XBOX 360 beställt?

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

<!--QuoteBegin-esset+24 Nov 2005, 16:16:55--><div class='quotetop'>QUOTE(esset @ 24 Nov 2005, 16:16:55)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><a href="http://games.slashdot.org/article.pl?si ... 0&from=rss" target="_blank">http://games.slashdot.org/article.pl?si ... rom=rss</a>
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=214449"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Surt. Det finns alltså barnsjukdomar på den. Men om det är ett generiskt fel som dyker upp överallt så lär det ju å andra sidan inte vara något problem att få det fixat på garantin.

Jag väntar ett tag till innan jag köper min så har de hunnit lusa av den lite mer.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Charly

precis det folk skojar om att microsoft gör när de "bara" satsar på DVD istället för t.ex Blu-ray Disc som ps3 kommer få.
Tiden får utvisa om det kommer ligga Xbox360 i fatet.
Medlem 427
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Det mest otroliga är att folk som jämnför maskinerna på specifikationerna. Ingen av maskinerna finns på marknaden än.

Menar ska man gå på papper efter Intel cpu och AMD cpu så vinner ju Intel med tanke på den har med hertz. Men som sagt dom jobbar olika,

Intel jobbar många små steg för att hinna ifrån A - B , medans AMD tar stora steg istället för att hinna ifrån A - B på samma tid, därav jobbar AMD i samma klockhastighet som Intel, därav skillnaden på hertz.

Menar, det kan vara samma sak med dessa processorerna. Ingen vet hur dessa maskinerna jobbar. Jag tycker vi ska sluta jämnföra massa siffror tills maskinerna är ute och då kommer dom även testas för fullt.

Istället kan vi bråka om vilka spel olika maskinerna kommer släppa, det är ju även detta som gör maskinerna för grafiken kommer se ungefär likadan ut. Det är ju speltillverkarna som oftas avgör snyggast och bäst spel, inte maskinerna.

Sen om man vill ha som dagens X-box, massa "låne" spel på maskinen och så, kan man nog fett glömma för ett tag. Jag tror M$ kommer göra allt för att hindra den floppen dom fick på sig genom det.
Stefan Karlsson
jarnkamin

Hörde en lite oroväckande sak angående Xbox360, att hela boxen är gjuten.
Alltså att den inte går att öppna utan att såga upp den själv. Låter som att det blir "lite" svårt att chippa den då...

Nån som kan bekräfta?
Fredrik Wedin
[b]Civic Type <span style='color:red'>R</span> -03[/b]
Suzuki <span style='color:yellow'>RM250</span> -06
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Det verkar långsökt, hur ska någon kunna reparera den om ngt går sönder om den är helt inkapslad.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Jag har hört att man redan lyckats knäcka X-box 360, men det kan ha varit bullshit.
Stockholm
jarnkamin

<!--QuoteBegin-M Scotte+25 Nov 2005, 10:09:51--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 25 Nov 2005, 10:09:51)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det verkar långsökt, hur ska någon kunna reparera den om ngt går sönder om den är helt inkapslad.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=214694"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Var även det jag tänkte på... Om dom ska laga den så lär dom ju gjuta ihop skiten igen om dom ska öppna den eller så skickar dom iväg den och man får en ny...

Ska nog ringa och höra med Game i Halmstad och se vad dom säger.

Själv tänker jag vänta tills PS3 kommer och se vilken som verkar vettigast att köpa
Fredrik Wedin
[b]Civic Type <span style='color:red'>R</span> -03[/b]
Suzuki <span style='color:yellow'>RM250</span> -06
Lynxen

Det enda som igentligen går att reparera i en krysslåda 360 måste ju bara vara HDD och DVD spelare o ev nätaggregat om det sitter i boxen, har svårt att se att någon sätter sig ner och reparerar ett trasigt moderkort med lödpenna. Så microsoft kan mycket väl ha kapslat lådan helt då det inte finns så mycket att reparera.
Per Björe-Dahl, Göteborg

"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
Fresa
Namn: Fredrik Arvidsson
Kontakt:

<!--QuoteBegin-stiivN+24 Nov 2005, 22:11:37--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN 4 24 Nov 2005, 22:11:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det mest otroliga är att folk som jämnför maskinerna på specifikationerna. Ingen av maskinerna finns på marknaden än.

