ridå för helbilsgodkännande
nu kan vi montera 11" hemmabreddade volvo 142-fälgar på hyndorna utan att farbror blå kommer och tar oss i örat. äntligen!
<a href='http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=37876' target='_blank'>http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... n=37876</a>
<a href='http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=37876' target='_blank'>http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... n=37876</a>
//banned//
Har du läst hela ? Nu är det upp till polisen att ta hand om man har rätt eller fel däck. Även försäkringsbolaget kan neka till ersättning om dom anser att fel däck har orsakat att man har åkt av eller skapat en olycka.
Stefan Karlsson
Orkade inte läsa länken, (jo lite) men jag var på utbildning om däck idag med jobbet, och där pratade han bara om att det nu på helbilsgodkända bilar skulle vara lika som på dom andra, att man får ändra rullomkretsen med +/- 5%. Förut fick man inte avvika från vad som stod i reg. beviset alls.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
Ziggy: Men det är det som det står att det INTE är... att det inte finns några sådana gränser... Man får bara inte ändra så att köregenskaperna ändras till det sämre.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
-
Fresa
- Namn: Fredrik Arvidsson
- Kontakt:
najs shit, händer många bra grejer nu när Alliansen tagit över <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
<!--QuoteBegin-stiivN+21 Sep 2006, 22:32:08--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN 4 21 Sep 2006, 22:32:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har du läst hela ? Nu är det upp till polisen att ta hand om man har rätt eller fel däck. Även försäkringsbolaget kan neka till ersättning om dom anser att fel däck har orsakat att man har åkt av eller skapat en olycka.
[right][snapback]330634[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
poängen är väl att ingen kan avgöra rätt eller fel. godtycke har inget stöd i lagtexten, inte heller individuell polismans åsikt. så tolkningen måste förbli att man kan fläska på bäst fan man vill tills dess att domstol har beslut i prejudicerande fall. eller så länge man uppfyller kraven nedan
"..uppfylla några andra krav än att de inte tar i hjulhusets original skärmkanter (eftermonterade skärmbreddare gäller inte). Hjulen får heller inte ta i chassit under fjädringsrörelse och fulla rattutslag. Rullomkretsen måste däremot vara ungefär densamma så att hastighetsmätaren inte visar fel och den får inte visa för lite. Visar hastighetsmätaren fel måste den korrigeras till rätt värden (vilket i praktiken är svårt utan rätt mycket jobb). Likaså måste hastighetsindex och belastningskod vara minst desamma som hos originaldäcken."
ergo, det är fritt fram. och farbror blå kan ingenting göra. undrar om de kommer att ingripa om däcken tar i bilen bredvid.. <!--emo&:hmm:-->
<!--endemo-->
[right][snapback]330634[/snapback][/right]
poängen är väl att ingen kan avgöra rätt eller fel. godtycke har inget stöd i lagtexten, inte heller individuell polismans åsikt. så tolkningen måste förbli att man kan fläska på bäst fan man vill tills dess att domstol har beslut i prejudicerande fall. eller så länge man uppfyller kraven nedan
"..uppfylla några andra krav än att de inte tar i hjulhusets original skärmkanter (eftermonterade skärmbreddare gäller inte). Hjulen får heller inte ta i chassit under fjädringsrörelse och fulla rattutslag. Rullomkretsen måste däremot vara ungefär densamma så att hastighetsmätaren inte visar fel och den får inte visa för lite. Visar hastighetsmätaren fel måste den korrigeras till rätt värden (vilket i praktiken är svårt utan rätt mycket jobb). Likaså måste hastighetsindex och belastningskod vara minst desamma som hos originaldäcken."
ergo, det är fritt fram. och farbror blå kan ingenting göra. undrar om de kommer att ingripa om däcken tar i bilen bredvid.. <!--emo&:hmm:-->
//banned//
Jag tror knappast att alliansen har något med detta att göra...
men det som jag oroar mig lite för är som sagt försäkringsbolagen att dem nu i princip kan klara sig undan ersättning så fort någon bytt däck..
<!--QuoteBegin--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ett betydligt värre scenario är hur försäkringsbolagen kommer att förhålla sig till de nya däckreglerna. Mardrömmen vore att till exempel en avåkning eller en annan olycka med plåtskador skulle leda till att försäkringsbolaget vägrar betala ut ersättning - med motiveringen att bilen haft felaktiga däck som "påtagligt negativt inverkat på bilens ursprungliga köregenskaper". Hur ska den enskilde bilägaren kunna argumentera emot det? Och hur ska man kunna leda de åsikterna i bevis i en domstolsförhandling?
men det som jag oroar mig lite för är som sagt försäkringsbolagen att dem nu i princip kan klara sig undan ersättning så fort någon bytt däck..
<!--QuoteBegin--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ett betydligt värre scenario är hur försäkringsbolagen kommer att förhålla sig till de nya däckreglerna. Mardrömmen vore att till exempel en avåkning eller en annan olycka med plåtskador skulle leda till att försäkringsbolaget vägrar betala ut ersättning - med motiveringen att bilen haft felaktiga däck som "påtagligt negativt inverkat på bilens ursprungliga köregenskaper". Hur ska den enskilde bilägaren kunna argumentera emot det? Och hur ska man kunna leda de åsikterna i bevis i en domstolsförhandling?
[b]Medlem #1535[/b]
Nja, jag ser framför mig hur de försöker en sån sak... jag har åkt av vägen och de skyller på mina däck. Gissa om jag skulle begära att de bevisar för mig att de däck jag kört på är sämre än de som tillverkaren satte på bilen vid leverans.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Kör:
<!--QuoteBegin-Krister+22 Sep 2006, 08:52:40--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 22 Sep 2006, 08:52:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ziggy: Men det är det som det står att det INTE är... att det inte finns några sådana gränser... Man får bara inte ändra så att köregenskaperna ändras till det sämre.
[right][snapback]330749[/snapback][/right]
Mycket möjligt. Som sagt, jag säger bara vad jag hörde på utbildningen idag. Att det jag skrev ovan var den enda ändringen han nämnde för oss!
[right][snapback]330749[/snapback][/right]
Mycket möjligt. Som sagt, jag säger bara vad jag hörde på utbildningen idag. Att det jag skrev ovan var den enda ändringen han nämnde för oss!
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->