Hjälp med skoluppgift

För Topics som ej är motorrelaterade
Ricce
Kontakt:

Tja,

Jag har en uppgift till retoriken i plugget där vi ska argumentera för eller emot något ämne och jag har valt att argumentera mot att man föds in i svenska kyrkan i sverige

Så nu skulle jag bli väldigt glad ifall ni kan kunde ge en massa argument i denna frågan. Observera att jag gärna vill ha argument både för och emot.
Delsol(sommar) och Accord(vinter) -Åkersberga

Rickard Johansson
Krister

Mot:
Att vi i ett mångkulturellt och även multireligiöst land fortfarande har denna sorts tvång till Svenska Kyrkan är för mig väldigt anmärkningsvärt för såväl nysvenskar som de svenskar som inte har någon anknytning alls till kyrkan.
I förlängningen så borde det väl också anses som ett hån mot de som defakto är troende att de buntas ihop med alla andra också som inte är troende.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

För (även om jag kanske inte riktigt tror på det...):
Att vi får in så många som möjligt som betalar skatt till kyrkan och därför också kommer att kunna bevara svenska kyrkan som kulturarv väldigt länge.

Mot:
Alla människor har en fri vilja och man ska inte födas till nånting.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
henke
Kontakt:

Mot:

Ska man tro på sagor kan man lika gärna tro på tomten.
Religon är tydligen ett bra argument att starta krig för. USA för krig i guds namn, Irak likaså :biglaugh2:
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->Henrik Larsson -> Skövde<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Ricce
Kontakt:

Bra jobbat gubbar, Keep it coming

Rickard Johansson
MagnusL
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

Jag skulle köra tungt på just att separera saten från kyrkan, Varför ska staten bestämma att jag ska födas in i kyrkan? det borde väl vara upp till föräldrar eller helt neutralt tills man kan bestämma själv.
En grej man kan använda för att ytterliggare påvisa hur staten inte är separerad från kyrkan är det med att de politiska partierna fortfarande finns representerade i kyrkovalet. Varför är det så? Läs här <a href="http://www.kyrkanstidning.com/opinion/d ... t40_02.asp" target="_blank">http://www.kyrkanstidning.com/opinion/d ... _02.asp</a>
2008 wrx sti
Krister

Henke: USA för krig mot terrorism... inte religion.

Kör:
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Krister skrev:Henke: USA för krig mot terrorism... inte religion.
USA för krig med stöd av religion är min syn på det hela.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
insigma
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark

Man får väll inte gifta sig i svenska kyrkan om inte den ena parten är med. det är ju trist.
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Krister

Mordiiax: Vilken religion då i så fall? (japps, detta är OT men ack så viktigt) Skulle nog vilja påstå att om de för krig med något i ryggen så är det demokrati men även det kan ifrågasättas när det handlar om herr Bush, men en sak är jäkligt säker och det är att det inte handlar om religion.

Insigma: Nope, det får man inte och jag ser inte heller några fel i det. Är man inte med och betalar skall man inte heller få utnyttja dess tjänster, för gudstjänst vid begravning av någon som gått ur kyrkan finns det ett engångsbelopp man kan betala för denna tjänst (16000:- har jag för mig).
Senast redigerad av Krister den 13 mars 2007, 12:55, redigerad totalt 1 gånger.

Kör:
henke
Kontakt:

Krister skrev:Henke: USA för krig mot terrorism... inte religion.

Visst visst. Religon - terrorism, same shit different names.
May god help our soldiers. God bless us. With gods help we will fight terrorism.... etc etc etc.
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->Henrik Larsson -> Skövde<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Krister

Well, i mina ögon är det väldigt viktigt att skilja på om det är religion man slåss mot eller inte. För slåss man mot religion så påtvingar man andra sin egen religion och då är det illa... orsaken till att även FN har soldater nere och slåss är för att det _inte_ är ett krig mot någon religion.

