Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Rostskyddade min CTR i veckan
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Jag hämtade ut min bil från Bilvårdsgruppen i Kallhäll i tisdags. De har utfört en komplett rostskyddsbehandling på den vilket innebär underrede, skärmar och hjulhus, trösklar, dörrar, baklucka och huv.
Det var ganska dyrt, men det känns ändå värt pengarna att kunna slappna av och veta att bilen är så skyddad mot rostangrepp som den bara kan bli. Jag vet att CTR har den bästa plåten ur rostsynpunkt (tjock galvning och bra motstånd mot rost), men jag är så djävla allergisk mot rost så jag tycker inte att det skadar att bygga på skyddet lite extra!
Nästa steg blir att plocka ur Type-R-mattorna och lägga i Mekonomens plastbaljor samt växla till vinterpuckarna.
Let it snow, let it snow, let it snow...
Det var ganska dyrt, men det känns ändå värt pengarna att kunna slappna av och veta att bilen är så skyddad mot rostangrepp som den bara kan bli. Jag vet att CTR har den bästa plåten ur rostsynpunkt (tjock galvning och bra motstånd mot rost), men jag är så djävla allergisk mot rost så jag tycker inte att det skadar att bygga på skyddet lite extra!
Nästa steg blir att plocka ur Type-R-mattorna och lägga i Mekonomens plastbaljor samt växla till vinterpuckarna.
Let it snow, let it snow, let it snow...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Jag anser att rostskydda en Honda i dagens läge är att kasta pengarna i sjön.....
Mvh Stefan Söderberg
Utför lackeringsjobb, plåtjobb m.m.
Har F-skattsedel och redovisar moms
0708163541
info@stefansoderberg.com
<a href="http://www.stefansoderberg.com" target="_blank">http://www.stefansoderberg.com</a>
0708163541
info@stefansoderberg.com
<a href="http://www.stefansoderberg.com" target="_blank">http://www.stefansoderberg.com</a>
lika bra att vara på den säkra sidan så man slipper rost i ett senare skede [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] även om de e onödigt så e de ändå värt de för säkerhetsskull [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
<span style='font-family:Arial'>Hälsningar
<span style='color:purple'>Sofie Andrèason</span>
Halmstad
<span style='color:red'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'>- = Honda Galen = -</span></span></span>
Halmstad
<span style='color:red'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'>- = Honda Galen = -</span></span></span>
För det första så har du ju 6 års rostskydds garanti.... Och ett senare skede så talar vi säkert om 20 år innan dagens hondor börjar rosta.
Jag jobbar på Honda verkstad, och jag kan säga att vi aldrig har bytt avgassytem på en CR-V tex.... Och den första modellen är ändå snart 9 år gammal.
Jag jobbar på Honda verkstad, och jag kan säga att vi aldrig har bytt avgassytem på en CR-V tex.... Och den första modellen är ändå snart 9 år gammal.
Mvh Stefan Söderberg
0708163541
info@stefansoderberg.com
0708163541
info@stefansoderberg.com
<!--QuoteBegin-StefanSOD+11 Nov 2005, 12:26:15--><div class='quotetop'>QUOTE(StefanSOD 4 11 Nov 2005, 12:26:15)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->För det första så har du ju 6 års rostskydds garanti.... Och ett senare skede så talar vi säkert om 20 år innan dagens hondor börjar rosta.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=210213"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
de där lät mycket bra.. då vet ja att ja inte behöver sätta på extra skydd på en ny Honda [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img] Kanon!!!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=210213"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
de där lät mycket bra.. då vet ja att ja inte behöver sätta på extra skydd på en ny Honda [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img] Kanon!!!
<span style='font-family:Arial'>Hälsningar
Halmstad
Halmstad
Har förståt att roskydda en CTR är bland det dumaste man kan göra...
Men vad vet jag...
/Jimmy Särås
Men vad vet jag...
/Jimmy Särås
mvh Jimmy Särås
<!--coloro:Orange--><span style="color:Orange"><!--/coloro-->[b]Chapter 1 in the bible of Racing.[/b]
Ayrton Senna da Silva was the new Jesus.
Pepole will talk forever about him and they will always remeber Him as the Mesias of Racing and Racing spirit.
