Tänk på db-gränsen.

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
TriXiE77
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt

finns andra sätt att minska buller än att hänga på 15 ljuddämpare... men nu måste jag dra iväg och jobba får skriva information jag fått lite senare... ser benci kan han ju börja kanske..
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

Steffo skrev:Det bör tilläggas att inte ens Malkolms setup funkade. Jag stod vid depåflaggvakten när Fixxe körde hans bil. Då blinkade lampan nästan varje varv. Fixxe höll helt enkelt full gas längre än Malkolm på rakan och således åkte han över dB-gränsen, men han klarade sig från flagga genom att smita in i depå varvet innan den skulle utdelas :wohow:
ja fan va jag körde.. hehe

nej men någon nämnde det för mig efter vi varit ute o kylkört bormsarna..
hade kört fler varv o fått svart flagg om inte en liten gul lampa tänds 10 sekunder för att sedan slockna... hrmpf...
malkolm666 skrev:åå shit, det va inte bra... :(
hur många dämpare har du på den malkolm?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
kasal
Namn: Johan Svensson

Fixxe ---> "Jag kör med DC-grenrör, INGEN katalysator, 3" mittendämpare för att sedan gå ner till en pytteliten Simons 2,5" slutdämpare och Dieselstyle 3" krök ner i backen. Jag klarade mig undan alla flaggor, (Dock vet jag inte hur högt min lät?!)."

Står längre upp på sidan
Accord Type-s -07
Prelude vti -98
KTM 990 SMR -10
KTM 450 EXC -15
Noodle

Det ska bli kul att se hur resten av HPC bankörnings säsong kommer se ut... Finns det någon som har fått igång dB-mätarna på någon av dom andra banorna som HPC brukar bli inbjudna att köra på??? Jag har ändå varit med och kört sen-03 och har suttit o tänkt efter men kommer inte på något tillfälle!!! (har säkert fel, för mitt minne e som en guldfisk)... och jag säger inte att det aldrig hänt, men det kan inte vara lika exotiskt som att få igång den på mantorp... och det känns väl konstigt om nu dB gränsen ska vara generell på alla banor???

Kommer ihåg något år som vi började säsongen som vanligt på Mantorp och hade hur kul som helst... inga problem, alla körde hela dan o va jätte nöjda! sen ett par månader senare så åka många av dom som va på Mantorp ner till JapMeet, med samma bilar o samma setup... Många många Honda bilar som blev svartflaggade??? Känns konstigt... E det kanske Mantorp som det e fel på och inte våra bilar?

Ska bli intressant att se vad Kinnekulle och Gelleråsen säger i sommar....

Sen va det någon som sa att det finns undantag när man inte behöver ta hänsyn till dB gränsen, vissa tävlingar, evenemang osv..
HPC kommer 1 gång om året, sköter sig alltid, betalar mkt pengar och alltid på "en skit dag" (1maj)
om nu HPC inte skulle ha några större problem på resten av banorna... får vi något undantag på Mantorp då?
[b]Tompa Andersson[/b]

[b]Chamionship White CTR[/b]

</span>[/b]
[b][i]När Kommer Sommaren???
Snabbare Än JDM DC5. 1.29.8[/i][/b]
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Jag är precis hemkommen från BMW-klubbens dag på Mantorp, och jag stod och kollade på dB-mätarn och den visade både 95dB, 97dB och 98dB. det blinkade minst 7ggr under de ca 20min som jag stod i närheten. Lite senare när jag gick förbi så såg jag att det blinkade igen om den.

Kära vänner: Det är inte bara vi som har ljudproblem..
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

kanske fel på mätare ?
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Been thanked: 1 time

Känns lite som det ev.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Hammerin
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Skit i all vad som heter db mätare..... för privat bruk, de är skit. Skall ni ha någon som funkar vettigt kostar de ca 10k och skall kalibreras ofta.
För sen att inte glöma att man får olika värden beroende på väderlek ;(

Bygg istället ett schysst avgassystem som låter lite, så slipper ni allt tjafs.

Det som ryter mest på min bil just nu är insugsljudet, och det är mäktigt ;)
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
TriXiE77
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt

är de inte så också att de ljud som upplevs som höga inte alltid är dem som ger mest utslag på en mätare?!?! om nån fattar vad jag menar.. :)
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Så är det Trixie. dB mäter ljudtryck eller energiinnehåll i ljudet om man så vill. Dock så uppfattar örat frekvenser olika. Människoörat hör ju tex "bara" mellan 20 Hz till ca 20 000 Hz. Allt utanför det uppfattas som tyst fast det kan vara ett djävla liv egentligen.

Även inom spannet 20 - 20 000 Hz så gungerar örat olika. Det är alltså inte linjärt. Vi uppfattar ljut bäst i mellanregistret runt 1000-5000 Hz ungefär. Det är därför som man oftast ställer sin equliser som en smilande mun (höjer upp basen, sedan sänker för varje kanal tills man nått mitten av mellanregistret och sedan höjer diskanten). För att man ska få det att låta bra i örat behöver man höja bas och diskant så att det matchar den ljudnivå som örat uppfattar att mellanregistret har.

Ljud runt säg 2000- 3000 Hz eller 2-3 kHz som det oftast kallas är örat speciellt känsligt för och det är i de regionerna vi uppfattar tal.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Koffe

alltså helt seriöst jag vill inte verka präktig men e det så jävla svårt att bygga ett tyst avgas?

eller vill folk tvunget att det ska bröla som en jävla boeing när man åker förbi, vissa avgas var faktiskt fruktansvärt jobbiga att höra på på depå rakan (bla danis ;) ) det skar verkligen i öronen, jag menar visst på stan kan de va kul o åka förbi o skrämma gamla kärringar med ett avgas som låter som hämtat från helvetets avgrund, men MÅSTE det låte så förbannat på bana?

bara att rätta in sig i ledet :thumbup:
Jontis
Namn: JonasSundgren

Vår har org grenrör med borttagen kat och invidias "tysta".
Vi klarade oss hela dagen. :)
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
green_civic
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson
Been thanked: 1 time

tråkigt att db mätarn verkar så kännslig...tycker att prestanda bilar ska låta!inte specielt roligt att stå å kolla på ett el-bils race typ!
Stefan Abelsson

DCK24-R
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Tror vi kan stänga tråden snart, bara att b6ygga om avgaset eller inte köra alls, mätaren kan vi inte göra något åt oavsett.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Låst