Högtalarsetup

Diskussioner om styling och stereo.
rallarn
Bil: Accord Type S
Namn: Rickard Beckius

så nu är det dax att bestämma sig vad jag ska ha för grejjer.

Kikat en hel del på DLS.
funderar på att lägga upp det lite annorlunda,

tänkte ha 2 mellanreg 6,5" i fram plus diskanter i a-stolparna och sedan 2 6,5" basar i bak, sedan försöka dämpa lite med dynamat...
hoppas på att slippa slutsteg el är det måste om man ska lägga upp det såhär?

vad tror ni, är det någon ide att ha såhär, eller ska jag skita i mellanreg och bara köra 6,5" i fram + disk som de flesta andra gör.

mvh
Rallarn
Kör: Accord Type S -08
Tidigare: Civic Type R -04
[url=www.simbi.nu]Simbi Djurens Varuhus[/url]
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Satsa på slutsteg om du vill ha bra ljud. Om du nu ska lägga pengar på att dämpa med dynamat så satsa dom pengarna på ett steg istället först och främst.

Du vet att Dynamat är svindyrt ? Kostar typ 2500kr för 2st ark som räcker till 2st dörrsidor.
Stefan Karlsson
Janén

Jag kör med DLS och är super nöjd. Jag kör med vanlig setup, men det ser ju ganska fräckt ut med diskanterna i a-stolpen <!--emo&:thumbup:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/thumbup.gif[/img]<!--endemo-->
<span style='color:black'>Fredrik Janén Hammarberg</span>
<span style='color:black'>Honda Civic Type</span> <span style='color:red'>R</span><span style='color:black'>-05</span> <span style='color:red'>Milano Red</span>
<span style='color:black'>[b]AEM[/b] Cold Air Intake RSX Type</span>
<span style='color:black'>[b]DC Sports[/b] catback</span>
rallarn

<!--QuoteBegin-stiivN+25 Jun 2006, 18:36:57--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN @ 25 Jun 2006, 18:36:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Satsa på slutsteg om du vill ha bra ljud. Om du nu ska lägga pengar på att dämpa med dynamat så satsa dom pengarna på ett steg istället först och främst.

Du vet att Dynamat är svindyrt ? Kostar typ 2500kr för 2st ark som räcker till 2st dörrsidor.
[right][snapback]301237[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

okej.

det jag ville bli av med är alla vibrationer. det känns som någon typ av matta dämpar, sen har jag hört att just dynamat är väldigt bra.

dock fungerar väl asfaltsmattor hyffsat bra också.

Vilka DLS ska man sikta på om man vill ha bas+disk och delningsfilter då?

max 2 papp.

börjar där så kan man smyga i ett slutsteg lite senare när man tröttnat på den krämen..?
Användarvisningsbild
bulaan
Bil: Accord CL7 -03
Namn: Linus Bylund

Jag skulle ha köpt typ,
DLS R6A Reference - kit med 6.5" och diskant och delningsfilter för 1700:-
http://www.nardik.se

Edit: köp ett slutsteg direkt och koppla alla kablar direkt.
Senast redigerad av bulaan den 25 juni 2006, 22:44, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Bylund
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Någon som har erfarenhet av Pioneers prylar?
tex högtalare/diskant TS-E176C? (http://www.nardik.se/)
Senast redigerad av Joakim Olsson den 26 juni 2006, 09:17, redigerad totalt 1 gånger.
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

<!--QuoteBegin-rallarn+25 Jun 2006, 19:12:53--><div class='quotetop'>QUOTE(rallarn 4 25 Jun 2006, 19:12:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->så nu är det dax att bestämma sig vad jag ska ha för grejjer.

Kikat en hel del på DLS.

tänkte ha 2 mellanreg 6,5" i fram plus diskanter i a-stolparna och sedan 2 6,5" basar i bak, sedan försöka dämpa lite med dynamat...

vad tror ni, är det någon ide att ha såhär, eller ska jag skita i mellanreg och bara köra 6,5" i fram + disk som de flesta andra gör.

mvh
Rallarn
[right][snapback]301233[/snapback][/right]

Nu är jag inte riktigt med, <!--emo&:hmm:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/hmm.gif[/img]<!--endemo-->
1, har du tänkt att enbart köra mellanregister i 6,5" fram? inge basljud genom dem alls?

2, Sen bak, menar du i lådor eller i orginaluttagen?

3, Tillverkar DLS några renodlade 6,5 basar (subwoofers) överhuvudtaget?

Och givetvis kan du strunta i slutsteg, men då är ett tips att köpa en huvudenhet med rejält med kraft, dvs MOSFET är ett måste, tex Pioneer med MOSFET och 4*50W.
Senast redigerad av Malkolm den 26 juni 2006, 13:08, redigerad totalt 1 gånger.
hondapower
Been thanked: 3 times

<!--QuoteBegin-bulaan+25 Jun 2006, 21:40:53--><div class='quotetop'>QUOTE(bulaan 4 25 Jun 2006, 21:40:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag skulle ha köpt typ,
DLS R6A Reference - kit med 6.5" och diskant och delningsfilter för 1700:-
http://www.nardik.se

Edit: köp ett slutsteg direkt och koppla alla kablar direkt.
[right][snapback]301294[/snapback][/right]
1515kr på SLS <!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo-->
http://www.slsaudio.se
Användarvisningsbild
fonzeka
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Annars hade Nårdik riktigt bra pris på DLS C6 nu, 895kr/paret.
Passade på att beställa ett par sånna <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->

Men hur är det med adapters för framhögtalarna, finns det några färdiga som passar våra bilar?
Nån som testat dessa: <a href='http://www.mds.se/?artnr=430849' target='_blank'>http://www.mds.se/?artnr=430849</a>
rallarn

<!--QuoteBegin-malkolm666+26 Jun 2006, 12:07:11--><div class='quotetop'>QUOTE(malkolm666 4 26 Jun 2006, 12:07:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-rallarn+25 Jun 2006, 19:12:53--><div class='quotetop'>QUOTE(rallarn 4 25 Jun 2006, 19:12:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->så nu är det dax att bestämma sig vad jag ska ha för grejjer.

