Varför så högt varvstopp med chip?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Svante_Vette
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 november 2005, 00:09

29 november 2005, 00:41

Ja som ni flesta vet så blev jag nyligen ägare till en Crx Vt -90. Som var chippad+ cai och delvis ombyggt avgas. Med chippet så varvar f*nskapet 9600r/pm. Vilket jag personligen inte vågat varva.. Åter till frågan, varför ökar dom som bränner chippen varvstoppet så fruktansvärt? Detta kan omöjligt vara nyttigt för motorn som i övrigt är helt standard. Jag har som max varvat runt 8500-8700 vilket jag tycker känns även det ganska högt. Vågar man ens kliva över orginalstoppet med standardfjädrar i topplocket?

/Svante.
Johan Svanholm.
Örnsköldsvik

Överladdad Corvette C4 ( Manuell )
Honda Crx V-tec
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 2617
Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
Bil: Accord type R/S
Namn: Oskar Johansson
Ort: Romelanda (Kungälv)
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

29 november 2005, 02:03

Kör orginal så slipper du byta motorn, eller så mappar du den riktigt.
Oskar Johansson
Sponsoransvarig HPC
*0733-124451*

Honda Accord Type S Wagon 2007
Honda Accord Type R 2002
HPC Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
maniac
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:40
Ort: bor utanför norrköping

29 november 2005, 08:44

känns som lite chanstagande o varva mer än orginal när inte något annat är bytt i motorn.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
MagnusL
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 april 2004, 15:19
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren
Ort: STHLM

29 november 2005, 09:20

<!--QuoteBegin-Svante_Vette+29 Nov 2005, 00:41:01--><div class='quotetop'>QUOTE(Svante_Vette @ 29 Nov 2005, 00:41:01)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ja som ni flesta vet så blev jag nyligen ägare till en Crx Vt -90. Som var chippad+ cai och delvis ombyggt avgas. Med chippet så varvar f*nskapet 9600r/pm. Vilket jag personligen inte vågat varva.. Åter till frågan, varför ökar dom som bränner chippen varvstoppet så fruktansvärt? Detta kan omöjligt vara nyttigt för motorn som i övrigt är helt standard. Jag har som max varvat runt 8500-8700 vilket jag tycker känns även det ganska högt. Vågar man ens kliva över orginalstoppet med standardfjädrar i topplocket?

/Svante.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=215719"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Gå tillbaks till orginalchip, den kommer säkert gå bättre då i alla fall!! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
#892
2008 wrx sti
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

29 november 2005, 09:35

Klart inte bilen klarar 9600rpm. Inte ens med många detaljer bytt i motorn klarar den det varvet, och varför varva så mycket? Finns knappt några kammar som ger något där uppe ändå. Nej byt tillbaka till org-chippet eller få bilen mappad.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Svante_Vette
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 november 2005, 00:09

29 november 2005, 13:26

Så ni menar att med trimchip så går bilen alltså sämre än med orginalchippet? Är det inte ens lite vassare tändkurva med Mugenchippet? Varvstoppet skiter jag i då jag aldrig varvar så mycket ändå, men vad jag fick höra så gick V-tecén in redan vid 4750r/pm med detta chip.

/Svante.
Johan Svanholm.
Örnsköldsvik

Överladdad Corvette C4 ( Manuell )
Honda Crx V-tec
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

29 november 2005, 13:58

Bäst den som monterat chipet svarar på dina frågor.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
oscii
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 397
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:31

29 november 2005, 14:08

De väl lite så här att ett chip ger inte nåt om motorn i övrigt är orginal
Honda har dessutom mappat motorn från fabrik lite åt de feta hållet
me tanke på driftsäkerhet, motorn går säkert bättre om man
plockar bort lite soppa på dom högre RPMen men då
naggar man på driftsäkerheten åsså.

However, snackar vi trim, portade in å utgångar för mer luft
kan ett mappat chipp speciellt för den motorn vara alldeles utmärkt.
men de kräver Bredbandslambda å EGT mm.
Mvh
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

29 november 2005, 14:11

Ett mappat chip ger ganska mycket på en BPU-trimmad motor också.
tt universiellt chip kan ge effekt om man lyckas träffa rätt med resten av sakerna i motorn. Men då är det mer tur än skicklighet.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
MagnusL
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 april 2004, 15:19
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren
Ort: STHLM

29 november 2005, 15:45

<!--QuoteBegin-Svante_Vette+29 Nov 2005, 13:26:50--><div class='quotetop'>QUOTE(Svante_Vette @ 29 Nov 2005, 13:26:50)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Så ni menar att med trimchip så går bilen alltså sämre än med orginalchippet? Är det inte ens lite vassare tändkurva med Mugenchippet? Varvstoppet skiter jag i då jag aldrig varvar så mycket ändå, men vad jag fick höra så gick V-tecén in redan vid 4750r/pm med detta chip.