Menar ska man gå på papper efter Intel cpu och AMD cpu så vinner ju Intel med tanke på den har med hertz. Men som sagt dom jobbar olika,

Intel jobbar många små steg för att hinna ifrån A - B , medans AMD tar stora steg istället för att hinna ifrån A - B på samma tid, därav jobbar AMD i samma klockhastighet som Intel, därav skillnaden på hertz.

Menar, det kan vara samma sak med dessa processorerna. Ingen vet hur dessa maskinerna jobbar. Jag tycker vi ska sluta jämnföra massa siffror tills maskinerna är ute och då kommer dom även testas för fullt.

Istället kan vi bråka om vilka spel olika maskinerna kommer släppa, det är ju även detta som gör maskinerna för grafiken kommer se ungefär likadan ut. Det är ju speltillverkarna som oftas avgör snyggast och bäst spel, inte maskinerna.

Sen om man vill ha som dagens X-box, massa "låne" spel på maskinen och så, kan man nog fett glömma för ett tag. Jag tror M kommer göra allt för att hindra den floppen dom fick på sig genom det.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=214581"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Nu är du lite ute och cyklar [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Xbox 360 kom ut i måndags på marknaden. Båda har funnits som prototyper länge, och det är därifrån jämförelsetesterna kommer, så visst kan man jämföra dem, men precis som du säger är det svårt att genom att bara titta på vilka komponenter som sitter i de två konsolerna, säga vilken som är bäst.

Angående Intel och AMD, så har AMD väldigt mkt större klockfrekvens än Intels processorer i samma prisklass. Skillnanden är att AMD massproducerar en processorkärna med en viss klockfrekvens, och sen klockar upp denna i olika hastigheter som man säljer, precis som Intel har gjort med sin gamla budget-processor Celeron. På detta vis blir de mkt billigare för ungefär samma prestanda. Dock får de en ostabilare kärna, samt genererar väldigt mkt mer värme.

Men i vilket fall som helst så bygger vare sig Xbox's eller PS3'ans processorer på klockningsteknik så vitt jag vet. Dock är inte processorhastighet alls, precis som jag har skrivit tidigare [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] Och det visar sig ju med, då Xbox äger PS3an på flera punkter, trots att den har mer än dubbelt så många "processorer" (egentligen anser jag att en processor har en egen kärna, vilket PS3ans cell-processor bara har en av, medan Xboxen har 3).

Angående chippning så kommer det inte dröja många månader innan de första chippen dyker upp. Det är omöjligt att hindra om man bygger en maskin som förlitar sig på flertalet standardkomponenter, som alla dagens konsoler gör, inte minst xbox. Gamla xboxen är ju egentligen en helt vanlig PC, med skillnad att ALLA spelkonstruktörer vet EXAKT vad varenda användare har för komponenter i sin maskin, och kan därför specialbygga sina spel att bli så effektiva som möjligt för exakt den uppsättningen HW-komponenter som finns i maskinen.

Lite off topic, men vad gäller mjukvarukopiering så har redan alla mjukvarujättarna insett att man inte kan förhindra det, problemet är att det gått så fort att man överrumplades av fenomenet, och försöker desperat att komma på sätt att försvåra det så mkt som möjligt för den gemene användaren tills man kommer på ett bättre sätt att saluföra mjukvara på.
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]

Honda Civic Sedan '92 (ESi)

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Att AMD generar mer värme och klockar upp sina processorer för att möta sig med Intel är BS. Intel har minst like stort problem som AMD när det gäller att minska på värmen.

Sen att AMDs processorer är mer prisvärda och snabbare i flertal tester säger ju bara en sak. Och ja jag har en Intel P4 nu så det beror inte på att jag är någon AMD-fanboy utan fakta och tester.

Läs mer om AMD och Intel på anandtech.com om du inte tror mig om det eller så ska jag leta upp en sida som visar hur AMD och Intels processorer är uppbygda, och hur dom utmanar sig.

Sen om Xboxen finns ja, ok. Men den kan fortfarande inte jämnföras med en PS3 som endast finns på papper och kan NÄR som helst ändras i specifikationerna.

