CTR:n besiktigades idag

ENBART för motorrelaterade topics
Mathias

Var och besiktigade min CTR idag och det var nära att skita sig. Problemet var avgassystemet som är ett supersprint catback. Först hade de ingen bra "muff" som gick över slutröret och mätinstrumentet kunde inte visa rätt avgasväden. Relativt snabbt påpekade han att ett sådant avgassystem inte får finnas på "helfordonsgodkända" bilar. Han var ruggit nogrann med det mesta men gav även beröm att den var "som ny" undertill och kunde snabbt se att den inte körs på vintern.
Efter en liten provtur så gjordes en ny mätning av lamdavärdet med de instrument som används till lastbilar för att få in mätinstrumentet långt i i avgassystemet och med hjälp av lite högra varv på motorn fick han ner värdet till 1.03 (övre gränsvärdet). Han avslutade med att säga,
-Kom inte in med detta avgassystem någon mer gång!

Kan vara något att tänka på för alla CTR:er som ska in på besiktning inom en snar framtid.
Vet någon om det är ok att byta tex avgassystem, sänka bilen, byta luftfilter på en helfordonsgodkänd bil. Hade jag bara otur att få en riktig nogrann snubbe eller har fler råkat ut för liknande problem?
<span style='color:yellow'>Mathias Doré</span>
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'><span style='color:blue'>Honda Civic Type-R</span></span>
Junior

kör orginal nästa gång så slipper du vara orolig, och kräng på det efter besiktningen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
ziggy

Man får inte byta någonting på en helbilsgodkänd bil. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Får man fråga var du besiktade någonstans?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
mAbZ

Jag besiktigade min förra CTR i mars i år.
Den hade just Supersprint avgas, var dessutom sänkt och med AEM CAI filter.

Avgasvärden blev perfekta- inga problem alls.
Fast bilen skulle ju kunna underkännas egentligen-
som andra redan hade skrivit här så får INGENTING ändras på en heltypsgokänd bil...

Men den här killen valde att vara supertrevlig istället för petig.
Han berättade att han ägde ett par USA-bilar och vi snackade volym och härstkrafter,
han fick en irdentlig provkörning också där jag uppmuntrade honom att överstiga 6000 varv [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]

Om bilen sade han precis som om din- underredet som nytt.
Förutom avgasröret dock- min CTR hade varit körd på vintern och själva röret
var ganska brunt av ytlig rost- dock ingen större fara.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Mathias

Tack då vet jag lite mer om vad som innebär med helbilsgodkänd bil.
Besiktningen genomfördes för övrigt i Partille strax utanför Göteborg. Allt hänger på egentligen på VEM som genomför besiktningen. Grabben jag fick ville väl bara göra sitt jobb helt enligt lag och ordning

Samma station lät min vinterbil (mazda 323-88) gå igenom utan anmärkning.
Var egentligen inställd på att köra den till skroten men nu blir det en vinter till. Drog av handbromsvajern dagen efter jag var på bilprovningen. Tanken läcker soppa, det droppar olja från motorn och rosten är ordentligt elak i trösklarna....
<span style='color:yellow'>Mathias Doré</span>
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'><span style='color:blue'>Honda Civic Type-R</span></span>
henke
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Mathias+14 Nov 2005, 13:36:34--><div class='quotetop'>QUOTE(Mathias 4 14 Nov 2005, 13:36:34)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Var och besiktigade min CTR idag och det var nära att skita sig. Problemet var avgassystemet som är ett supersprint catback. Först hade de ingen bra "muff" som gick över slutröret och mätinstrumentet kunde inte visa rätt avgasväden. Relativt snabbt påpekade han att ett sådant avgassystem inte får finnas på "helfordonsgodkända" bilar. Han var ruggit nogrann med det mesta men gav även beröm att den var "som ny" undertill och kunde snabbt se att den inte körs på vintern.
Efter en liten provtur så gjordes en ny mätning av lamdavärdet med de instrument som används till lastbilar för att få in mätinstrumentet långt i i avgassystemet och med hjälp av lite högra varv på motorn fick han ner värdet till 1.03 (övre gränsvärdet). Han avslutade med att säga,
-Kom inte in med detta avgassystem någon mer gång!

Kan vara något att tänka på för alla CTR:er som ska in på besiktning inom en snar framtid.
Vet någon om det är ok att byta tex avgassystem, sänka bilen, byta luftfilter på en helfordonsgodkänd bil. Hade jag bara otur att få en riktig nogrann snubbe eller har fler råkat ut för liknande problem?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=211217"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det är ju inte med muffen dom kollar avgasvärdena, utan med pinnen dom skickar in i röret det sista dom gör, efter provturen
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->Henrik Larsson -> Skövde<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Jag var och besiktigade bilen för någon vecka sen.Min CTR har Supersprint cat-back,sänkt, AEM CAI och tonade rutor runt om.Killen som jobbade på bp började prata att hans polare hade likadant men han hade sålt den,han tyckte att det var väldigt rolig bil att köra.

Avgasvärden var ju perfekta och han tittade knappt på bilen efteråt.Hans komentar lite senare var det"allt är perfekt utom en sak(han syftade på mina tonade rutor där frame) och du vet det vad det är"!!!
Min svar var det"Jag hoppades att du skulle blunda".Ett stund senare när jag ska betala ser jag att jag får blankt papper!!!
Då tackar jag honom jätte mycket och då svarar han att kanske nästa gång har jag inte sånt tur,då säger jag nästa gång förhoppningsvis ser du mig med nya CTR och då skratar han.
Hur trevlig kille som helst,såna killar borde jobba på bilprovningen.
Under mina 15år som jag har kört bil,nästan alla mina bilar var ju sänkta och hade sport avgassystem ingen någonsin hade klågat på det....
Saud Omerovic
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Besiktade min civic med tonade baklysen i sommras. Gubben funderade lite och kollade på reflexerna i lysena med en ficklampa. Frågade om jag hadde målat lysena "nee dom är väll så?" sa jag lite oskyldigt [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Den gick igenom å sen snackade jag med en kompis som jobbar där. Han sa att vissa är petnoga andra inte. Så det handlar mycket om vem man hamnar hos.
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Hur man än vrider och vänder på det så är det upp till den enskilda bes-gubben att släppa igenom en Helbilsgodkänd kärra med icke-orgsaker.
Följer de reglerna så blir det stopp direkt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar