nått hemmabio freak här ???!!

För Topics som ej är motorrelaterade
RaggE_C

tjena funderar på att skaffa hemmabio,
suttit o läst lite på minhembio.com men alla har ju sina ider o inte fått nån respons dirket.
dvd dennon 1920
hitachi pj tx 200
sen nån schysst förstärkare som man kan ha som komponent växel?
<a href="http://www.fyndborsen.se/produkt.php?ma ... rodnr=5778" target="_blank">http://www.fyndborsen.se/produkt.php?ma ... nr=5778</a> högtalre.

nån som har förslag, tips, råd ??

mvh ragge
Ragnar Cederbeg
Honda NSX
Bmw 325 e36 cab
Bmw 336 m5 Turbo

garaget.org/ragge_c

Falköping
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Freak och freak... Det är jag inte, men jag gillar välljud!

Själv så har jag Harman Kardon-reciever och infinity-högtalare.

Vad det gäller recievrar så kan jag verkligen rekommendera HK! De gör grymma grejor som vanligtvis spelar bra mycket mer än de är specade för i databladen.

Högtalare finns många riktigt vassa märken. NHT är ett av de bättre i dyr svenssonklass. Infinity gör också fina grejor. Men mitt bästa råd är följande:

Köp endast riktigt bra grejor från början. Bränn hellre alla pengar på reciever, DVD och fronthögtalare än att snika och få allt på en gång. Spara därefter och köp bakhögtalare, center och sub när kassan tillåter. Det kan kanske ta ett år eller två innan man fått ihop till hela systemet, men då har man å andra sidan grejor som gör att man flinar så fort man drar på volymen även 5 år efter inköp!

Kolla http://www.referenceaudio.se.
Annars kan jag rekommendera en väldigt proffsig liten firma i Eskilstuna som heter Klintons HiFi och Hemmabio. Där får man personlig hjälp och kan provlyssna precis de grejor man vill ha under lång tid i väldigt bra demorum. Jag har själv handlat mina grejor där.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Kristian

lyssna på många olika högtalare.. gärna i din hemma miljö om det går...

vill man komma lite billigare undan kan man ju alltid bygga själv de finns mycke pengar att spara då elementen i 100000kr högtalare oftast inte kostar mer änn några 1000 lappar per högtalare ( <a href="http://www.hifikit.se" target="_blank">http://www.hifikit.se</a> länktips om man vill bygga själv där vet jag att man kan "köpa" deras demo burkar för att provlyssna i hemma miljö för att sen köpa sin egen byggsats eller om man väljer att bygga lådorna själv så kan man köpa element och filter satser)
Kristian, Hondalös.
perre

tja tja jag har nyss köppt mig ett audio pro back diamond. dom e helt sjuka. vilket ruskigt bra ljud. sen köppte jag en yamaha rx-v457 reciver. helt underbar bra kräm lätta funktioner. rekomenderar det..... pärre
pär göransson
stockholm
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

dvden och projen du valt är riktigt bra val, men har du funderat något på Sanyo´s Z3 proj? Den är grym för de pengarna!

Förstärkare har jag inte så bra koll på när det är komponent du är ute efter, finns det på Yamaha´s kan jag varmt rekommendera nån av deras! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]

Högtalare är knivigare, då kommer den personliga smaken och musikstilen in, jo, och även plånboken. Jag som är lite välljudskär kan tyvärr inte säga annat än att jag tycker att du INTE ska köpa det kitet från fyndbörsen....

men vad vill du ha ut av högtalarna? Välljud? Discodunka-dunka? Design?
tjalve

Tjena.
Har själv en TX100, snart 1500 timmar på lampan. Helnöjd.
Än dock tycker jag att du ska kolla in några DLP projjar, tex Toshibas MT400 alt MT700.

Polarn har en MT200 och frågan är om inte den slår min TX100...

Angående dvd/förstärkeri, kör på samma märke/serie. Kanske kostar nån tusing extra men det ser fan så mkt bättre ut.

Har själv HK, AVR5550 och DVD25.
Har varit hyfsat nöjd med grejorna, men tror inte jag skulle köpa HK om jag bytte idag.

Denon dvdn verkar schysst, hdmi till projjen?

På högtalarsidan håller jag helt med malkom666.

/tjalve
<span style='font-family:Arial'>Tobias Johansson</span>
NuKi
Bil: Accord Type S-06
Namn: Niklas Thidell

Jag har satsat på NAD dvd och stärkare. Kraft i överflöd och inte något överstylat krabb. Jag har lite förkärlek för hifiklubben.se. Hade kört på B&W eller Dali-frontar. Dock är jag oxå väldigt imponerad av Audio Pro Black diamond. Sen kan man köpa Black Pearl som bakhögtalare.
Niklas Thidell

Honda Accord Type S 2006
RaggE_C

Yamaha RX-V757
<a href="http://www.fyndborsen.se/produkt.php?ma ... odnr=10370" target="_blank">http://www.fyndborsen.se/produkt.php?ma ... r=10370</a>
funderar på denna, inom ljud så e jag ute efter riktigt schysst bas, lirar en del trance disco osv, ska ju givetvis spela bra, men kollar du på en film så ska det kännas =) hdmi ska vara digitalt till projen vad jag fatta det som, inte alla dvd som kan leverera ett i dagens läge men börjar ju bli mer vanligt, även att vissa förstärkare omvandla tex s- video till en digital signal som gör att bilden blir mycket bättre, men jag e som sagt newbi på detta,, =) behöver nån att bolla ider med,
mvh ragge
Ragnar Cederbeg
Honda NSX
Bmw 325 e36 cab
Bmw 336 m5 Turbo

garaget.org/ragge_c

Falköping
Krister

Du vill helst ha HDMI växel och inte Komponent då HDTV kommer krypteras med HDCP via HDMI... dock finns det inte många stärkare som klarar att växla HDMI i dagsläget men det kommer under året. Dessa brukar också klara att switcha komponent.

Sen skulle jag helt klart skaffa HD-DVD också... även den över HDMI...

Läs runt en del på minhembio... har suttit där själv senaste halvåret och läst på om de saker jag är intresserad av och det resulterade i ett LCD-köp igårkväll (Samsung LE-32M61Bx)... nu blir det surround men dock kommer jag köra på små högtalare istället för välljud då jag o Kattis bor litet... så det blir Jamo A 305 PPD med nån reciever som kör HDMIväxling.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Malkolm

Den Yaman du funderar på är riktigt grym!

Själv kör jag med en numera uråldrig Yama 630...funkar fortfarande klockrent!
RaggE_C

<!--QuoteBegin-Krister+15 Mar 2006, 10:31:08--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 15 Mar 2006, 10:31:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Du vill helst ha HDMI växel och inte Komponent då HDTV kommer krypteras med HDCP via HDMI... dock finns det inte många stärkare som klarar att växla HDMI i dagsläget men det kommer under året. Dessa brukar också klara att switcha komponent.

Sen skulle jag helt klart skaffa HD-DVD också... även den över HDMI...

Läs runt en del på minhembio... har suttit där själv senaste halvåret och läst  på om de saker jag är intresserad av och det resulterade i ett LCD-köp igårkväll (Samsung LE-32M61Bx)... nu blir det surround men dock kommer jag köra på små högtalare istället för välljud då jag o Kattis bor litet... så det blir Jamo A 305 PPD med nån reciever som kör HDMIväxling.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=256578"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

eftersom den porjjen kan hantera hdmi, så antar jag att jag borde köpa en hdmi dvd ? drar man den direkt till projjen eller går man genom reciver ? är ju alltid kul att minimera kablarna upp till projjen, nått förslag på reciver ?
Ragnar Cederbeg
Honda NSX
Bmw 325 e36 cab
Bmw 336 m5 Turbo

garaget.org/ragge_c

Falköping
Malkolm

när jag har funderat på proj så har jag tänkt att dra en bildkabel direkt från DVD till Projen. Sen till resten har jag tänkt att ha recivern som bildväxel, visst inte det enklaste systemet att hantera, men då jag vill ha absolut den bästa bilden jag kan få från en DVD-film så tänker inte jag låta den signalen gå några omvägar....

Bild från TV, video, Playstation, dator, videokamera mm..mm stör mig inte så mycket om den måste ta omvägen genom en bildväxel då innehållet är viktigare än skälva kvalitén på bilden (och med dagens teknik duger den kvalitén åt mig)
Little Elk
Namn: Fredrik Edin

Vad gäller reciver så skulle jag rkomendera denon 4306 som har HDMI växel och scalar om till 720P (sopm projektorns maxuplösning är) då behöver du endast ha en sladd till projen och kopplar allt til reciven. Blir ganska många kronor annars om du sak köpa 4 st 10 meters kabar...

