<!--QuoteBegin-YASH+13 Oct 2006, 09:33:39--><div class='quotetop'>QUOTE(YASH 4 13 Oct 2006, 09:33:39)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ali: Igentligen har det ju ingen betydelse om du har fullt ladd mellan 5000varv till 8000 varv eller 4000varv till 7000varv för och åka fort. Det är ju utväxlingen i din låda som bestämmer det effektiva varvtalsområdet.
Det vanliga felet som t.ex 850T gubbarna gör är att köra med för stor turbo vilket medför effekt på höga varv men de kör med sin orginal sega utväxling.
Om t.ex du åker Sams VTi med ITR S80 låda och GT3071R med fullt ladd mellan 4000varv och 9000varv är det porr, den bilen är rapp <!--emo&:whatever:-->

<!--endemo-->
[right][snapback]338214[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det finns många som "vet att dom har rätt" när det kommer till val av turbos. En grej är att väldigt få prövat någon större mängd olika agg
inkl jag själv.
Mottryck och responce är de centrala begreppet. Mottrycket säger mycket om responcen. Vi skulle sammanställa en lista med testade kombinationer.
Aggregat / motor / Laddtryck / mottryck
Jag hävdar att HX agget är bättre än GTR aggen "för oss". Dom senare är ju en hybrid med kompressorhus från Garrets GT serie, som jag ser som något lite sämre än Holsets HX serie (dom är i princip samma) ihop med avgashus från de Gamla T04 aggen vilka jag inte har något övers för alls.
Så här säger jag. Kullager har större rörlig massa varpå dom faktiskt får sämre respons. Dock klarar kullager av högre axialkraft än glidlager. Så för högre laddtryck (över 1.7bar) så blir det svårt med glidlager.
Anledningen till att kullagrade agg har så "bra ryckte", är att det historiskt är dessa agg som använts på bilar med bra prestanda. Men dom är valda pga av det höga laddtrycket som användes då inte responsen. Sen utvecklades även dessa motorsport agg mer vilket kompenserade.
Den stora marknaden för eftermarknads turbo agg är till bilar som kräver höga laddtryck. Honda turbo bilarna ligger ofta DOCK mellan 0.4 - 1.5 bar och borde altså inte välja kullager.
VW 1.8t laddar dom 1.8-2bar på när dom byter agg. Därför är GTR aggen populära
Gamla Audi och rallykross bilar laddades det helt galet med också, Därav TO4E serierna.
Kullagrade aggregat är också känsligare för övervarvning eftersom kulorna skapar mycket rörelseenergi som blir värme. Dom nyper altså. Medans glidlager brukar hålla lite mer. Bra för hemmapularen som skjuter tryckrör.