Kikat en hel del på DLS.

mvh
Rallarn
[right][snapback]301233[/snapback][/right]

Nu är jag inte riktigt med, <!--emo&:hmm:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/hmm.gif[/img]<!--endemo-->
1, har du tänkt att enbart köra mellanregister i 6,5" fram? inge basljud genom dem alls?

2, Sen bak, menar du i lådor eller i orginaluttagen?

3, Tillverkar DLS några renodlade 6,5 basar (subwoofers) överhuvudtaget?

Och givetvis kan du strunta i slutsteg, men då är ett tips att köpa en huvudenhet med rejält med kraft, dvs MOSFET är ett måste, tex Pioneer med MOSFET och 4*50W.
[right][snapback]301446[/snapback][/right]

kikade på det nämligen.

dem gör 6,5"or som är mer åt låga toner, dvs inte mellan utan snarare bas.

idag har jag en pioneer p80 har jag för mig den hette <!--emo&:P-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/tongue.gif[/img]<!--endemo-->

men, jag är ute efter högtalare som min stereo fixar att få gung på utan att behöva stärkare.

dvs en känslig högtalare som klarar låga toner, då är koax uteslutet enligt mig.

tänkte lägga någonstans runt 1500kr.

i bak kan man ju klämma ner ett par 6,5"or som är lättdrivna och som fixar låg hz.
men det kanske bara är att sno effekt från framkanalerna utan steg?

edit:

DLS R6A verkar ju riktigt trevliga, kan man provlyssna på dem någonstans i stockholm tro?
Senast redigerad av rallarn den 27 juni 2006, 01:00, redigerad totalt 1 gånger.
rallarn

vågar man slå till på ett par DLS R6A utan att ha provlyssnat?

kommer dessa lira bra med P80:in?
börjar bli desperat efter lite mer krut i bilen nu.

måste få ur tummen ur röven och fixa detta!

<!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
ToLo
Kontakt:

Tänkte också försöka hitta något lättdrivet (eftersom jag har den klena OEM-stereon i CTR:en). Helst skulle man väl försöka hitta nån bättre huvudenhet, men den sitter så snyggt integrerat att jag inte vill byta ut den.. <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->

Så om någon av er känner till en 6.5" högtalare (coax eller komponent) som går att få hyffsat ljud ur med låg effekt så kan ni gärna skriva en rad här.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
rallarn

DLS R6A verkar mycket lockande, blir nog att jag beställer ett par sådanna <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->

dock kikade jag på DLS MS6A också, dessa klarar mer effekt och spelar djupare.

frågan är om den effektökningen och 35hz mot 45hz är värt 300kr extra
när man ändå inte ska ha ett steg?
Användarvisningsbild
fonzeka
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

DLS MS6A har både lägre känslighet och högre resonansfrekvens, du kommer inte kunna spela varken starkare eller "djupare" med dem.
Själv tycker jag inte det är värt att lägga mer än 900kr för ett par C6 Classic om man inte ska köra med ett riktigt slutsteg, men det är upp till var och en att bestämma.

Ingen mer som hade några funderingar på monteringsramar?
Är lite för lat att göra egna.
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

jag har för mig att det finns monteringsramar som passar, men kontakta Japattack för han vet helt säkert hur det är.
jossi

Hallå MDS har adapters för dörrhögtalare så du slipper kapa i dörren
dom heter SAK-2902 Från Armour Automotive (Autoleads) dom är till Vauxhall egentligen men do passa alldeles utmärkt i min CTR -04
själv har jag Focal kit och Kicker bas
Juha Ilomäki
CTR -04 #1045
Power by
Infra Performance
rallarn

sådär, nu har jag fått sakerna i bilen!

blev DLS R6a med pioneer p80 stereo. landade på brl som fick installera.

Är grymt nöjd nu måste jag säga, bättre och renare ljud är svårt att få.
Dessutom kör jag utan stärkare vilket förvånade mig att det blev så pass bra ljud ändå.

så <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
Nipfel

<!--QuoteBegin-fonzeka+26 Jun 2006, 17:55:48--><div class='quotetop'>QUOTE(fonzeka 4 26 Jun 2006, 17:55:48)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Annars hade Nårdik riktigt bra pris på DLS C6 nu, 895kr/paret.
Passade på att beställa ett par sånna <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Men hur är det med adapters för framhögtalarna, finns det några färdiga som passar våra bilar?
Nån som testat dessa: <a href='http://www.mds.se/?artnr=430849' target='_blank'>http://www.mds.se/?artnr=430849</a>
[right][snapback]301553[/snapback][/right]

på mds i västerås så hade dom pappmallar som jag fick när jag köpte högtalare till dörrarna, bara till å köpa en 6-10mm mdf platta och såga ut. den mallen ser lite konstig ut, vetefan om jag kan fixa en sån till dig eller ta måtten om du vill ha? PMa isåfall
<span style='color:blue'>Magnus Åradsson</span>
<span style='color:red'>Kör runt i en Civic HB ESi -93 <a href='http://www.garaget.org/?car=27766' target='_blank'>Se bilder HÄR</a></span>
Skriv svar