Mayby in 1500 years it will be a own religion and bible about Racing and Ayrton Senna!
So why shuld i wait in 1500 yers to idolize and pray for him when i could start today?
I will always remember the sprit that Ayrton Senna show us all for Racing,
for what He have done for me and for the Racing in the world!
Thank you Ayrton Senna!
[b]He is my Jesus![/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:Orange--><span style="color:Orange"><!--/coloro-->[b]Chapter 1 in the bible of Racing.[/b]
Ayrton Senna da Silva was the new Jesus.
Pepole will talk forever about him and they will always remeber Him as the Mesias of Racing and Racing spirit.
Mayby in 1500 years it will be a own religion and bible about Racing and Ayrton Senna!
So why shuld i wait in 1500 yers to idolize and pray for him when i could start today?
I will always remember the sprit that Ayrton Senna show us all for Racing,
for what He have done for me and for the Racing in the world!
Thank you Ayrton Senna!
[b]He is my Jesus![/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
bättre är att skydda lacken med starkt skydd, så inte stenskott med mera tränger igenom...
där är de största problemet
där är de största problemet
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
- Steffo

Svar på några inlägg:
Kostnaden var 5200:- med kvitto och i mitt fall 14 års rostskyddsgaranti.
Jag har också hört att det är onödigt att rostskyda en CTR i och med att plåten skall vara av den allra bästa kvaliteten. Dock så visar det sig ju inte förrän om ytterligare några år ifall plåten verkligen klarar av våra snandade, stenade och saltade vintervägar. Jag jobbar på ett företag som utvecklar telekomutrustning som sätts i master. Vi testar våra grejor i saltdimma som ska motsvara 10 år i kustmiljö (obs utan yttre påverkan av sand och sten). De grejorna (visserligen i anodiserad och lackad aluminium) fullkomligen fräts upp om de inte har 100% tätt lackskydd (utan repor).
Som sagt, jag tror på att en CTR klarar sig på svenska vintervägar utan rostskydd när jag sett det (vilket lär dröja några år till). Rostskyddet gäller bara genomrostning. Alltså om man får ett stort hål i dörren inom sex år som inte kan härledas till att du fått ett dörruppslag där, så kan du få en ny dörr. Rostskyddsgarantin träder inte in om dörren ser ut som kex men fortfarande håller ihop.
Vad beträffar lackskydd så har jag det också, men det skyddar knappast från att få stenskott. Möjligen hjälper det till lite, men stenskott får man så det räcker iallafall.
Kostnaden var 5200:- med kvitto och i mitt fall 14 års rostskyddsgaranti.
Jag har också hört att det är onödigt att rostskyda en CTR i och med att plåten skall vara av den allra bästa kvaliteten. Dock så visar det sig ju inte förrän om ytterligare några år ifall plåten verkligen klarar av våra snandade, stenade och saltade vintervägar. Jag jobbar på ett företag som utvecklar telekomutrustning som sätts i master. Vi testar våra grejor i saltdimma som ska motsvara 10 år i kustmiljö (obs utan yttre påverkan av sand och sten). De grejorna (visserligen i anodiserad och lackad aluminium) fullkomligen fräts upp om de inte har 100% tätt lackskydd (utan repor).
Som sagt, jag tror på att en CTR klarar sig på svenska vintervägar utan rostskydd när jag sett det (vilket lär dröja några år till). Rostskyddet gäller bara genomrostning. Alltså om man får ett stort hål i dörren inom sex år som inte kan härledas till att du fått ett dörruppslag där, så kan du få en ny dörr. Rostskyddsgarantin träder inte in om dörren ser ut som kex men fortfarande håller ihop.
Vad beträffar lackskydd så har jag det också, men det skyddar knappast från att få stenskott. Möjligen hjälper det till lite, men stenskott får man så det räcker iallafall.
Stockholm
Hade en Civic inne på Bilprovningen med rostangrepp i underredet. De satt i skarvarna mellan plåtar och fick en att fundera på om det inte var en Ford man besiktade. Tråkigt att se men dagens sanning!
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Såld:
Det var den senaste modellen (om vi bortser från den nyligen presenterade). Kommer inte ihåg årsmodellen men den bör väl ha varit fem år, skulle jag tro. Det var rost längs med skarvarna mellan plåtar i underredet. Ingen fara i dagsläget men i princip omöjligt att ta bort och det växer ju efterhand.