Kör:
Bagarn

insigma skrev:Man får väll inte gifta sig i svenska kyrkan om inte den ena parten är med. det är ju trist.
Det har jag inte hort nagot om, och min blivande fru ar inte medlem i Svenska kyrkan. Hade bestamt for mig att de endast kraver att ena parten ar medlem.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Krister

Aah... tolkningsfråga... jag tolkade det som att om inte nån av parterna är med... men jo, så är det att om en av parterna måste vara med i kyrkan för att få ha ett kyrkobröllop, krävs inte att båda är det.

Kör:
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Krister skrev:Mordiiax: Vilken religion då i så fall? (japps, detta är OT men ack så viktigt) Skulle nog vilja påstå att om de för krig med något i ryggen så är det demokrati men även det kan ifrågasättas när det handlar om herr Bush, men en sak är jäkligt säker och det är att det inte handlar om religion.

Insigma: Nope, det får man inte och jag ser inte heller några fel i det. Är man inte med och betalar skall man inte heller få utnyttja dess tjänster, för gudstjänst vid begravning av någon som gått ur kyrkan finns det ett engångsbelopp man kan betala för denna tjänst (16000:- har jag för mig).
Tycker att Bush använder Gud väldigt flitigt i sina tal och söker stöd hos kristendomen när det gäller att kriga ner terroristerna.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Krister

Mordiiax: Det är väldigt stor skillnad på att använda ordet Gud i var och varannan mening och att förklara krig mot en religion. USA är ett (utåt sett) väldigt kristet land där "alla" går i kyrkan och för att vinna folkets röster så måste man då prata om gud fram och tillbaka, det är dock väldigt få som är riktigt troende. Men skulle det vara en religion han krigade mot så hade världen sett ut på ett helt annat sätt just nu... för jag tror att fler än bara Irak och Afganistan skulle vara involverade om det var mot Muslimer t.ex.

Kör:
Ricce
Kontakt:

Krister: Jag tror inte Mordiiax menar att USA strider MOT någon annan religion. Utan bara att Bush hela tiden dravlar om gud för att försöka rättfärdiga sanktionerna i andra länder. Så jag tror bara du misstolkat vad Mordiiax menar.

Förövrigt är jag jätte glad att ni drog igång lite diskussion om det så att jag får mer inspiration till min argumentation.

Rickard Johansson
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Precis, dom krigar inte mot religion utan dom krigar med sin religion i ryggen MOT terrorister :)
Visst är det för en god sak, att införa demokrati. Men det känns lite som ett svepskäl för att hämnas för attackerna mot WTC m.fl.
Jag är inte insatt i det här, utan ser mig snarare som en Svensson´s talesman då detta är den vinkling man får via media.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Krister

Ricce: Jag vet och nej, jag missförstod inte.

Mordiiax: Anledningen till varför jag klev igång på alla cylindrar är nämligen att om flera börjar snacka om att USA krigar mot religion eller att kriget i Irak är ett religionskrig så kommer fler o fler att tro på det och ju fler som tror det ju farligare blir det. Finns nog ingen religion som står bakom det kriget och USA krigar inte mot någon religion... och rent krasst finns det ingen religion som stått bakom krig tidigare utan det är människor som skyller på religion och försöker påtvinga andra sin religion.
Att någon ber om guds hjälp vid ett krig betyder inte att gud står bakom kriget.

Ricce: Till din argumentation så känns det som att den frågeställning som du nu hamnar inför är lite för snäv, jag skulle hellre vilja ha frågan om varför kyrkan skall vara bekostad av skattemedel och att regeringsstyret i sverige skall vara så inbäddat i samma säng som svenska kyrkan.
Men så länge kyrkan har den makt och influens i svenska staten så kanske det skall vara så att man föds in i svenska kyrkan, men jag är emot det hela.

Kör:
Ricce
Kontakt:

Krister: Jag har valt att göra den ganska snäv då den slutgiltliga presentationen är väldigt tids begränsad. så jag måste låsa mig ganska ordentligt för att det inte ska glida iväg i tid.

Rickard Johansson
Krister

Kommer detta vara en aktiv diskussion eller skall du bara presentera dina synpunkter?

