Säljes: Honda Accord 2.3i SR 1994

<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Foto Mählan<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Honda Accord 2.3i SR 1994 säljes
Efter senaste Mantorp nu kände jag att bilen tar både för mycket tid och pengar för min studentekonomi och
jag har därför beslutat mig för att lägga ut bilen på annons. Det finns helt enkelt inte tid över för att
ha ytterligare ett intresse och hobby.
Lite snabbfakta om bilen:
Honda Accord 2.3i SR 1994
Mörkblåmetallic
2.3l icke-VTEC på 158 hk original
väger ca 1250 kg inkl förare
ca 18 300 mil på mätaren
0-100: 8,3 s original, förra sommaren uppmätt till 7,7 s med GTEC, lär vara snabbare nu iom ungefär 100 kg lättning
Larm monterat av BRL
Chassi:
- Ställbara Konidämpare, toppjusterbara i slag fram, även justerbara bak, men då måste de demonteras först.
Dessa är även justerbara i höjdled och är för nuvarande ställda i mellersta läget, bilen kan både höjas och
sänkas ca 40 mm.
- Eibachfjädrar
- Suspension Techniques bakre krängningshämmarstag
- Noname bakre strutbar, alltså ett stag mellan stötdämpartornen
- Energy Suspensions Master Kit polyuretanbussningar i framvagnen
Bromsar:
- Ferodo DS2500-bromsbelägg fram, i övrigt original
Fälgar och däck:
- Rota Slipstream Flat Black 16*7" med Bridgestone Potenza RE 050 205/50/16-däck på.
- Medföljer även en uppsättning TSW-fälgar 17" med ganska snedslitna däck (215/40/17), alla fyra hjul går kanske inte igenom en besiktning
p.g.a snedslitning. Vinterdäck på 15" följer också med, bra att låta bilen stå på under vintern om man inte vill
köra med den.
Motor:
- Ferrita 2.25" rostfritt avgassystem, numera mellan kat och bakaxeln, därefter tar ett hemmabyggt 2.5"-system
vid för att komma förbi krängningshämmaren. Sist sitter en fullflödesdämpare N1-style.
- Supersprint ersättningskatalysator, dvs ett fullflödesdämpare. Ej godkänd vid besiktning, originalkatalysator
finns.
- BMC öppet luftfilter
Interiör:
- Mestadels tomt. Instrumentpanel med alla mätare kvar och fläktmanuvrering, elektroniska fönsterhissar fram.
(när inredning är komplett; även elektroniska fönsterhissar bak och elmanuvrerad taklucka)
- Cobra Suzuka-stol, lättvikts (ca 7 kg) glasfiberstol, redo för 6-punktsbälte.
- Svart Mugenväxelspaksknopp
(komfort motorvägskryyyser: farthållare! bra när man åker till banträffar)
Exteriör:
- Honda-streamer i framrutan
- Accord -99 vita skärmblinkers (original oranga finns kvar).
- Accord -96 vita ytter baklyktor (original oranga finns kvar).
- Originalvinge
- Borttagen och igenlackat antennhål
Bilen är ej vinterkörd under min ägo och jag har ägt den i lite mer än tre år nu. Under dessa år har bilen
gått ungefär 1 500 mil. Den har servats regelbundet med stämplad servicebok hela vägen upp till 18 000 mil,
nu står mätaren på knappt 18 300 mil. Nyligen bytt olja (Castrol Edge) och bromsvätska till ATE Super Blue Racing.
Olja har bytts varje år både när bilen har ställs av och på.
Den senaste vintern har bilen lättats ganska kraftigt och den är nu i inredningsväg ganska spartansk.
Det som har plockats ur är: baksäte, inredningen i bagageutrymmet, mattan i kupén, hatthyllan, innertaket,
passagerarstolen, bakre dörrsidor, innertak och delar av instrumentpanelen och sen till sist fick
asfaltsmattorna stryka på foten. För att spara ytterligare vikt har det dessutom inhandlats ett lättviktsbatteri.
Dessutom har jag satt på en grövre krängningshämmare bak från Suspension Techniques (grön!!!) och bytt
bussningar i framvagnen till Energy Suspensions Master Kit. I och med att bilen fick en ny krängningshämmare
gick inte det gamla avgassystemet på längre, så precis innan krängningshämmaren och bakåt är det ett egenbyggt
2,5"-system med en fullflödesdämpare N1-style längst bak. Under vintern bytte jag även stol till en Cobra Suzuka,
som är en ganska smal och hög glasfiberstol. När jag vägde bilen innan Mantorp gick den in på 1240 kg med mig i,
vilket ger en vikt på ungefär 1170 kg med 10-20 l bensin i tanken utan förare.
All inredning följer givetvis med bilen och vid behov kan detta monteras tillbaka.
Detta är antingen ett kul banbilprojekt att fortsätta på, eller en lite högljudd och stötig vardagsräser
om man plockar i all inredning igen. Personligen har jag alltid tyckt att bilen är mycket rolig att köra
och dessutom är det skoj att vara unik, det är inte många som pillar med Accorder. Därför tar det emot
väldigt mycket att sälja bilen, men plugg och andra intressen bordee nu gå före.
Prisidé: 45 000 kr eller bud
Frågor tas gärna via mail (simonauner@gmail.com), PM här på forumet eller via telefon: 0735-81 35 71
Senast redigerad av Auner den 9 maj 2007, 10:38, redigerad totalt 1 gånger.
Simon Aunér
F.d. ägare av en Honda Accord 2.3i SR 1994
Fler bilder:

TSW-fälgarna:

TSW-fälgarna:

Simon Aunér
Bump!
Simon Aunér
Bumpbump!
Simon Aunér
-
darthv
- Namn: Christian T
- Been thanked: 7 times
Synd och skam. Koolaste bilen i klubben, lätt. Accord är fina grejer med dubbla länkarmar.
Senast redigerad av darthv den 11 juli 2007, 12:39, redigerad totalt 1 gånger.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)