honda civic 1,8

ENBART för motorrelaterade topics
venacava

hej på er alla,
funderar på en honda civic 1,8 sport. hellre begagnad än nybil, då jag är rädd för att andrahandsvärdet ska sjunka alltförmycket vid nybilsköp.
hur har ni, som haft civic -06 och framåt upplevt era bilköp? prisvärt? komplikationsfritt?
pendlar mellan en ny civic eller accord från -03. vad är fördelar/nackdelar?

om någon har toppmodellen av civic, med glastak, bluetooth och navigation, vore jag tacksam om du också kunde skriva några rader om din bil. hur fungerar navigationen? problem? väl uppdaterad? samtliga länder i europa? ungern?!
peter ratkai
Kullen
Bil: Civic FN2
Namn: Martin Kullström

Har haft min Civic 1,8sport i drygt ett år. Jag är mycket nöjd med bilen, den går snålt(06-0,7 bladad körning) är kofortabel och inte allt för slö, rymligare och mer praktisk änn man kan tro, mycket tack vare det praktiska baksätet.
Har haft lite små strul men allt är fixat och det är aldrig några problem med verkstaden.
Min bil var en tidig bil så dom problemen jag haft borde vara lösta nu.
Brum Brum!
Robz

Hej!

Har hunnit köra ca 1000mil med min executive -07 och är såå jäkla nöjd!!! Har precis kommit hem ifrån en långresa på typ 200mil t/r och vill bara kasta in packningen och ut igen för att bara "nöjesköra"...

Jag var först inne på köpa CTR:n men efter funderingar kring försäkringspriser, stigande bensinpriser, loosa lappen osv så valde jag executiven (dom kostar lika mycket). Som Kullen säger så drar den lite soppa, och dom där 140hästarna e rätt lagom ändå, när den börjar varva så låter det ganska nice ändå och det går att ha kul med. Vi åkte fyra man ca 40mil med typ 5 flak med bira och packning som rymdes i bakskuffen, och alla satt bra och åkte komfortabelt med 0,6L/milen trots att det är 18-tummare på...polarna var imponerade kan jag säga.

Köper du en -06:a så bör du kolla följande enligt civinfo.com:

Tanklocket - går det att öppna komlikationsfritt ett par gånger i rad? Fabrikationsfel, åtgärdas av Honda dock.

Stötdämparna - klonkar dom? Fabrikationsfel, monterades uppochner i bakvagnen. Klonkar det fram så är det förmodligen ett skydd/packning av gummi som lossnat på fjädringens innerben.

Ligger strålkastarglaset emot stötfångaren? Lacken lossnar ...

Mottagningen på FM-radion(orginalmonterade) kan vara dassig, mjukvarufel tydligen...

HFT-microfonen felmonterad och den du pratar med uppfattar dig som att du åker med rutorna nere i 200 typ, åtgärdas av Honda med ett tjockare skydd ifrån plastkåpan som microfonen ligger mot.

En del har gnällt på lite snedmonterade dörrar, syns tydligt på civicens karosslinjer.

Framrutan - kan gnissla och låta på grund av monteringsfel, dom glömde tydligen att ta bort ett skydd som sitter i kanterna på rutan innan montering.

Dimljusen - kolla så dom sitter "fritt" runt i ramen på stötfångaren, många påstår att det uppstår spänningar i ramen och glaset spricker till följd.

Rassel i instrumenbrädan...var det även i en Lexus som jag lånade.

Kolla på http://www.civinfo.com, där finns det mesta...men betänk att alla som har fått det minsta fel på bilen sitter och gnäller om det där medans vi som har felfria bilar är ute och kör istället.

Jag har inte haft det minsta fel eller skavank på min bil, så dom måste ju ha fått en utskällning av Honda japan och börjat med narkotikakontroller på fabriken i England.
Blåtanden fungerar utmärkt och glastaket gör att kupén känns större och ljusare. Navigationen funkar felfritt, om Ungern är med vette tusan...ska kolla det.

Riktigt prisvärd bil med bra kvalitet och högt andrahandsvärde (jag släpper inte min på ett tag), min första Honda och absolut inte min sista!

Gå nu å köp en ny -07:a, har du otur så får du vänta ett par månader, men det är det värt!!!
Robban Stevemark

Type R FN2 <!--coloro:#A0522D--><span style="color:#A0522D"><!--/coloro-->Deep Bronze Pearl<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Hondata FlashPro "E-tuned by <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Nuno<!--colorc--></span><!--/colorc-->"
XO/AAS Race Exhaust Manifold
BlueFlame Catback
Tomason TN1 18x8,5
radarmorse

Hej!

Har haft min 1,8 sport i snart 1 år och är jättenöjd. Är en riktigt kul bil att köra. Köp!

Ulf
Ulf Nilsson
Skriv svar