ljudbygge - framsystem

Diskussioner om styling och stereo.
Hylsan
HPC Medlem
Has thanked: 15 times
Been thanked: 19 times

Tjenixen!
Tänkte bara kolla lite med er "gurus" när det gäller framsystem och bilar.
Har sett en del som haft fler än en högtalare i dörren (typ 6:or eller 5:or), varför detta? bilr det bättre ljud? högre ljud?

Sen undrar jag ifall man kan bygga upp framsystemet med tre element, en 6" för midbas, 4" för mellan och tweeter för diskanten.
Är denna setup dum av någon anledning då jag varken sett element eller byggen som ser ut på detta sätt.

Kör man med tex 6"-kit så känns det som 6:an får ta hand om mycket, men det kanske inte göt nått....vad vet jag :)
Har inte pysslat så mycket med billjud utan hållt mig inomhus litegrann.

Tacksam för svar, då det börjar bli dax att titta över systemet inför renovering.

/Hylsan

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87

apoteket00

att man har fler fler högtalare på en setup är fär att man helt enkelt delar upp frekvensspektrat mellan olika högtalare. det som oftast görs är att man monterar ett mellan register element på instrument brädan för att få upp ljudbilden, röster etc..midbasen har man oftast i dörren för att den får den volym som den kräver där. går även att ha den i brädan men då krävs en ganska stor ombyggnad. att många har dubbla 6.5or beror helt enkelt att de vill ha mer midbas, mer konarea= mer luft som flyttas.
stefan "steve" stiffe" trucken" basnisse"larsson
prelude 92:a la luna projekt

roligt o roligt...grisar skall inte ha roligt
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag körde 6", 4", diskant i min första bil. Det var suveränt bra ljud eftersom 6.an slapp spela så mycket mellanregister och därmed blir mer distinkt i basen.

Nu kör jag 5"+diskant som är en kompromiss som jag föredrar jämfört med 6"+diskant eftersom en femma ger ett klarare och tydligare mellanregister. Däremot är ju basen inte så tung framifrån, men om man har en riktigt fin bas där bak som kan spela distinkt och utan bröl så mäker man inte att basen kommer bakifrån ändå.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Tommie Blomqvist

Tycker man ska väga in, pengar och kvalité i denna fråga.
Finns många kit som spelar väldigt bra, men dom kostar.
Focal skulle jag rekommendera, klarar sig väldigt bra med 6a och diskant.
Stegen och kablar gör också skillnad, men en bil kupe, är inte optimal på något sätt, iom sin lilla volym luft och massa vinklar.
Ska själv ge mig i kast med S2k, se om jag kan hitta på något, men det finns knappt kupe att spela i.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Hylsan
HPC Medlem

mmm....tänkte ha 2 8" på var sin sida ovanför hjulen därbak i små slutna lådor. Hittade ett par högtalare som gillade trånga utrymmen "JBL GTO 804" (~8liter). då kanske det räcker med ett par GTO 507C(5" + 1") där fram.

Är det dumt att blanda märken i systemet eller är det bra å köra med samma märke helt igenom?
Har ett JBL GTO-steg så då tyckte jag det var snyggast å köra med JBLs högtalare också.

/Hylsan
Senast redigerad av Hylsan den 27 juni 2007, 09:02, redigerad totalt 1 gånger.

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87

Clabbe
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Jag har blandat märken förut utan problem.
Men iofs så byggde jag efter utrymmet på bilen.
Det är nog en smaksak tror jag

Min gamla Polo -83:a så hade jag Saab 9-3 orginalelement fram med 1" diskanter tillsammans med dubbla 8" i bakluckan...
Dunka bra och var en billig lösning.
Благодаря мутра!
apoteket00

det är rätt som sägs 5:a har bättre mellan reg än en 6.5a. MEN du måste ju ha en bra distinkt midbass då man försöker trolla bort att subben sitter bak, man kan blanda hur man vill efter tycke o smak. kan också rekomendera focal kiten. biligaste kiten landar på 1695 och är nog det mest vällljudande kitete under 2000spänn. klockrent till techno. finns på ljudbyggaren.se
stefan "steve" stiffe" trucken" basnisse"larsson
prelude 92:a la luna projekt

roligt o roligt...grisar skall inte ha roligt
Hylsan
HPC Medlem

Jo jag tänkte att jag skulle lägga runda 2000 på ett kit så det blir nog focal då alla rekommenderar det starkt.
Men då är ju frågan om man ska köra 6" eller 5"...