Jag lägger nu ner stridsyxan och deltar gärna i en diskution när både konsollerna har kommit ut på marknaden för privatpersoner. Inga prototyper för det vet man hur det går med M (krash)..
Senast redigerad av stiivN den 25 november 2005, 18:38, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan Karlsson
ToLo
Kontakt:

PS3 lockar betydligt mer än 360. Iaf efter att ha sett filmsnuttarna från PS3-spelen som dök upp på nätet för några månader sedan. Jag har för tillfället både en ps2 och en xbox (båda har fått smaka lödpennan), men xboxen används mest för filmvisning medan PS2an mest står och ruttnar i hyllan.. När jag får mer tid och lust hade jag dock tänkt borsta av ps2an och lira lite GT4! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Det krävs ett riktigt bra spel för att jag ska köpa en 360. Annars väntar jag på ps3 och GT5(?). [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Charly

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Nu är du lite ute och cyklar [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Angående Intel och AMD, så har AMD väldigt mkt större klockfrekvens än Intels processorer i samma prisklass. Skillnanden är att AMD massproducerar en processorkärna med en viss klockfrekvens, och sen klockar upp denna i olika hastigheter som man säljer, precis som Intel har gjort med sin gamla budget-processor Celeron. På detta vis blir de mkt billigare för ungefär samma prestanda. Dock får de en ostabilare kärna, samt genererar väldigt mkt mer värme.

<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=214701"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

... det är allmän kännedom att intel ligger i AMD:s bakvatten när det gäller prestanda per krona OCH rå prestanda om du vill ha det värsta, det utan våldsam värmeutveckling.
Sist jag tittade så får du mer mips per watt på en amd än en intel.

Angående Powerpc-processor versus CELL så tror jag faktiskt cell kommer ha något att hämta här.
det är ju IBM som är med och utvecklat bägge, varför skulle de vara med och utveckla CELL-processorn och lägga miljoner dollar samt år av forskning på något som inte kommer vara snabbare än deras PPC?
Jag tror faktiskt på CELL-processorerna, men kampen kanske inte ligger där.. utan i grafikkorten... det är faktiskt spelkonsoller vi talar om, inte något man sitter o redigerar excel-dokument i direkt eller ska beräkna saker åt forskare [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Senast redigerad av Charly den 25 november 2005, 19:48, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem 427
Eisenhut
HPC Medlem
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Been thanked: 4 times

Jag tycker att Forza 2 är anledning nog att köpa 360! Inte för att spelet ens är på planeringsstadiet, men det kommer att komma!

Annars så tycker jag att detta inte ser för illa ut...
(tänk på att detta är 320*240 och inte HD [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img])

<a href="http://xbox360movies.ign.com/xbox360/vi ... owwide.mov" target="_blank">http://xbox360movies.ign.com/xbox360/vi ... ide.mov</a>
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Noak

är det någon som spelar GUN ?? har kommit till sista bögbossen, och han går typ inte att skada. nån som har en idé ?
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Champions again! 2008!<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Namn: Jonny Lakemountain
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Nån som vet om xbox 360 är kompatibelt med force feedback-rattar??
ja, eller har den funktionen vill säga... då inte vanliga krysslådan har det, å de suger ju.
därav väljer man ju bilspel till ps2:an alla gånger...
Honda Civic Type R -15
Diablo

<!--QuoteBegin-Eisenhut+26 Nov 2005, 11:50:41--><div class='quotetop'>QUOTE(Eisenhut 4 26 Nov 2005, 11:50:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag tycker att Forza 2 är anledning nog att köpa 360! Inte för att spelet ens är på planeringsstadiet, men det kommer att komma!

(tänk på att detta är 320*240 och inte HD [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img])

<a href="http://xbox360movies.ign.com/xbox360/vi ... owwide.mov" target="_blank">http://xbox360movies.ign.com/xbox360/vi ... ide.mov</a>
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=214972"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
själv tyckte jag Forza sög så fruktansvärt! GT4 spöar det alla gånger!
men kommer det däremot en ny version av Rallisport så kommer jag köpa en direkt! ojojoj vilket roligt spel
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

<!--QuoteBegin-Diablo+27 Nov 2005, 16:14:14--><div class='quotetop'>QUOTE(Diablo 4 27 Nov 2005, 16:14:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Eisenhut+26 Nov 2005, 11:50:41--><div class='quotetop'>QUOTE(Eisenhut 4 26 Nov 2005, 11:50:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag tycker att Forza 2 är anledning nog att köpa 360! Inte för att spelet ens är på planeringsstadiet, men det kommer att komma!

