Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Höga avgasvärden?
Hej
CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt.
HC-halt tomgång, för hög
CO 0,2 (0,5)
CO 2500 3,9 (0,3)
HC 157(100)
Lambda 0,89(0,97-1,03)
Vad tror ni kan vara fel?
Lambdan är byten i juni/juli, ca 400-500mil sen.
Den vanliga co-halten hade väl också påverkats om det vore katen?
Tacksam för svar...
CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt.
HC-halt tomgång, för hög
CO 0,2 (0,5)
CO 2500 3,9 (0,3)
HC 157(100)
Lambda 0,89(0,97-1,03)
Vad tror ni kan vara fel?
Lambdan är byten i juni/juli, ca 400-500mil sen.
Den vanliga co-halten hade väl också påverkats om det vore katen?
Tacksam för svar...
Senast redigerad av RobbCRX den 9 oktober 2006, 18:26, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Gustafsson
<!--QuoteBegin-Tsubasa+9 Oct 2006, 17:28:14--><div class='quotetop'>QUOTE(Tsubasa @ 9 Oct 2006, 17:28:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->jag hällde ksprit i bensinen innan bes. idag, gick igenom utan kat <!--emo&:P-->
<!--endemo-->
[right][snapback]336742[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
men skulle kspriten kunna fixa mina värden inkl lambdan? co 2500 vär rätt mycke över
[right][snapback]336742[/snapback][/right]
men skulle kspriten kunna fixa mina värden inkl lambdan? co 2500 vär rätt mycke över
Robin Gustafsson
-
Master Mag
Kolla felkoder...
-92 Civic Vti Turbo
<!--QuoteBegin-Master Mag+9 Oct 2006, 22:13:40--><div class='quotetop'>QUOTE(Master Mag @ 9 Oct 2006, 22:13:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Kolla felkoder...
[right][snapback]336863[/snapback][/right]
fel koder kollar man hos honda verkstad va?
vad kostar det ungefär?
fel koder kollar man hos honda verkstad va?
vad kostar det ungefär?
Robin Gustafsson
<!--QuoteBegin-Master Mag+9 Oct 2006, 22:13:40--><div class='quotetop'>QUOTE(Master Mag @ 9 Oct 2006, 22:13:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Kolla felkoder...
inga felkoder, ett blink direkt när man slårpå tändningen...
betyder det att jag kan utesluta att lambda sonden är trasig, fick felkod på den i sommras när den var trasig?
Om det hade vart katalysatorn så hade väl den vanliga CO också gett utslag.
Insprutningen som behöver justeras? hur gör man det? eller måste man lämna in det?
Känner en kille som har "avgasmätare" men han kan mest förgasar motorer...
Vad tror ni?
inga felkoder, ett blink direkt när man slårpå tändningen...
betyder det att jag kan utesluta att lambda sonden är trasig, fick felkod på den i sommras när den var trasig?
Om det hade vart katalysatorn så hade väl den vanliga CO också gett utslag.
Insprutningen som behöver justeras? hur gör man det? eller måste man lämna in det?
Känner en kille som har "avgasmätare" men han kan mest förgasar motorer...
Vad tror ni?
Robin Gustafsson
-
grusbus_84
- Bil: Audi A4
- Namn: Erik Stenberg
hej!
Senast redigerad av grusbus_84 den 18 oktober 2006, 20:11, redigerad totalt 1 gånger.
CRX-87 ZC1 (min 3:dje gen 1)
Erik Stenberg
grusbus_84@spray.se
Erik Stenberg
grusbus_84@spray.se
-
grusbus_84
- Bil: Audi A4
- Namn: Erik Stenberg
Hej!
Kontrollera så det inte läcker i avgassystemet varken efter och defenitivt inget före katt,
Testa avgaserna o se även hur mycke O2 och Co2 du har, (tror att alla 4-gasmätare klarar det) du ska ha väldigt lite syre helst 0 om det är bra.
Ett högt syre värde (0.8 - 1) och samtidigt lågt värde av Co2 (under 15-16) är ett tecken på sliten katt.
Prova gärna också med att mäta värdena innan katt!
MvH
/Erik
Kontrollera så det inte läcker i avgassystemet varken efter och defenitivt inget före katt,
Testa avgaserna o se även hur mycke O2 och Co2 du har, (tror att alla 4-gasmätare klarar det) du ska ha väldigt lite syre helst 0 om det är bra.
Ett högt syre värde (0.8 - 1) och samtidigt lågt värde av Co2 (under 15-16) är ett tecken på sliten katt.
Prova gärna också med att mäta värdena innan katt!
MvH
/Erik
CRX-87 ZC1 (min 3:dje gen 1)
Erik Stenberg
grusbus_84@spray.se
Erik Stenberg
grusbus_84@spray.se
-
Master Mag
Riv ner och kolla katten ändå.
-92 Civic Vti Turbo
-
civicrille
häll i några liter e85
Rikard Bergenström
<!--QuoteBegin-Master Mag+18 Oct 2006, 19:54:25--><div class='quotetop'>QUOTE(Master Mag @ 18 Oct 2006, 19:54:25)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Riv ner och kolla katten ändå.
[right][snapback]340151[/snapback][/right]
hur ser jag om den är dålig?
[right][snapback]340151[/snapback][/right]
hur ser jag om den är dålig?