Man kan ju alltid köpa ett 5"-kit först och bygga ut med en 6.5" senare ifall man skulle märka basen förmycket.

/Hylsan

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87

Tommie Blomqvist

Jag kommer köra ett 6.5".
Ska se hur eventuell stor bas som behövs i min lilla kupe.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Midbas fram är att föredra. Jag pratar om dyra grejor och jag tycker att jag har lyckats bra med mina 5" fram och sub bak, men jag driver inte suben så hårt och den är oerhört atacksnabb och distinkt så det funkar bra. Men 5":arna får jobba hårt, men det ska de klara. Jag kör ett uråldrigt MB-Quart competition-kit fram, Det gick lös på över 9000:- nytt, men jag fick ett par gamla demoex för just 2000:- så det var inte mycket att tveka på!
Stockholm
Tommie Blomqvist

Focal systemet, är min rekommendation, K2-serien.
Dyrt men låter väldigt snyggt.
[b] Cybertuner[/b]

Hylsan
HPC Medlem

huh...ja den som endå hade råd med de högtalarna... :(
Man har för många hobbies som kostar pengar helt enkelt.

Får bli Focals billigaste variant, vilket jag hoppas är valuta för pengarna de med.
Men jag har fortfarande beslutsångest. Kan man köpa ett par billigare 6.5" för midbas eller är vad är viktigast om man nu inte kan köra Focal på allt naturligtvis :)

/Hylsan

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87

Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Om du kör mede billigare grejor även bak (suben alltså) så är det inget att tveka på. Kör 6,5" fram och vrid upp mellanregistret på equlisern. En billig sub låter inte (eller aldrig vad jag själv har hört iallafall) så knivskarpt att den lyckes lura öronen att ljudet kommer framifrån om man inte har ganska mycket bas i framsystemet.
Stockholm
Tommie Blomqvist

Nackdelen som varit med det billiga komponenterna, är att vart man än placera dem så hörs dom. Hela kedjan bör hålla likvärdig kvalitet.
Så ska man mot förbmodan fuska så är inte framsystem eller steget till, det man ska tumma på.
Slutsteg/förstärkare är väldigt viktiga samt kör med bra kabel!
Rejäl strömkabel, och rejäla skärmade signalkablar samt ordentliga area på högtalarkabeln.
[b] Cybertuner[/b]

Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Håller fullständigt med Tommie! Det är därför jag bara har riktigt fina grejor både i bilen och hemma, men ska det vara ett budgetbygge så är det ju inte mycket att fundera på. Fast jag har klarat mig på en förhållandevis liten budget genom att leta sjyssta beggade grejor. Jag föredrar att köpa fina prylar begagnat jämfört med att köpa haldvana saker för samma pris nytt.
Stockholm
Hylsan
HPC Medlem

Tillhör JBL lågpris-sekmentet då?
Har som sagt ett JBL-steg och tänker köpa ett par JBL 8" pga deras låga krav på storleken på lådan. (Behöver skuffen till annat också :) )

Rekommenderade kabelarea?
Hade tänkt 16 på strömmen då jag var rätt nöjd när jag hade steget i min hundkoja, lite skillnad på bil förvisso men det brde väl räcka?

Tänkte köra med en Pioneer DEH-P5900MP som huvudenhet förövrigt.

Tack för alla svar förresten :notworthy: :notworthy:

/Hylsan

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87

Hylsan
HPC Medlem

Steffo skrev:Håller fullständigt med Tommie! Det är därför jag bara har riktigt fina grejor både i bilen och hemma, men ska det vara ett budgetbygge så är det ju inte mycket att fundera på. Fast jag har klarat mig på en förhållandevis liten budget genom att leta sjyssta beggade grejor. Jag föredrar att köpa fina prylar begagnat jämfört med att köpa haldvana saker för samma pris nytt.
Problemet jag känner är att man inte vet vad saker och ting är värda. (dvs om det är ett kap eller inte)
Har du tips på var man kan leta efter bra saker?