<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=214972"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
själv tyckte jag Forza sög så fruktansvärt! GT4 spöar det alla gånger!
men kommer det däremot en ny version av Rallisport så kommer jag köpa en direkt! ojojoj vilket roligt spel
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=215181"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Rallisport Challenge 2 är utan motstycke det bästa bilsimulatorspel som jag har spelat.
Senast redigerad av Steffo den 27 november 2005, 17:40, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Little Elk
Namn: Fredrik Edin

Är det någon som har koll på om nån har kommit med chip till nya X-lådan änn? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Bagarn

När dett gäller Cell-processorn så är även jag fett övertygad om att den spöar xboxen.

I Datormagazin nr 7 2005 förklarar man begreppet cellprocessorn och hur den funkar.

Faktum är att cellprocessorn innehåller hela 9 processorelement, 1 som endast har som uppgift att fördela beräkningarna mellan de resterande 8. Eftersom beräkningarna fördelas över fler processorer kan strömförbrukning och värme hållas nere och därför räknar man med att kunna ha äckligt snabba processorer i kärnan, man talar om över 4 GHz i början med möjligheter till utveckling. Man har till-och-med uppmätt hastigheter upp till 5,6GHz. Den teoretiska gränsen för cellprocessorn som den ser ut idag är 10GHz, men det lär ju inte påverka PS3 utan snarare de andra grejerna som den kommer att sitta i.

Styrkan med cellprocessorn blir vektorberäkningar pga dess struktur, detta betyder 3D-grafik tex, vilket är just vad som PS3 fokuserar på. Cellprocessorn har andra svagheter men i detta fallet kommer Sony att Kick ass! Sony ska även slänga in cellprocessorn i TV-apparater också tack vare detta.

Snackar vi rena beräkningsprestanda så enligt Datormagazin så skulle en enda cellprocessor nästan kunna ta sig in i topp-500 över världens snabbaste superdatorer. För att ta sig till toppen av listan skulle det endast behövas ca 560st, vilket kan jämföras med 1000+ för dagens processorer som då även kör 64-bitars processorer.

Gillar xbox men tror PS3 kommer äga upp den i brygga..
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Fresa
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Bagarn+28 Nov 2005, 11:32:24--><div class='quotetop'>QUOTE(Bagarn @ 28 Nov 2005, 11:32:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->När dett gäller Cell-processorn så är även jag fett övertygad om att den spöar xboxen.

I Datormagazin nr 7 2005 förklarar man begreppet cellprocessorn och hur den funkar.

Faktum är att cellprocessorn innehåller hela 9 processorelement, 1 som endast har som uppgift att fördela beräkningarna mellan de resterande 8. Eftersom beräkningarna fördelas över fler processorer kan strömförbrukning och värme hållas nere och därför räknar man med att kunna ha äckligt snabba processorer i kärnan, man talar om över 4 GHz i början med möjligheter till utveckling. Man har till-och-med uppmätt hastigheter upp till 5,6GHz. Den teoretiska gränsen för cellprocessorn som den ser ut idag är 10GHz, men det lär ju inte påverka PS3 utan snarare de andra grejerna som den kommer att sitta i.

Styrkan med cellprocessorn blir vektorberäkningar pga dess struktur, detta betyder 3D-grafik tex, vilket är just vad som PS3 fokuserar på. Cellprocessorn har andra svagheter men i detta fallet kommer Sony att Kick ass! Sony ska även slänga in cellprocessorn i TV-apparater också tack vare detta.

Snackar vi rena beräkningsprestanda så enligt Datormagazin så skulle en enda cellprocessor nästan kunna ta sig in i topp-500 över världens snabbaste superdatorer. För att ta sig till toppen av listan skulle det endast behövas ca 560st, vilket kan jämföras med 1000+ för dagens processorer som då även kör 64-bitars processorer.

