Högt Lambda, men bara lite.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Boomi

Tanka 98 eller högre oktan istället för 95 kan det hjälpa något?

Ställa ner tändningen något kanske det hjälper också?
Senast redigerad av Boomi den 15 augusti 2006, 14:18, redigerad totalt 1 gånger.
Kristoffer Bohman

HONDA
the power of dreams

Civic H22a EG hb -94:a
mattecrx89
Kontakt:

Byta oktantal hjälper nog inte....Kan vara så enkelt att avgassystemet läcker......Behövs inte mycket för att få högt lambdavärde.
Matthias Ohlsson
KRISTIANSTAD
---------------------------
WWW.JAPTUNING.SE
WWW.SKYLINE.SE

SÅLD: Honda CRX -89
KÖPT: Nissan Skyline R33
Boomi

Skit är det! Förstår inte varför man inte får ha en bil som går snålt?
Är det inte miljövänligare med högre lambdavärde?
Idiotisk svensk bilprovning är ibland, och så vill dom att jag tar bort min 25% toning på framrutorna, my god!
Kristoffer Bohman

HONDA
the power of dreams

hondapower
Been thanked: 3 times

<!--QuoteBegin-Boomi+15 Aug 2006, 19:08:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Boomi @ 15 Aug 2006, 19:08:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Skit är det! Förstår inte varför man inte får ha en bil som går snålt?
Är det inte miljövänligare med högre lambdavärde?
Idiotisk svensk bilprovning är ibland, och så vill dom att jag tar bort min 25% toning på framrutorna, my god!
[right][snapback]317969[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
ett högt Lambda värde får du när blandningen (som din motor går på) har för mycket bensin i.
och iom det då även spyr ut mindre renare avgaser.
(så ja uppfattat det här med lambda värde iaf)

Ang toning;sätt dig in i följande sitvation!

du kommer på en msal gata och kommer fram till en korsning utan trafik ljus och skyltar där du inte kan åka förbi/i genom utan att skapa en kontakt med din medtrafikant framför dig på mötande håll.

du ser honom bra,han ser inte dig lika bra.

bara ett exempel i mängden som omfattar fenomenet toning!!

vill du ha fler exempel så kan du gå in i besiktnings delen på forumet alt söka med sökmotorn här på klubben!

*edit*
ett litet hål i avgas sys kan på verka dina lambda värden.lika så att du kanske har en lambda som snart är på G att gå sönder.

själv förstår ja inte varför du skriver :Idiotisk bilprovning!!det är dom som för det mesta ser till så du inte möter trafik farliga bilar på våra gator som kan riskera att du själv blir inblandad i en onödig olycka m,m.

vad snarare glad för att dom finns!
Senast redigerad av hondapower den 15 augusti 2006, 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
Boomi

Jo, men han hade inte sett att rutan var tonad om det inte var för det lilla mellanrummet mellan toning och rutans överkant som han såg när han vevade ner rutan för okänd anledning, förra året missade dom det helt, och då var rutorna uppe.

Sen angående högt lambda så är det för snål blandning, alltså motorn får för lite bensin, eller det kommer in tjuvluft i avgassystemet.

Jag hatar bilprovningen, men det är jättebra att dom finns.
Hatar stressen som alltid blir när jag ska dit, hatar deras ideer om att aluvingar är farliga, och att man inte kan importera en bil som inte är orginal, tex om det är uppgraderade bromsar, så måste man byta till orginal för att ta in den i sverige, var tog EU vägen?

Mvh Kristoffer
Kristoffer Bohman

HONDA
the power of dreams

Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Du besiktar väl inte i Ohamn?
Boomi

Jo då, dom e hårda, and i like it:) lol!
Kristoffer Bohman

HONDA
the power of dreams

tantgron
Bil: EP3 K24
Namn: Rikard Jarvinen
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Boomi+15 Aug 2006, 21:08:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Boomi 4 15 Aug 2006, 21:08:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Idiotisk svensk bilprovning är ibland, och så vill dom att jag tar bort min 25% toning på framrutorna, my god!
[right][snapback]317969[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->Veva ner rutorna helt i dörrarna och ta bort fönstervevarna. Har aldrig testat själv, men har förstått att det inte finns någon lag i vare sig Sverige eller Finland som säger att du måste ha framrutor. <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
<a href="http://www.motorportalen.net/?car=18" target="_blank">Want to slide into something warm and japanese?</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
Boomi

Vad tror ni om att strypa luftfiltret till bilprovningen och få ner lambda värdet lite..
Kristoffer Bohman

HONDA
the power of dreams

stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Varför inte leta upp felet som ger dig högt lambda värde? Kolla läckage, grenrör, avgaset annars kan det vara din lambda som gett sig..
Stefan Karlsson
darthv
Namn: Christian T
Been thanked: 7 times

Ang. "miljövänlig" förbränning...

Den ideala förbränningen skulle vara ett helt rent bränsle tillsammans med ren syrgas. Då får man avgaserna koldioxid och vatten. Typ.

Nu finns det ju inget bränsle som är helt rent, och luften innehåller som bekant en hel del kväve, närmare 80%.

Det är de förutsättningarna vi har och för att förbränningen ska bli så bra som möjligt med avseende på effekt och utsläpp är det vissa paramterar man ska försöka hålla. Tex mängden luft vid förbränningen. Om den inte är rätt så påverkas utsläppsmängden och effekten negativt åt något håll.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Sofy

Jag tog bort mina tonade fönster fram o sa att det varit inbrott, man behöver inte sidorutorna fram! tog kanske 1 timme o fixa det, inte jobbigt alls!
sen så angående lamba så tanka lite etanol o kör lugnt, full tank kanske du ska ha 10 ltr etanol i, får du ner alla värdena med,
Fredrik Karlsson
Sofy

<!--QuoteBegin-Sofy+21 Aug 2006, 05:06:29--><div class='quotetop'>QUOTE(Sofy @ 21 Aug 2006, 05:06:29)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag tog bort mina tonade fönster fram o sa att det varit inbrott, man behöver inte sidorutorna fram! tog kanske 1 timme o fixa det, inte jobbigt alls!
sen så angående lamba så tanka lite etanol o kör lugnt, full tank kanske du ska ha 10 ltr etanol i, får du ner alla värdena med,
[right][snapback]319756[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

och angående att bara veva ner rutorna så känner de efter rutorna
Fredrik Karlsson
Skriv svar