/Hylsan

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87

Tommie Blomqvist

Skulle rekomendera, va den alla hatar, japp du läste rätt!
Åk runt till div bilstereobutiker och provlyssna och ta en runda bland alla kompisar och deras byggen. Då har du en aning om vad du söker, sen gäller det bara går igenom ekonomin och se, hur och vad är jag berädd att tappa i bagage mm.
Skulle jag var du, lägg mycket pengar på ett bra framsystem, snåla inte på signalkällan (CDn) och se till att ta ett välljudande framsteg.
Skippa basen, köp i två etapper, ist för att snåla överlag.
Ett fint framsystem, kan faktiskt klara sig ganska bra utan en stor bas.
Jag börjar troligtvis med ett rejält framsystem, för att jag just inte vill tumma på kvaliten.
[b] Cybertuner[/b]

Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

JBL gör bra grejor. Deras basar brukar låta fint, men deras billigaste kanske inte kan mäta sig med dyrare basar av "billigare" märken.
Jag tycker som Tommie även här. Framsystemet är ju det som återger 95% av musiken frekvensmässigt. Basen ger ju bara de sista 5% lågfrekvent tyngd. Själv är jag såld på MB-Quarts framsystem för de låter så klart och vackert i mina öron. Jag hade ett förhållandevis dyrt DLS system (ca 3500:- nytt) förut 6" + diskant som jag aldrig kom överens med för det lät skramligt och vasst i mina öron när jag pressade upp volymen.

jag har hört riktigt bra ljud ur billiga koaxer från Infinity. De gick inte på mer än 1500, men hade också det där mjuka och klara ljudet som jag eftersträvar. Dock så klarade de inte att bibehålla det hela vägen ut, men det var förbannat prisvärda grejor i mitt tycke. Focal har jag aldrig hört tyvärr. Lanzar suger på framsystem enligt mig. Rockford gillar jag inte heller. Men somsagt. Det enda raka är ju att provlynnsa och hitta vad man själv tycker om för typ av ljud.

Synd att du bor fel :), annars hade du kunnat komma förbi och lyssna i min. Det är inget dunkadunka-bygge utan mer åt Hi fi-hållet så gott det nu går i en bil.
Stockholm
Hylsan
HPC Medlem

Det är lite åt "hi-fi"-hållet jag skulle vilja ha då jag lyssnar på stor variation av musik, allt från klassiskt/opera till 90-tals clubmusik.

Tackar för alla tips!
/Hylsan

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87

Livin'Loud CRX
Kontakt:

Annars så finns ju DD "DigitalDesigns" som har kommit med nya element
o kit som låter riktigt bra..
Kolla in på http://www.street-beat.se
Cliff Franzén

2004 Fiesta: Europa 3:a dB drag Extreme 1
2005 CRX: Digital Designs woofers DD amps, DD kits, SuperStreet 5+
2006 CRX: Digital Designs woofers, DD amps, DD kits, ESPL & Bassrace.
2007 ???
<a href="http://www.street-beat.se" target="_blank">www.street-beat.se</a>
Digital-Desigs.se "Ambassadör region syd"
Soundpressure.com
Exide batteries
Ctek

"Disturbin' the Peace - You don’t like the tunes? Then get outta the neighborhood."
dalibor
Bil: Del sol vti civic vti
Namn: Dalibor Brajkovic

jag kör med JBL i min del sol 8" fram 5,25 bak o skrikare låter riktig bra över all musik
min polare kör med infineti setup som jag och dom slår lite hårdare. gå in på BRL och kolla dom hade bra priser på infinety
Kör
volvo s40 t5 -06
honda del sol vti -93

Gamla bilar
honda civic vti eg9 -92
volvo 850s -95 såld
seat ibiza cupra gti -98 såld
civic lsi -92 såld
civic esi -94 såld
bmw 325 e30 -89 såld
audi 80 1.8s -88 såld

Dalibor Brajkovic
Tommie Blomqvist

DD, vem är den riktiga Åf´en för dom i vårt land?
[b] Cybertuner[/b]

Livin'Loud CRX
Kontakt:

Huvudkontoret för DD ligger i Vallentuna "Soundpressure" och under dom finns ju olika säljare då jag är region syd..
Cliff Franzén

2004 Fiesta: Europa 3:a dB drag Extreme 1
2005 CRX: Digital Designs woofers DD amps, DD kits, SuperStreet 5+
2006 CRX: Digital Designs woofers, DD amps, DD kits, ESPL & Bassrace.
2007 ???
<a href="http://www.street-beat.se" target="_blank">www.street-beat.se</a>
Digital-Desigs.se "Ambassadör region syd"
Soundpressure.com
Exide batteries
Ctek

"Disturbin' the Peace - You don’t like the tunes? Then get outta the neighborhood."
Hylsan
HPC Medlem

Är det bra att rikta mellanregistret mot lyssnaren?
Sätter jag in ett par focal-högtalare så tycker jag det är lite synd att de sitter nere vid golvet å väl-ljuder :)
funderade ifall man skulle sätta 5:or högre upp på dörren också.