/Svante.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=215804"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Vad jag vet så säljer inte Mugen lösa chip? Eller så har jag fel?

Men, i vilket fall undrar jag ju vad chippets mapp har för förutsättningar för att fungera. Är det för en standard b16, eller en b16 med öppet luftfilet och avgas eller för en megatrimmad b16 med andra kammar, höjt komp m.m m.m?
Det lär ju ska ha lite betydelse.

Sänkt VTEC är ju bra, inte för mycket bara.

Det är klart att den kan gå bättre, men den kan också gå sämre. Eller så märker Du ingen skillnad men åker runt med sämre driftsäkerhet eftersom många av dom där chippen tar bort en hel rad säkerhetsspärrar, som tex att VTEC enbart går in vid rätt motortemp m.m m.m.
#892
2008 wrx sti
oscii
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 397
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:31

29 november 2005, 17:49

Ett Mugen chip e säkert bra på en Mugen trimmad motor
inte på en standard B16 motor, de drar åsså onödigt
mycke soppa.
Mvh
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
Svante_Vette
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 november 2005, 00:09

29 november 2005, 18:21

Tycker bilen drar skitlite, 05-06 vid 120km/h, är väl helt ok enligt min mening. Om sen vissa Ecu spärrar är borttagna p,ga chippet skiter jag mest fullständigt i. Jag är inte en sån som smiskar en motor innan den nått sin drifttemperatur. Sen är en fråga varför Honda ställer en fet blandning från fabrik? Hur lite bränsle drar då motorn efter en stadig tuneup? Om chippet aktiverar V-tecén tidigare än orginalchippet och man håller sig på de driftsäkra varvtalen så behåller jag hellre eftermarknadschippet, även om det inte gör någon markant skillnad på de övriga parametrarna såsom A/F värde och tändning. Jag har ju fortfarande ett litet plus i kanten med V-tecstyrningen eller hur?

Nu har jag inte kopplat in Wb-lambdan och sett hur motorn mår med chippet, men enligt de ljusbruna tändstiften så verkar väl denna mapp inte vara helt åt skogen. Motorn går verkligen skitbra och den har inga som helst missljud.
Jag gillar egentligen inte att köpa bilar som redan blivit pillrade med under huven men jag gjorde ett undantag då chip, avgas och cold air intake enligt min mening inte är i de grövsta laget.

/Svante.
Johan Svanholm.
Örnsköldsvik

Överladdad Corvette C4 ( Manuell )
Honda Crx V-tec
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

29 november 2005, 22:37

Det vore kul att veta chippets ursprung [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Svante_Vette
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 november 2005, 00:09

30 november 2005, 00:33

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+29 Nov 2005, 22:37:26--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren @ 29 Nov 2005, 22:37:26)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det vore kul att veta chippets ursprung  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=215999"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

True!
Jag kan tyvärr inte svara på detta, då jag ej köpt chippet själv. Det står däremot något på det vaderade kuvertet chippet levererades i och där orginalchippet f,n ligger. Jag ska kolla om jag hittar något matnyttigt. Det är som sagt inte riktigt relevant för mig då bilen fungerar som en klocka och inte används för så mycket mer än att köra kortare svängar billigt.

Men huvudfrågan löd fortfarande varför dom har ökat varvstoppet så mycket? Det är alltså 1400r/pm upp, till ingen nytta. Jag vet att kompisar som har köpt chip till t.ex Bmw 325 får ca, 400r/pm högre varvstopp men det är ju en fis i rymden om man jämnför med 1400r/pm [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]

/Svante.
Johan Svanholm.
Örnsköldsvik

Överladdad Corvette C4 ( Manuell )
Honda Crx V-tec
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

30 november 2005, 08:59

För att dem kan. Det är enda vettiga svaret man kan ge. Du kan i princip sätta vilket varvstopp som helst eller inget alls.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 4230
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

30 november 2005, 12:20

Hör gärna med den av ägarna av bilen som monterat chippet vem han/hon köpt chippet av.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
TriXiE77
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 866
Blev medlem: 13 juni 2004, 13:54
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt
Ort: Eskilstuna / Västerås / Stockholm

2 december 2005, 21:17

Svante.. du har PM. Btw... magnus du köpte bilen av har kört runt 400mil med bilen sen han köpte den.

Resten kan läsa om sagans upplösning i veckorevyn. Tro på allt ni ser och hör! För de ÄR sant! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]

MagnusL... en apexi vafc II tar heller ingen hänsyn till om motor är kall eller varm när den går in och aktiverar/avaktiverar vtec... skitgrejjer dom där... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING
Skriv svar