Kör:
Ricce
Kontakt:

Det ska köras via ett webkonferens system. Jag ska presentera mina synpunkter och fakta och samtidigt såga motståndarna. och sen ska de andra parterna i konferensen ställa frågor och motargument. Så jag skulle väl säga semiaktivt=)

Rickard Johansson
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Citat som kanske inte är helt irrelevant, men ack så bra :P
"Most religions prophecy the end of the world and then consistently work together to ensure that these prophecies come true."
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
baltis

att födas in direkt i svenska kyrkan är enligt mig inte ett tecken på att fritt samhälle... vill man vara med i något ska man säga till om så är fallet... inte behöva säga ifrån när man inte vill... detta är något som har hängt med så länge religon har existerat i sverige... på den tiden kungen fick bestämma vad folket skulle tro och inte tro. att detta ännu inte avskaffats är enligt mig mycket märkligt...

vad som sen kan ses som en bra sak dom har ändrat på är att du idag kan säga ifrån dig att betala kyrkoskatte (den som går till att prellen ska få lön) och enbart betala begravningsskatt vilket då garanterar dig en gratis grav i framtiden. vad som annars kan ses posetivt med det hela är väl att tack vara att det varit på detta vis har det möjliggjort att folk har kunnat släktforska på ett mycket enklare vis tack vare att kyrkan har registrerat alla i sina kyrkböcker. detta är därimot en sak som inte behövs i dagens samhälle...

mitt personliga förslag gällandet detta är att kyrkoskatten ska avskaffas och istället ska kyrkan ta personlig kontakt med föräldrarna vid barnetsfödsel och då låta dom avgöra om deras barn vill vara med i svenska kyrkan. när sedan barnet fyller 18 ska han än en gång bli tillfrågat...

dåligt formulerat och stavat jag vet :) menmen :D
Erik Svensson

Civic Vti Sedan -92 SÅLD! golf tdi -00 pendlar vagnen... letar s2000............
Decson

ja där ser man.. jag som trodde man föddes "fri" och blev indragen i den där cirkusen i samband med dopet...
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Ja man är inte ens född fri och skattad till döds... :poohappens:
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

jag var inte med i kyrkan förrän jag döptes iaf... så nu är jag med... mest för att jag vill ha kyrkobröllop bara för att det är så fint *fjollecci* sen blir det ut med hastiga tag
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Bagarn

Jag undrar over en sak... Om man fods i Sverige och automatiskt blir inregistrerad i svenska kyrkan, vad hander da med en andra generationens invandrare vars foraldrar ar muslimer? Kanss ganska skumt om svenska kyrkan tar kyrkoskatt av honom bara for att han ar fodd i Sverige, kanske inte gar sa val pa slakttraffen nar det kommer fram att han tydligen ar kristen.. :whistling:

Detta kan man jamfora med England, som av tradition inte ar kristet. Har heter det Church of England. Kungen/Drottningen ar hogst upp har, och det star skrivet i grundlagen att overhuvudets soner/dottrar inte far vara kristna. Sa langt sa val, bara det att denna lagen var skriven pa 1500-talet och da tankte man inte pa resterande religioner i varlden. Sa prins Charles far vara muslim men inte kristen. :biglaugh2:
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
andno

Man föds inte in i svenska kyrkan. Men om man döps där så är man så klart medlem eller vad det kallas.

Tycker fö att man ska vara rädd om de svenska traditionerna. Ty annars så är vi snart överösta av en massa andra relioner som ska bestämma i vårt land. Utan kyrkan så hade vi inga helgdagar förutom 1 maj här. Dessutom ligger en hel del värderingar och sätt att leva på kyrkan oavsett om man är religiös eller ej.

Var rädd om det lilla som är svenskt mens där fortfarande finns något och var stolta över i ert land!
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Bagarn

Tror inte att de svenska traditionerna har med helgdagarna att göra, det är väl helt och hållet religiösa helgdagar.
Skulle inte vilja påstå att påsken är ett svenskt påhitt.

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
Skriv svar