Enda nackdelen med denon recivern är vell priset... 16.000 kr som billigast. :s lite saftigt men smakar det så kostar det. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img] Har en sdjälv och e skitnöjd bara jag itne säger vad den kosta. då skriker bara morsan att ajg e dum i huvet å allt sånt dära ^^
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
RaggE_C

aight nått liknade jag funderat på, kommer väl bli telias utbud på tv via bredband, o sen dator o kanske nån gammal video jag kommer växla i mellan, [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Ragnar Cederbeg
Honda NSX
Bmw 325 e36 cab
Bmw 336 m5 Turbo

garaget.org/ragge_c

Falköping
RaggE_C

hifi kit hade högre pris på proson högtalarna iaf än fyndborsen, men det kanske e crap ? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Ragnar Cederbeg
Honda NSX
Bmw 325 e36 cab
Bmw 336 m5 Turbo

garaget.org/ragge_c

Falköping
Krister

Jag skulle köra HDMI genom recievern rakt av... för enligt tester jag läst så gör det inte signalen sämre.

Sen om man väntar lite så kan man köpa billigare recievers med HDMIväxel.

Ragge: Du kommer inte köra HDMI från telias iptvbox... inte från nån video heller... Men dessa recievers brukar klara koax/komposit också.

Kör:
Little Elk

Det finns "billiga" recivers med HDMI växel. Dock skalar dessa itne om bilden alla gånger. Denon har själva en billigare med HDMI men den skalar itne om och då får du lite sämre bild. Om den kan skala om så kan du mata recivern med allt möjligt å behöver bara en kabel. Och aparater som enbart har scart kan man vell koppla in till recivern via en scart till RGB. Eller funkar det inte= Jag ahr itne nån scart grejs kvar så jag vet inte [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
Ordförande

Krister

Det funkar så länge apparaten kan köra RGBScart...

Kör:
Little Elk

<!--QuoteBegin-Krister+15 Mar 2006, 15:28:28--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 15 Mar 2006, 15:28:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det funkar så länge apparaten kan köra RGBScart...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=256689"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Så sant så. Glämde denna "vesäntliga" detalj när jag skrev det. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
Ordförande

Krister

Men enligt vad många "experter" erfar så kommer HDMI-växlande recievers komma på bred front om några månader till ett halvår... så jag kommer vänta tills dess.

Kör:
Little Elk

Må så vara men skall man ha något här i livet och tine vill vänta så får man ta och öppna lånboken.

Det där är för övrigt något jag stör mig ganska mycket på. Tänk om alla skulle köpa en ny, platt, tv men alla väntar på den kommande tekniken (OLED) för att LCD och plasma är inte tillräkligt bra enligt alla "experter" och "tro sig påare" . Tror ni då att det skulle komma någon ny teknik? Dom får ju inga pengar till den nya tekniken då...

Men jag säger inte skall vänta. Man ska ju itne köpa något om man vet att om en vecka kommer det en upföljare till den för samma pris. Då väntar man ju. Men när vi snackar halvår så blir jag irriterad.

Det var bara mina små tankar. Over And Out!
Ordförande

RaggE_C

<!--QuoteBegin-Krister+15 Mar 2006, 17:13:32--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 15 Mar 2006, 17:13:32)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Men enligt vad många "experter" erfar så kommer HDMI-växlande recievers komma på bred front om några månader till ett halvår... så jag kommer vänta tills dess.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=256771"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

då kanske det är ide o köra dvd direkt till projjen sen köra med 2 frontar o min gammla förstärkare, o avvakta en riktigt förstärkare ?
Ragnar Cederbeg
Honda NSX
Bmw 325 e36 cab
Bmw 336 m5 Turbo

garaget.org/ragge_c

Falköping
s2000
Bil: FK2 Type-R GT
Namn: Oscar

Är det någon som provat 2-1 systemen som Sony och Bose har? Verkar ju vara smidigt att bara behöva två högtalare och ändå få biokänsla. Yamaha har väl ett system där det bara är en högtalare och en subwoofer.
Bergan

Nästa gång jag uppdaterar mitt ljudsystem så jag fan testa ett sådant system...

Smidigt att slippa dra sladdar alltså!
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Krister

Little_Elk: jo, jag håller med... jag skulle kunna vänta på nästa modell av den tv´n jag precis köpt... den kommer i sommar... men jag ville inte. Men när det kommer till att växla HDMI med HDCP så kommer inte jag kompromissa då jag tänker ha den här utrustningen i några år och HDCPkrypterat via HDMI ser ut att komma ganska snart... vill inte ha utrustning som blir utdaterat om 6 månader som jag tänkt ha i 5-7år...

ni som är ute efter 1-2-3 systemen... lyssna ordentligt innan... man får aldrig tillräckligt bra surround från dessa system men de kanske duger åt er.

Kör:
Skriv svar