har man en väldigt slät form (en så kallad negativ) till det man ska göra och det är på grund av att ytan på den är så slät som möjligt som gör att man får blanka fina kolfibergrejer.
Har du ingen negativ-form så kommer ditt resultat se ut ungefär som baksidan på en färdiggjuten kolfibergrej.
Det går att få hyfsat resultat ändå om man blandar i mycket lim för då kan limmet fungera lite som klarlack men ska man ändå kosta på sig att göra något i kolfiber så är det snyggast att göra en form i t.ex. skumplast och sen spackla och slipa den invändigt så man får den riktigt slät och sen gjuta.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Baden - CH
Är inte helt insatt i ämnet så jag vet tyvärr inte men det låter lite annorlunda att slipa på kolfibert. Tror inte det är något man bör göra för då förstör man den fina nätstrukturen som man lägger.
Men som sagt så är jag inte 100% så jag ska inte uttala mig för mycket om det.
Men som sagt så är jag inte 100% så jag ska inte uttala mig för mycket om det.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Baden - CH
-
bakos
har. en guide i en redline tidning där dom klär in ett handskfack i kolfiber. men jag blir inte jättemycket klokare för det
då limmar dom först på fibret. sen lägger dom på tre lager med "resin"...som jag inte vet vad det betyder...sedan slipas det ned och så lägger dom på ett "flo coat" som dom sedan slipar ner med ett fiiint sandpapper
någon som vet vad resin och flo-coat är för något
då limmar dom först på fibret. sen lägger dom på tre lager med "resin"...som jag inte vet vad det betyder...sedan slipas det ned och så lägger dom på ett "flo coat" som dom sedan slipar ner med ett fiiint sandpapper
någon som vet vad resin och flo-coat är för något
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
Prelude -92 röd
Resin är det som du smetar in mattan i, oavsett om det är kol eller glasfiber. Resin är oftast polyster eller epoxy. Resin kallas även Matris. Att plasta och göra laminat är en hel vetenskap.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Om det endast är utseende du är ute efter så skulle jag lägga ner planerna. Kolfiber är dyrt och om du ska få det att se bra ut så krävs verktyg och kunskap. Tillochmed glasfiber och vanlig polyester är ett helsike att arbeta med. Köå fejk på micro, det kommer sannolikt att se mycket bättre ut än riktig kolfiber som du laminerar själv.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
<!--QuoteBegin-Tobbera+15 Aug 2005, 09:29:40--><div class='quotetop'>QUOTE(Tobbera 4 15 Aug 2005, 09:29:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Om det endast är utseende du är ute efter så skulle jag lägga ner planerna. Kolfiber är dyrt och om du ska få det att se bra ut så krävs verktyg och kunskap. Tillochmed glasfiber och vanlig polyester är ett helsike att arbeta med. Köå fejk på micro, det kommer sannolikt att se mycket bättre ut än riktig kolfiber som du laminerar själv.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=176414"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Håller med köp fusk från Micro. Jag gjorde det till min förra bil. Satt och pillade med det ett bra tag. Men det blev faktiskt helt okej när det var klart.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=176414"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Håller med köp fusk från Micro. Jag gjorde det till min förra bil. Satt och pillade med det ett bra tag. Men det blev faktiskt helt okej när det var klart.
MVH/Caroline Lundmark
qarolinelundmark@hotmail.com
Honda Civic VTi-92
Honda Civic VTi-92
här kan du lära dej en del...
<a href="http://web.telia.com/~u84408370/komposit/index.html" target="_blank">http://web.telia.com/~u84408370/komposit/index.html</a>
<a href="http://web.telia.com/~u84408370/komposit/index.html" target="_blank">http://web.telia.com/~u84408370/komposit/index.html</a>
Rickard Gustavsson Norrköping
kör bmw kombi i väntan på storken..
www.sce.se (Swedish Composite Enginering)
www.autoexperten.se
www.yokohama.se
kör bmw kombi i väntan på storken..
www.sce.se (Swedish Composite Enginering)
www.autoexperten.se
www.yokohama.se
<!--QuoteBegin-Tobbera+15 Aug 2005, 12:14:16--><div class='quotetop'>QUOTE(Tobbera 4 15 Aug 2005, 12:14:16)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->@Caroline; Vad gjorde du med fuskkolfibern?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=176463"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag klädde in nästan alla paneler i bilen. Kan säga att jag tappade tålamodet ett X antal gånger. Men gillar man utseendet på kolfiber så är det sånt man får stå ut med. Om man inte kör den dyra vägen då vill säga. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=176463"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag klädde in nästan alla paneler i bilen. Kan säga att jag tappade tålamodet ett X antal gånger. Men gillar man utseendet på kolfiber så är det sånt man får stå ut med. Om man inte kör den dyra vägen då vill säga. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
MVH/Caroline Lundmark
Honda Civic VTi-92
Honda Civic VTi-92
-
bakos
bara det att jag tycker att kolfibertejp ser så B ut. så man får väl slösa en massa pengar på att lära sig laminera på riktigt då [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
Senast redigerad av bakos den 17 augusti 2005, 05:34, redigerad totalt 1 gånger.
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
Prelude -92 röd