Såld:
Såld:
bra då vet vi
om du kan/får/har ork..ta gärna bilder från underreden på nyare honda bilar som har rostangrepp så får vi själva en uppfattning om hur hondas övernaturligt/utomjordiskt-rostar-absolut-inte-du-är-dum-i-huvudet-ifall-du-rostskyddar-din-honda bra-iga rostskydd verkligen är
om du kan/får/har ork..ta gärna bilder från underreden på nyare honda bilar som har rostangrepp så får vi själva en uppfattning om hur hondas övernaturligt/utomjordiskt-rostar-absolut-inte-du-är-dum-i-huvudet-ifall-du-rostskyddar-din-honda bra-iga rostskydd verkligen är
Stefan Hagman
Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
Jag ska se vad jag kan göra. Själv har jag ingen d-kamera men där finns andra som har små och flera med kamera i mobilen. Nu har jag bara sett en nyare Civic med rost och det kan ju varit ett måndagsex.
Såld:
Såld:
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
Tror inte det SKADAR direkt att rostskydda. jag menar nog överlever min motor att köra på 95 men inte fan gör jag det för det. skulle hellre se att om jag hade en CTR att efter de 5 åren som garantin är att plåten fortfarande är så nära nyskick som möjligt.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
- freddej
- Bil: Ford Focus RS mkII
- Namn: Fredrik Jonsson
Min bil ska snart in på koll hos Dinitrol, (eller vad det nu heter, ganska packad när detta skrivs, men skit i det nu....) vad är det som gör hondas plåt på nyare bilar så bra? Vet att jag läst det nånstans tidigare men kan f-n inte komma ihåg varför.
Och jag vet att det går att söka, men är inte form för det just nu...
Så alltså det jag behöver är ett motargument när rostskyddskillen kommer dragandes med den gamla hederliga floskeln "det finns inte tillräckligt med vax, alt. tjärsmet i dina hålrum för att klara av denna saltrika mellansverige vinter".
Nån som har nått bra att säga då som kan backas upp av bevis?
Och jag vet att det går att söka, men är inte form för det just nu...
Så alltså det jag behöver är ett motargument när rostskyddskillen kommer dragandes med den gamla hederliga floskeln "det finns inte tillräckligt med vax, alt. tjärsmet i dina hålrum för att klara av denna saltrika mellansverige vinter".
Nån som har nått bra att säga då som kan backas upp av bevis?
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10
Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Focus RS mkII -10
Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Honda har en speciellt galvaniserad plåt, som endast Honda och Toyota använder sig av!!!!!
Mvh Stefan Söderberg
0708163541
info@stefansoderberg.com
0708163541
info@stefansoderberg.com
- Steffo

<!--QuoteBegin-StefanSOD+12 Nov 2005, 15:12:52--><div class='quotetop'>QUOTE(StefanSOD 4 12 Nov 2005, 15:12:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Honda har en speciellt galvaniserad plåt, som endast Honda och Toyota använder sig av!!!!!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=210606"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Om jag inte minns fel så är det bara Honda och Lexus som har den typen av plåt (extra svulstigt galvaniserad med dubbla överliggande bad). Vanliga Toyota ska visst inte ha den.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=210606"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Om jag inte minns fel så är det bara Honda och Lexus som har den typen av plåt (extra svulstigt galvaniserad med dubbla överliggande bad). Vanliga Toyota ska visst inte ha den.
Stockholm
-
master_blom
Kolla in rostskyddsguiden på vibilägares hemsida ingen honda med bra betyg där iallafall
Jimmy perkhed
<!--QuoteBegin-StefanSOD+12 Nov 2005, 15:12:52--><div class='quotetop'>QUOTE(StefanSOD 4 12 Nov 2005, 15:12:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Honda har en speciellt galvaniserad plåt, som endast Honda och Toyota använder sig av!!!!!
När kom den speciella galvaniserade plåten? Med den nya gen. civicen?