Gillar xbox men tror PS3 kommer äga upp den i brygga..
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=215426"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Enligt de tester som finns ute att beskåda genom en enkel sökning på google t.ex. så gör den inte det. Xboxen är snabbare på många grejer, bl.a. grafikberäkningar och minneshastigheter. Cell-processorn har säkert en framtid, men den kan inte användas fullt ut i PS3an pga att resten av prylarna som kommer sitta i den inte är i samma klass. Den klarar av att teoretiskt göra snabba interna beräkningar, men det finns ingen mening med det när man inte kan få ut resultatet till användaren lika snabbt.

Prestandamässigt för en vanlig lekman så kommer man inte märka nån skillnad mellan de två. F.ö. har Cell-processorn som kommer sitta i PS3an 7 processorelement, samt en tom plats, enligt Intel. Sen är dessa singeltrådade jämfört med xboxens dubbeltrådade, där tappar man en jävla massa prestanda. Men som sagt, so what, resten av prylarna i de båda konsolerna är FETT underdimensionerade i jämförelse med vad deras processor-paket kan leverera.

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Fresa
Kontakt:

<!--QuoteBegin-stiivN+25 Nov 2005, 17:06:45--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN 4 25 Nov 2005, 17:06:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Att AMD generar mer värme och klockar upp sina processorer för att möta sig med Intel är BS. Intel har minst like stort problem som AMD när det gäller att minska på värmen.

Sen att AMDs processorer är mer prisvärda och snabbare i flertal tester säger ju bara en sak. Och ja jag har en Intel P4 nu så det beror inte på att jag är någon AMD-fanboy utan fakta och tester.

Läs mer om AMD och Intel på anandtech.com om du inte tror mig om det eller så ska jag leta upp en sida som visar hur AMD och Intels processorer är uppbygda, och hur dom utmanar sig.

Sen om Xboxen finns ja, ok. Men den kan fortfarande inte jämnföras med en PS3 som endast finns på papper och kan NÄR som helst ändras i specifikationerna.

Jag lägger nu ner stridsyxan och deltar gärna i en diskution när både konsollerna har kommit ut på marknaden för privatpersoner. Inga prototyper för det vet man hur det går med M (krash)..
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=214816"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hela AMDs grej är att massproducera en processor, och sen sälja den i olika överklocksfrekvenser, just för att kunna få en BILLIG processor. Intel har hängt på själva med sin Celeron-version. Självklart kan man inte jämföra en överklockad processor med en processor som har samma klockfrekvens utan överklockning. Den sista är mkt stabilare, och helvetes mkt dyrare att producera. Men det första gör att jag aldrig har köpt en AMD-processor som ligger i den övre delen av en processorfamilj, pga att de är så pass mkt ostabilare än vad en processor som ligger långt ned i familjen är. Samma sak gäller Celeron. Sweclockers har gjort mängder av tester för att försöka jämföra AMD med Intels "vanliga" processorer som är intressanta att följa på deras forum. Prismässigt slår AMD Intel varenda gång, prestandamässigt är det i de flesta fallen tvärtom.

Men nu är jag så jävla off topic man kan hamna [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
Senast redigerad av Fresa den 28 november 2005, 13:52, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem

hmm, har suttit å letat nu om force feedback till 360´n.. det verkar som inte nya xlådan stöder det heller.. riktigt kasst, men man lär väl köpa en iaf... ps3 skall dock inskaffas... när den nu kommer
Honda Civic Type R -15
Charly

<!--QuoteBegin-Fresa+28 Nov 2005, 13:32:24--><div class='quotetop'>QUOTE(Fresa 4 28 Nov 2005, 13:32:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-stiivN+25 Nov 2005, 17:06:45--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN 4 25 Nov 2005, 17:06:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Att AMD generar mer värme och klockar upp sina processorer för att möta sig med Intel är BS. Intel har minst like stort problem som AMD när det gäller att minska på värmen.

