Hög bränsleförbrukning

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
pelleman
Bil: Supra
Namn: Per-Ola Gustavsson

Jag är så förbryllad över bränsleförbrukningen. Oftast är det korta turer då drar den i sig en liter per mil, det kan jag ta men när det inte under några omständigheter går att komma under 0,74 trots lugn landsvägskörning undrar man om något är fel. I min värld borde 0,6 inte vara några större problem.

Nya tändstift, hela tändkablar, rätt tändläge, lambda ok mm. Motorn har gått 25000 mil men verkar vara snorfräsh (i vanlig hondaordning), den drar ingen olja och går allmänt fint men tyvärr har inget komptest gjorts.

Kan det vara hjulvinklar? En bussning bak är dålig men något borde synas på däckslitaget? Jag har kört med öppet filter ett tag, nu är originalet på plats igen. Jag har ett hemmasnidat avgassystem, vet inte ifall det är någon skillnad eftersom jag har en kraftig strypning i ändan.

Jag har under optimala förhållanden lyckats få nålen till 180 km/h, detta i vad man kan kalla i "trimmat utförande" med avgas och filter. Inte för att jag vill sitta i den här vanten i såna hastigheter men vad borde jag förvänta mig av min bil?
Senast redigerad av pelleman den 22 december 2006, 06:47, redigerad totalt 1 gånger.
Per-Ola Gustavsson
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Hej, nu vet jag inte ritkigt vilken motor du har för den du skrivit finns inte, du borde ha antingen D16..som har en kamaxel eller en B16A2 som har dubbla kamaxlar.
Vad har du för bil?
pelleman

<!--QuoteBegin-malkolm666+20 Dec 2006, 22:48:02--><div class='quotetop'>QUOTE(malkolm666 @ 20 Dec 2006, 22:48:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hej, nu vet jag inte ritkigt vilken motor du har för den du skrivit finns inte, du borde ha antingen D16..som har en kamaxel eller en B16A2 som har dubbla kamaxlar.
Vad har du för bil?
[right][snapback]358547[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hjärnsläpp, D16Z2 bör det vara. 1.6l enkelkam.
Senast redigerad av pelleman den 20 december 2006, 22:59, redigerad totalt 1 gånger.
Per-Ola Gustavsson
pelleman

Med er tystnad förmodar jag att ingen annan har haft samma problem eller att jag räknat upp de möjliga problemen själv.....
Per-Ola Gustavsson
Användarvisningsbild
Thomas
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Been thanked: 1 time

Jag fick min gamla Civic 1.6 att komma upp i 180 och över på mätarn lätt. så något fel måste vara på bilen/motorn.

Men att den drar 0.74 på landsväg tycker jag är rätt okej, vad ska den dra enligt "honda" 0.65?

Min drog näsan aldrig över litern, även fast jag körde till skolan varje dag och de var bara 3km ca i stadstrafik.

hade du bytt olja nyligen?
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Kristian

luftfilter ? avgassystem (oftast bakre burken som rasarihop invändigt om de e pirat system) ? rasad katalysator ?
Kristian, Hondalös.
hondapower
Been thanked: 3 times

för dåligt med bacardi i tnkaen!

bruakr lösa dom fleaasta bärndsele problemen.
pelleman

Honda tycker att den ska dra 0,55 på landsväg. Jag hade en gång en Escrot som drog ca 0,74, på den bilen accepterade jag det eftersom jag visste att motorn var sopslut.

Avgassystemet har jag snidat ihop själv och sitter ihop bra. Katen vet jag inget om. Hursomhelst borde knappast problem här höja bränsleförbrukningen???

Jag har nu fått för mig att ljudnivån från avgassystemet varierar vid olika temperatur. Kanske ska vara så, kanske inte alls är så, kanske är tändläge som ändrar sig av något anledning...... Sen tändning = mycket bröl & dålig prestanda.

Det det med bacardi tror jag att jag hoppar över. Dessutom hag jag inga bränsleproblem, att det går åt mycket är inte problemet, det är symtomet.

Oljan är bytt många gånger.... 1500 mil sedan sist. Förbrukningen har inte påverkats sedan dess.
Senast redigerad av pelleman den 28 december 2006, 06:51, redigerad totalt 1 gånger.
Per-Ola Gustavsson
pelleman

Vi fortsätter här, detta har hänt sedan sist:

För ett tag sedan bytte jag en styrled och gjorde hjulinställning. Det var inte direkt snett tydligen (konstigt nog). Ingen förbättring på förbrukning därmed.

Jag har kollat tändläget vilken stod på 21 grader. Jag sänkte den till 19.

Nu har jag Redline bränslesystem rengörning i tanken. Det verkar inte bli någon förbättring här heller. Samtidigt har jag fixat ett fint 2,5" rostfritt avgassystem. Jag skulle montera en kat ifrån en supra men den var visst tät medan hondans såg mycket bra ut.

Snart åker det i NGK platina stift. Det satt tydligen champion i bilen, ren skit enligt mig. (Något sotiga var dom så det lär vara något problem i den här regionen av bilen.) Jag återkommer med resultat.

Hjälper inte detta är det fördelare och tändkablar som gäller. När allt fungerar som det ska åker det nog en turbo i.

Oljan som skulle varit bytt för länge sen kommer bli 0w-30 istället för 5w-40. Får tyvärr gå ifrån biltema.

Jag ska definitivt sluta tanka på statoil för det varkar inte vara de bästa grejorna.

Jag ska mäta trippmätaren med GPS eller nåt någon gång i framtiden, litar inte helt på den.
Senast redigerad av pelleman den 11 juli 2007, 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
Per-Ola Gustavsson
pelleman

Nu har jag kvittot på bränslesystemsrengöringen: Förbrukningen har sjunkit från 0,74 till 0,7 liter per mil. Jag antar att snittet kommer att bli ännu bättre nästa tank. Det kan vara en tillfällighet men tändstiften var inte alls sotiga längre.

Oljan är bytt men det blev inte 0w30 när jag fick veta vad den kostade, 5w40 funkar finfint. Nu sitter även NGK platina stift i bilen. Fördelaren bytas snart, det fattades grejor i den....
Senast redigerad av pelleman den 13 juli 2007, 18:53, redigerad totalt 1 gånger.
Per-Ola Gustavsson
Skriv svar