Är det overkill o köra med 1" - diskant, 5" mellan å 6" midbas???

Ska ju inte tävla med bilen, men som jag sagt innan så vill man ju ha bra ljud som klarar de mesta i musikväg.

EDIT:
Kom på en liten sak...om jag nu köper ett focal 5"-system, då får jag ju med ett delningsfilter som ger 5:an både mellan och bas, men jag skulle ju vilja ha ett 3-vägs filter istället. typsikt att man inte kan skrädda sy kitten :) Kan man köpa lösa focal element å filter nånstans??
Fick tag på ett par äldre alpine 6:or som jag tänkte köra med sålänge tills jag har råd med ett par focal 6:or.

/Hylsan
Senast redigerad av Hylsan den 14 juli 2007, 19:24, redigerad totalt 1 gånger.

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87

Tommie Blomqvist

Klart det inte är overkill, förutom för plånboken :)
Men det kommer låta gött, vet dock inte hur det kommer matcha, Alpine vs Focal, men det kommer så klart märkas. Annars kan man alltid köpa sig focals midbas ;)
Men då börjar det kosta, va noga med steget(en) till Focal, dom verkar lite petiga på denna punkt.
Väldigt avslöjande diskant, så lägg bra pengar på "topp" steget.

Lösa element kan du säkerligen köpa, men som sagt, det är inte lowprice grejer Focal.
[b] Cybertuner[/b]

Hylsan
HPC Medlem

mmm...hur är deras två-vägare?
Funderade på att ev. köpa ett par 4" tvåvägare och sedan då ett par 6":or (i senare skede).
Hum...på de så sitter väl ett inbyggt delningsfilter i högtalaren? :huh:
Hur klipper den? kör den på mellanregister å diskant?
Om den klipper basen också så räcker det ju med ett filter till 6:orna.

Vad rekommenderas för slutsteg till frontarna då??

/Hylsan

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87

Tommie Blomqvist

Vet inte hur 4orna låter.
Är "väl" separata boxar som delningsfilet.
Tror inte det är någon highpass på dom, så du bör dela bort bas från dem.
Allt finns att läsa på http://www.jmlab.fr välj sen engelska ;)
Senast redigerad av Tommie Blomqvist den 16 juli 2007, 11:43, redigerad totalt 1 gånger.
[b] Cybertuner[/b]

Hylsan
HPC Medlem

Står att de är "built-in crossover" så det är väl inbyggt då gissar jag.

Vart kan man köpa filter?
Har googlat lite med hittar inte mycket att hänga i ljudgranen. Hittade en fin liten "bok" om bilstereo-byggande dock som förklarade en hel del med filter å sånt, men jag skulle helst vilja köpa ett filter. Dumt å lägga massa pengar på högtalaren och sedan bygga nått halvkasst filter.

/Hylsan, den frågvise

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87

Tommie Blomqvist

Hylsan skrev:Står att de är "built-in crossover" så det är väl inbyggt då gissar jag.

Mellan 4" och diskanten.
:)

Vart kan man köpa filter?
Har googlat lite med hittar inte mycket att hänga i ljudgranen. Hittade en fin liten "bok" om bilstereo-byggande dock som förklarade en hel del med filter å sånt, men jag skulle helst vilja köpa ett filter. Dumt å lägga massa pengar på högtalaren och sedan bygga nått halvkasst filter.

/Hylsan, den frågvise

Men du lär köra aktiv delning mellan 4" +Diskanten, mot det övriga systemet.
Dvs du får en branntare delningsoktav.
Man vill ha en 24DB neråt, annars kommer dom få svettas rejält de små 4" orna.

Du skulle väl ha midbas va?
Kan ju gå att köra en passiv delning mellan 4" och midbas också, men då ska du ha ett 3vägs passivt.
Alt köra aktiv delning mellan 4" och midbas, sen aktiv mellan midbas och subben.
Finns många altenativ som du märker, men vore jag dig skulle jag köpa ett diskant o 6", skippa midbas.
Kan bli en dyr historia annars, och är man inte van byggare kan det vara ett lite väl stort projekt att börja med.
[b] Cybertuner[/b]

Skriv svar