Mvh
Mvh
<span style='color:black'>[b]Manfred Kronbrink [/b]
[b]Honda Civic VTi -00, såld![/b]</span>
[b]Honda Civic VTi -00, såld![/b]</span>
- Steffo

<!--QuoteBegin-Manji+14 Nov 2005, 19:33:16--><div class='quotetop'>QUOTE(Manji 4 14 Nov 2005, 19:33:16)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-StefanSOD+12 Nov 2005, 15:12:52--><div class='quotetop'>QUOTE(StefanSOD 4 12 Nov 2005, 15:12:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Honda har en speciellt galvaniserad plåt, som endast Honda och Toyota använder sig av!!!!!
Mvh
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=211314"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ja, så fick jag det förklarat för mig av säljaren som jag köpte bilen av (bilfirma). Den nya Civicen (som nyss blev gammal) har den bsta plåt som finns ur rostskyddssynpunkt. Men jag tar iallafall det säkra före det osäkra eftersom jag är en kille som brukar köra fordon som jag tycker om under ganska lång tid. Jag räknar med att ha bilen i minst fem år och ca 15000 mil och jag vill att den ska se så ny ut som möjligt hela tiden.
Tyvärr så får man ju aldrig tillbaka de pengar man lägger ut på att vårda en bil eller motorcykel eftersom folk sällan förstår sig på sånt, men det känns ändå bra att köra i slasket i vinter utan att behöva vara rädd för att hitta rost efter ett par år.
Mvh
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=211314"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ja, så fick jag det förklarat för mig av säljaren som jag köpte bilen av (bilfirma). Den nya Civicen (som nyss blev gammal) har den bsta plåt som finns ur rostskyddssynpunkt. Men jag tar iallafall det säkra före det osäkra eftersom jag är en kille som brukar köra fordon som jag tycker om under ganska lång tid. Jag räknar med att ha bilen i minst fem år och ca 15000 mil och jag vill att den ska se så ny ut som möjligt hela tiden.
Tyvärr så får man ju aldrig tillbaka de pengar man lägger ut på att vårda en bil eller motorcykel eftersom folk sällan förstår sig på sånt, men det känns ändå bra att köra i slasket i vinter utan att behöva vara rädd för att hitta rost efter ett par år.
Stockholm
- Steffo

Jag upptäckte en positiv bieffekt som rostskyddsbehandlingen medförde... Nu låter det inte längre som att någon blästrar bilen undertill med singel så fort man kör över några gruskorn. Bilen låter som vilken annan bil som helst när man kör i grus. Faktiskt ganska trevligt.
jag vet.... En CTR ska inte vara en komfortbil... Men jag uppskattar iallafall att det inte låter som man åker igenom ett meteorregn så fort det ligger några sandkorn på vägen.
jag vet.... En CTR ska inte vara en komfortbil... Men jag uppskattar iallafall att det inte låter som man åker igenom ett meteorregn så fort det ligger några sandkorn på vägen.
Stockholm
Dyr rostskyddsbehandling o billiga gummimattor från mekonomen, är det för att jämna ut? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Köpte gummimattor idag till min CTR på Honda i Surte. Lökade 620:- (fram+bak) det kan du unna dig.
Fina som det står Civic i mitten på.
Köpte gummimattor idag till min CTR på Honda i Surte. Lökade 620:- (fram+bak) det kan du unna dig.
Michel Gerami
CTR -04, CAI, 2.5" catback, 4" Otto racing japsdämp.
CTR -04, CAI, 2.5" catback, 4" Otto racing japsdämp.
- Steffo

<!--QuoteBegin-Michel+23 Nov 2005, 14:43:37--><div class='quotetop'>QUOTE(Michel 4 23 Nov 2005, 14:43:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Dyr rostskyddsbehandling o billiga gummimattor från mekonomen, är det för att jämna ut? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=214183"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
haha, nej inte för att jämna ut, utan bara för att jag letade på Mekonomen först.
Det är visserligen bara till framsätena, men 160 :- är ett bra pris och de fyller sin funktion.
Fast man kanske skulle önska sig original gummimattor i julklapp [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... lleyes.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=214183"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
haha, nej inte för att jämna ut, utan bara för att jag letade på Mekonomen först.
Det är visserligen bara till framsätena, men 160 :- är ett bra pris och de fyller sin funktion.
Fast man kanske skulle önska sig original gummimattor i julklapp [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... lleyes.gif[/img]
Stockholm