<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=214816"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hela AMDs grej är att massproducera en processor, och sen sälja den i olika överklocksfrekvenser, just för att kunna få en BILLIG processor. Intel har hängt på själva med sin Celeron-version. Självklart kan man inte jämföra en överklockad processor med en processor som har samma klockfrekvens utan överklockning. Den sista är mkt stabilare, och helvetes mkt dyrare att producera. Men det första gör att jag aldrig har köpt en AMD-processor som ligger i den övre delen av en processorfamilj, pga att de är så pass mkt ostabilare än vad en processor som ligger långt ned i familjen är. Samma sak gäller Celeron. Sweclockers har gjort mängder av tester för att försöka jämföra AMD med Intels "vanliga" processorer som är intressanta att följa på deras forum. Prismässigt slår AMD Intel varenda gång, prestandamässigt är det i de flesta fallen tvärtom.

Men nu är jag så jävla off topic man kan hamna [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=215445"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

det är PRECIS tvärtom, intel kan leverera billiga low-end processorer men AMD krossar intel TO-TALT på alla områden idag, så är det idag.
intel får fetspö.
Jag vet inte vad AMD respektive Intel har för "strategier" men när det kommer till prestanda så är det bara prestanda som räknas inte vad företagen har för marknadsstrategier.
Dessutom så är det intel som tvingar upp sina processorer högst på mhz-skalan och inte AMD.
Det var det som var själva poängen med P4, som du kanske minns så drog intel t.ex tillbaka sin "sista" P3 för att den var för ostabil.
P4 gjordes "simpel" i arkitekturen för att de skulle kunna klocka den så inni helsikes.
Dessutom har Intel fått krypa till korset och fått använda amd:s 64-bitars-teknik som kom hur många månader som helst innan.

läs t.ex den här artikeln :
<a href="http://reviews.cnet.com/4520-10442_7-63 ... l?tag=lnav" target="_blank">http://reviews.cnet.com/4520-10442_7-63 ... ag=lnav</a>

Jag har slutat bry mig om processorer och anser att företagen bör ägna sig åt energiförbrukning och värmeutveckling snarare nu istället för processorhastighet.

För att komma tillbaka till ämnet : jag letade runt lite efter information om xbox360 versus ps3. Det var ungefär som du sade fresa men antingen var det spekulationer eller prestandasiffror från Xbox-fansites.
Jag kan återigen säga att jag inte är säker men jag anser det inte vara troligt att sony och ibm lägger ner så mycket resurser i en processor som är sämre än en PPC.

Låt oss säga såhär, det är spelen som avgör vilken maskin du ska ha inte maskinen själv.
Senast redigerad av Charly den 28 november 2005, 21:03, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem 427
Bagarn

Sen är det ju faktiskt så att cellprocessorn inte görs enbart för PS3, den stora biten är integreringen i "det intelligenta hemmet". Sen att den råkar vara asbra till PS3 skadar ju faktiskt inte alls..
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

humm.. asså jag har fått för mej att AMD har mycket lägre klockfrekvens men att "3000+" ska stå för hur snabba intelprocessorer den spöar fast klockfrekvensen egentligen bara är 2600 nåt.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

Rotat lite:

Det som får mej att välja PS3;
INTE MICROSOFT!
Blu-ray - 25-50 gb skivor, knäcker dvd rätt hårt
Nvidia grafikkort
GT-serien
Expansions-slots

Kika lite för den som undrar så har Xbox force feedback i originalkontrollerna redan... sto på xboxs hemsida [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem

haha, de va som fan.. har bara kollat runt på andra sidor än deras hemsida...
skall undersökas =)
Honda Civic Type R -15
s2000
Bil: FK2 Type-R GT
Namn: Oscar

Har precis varit å hämtat mitt 360 så nu ska det liras "Perfect Dark Zero" tills solen går upp. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
Användarvisningsbild
Auner
Kontakt:

Perfect Dark har jag till N64 [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Själv tror jag mest på att spelen avgör vilken konsol jag köper. Funderar faktiskt på att gå och köpa mig en Gamecube när nya Zelda kommer i vår [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Simon Aunér

F.d. ägare av en Honda Accord 2.3i SR 1994
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem

såja... jag som inte skulle ha nått... men tackvare en snäll sambo så blev det ett iaf, hon stack till coop och fick det sista av de tre de fick hem.. så nu ska det köpas spel åxå... funderar på pgr3 och amped3.. om de nu finns vill säga

åsså måste jag få upp nya hyllan till projjen så man kan testa [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
Honda Civic Type R -15
Skriv svar