<!--QuoteBegin-TriXiE77+23 Aug 2006, 18:22:25--><div class='quotetop'>QUOTE(TriXiE77 4 23 Aug 2006, 18:22:25)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->haaaaaaaaaaaaaallllllåååååååååååååååååååååååå
om motorn bara dör... varför öppna ventilkåpan?!?!?!?!?!
om kamremen går av eller fördelaren skär.. då har du hört de LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT innan så sker. Trust me! <!--emo&;)-->

<!--endemo-->
om lagret är dåligt i fördelaren börjar bilen rycka... varvräknaren börjar hoppa och leva sitt eget liv.. och de tjuter rätt friskt ifrån fördelaren... för att kamremmen ska hoppa krävs att lagret i fördelaren nyper (hänt på två av mina gamla bilar).. även om kamremen hoppar går bilen fortfarande att köra.. dock blir den rätt seg.. <!--emo&;)-->

<!--endemo--> trust me.. provat de också. <!--emo&:)-->

<!--endemo-->
om motorn bara dör skulle jag sätta en peng på att de är ignitern i fördelaren som gett upp om du fortfarande har soppa men ingen gnista..
om lagret i fördelaren rasat så syns de lätt om du lossar fördelar locket.. ser ut som nån hällt metalspån i hela fördelaren...
om kamremmen sitter rätt är lätt att se.. sitter pilar på båda kamdreven.. dom ska sitta likadant.. snurrar du motorn så dom pekar uppåt är de lätt att se.. de är insugskammen som kuggar över.. de är den inre av dem två.. <!--emo&:)-->

<!--endemo-->
[right][snapback]320661[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ok men...
Jag vet hur det låter när ett lager är på väg å ge sig, å det har jag inte hört.
Det första jag gjorde va ju inte å öppna ventilkåpan.
Jag kollade så att soppa pumpen gick som den skulle. Sen kollade jag alla säkringar, sen kollade jag om det fanns gnista vilket jag hade... Då gick jag på luftvägarna och kollade så det inte va tätt..
Sista gången jag vred på nycklen gick bara startmotorn runt. (tor jag) Å då lyfte jag på kåpan för att se hur det såg ut.
Sedan la jag bilen i 1:ans växel å puttade lugnt och försiktigt fram och tebax. Då därimot hörde jag något gnisslade ljud från fördelaren. Plockade bort den för att inspektera. <!--emo&:)-->

<!--endemo-->
När jag försökte snurra på den för hand så gick det inte. Då tog jag en skiftmejsel å försökte snurra den. Inte då heller gick det å rubba den.
Åkte in till Honda med min fördelare idag och frågade om det ska gå å snurra på för hand, vilket han påstog skulle gå. Fick då reda på att en ny kostar mig 4700sek! å det finns inga reservdelar att köpa.
Har inte kollat om kammen har kuggat för att jag inte visste hur den skulle stå, men nu vet jag å det är det första jag ska kolla imorgon
Bifogar en bild på delen som jag försökte snurra på.
[attachmentid=20884]