Robin Gustafsson
<!--QuoteBegin-civicrille+18 Oct 2006, 20:08:51--><div class='quotetop'>QUOTE(civicrille @ 18 Oct 2006, 20:08:51)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->häll i några liter e85
[right][snapback]340156[/snapback][/right]
vad hjälper det, hur funkar det?
[right][snapback]340156[/snapback][/right]
vad hjälper det, hur funkar det?
Robin Gustafsson
<!--QuoteBegin-Yetin+19 Oct 2006, 06:54:16--><div class='quotetop'>QUOTE(Yetin @ 19 Oct 2006, 06:54:16)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Lambda 0,87 tillsammans med HC 157 tyder på fet blandning.
Kontrollera saker som misständning, spridare med mera.
[right][snapback]340317[/snapback][/right]
och hur kontrollerar jag de sakerna?
Kontrollera saker som misständning, spridare med mera.
[right][snapback]340317[/snapback][/right]
och hur kontrollerar jag de sakerna?
Robin Gustafsson
<!--QuoteBegin-grusbus_84+18 Oct 2006, 19:08:42--><div class='quotetop'>QUOTE(grusbus_84 @ 18 Oct 2006, 19:08:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hej!
MvH
/Erik
[right][snapback]340140[/snapback][/right]
Tänke precis skriva det där...
MvH
/Erik
<span style='color:blue'>[b]Santeri[/b] Korhonen</span>
[b]BMW is the shit...[/b]
[b]BMW is the shit...[/b]
<!--QuoteBegin-Snatto+19 Oct 2006, 20:14:06--><div class='quotetop'>QUOTE(Snatto @ 19 Oct 2006, 20:14:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-grusbus_84+18 Oct 2006, 19:08:42--><div class='quotetop'>QUOTE(grusbus_84 @ 18 Oct 2006, 19:08:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hej!
MvH
/Erik
[right][snapback]340588[/snapback][/right]
men borde det inte bli bättre avgas värden om det läger ut innan det kommer till den som mäter avgasvärdena? eller är det lambda värdet som påverkas av det? (jag vet inte, jag frågar bara =)
MvH
/Erik
[right][snapback]340588[/snapback][/right]
men borde det inte bli bättre avgas värden om det läger ut innan det kommer till den som mäter avgasvärdena? eller är det lambda värdet som påverkas av det? (jag vet inte, jag frågar bara =)
Robin Gustafsson
Om du har läckage in i avgassystemet innan syresensorn så kan styrenheten uppfatta det som att den ska lägga till mer soppa. På så sätt förhöja HC. Är läckaget efter syresensorn så skulle avgasvärdet ha dels ett högt O2 innehåll och sedan hade HC och lambda sjunkit.Så kolla efter läckage innan syresensorn.
Hur går motorn i övrigt?
Hur går motorn i övrigt?
Tomas Sirén
<!--QuoteBegin-Yetin+20 Oct 2006, 07:54:34--><div class='quotetop'>QUOTE(Yetin @ 20 Oct 2006, 07:54:34)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Om du har läckage in i avgassystemet innan syresensorn så kan styrenheten uppfatta det som att den ska lägga till mer soppa. På så sätt förhöja HC. Är läckaget efter syresensorn så skulle avgasvärdet ha dels ett högt O2 innehåll och sedan hade HC och lambda sjunkit.Så kolla efter läckage innan syresensorn.
Hur går motorn i övrigt?
[right][snapback]340679[/snapback][/right]
syre sensorn sitter ju precis efter grenröret, så innan finns det ju inte så många ställen det skulle kunna vara lekage på.
Men, hur gör jag för att kolla spridarna? hur kommer jag åt dom? svårt att kolla själv? hur ser dom ut när dom är slitna/dåliga?
Hur går motorn i övrigt?
[right][snapback]340679[/snapback][/right]
syre sensorn sitter ju precis efter grenröret, så innan finns det ju inte så många ställen det skulle kunna vara lekage på.
Men, hur gör jag för att kolla spridarna? hur kommer jag åt dom? svårt att kolla själv? hur ser dom ut när dom är slitna/dåliga?
Robin Gustafsson
-
Master Mag
Grenrörspackningen kan läcka, har du kollat det? Har du mätt upp tändkablar och kollat stift? (Denso eller NGK ska det vara enl mig iaf) Oljan bytt nyligen? Motorn går klockrent i övrigt? ingen tjuvluftning? (Spraya startgas runt insuget och se om motorn ändrar gång) osv... Gör dom kollarna.
-92 Civic Vti Turbo
<!--QuoteBegin-Master Mag+22 Oct 2006, 00:00:45--><div class='quotetop'>QUOTE(Master Mag @ 22 Oct 2006, 00:00:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Grenrörspackningen kan läcka, har du kollat det? Har du mätt upp tändkablar och kollat stift? (Denso eller NGK ska det vara enl mig iaf) Oljan bytt nyligen? Motorn går klockrent i övrigt? ingen tjuvluftning? (Spraya startgas runt insuget och se om motorn ändrar gång) osv... Gör dom kollarna.
[right][snapback]341222[/snapback][/right]
olja och stift(bosch super9?) är byta för ca 400mil sendan.
Hur mäter jag upp tändkablarna?
Vilket insug?
[right][snapback]341222[/snapback][/right]
olja och stift(bosch super9?) är byta för ca 400mil sendan.
Hur mäter jag upp tändkablarna?
Vilket insug?
Robin Gustafsson