Bankörning med CTR

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Lövet.
Kontakt:

Nu är det ju tänkt att man ska köra lite bana och då dyker de upp en massa frågor om vad som behövs uppgraderas på ctr:en för att klara av en tuff heldag på banan.
Jag som förare har bara haft körkort nån månad och har då ingen erfarenhet av bankörning med bil, dock tävlar jag i kart så den ska nog tåla en hel del stryk för att leva upp till min krav.

Bromsar: räcker det med bättre bromsvätska och belägg och isf vilka belägg är lämpliga? Eller måste man gå på skivor och kylning oxå?

Däck: den eviga frågan, som student är ju ekonomin lite begränsad då man inte hinner jobba så mycke man vill så jag slipper gärna köpa en uppsättning extra däck.
Finns de ett däck som funkar bra på gata men som inte grillas på bana, kommer antagligen köra 3-4 banträffar och nån konbana ? (Kör på orginal 17" fälgar)
Om nu r-däck är enda utvägen, vilka rekommenderas då ? Blir antagligen 16" då eftersom jag inte har råd me några nya fina hitech 15" som går över bromsarna.

Hjulinställningar: läste nånstans att cambern måste ändras, är det så? isf vart får jag tag på grejer så jag kan juster cambern, för de kan väll inte göras orginal?

De va vad jag kom på men fyll gärna på med annat.

Tack på förhand // L.
S2000
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Du behöver egentligen inte ändra något alls, men några få väl valda delar tycker jag du ska göra.
Bromsvätska: Motul RBF 600 eller likn högtemps.
Ny motorolja och filter för säsongen även om bilen inte ska servas än, gör det själv.
Chassi: Putta fram hela hjälpramen så långt det går för mer caster samt ställ på max camber fram och nolla toe.

Kör du med helt nya gatdäck 17" däck i org-dim för säsongen kommer de vara helt slut efter de tre första bankörningarna.

Det som är mest kostnadseffektivt är att köpa 15" Rota Slipstreams från http://www.rarerims.co.uk och ett par r-däck eller gatdäck för att endast användas på banträffar. På så vis står du aldrig med blankslitna gatbruksdäck i vätan eller flygande bes.

De översta tycker jag absolut att du ska göra. sista punkten är valbar
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Mitt alternativ till Scottes sista punkt är en uppsättning Slipstreams i 16" med Falken Azenis.
Ett riktigt bra gatdäck som även funkar fint på bana.

Inget måste men en annan grymt bra uppgradering jag kan rekommendera är att skaffa en riktig racestol.
Blir som att köra en helt annan bil efteråt.
tjalve

Hejsan,
Intressant tråd då jag själv funderar på att testa bankörning, lär väl dock inte bli så hårt.
Angående chassit, Vem vänder man sig lämpligast till för dessa justeringar? Är det bara att ta vilken firma som helst som kan göra hjulinställning, eller får man ringa runt?
Samt hur påverkar det vardagen? 1500 mil om året varav 15 på bana…

/tjalve
<span style='font-family:Arial'>Tobias Johansson</span>
Lövet.
Kontakt:

<!--QuoteBegin-fonzeka+25 Feb 2006, 02:18:26--><div class='quotetop'>QUOTE(fonzeka 4 25 Feb 2006, 02:18:26)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Mitt alternativ till Scottes sista punkt är en uppsättning Slipstreams i 16" med Falken Azenis.
Ett riktigt bra gatdäck som även funkar fint på bana.

Inget måste men en annan grymt bra uppgradering jag kan rekommendera är att skaffa en riktig racestol.
Blir som att köra en helt annan bil efteråt.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=249101"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Vart hittar man Falken Azenis, har de inte slutat tillverkas?
S2000
Användarvisningsbild
fonzeka
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Köpte mina från racingtyres.nu men deras hemsida verkar inte vara tillgänglig nu,
de har dock haft Azenis senast en månad tillbaka när jag var in och kikade.
Du kan prova att ringa dem annars: Bil & Däckverkstan Strömsnäsbruk 0433-21040
AndersL

Håller med Martin, du behöver egentligen inte gör något alls.
Personligen hade jag dock fixat (förutom det Martin skrev) in ett 4p bälte så du hålls på plats i stolen samt köpt nya belägg till bromsarna i förebyggande syfte (trist om utslitna bromsbelägg avbryter körningen).
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
Fredda

jag kommer o köra bilen på bana i samma utförande som på gatan. Kör ju bara för skojs skull. Dessutom är det ju med den "setupen" som man vill veta hur bilen beter sig även på gatan.

Men nyservad är en självklarhet.
Fredrik Jansson
Honda Civic 1,5i -00
VW Golf GTI ED35 -12
Honda Civic Tourer 1,6 Dtec -15
Jontis
Namn: JonasSundgren

Blir ett dyrt nöje att köra gatdäcken på bana...

Fyrpunkt i orgstolen?
Känns spontant som att det inte e bra...
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
AndersL

Det funkar, har testat.
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
Användarvisningsbild
Kraft
HPC Medlem
Namn: John Kraft

Kör först köp sen är en bra grej. Alla är olika så det som andra tycker du ska åtgärda kanse inte är nödvändigt för dig.
Prova en bankörning som den är.
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
Skriv svar