Vilken Olja till CTR?
Jag ringde och frågade Rosenholtz. Fick besked om att original är Valvoline helsyntet 5W40.
När jag servade på Rosenholtz hällde dom i Valvoline 0W40.
Jag kommer att fortsätta köra med Valvoline.
4.8L ska i motorn vid service.
Köptips är Micro, där kostar 4L dunken 398kr, helt okej pris tycker jag.
När jag servade på Rosenholtz hällde dom i Valvoline 0W40.
Jag kommer att fortsätta köra med Valvoline.
4.8L ska i motorn vid service.
Köptips är Micro, där kostar 4L dunken 398kr, helt okej pris tycker jag.
<span style='font-family:arial'><span style='color:red'><span style='font-size:9pt;line-height:100%'>[b]Mvh
Christian Hedström</span>
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>CTR-04, DC-Sport 4-2-1 exhaust manifold, 5zigen Pro Racer A-spec, AEM V2, K-Pro[/b]</span></span></span>
Christian Hedström</span>
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>CTR-04, DC-Sport 4-2-1 exhaust manifold, 5zigen Pro Racer A-spec, AEM V2, K-Pro[/b]</span></span></span>
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Jag jobbar på märkesverkstad och mitt råd är att om ni har en nyare bil med garantier kvar:
KÖR ALLTID ORIGINAL OAVSETT VAD FOLK SÄGER!!!
Varför? Jo för om nåt skiter sig så är det inte erat fel.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
<!--QuoteBegin-Dani+15 Aug 2005, 19:26:10--><div class='quotetop'>QUOTE(Dani @ 15 Aug 2005, 19:26:10)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag jobbar på märkesverkstad och mitt råd är att om ni har en nyare bil med garantier kvar:
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=176644"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Men om man nu lämnar in bilen på märkesverkstad och de inte använder sig av den oljan som de ska, Vad händer då ifall nåt skulle skita sig? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=176644"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Men om man nu lämnar in bilen på märkesverkstad och de inte använder sig av den oljan som de ska, Vad händer då ifall nåt skulle skita sig? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
Nicklas Carlsson
Accord Type S Tourer -07
Accord Type S Tourer -07
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Sålänge du lämnar in bilen på verkstad så är det deras ansvar om nåt skulle skita sig, du har ju gjort din "plikt" och lämnat in den till en auktoriserad verkstad, om de sen dabbar sig är inte det ditt problem.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Den olja jag har bäst erfarenhet av är Shell Helix Ultra (5w-40).
Verkar tåla höga temperaturer.
Dyrare än tex Biltema men om bilen drar mindre olja så blir det kanske inte så mycket dyrare i slutänden?
Alla "prestandaoljor" lär fungera utmärkt sålänge du håller koll på oljenivån [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Verkar tåla höga temperaturer.
Dyrare än tex Biltema men om bilen drar mindre olja så blir det kanske inte så mycket dyrare i slutänden?
Alla "prestandaoljor" lär fungera utmärkt sålänge du håller koll på oljenivån [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Senast redigerad av Joakim Olsson den 16 augusti 2005, 11:17, redigerad totalt 1 gånger.
-
Tommie Blomqvist
Tycker ni är lite modiga som åker 0w som lägsta viskositet, de är inte något jag kommer göra i mi ctr. De måste vara gränsfall på för tunnt, 10-40 eller 10-50 känns mera rätt, vet dock inte hur varmt ctr´en går vi bankörningar mm.
Min nuvarande 1.8t (vag) gillar inte under 10w som lägsta viskositet, de blir ett väldigt tickande, och de går åt mer olja. Den plågas i och för sig inte så pass att den ligger på de högre temperaturerna 100grader och uppåt speciellt ofta, men för daglig körning till och från jobbet skulle jag välja en tjockare olja, men ren prestanda körning så blir de en annan femma.
Ni som inte kör era Ctr´er i minus 20grader borde men lätthet kliva upp på 10w-40w olja istället för 0w eller 5w oljorna.
Hur mycket drar era ctr´er normalt per 100mil?
Hämtar själv ut min ctr på torsdag, sen råder inkörning.
Min nuvarande 1.8t (vag) gillar inte under 10w som lägsta viskositet, de blir ett väldigt tickande, och de går åt mer olja. Den plågas i och för sig inte så pass att den ligger på de högre temperaturerna 100grader och uppåt speciellt ofta, men för daglig körning till och från jobbet skulle jag välja en tjockare olja, men ren prestanda körning så blir de en annan femma.
Ni som inte kör era Ctr´er i minus 20grader borde men lätthet kliva upp på 10w-40w olja istället för 0w eller 5w oljorna.
Hur mycket drar era ctr´er normalt per 100mil?
