Sänkt CTR!
Min CTR är sänkt med Cobra fjädrar, ca 30 mm. Problemet är att om jag kör lite snabbare på en dålig väg så kan jag höra ibland att det däcken tar i där bak. Däcken som sitter på är 215/55/16. Fler som har problem lr så är der jag som har fel ET på fälgarna?
Ni som kan, är det någon mening och ha bara sänkfjädrar på en CTR? Har sökt genom gamla trådar och enligt många är det ett helt meningslöst ingrepp.
Sämre väghållning, stötigare bil osv....
Mvh
Milan
Ni som kan, är det någon mening och ha bara sänkfjädrar på en CTR? Har sökt genom gamla trådar och enligt många är det ett helt meningslöst ingrepp.
Sämre väghållning, stötigare bil osv....
Mvh
Milan
Milan Klacar
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Det beror nog antagligen på att dina däck är i fel dimension.
215/55-16 ger drygt 26mm högre däcksidor, det gör nog en hel del speciellt om du sänkt bilen också.
Sänkfjädrar ska man nog mest se som en kosmetisk uppgradering.
Jag tyckte dock min bil kändes lite bättre med Tein-fjädrar, lite lägre tyngdpunkt är ju i alla fall positivt.
215/55-16 ger drygt 26mm högre däcksidor, det gör nog en hel del speciellt om du sänkt bilen också.
Sänkfjädrar ska man nog mest se som en kosmetisk uppgradering.
Jag tyckte dock min bil kändes lite bättre med Tein-fjädrar, lite lägre tyngdpunkt är ju i alla fall positivt.
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
205/50 16 eller 215/50 16 kanske skulle hjälpa.
Och nackdelen med sänkfjädrar är väll om du har för stor skillnad i hårdhet mot dina orginal fjädrar. Att dom sänker är ju positivt för väghållning för den lägre tyngdpunkten.
Men tror inte det blir sämre väghållning med dina sänkfjädrar.
Mvh, Per
Och nackdelen med sänkfjädrar är väll om du har för stor skillnad i hårdhet mot dina orginal fjädrar. Att dom sänker är ju positivt för väghållning för den lägre tyngdpunkten.
Men tror inte det blir sämre väghållning med dina sänkfjädrar.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Jag kör med 205/55-16 däck med en bil som är sänkt 20mm från gamla modellen och 10mm jämfört med den nya. Inte sänkt så mycket med andra ord, men jag har inga problem alls. Fälgarna har ET40 fast jag skulle inte rekommendera att gå lägre iallafall, det syns att det inte är optimalt så. På vintern stänker det dessutom lite mer.
195/55 hade bara nokia när jag köpte mina...svårt att hitta rätt storlek på bra vinterdäck i 16".
Angående sänkfjädrarnas prestanda, jag tycker nog det gjorde en hel del, speciellt i högre hastigheter. Byter man fjädrar på en ctr tycker jag det vettigaste verkar vara att köra på progressiva fjädrar och samtidigt inte sänka mycket. Även om 30mm funkar så är nog 10-20mm den bästa kompromissen. Att den blir stötigare går ju inte att komma ifrån då hela bilen blir hårdare. Har du en ny eller gammal modell?
195/55 hade bara nokia när jag köpte mina...svårt att hitta rätt storlek på bra vinterdäck i 16".
Angående sänkfjädrarnas prestanda, jag tycker nog det gjorde en hel del, speciellt i högre hastigheter. Byter man fjädrar på en ctr tycker jag det vettigaste verkar vara att köra på progressiva fjädrar och samtidigt inte sänka mycket. Även om 30mm funkar så är nog 10-20mm den bästa kompromissen. Att den blir stötigare går ju inte att komma ifrån då hela bilen blir hårdare. Har du en ny eller gammal modell?
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Tack för alla svar!
Hissade upp bilen igår och såg att däcken tar i inner skärmarna bak.
Jag har en 05:a Christer. Håller med dig att bilen blir stabbilare i högre hastigheter om jag jämför med min gamla 01:a. Tycker dock inte att den skillnaden väger upp det att bilen blir så stötig så jag kommer nog att plocka bort sänksatsen.
Mvh
Milan
Hissade upp bilen igår och såg att däcken tar i inner skärmarna bak.
Jag har en 05:a Christer. Håller med dig att bilen blir stabbilare i högre hastigheter om jag jämför med min gamla 01:a. Tycker dock inte att den skillnaden väger upp det att bilen blir så stötig så jag kommer nog att plocka bort sänksatsen.
Mvh
Milan
Milan Klacar