Drivknutar

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
CalleLundin

Tjena, det började klonka när jag svägde vänster så jag antog att höger drivknut hade gett upp, mycket riktigt när jag hissade upp bilen så var bälgen rakt av. Bajs tänkte jag och beställde nya damasker från mekonomen. <!--emo&:annoyed:-->Bild<!--endemo-->

Hissade upp bilen i garaget och plockade av oket och okbyglen, lossnade skivan och pressade ut den från navet med dom gängade hjälphålen.

tog en skruvmejsel och hamrade upp inbuktningen på centrumbulten, sedan en 32mm hylsa med jätte hävstång och lossade centrumbulten.

Plockade av den genomgånde bulten som fjäderbenet sitter i och sedn lossade den 14mm skruven där uppe på hästskon så man kan plocka bort den delen. Knackade ut navet en bit och gick sedan på spindelleden nere.

Bort med kronmuttern och dess saxpinne för att sedan lossa spindelen med hjälp av en huggmejsel och 2,5kg slägga. Sedan var det bara att dra ur drivknuten ur lagret och knacka av hela drivknutsklumpen lite försiktigt.

tog isär hela klumpen för att se vad felet var, den runda saken med en massa hål i där kulorna rullar i var sprucken i väggarna på 4-5 ställen och den kärvade enormt. Hahaha tänkte jag nu blir man väll av med 500.- på en ny knut.

Men icke, min kära meckonomen kunde inte ta hem drivknutar med ABS till min vackra Civic Aerodeck 01:a så imorrn får man åka till Honda å hora lite för att få köpa en knut. E det nån som vet vad en sådan här kostar? Bör man byta den innre damasken också eftersom man ändå har allt av nu? Eller håller den bättre? Den har rullat 14 000mil precis och är fullservad.. sista servicen av mig själv eftersom jag är en snåljude å meckar allt själv! <!--emo&:blink:-->Bild<!--endemo-->

Så nån som vet vad det går loss på och om jag bör byta innre damask också!

Cheers! <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
Calle Lundin
Skillinge/Österlen
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

inre rör sig inte lika mycket som yttre, så de brukar hålla bättre..

men en damask kostar ju typ bara 120:-.. ditt val <!--emo&:P-->Bild<!--endemo--> ta en titt på den i alla fall..

va en oem yttre knut kostar.. vild gissning.. 1378.68:- ? <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av Fixxe den 23 november 2006, 19:44, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Kristian

jag skulle prova med en mekonomen knut..de brukar nämligen gå att flytta över ABS kransen till den nya knuten
Kristian, Hondalös.
Tobbera

Fasen, det lät som mycket jobb för att få av knuten. På en Nissan Primera lossade jag buten mellan övre armen och spindeln, plus styrstaget. Sedan hjälpte en kompis att bända ut spindeln (genom att dra i den) så jag kunde trokla ut knuten ut hålet med splinsen. Sedan hängde den där i drivaxeln. Tar tag med ena handen runt axeln och slår av knuten med hammare i andra handen.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Skriv svar