Hämtar själv ut min ctr på torsdag, sen råder inkörning.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
- fonzeka
- Namn: Anders Westlund
- Been thanked: 58 times
Detta är var Honda själva rekommenderar
Year-round API: SJ-EC SAE 0W-20
Year-round API: SJ-EC SAE 0W-30
Year-round API: SJ-EC SAE 0W-40
Year-round API: SJ-EC SAE 5W-30
Year-round API: SJ-EC SAE 5W-40
<!--QuoteBegin-fonzeka+16 Aug 2005, 14:15:27--><div class='quotetop'>QUOTE(fonzeka @ 16 Aug 2005, 14:15:27)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Detta är var Honda själva rekommenderar
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=176949"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
vad menas med det? varför står det tex year round på alla och vad rekomenderas till vad? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/huh.gif[/img]
Edit: När jag frågade rosenholtz om tips på olja så sa dem valvoline 10W-40 (delsyntet tror jag). Iofs har jag ingen CTR så jag ver inte om det skiljer.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=176949"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
vad menas med det? varför står det tex year round på alla och vad rekomenderas till vad? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/huh.gif[/img]
Edit: När jag frågade rosenholtz om tips på olja så sa dem valvoline 10W-40 (delsyntet tror jag). Iofs har jag ingen CTR så jag ver inte om det skiljer.
Senast redigerad av david-o den 16 augusti 2005, 15:21, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Baden - CH
-
Tommie Blomqvist
<!--QuoteBegin-fonzeka+16 Aug 2005, 14:15:27--><div class='quotetop'>QUOTE(fonzeka @ 16 Aug 2005, 14:15:27)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Detta är var Honda själva rekommenderar
Då får man lita på de, jag skulle gå på 5w-40, så de blir lite tjockare.
Men Säger Honda att samtliga ovan duger så.
Då får man lita på de, jag skulle gå på 5w-40, så de blir lite tjockare.
Men Säger Honda att samtliga ovan duger så.
[b] Cybertuner[/b]
- fonzeka
- Namn: Anders Westlund
- Been thanked: 58 times
<!--QuoteBegin-dave84+16 Aug 2005, 15:20:45--><div class='quotetop'>QUOTE(dave84 @ 16 Aug 2005, 15:20:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->vad menas med det? varför står det tex year round på alla och vad rekomenderas till vad? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/huh.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=176969"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det är vad Honda rekommenderar till Honda Civic Type-R, 2001-
Med year round menas antagligen för året runt bruk [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=176969"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Med year round menas antagligen för året runt bruk [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
<!--QuoteBegin-fonzeka+16 Aug 2005, 17:37:33--><div class='quotetop'>QUOTE(fonzeka @ 16 Aug 2005, 17:37:33)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-dave84+16 Aug 2005, 15:20:45--><div class='quotetop'>QUOTE(dave84 @ 16 Aug 2005, 15:20:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->vad menas med det? varför står det tex year round på alla och vad rekomenderas till vad? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/huh.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=177019"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
jo att de menade för året runt bruk förstod jag men jag menade mer, varför rekomendera så många oljor utan att skriva någon skillnad på dem?
Aja, ska inte förstöra tråden med mina dumma frågor [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=177019"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
jo att de menade för året runt bruk förstod jag men jag menade mer, varför rekomendera så många oljor utan att skriva någon skillnad på dem?
Aja, ska inte förstöra tråden med mina dumma frågor [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Baden - CH
har kört på castrol tws 10w-60 i min men jag vet inte vad jag ska hälla i nästa gång. motorn har ju pallat 1000 mils hård körning med den oljan iallafall [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... lleyes.gif[/img]
Jonas Larsson
Civic Type R
Civic Type R
-
SAUD
- Bil: CTR-2016
- Namn: Saud Omerovic
Halloj!
Själv jag har provat 3 sorter olika oljor i min CTR på 4500mil och jag har bytt olja var 500 mil! Första 2000mil gick den på QS 10-40w,en gång Castrol 5-30w och sista 4ggr på Mobil 1 SuperSyn(tri-syntetisk) 0-40w.Med alla oljor bilen har dragit 5-6dl olja,så det finns ingen som helst sklinad iaf på min CTR. Honda rekomenderar INTE 50,60w!!!
Själv jag har provat 3 sorter olika oljor i min CTR på 4500mil och jag har bytt olja var 500 mil! Första 2000mil gick den på QS 10-40w,en gång Castrol 5-30w och sista 4ggr på Mobil 1 SuperSyn(tri-syntetisk) 0-40w.Med alla oljor bilen har dragit 5-6dl olja,så det finns ingen som helst sklinad iaf på min CTR. Honda rekomenderar INTE 50,60w!!!
Saud Omerovic
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014