På Takatas hemsida tipsar dom om att sätta bälten i bakre bälteshållarna, dock med korsade bälten.
Det är viktigt att högsta punkten ligger mot stolen och inte mot axlarna, annars kan man knäcka ryggen vid krock.
Jag skulle inte personligen vilja sitta bältad i remmar som sitter i ett fjäderbens stag.
Ser detta stag framför mig som med en människas vikt ggr XXX vid krock böja sig som det vore en tandpetare.
Kanske inte är exakt så,men så ser iaf ja det hela med bäste i fjäderbensstag av normal köpe storlek.
och med 4p bälten ska man också ha bur eller åtminstone båge. Säg att du kraschar och rullar X antal varv, taket blir nerslaget och där sitter du rak i ryggen och håller upp det med nacken istället för att som med 3p bälten ha möjligheten att lägga dig inåt åt sidan. så inga 4/6pbälten utan som minst båge om det är för säkerheten
Asse skrev:På Takatas hemsida tipsar dom om att sätta bälten i bakre bälteshållarna, dock med korsade bälten.
Det är viktigt att högsta punkten ligger mot stolen och inte mot axlarna, annars kan man knäcka ryggen vid krock.
Jag trodde att om vinkeln var rätt så spelar de ingen roll...
Säg att man har bältet monterat så att fästet sitter i nivå med axlarna så då borde ju inte bältet trycke ner och paja ryggen??
Jag menar så klart om man inte skall fästa de i golvet för då är de nog som Asse säger men då känns de som att man måste var riktigt kort eller?
Läs på bilden under pilarna
[attachment=27500:harness.jpg]
Senast redigerad av {BÅGEN} den 6 augusti 2007, 15:12, redigerad totalt 1 gånger.
Du har helt rätt Bågen. Enligt diverse rallyförare jag pratat med ska bältet går mitt i hålet, altså så fritt som möjligt. Dock räknar man ju då med att bältena sitter i en bur och har bättre vinkel än om man hade fäst dom i dom bakre bälteshållarna.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Oskar: med att använda både 4punkts och 3punkts så kanske du sitter på plats men dock kanske lite väl på plats om du rullar och bilen börjar brinna... då kan den extra tid det tar att komma ur båda bältena vara skillnaden mellan innebränd och att komma ut i tid.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Trodde problemet var att när man använder 4-punktsbälte så är det min rygg/axlar som tar smällen, men med 3 punktsbälte är det bältet som stoppar upp, kanske tänkte fel.
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Det är ju naivt att tro att stolsryggen skulle klara att ta upp kraften som uppkommer vid en krock. Har man axlarna lägre än hålen i stolen så kommer ju bara stolsryggen pulveriseras ner tills axlarna iaf tar smällen. Om man skall ha 4p-bälte så skall man nog vara ganska noga med att vinkeln bakåt år rätt och riktig. Att Takata skriver som de gör lär ju med största sannolikhet ha att göra med att de vill locka fler att köpa bälten. Om de skrev som de borde att man inte skall fästa bältena i bakre fästhålen så skulle de ju bara sälja en bråkdel av de bälten som de nu säljer.
Skall man hårddra det hela så skall man ju öht inte ha 4p om man inte har iaf båge, därav mitt vinterprojekt med bur.
tror du seriöt de finns ett företag som skulle våga gå ut med något som skulle vara felaktigt o farligt i us..
snacka om att bli stämda delux...
bågen:
din polare kommer knäcka rygen när han smäller.
de han gör är totalt lifsfarligt. till och med minsta avåkning kan förstöra hans rygg !
få honom o inse detta i tid och inte när det är försent !!
oskar: Det jag inte riktigt är med på i ditt resonemang är hur ryggen inte skulle skadas av fyrpunktsbältet bara för att du har trepunktsbältet på också... för med trepunktsbältet så åker du ändå fram en liten bit, vilket du inte kommer göra då du har fyrpunktsbältet på också som istället för att släppa dig framåt kommer trycka dig nedåt om du inte monterat enligt anvisningarna som postats här.
Försöker inte säga att du har fel, men jag får inte ihop det liksom och det vore trist att se en hondabroder brinna inne på grund av att han försökt tänka säkerhet hela vägen... någon annan lite mer insatt kanske kan ge oss båda lite mer kött på benen.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
LinusE skrev:tror du seriöt de finns ett företag som skulle våga gå ut med något som skulle vara felaktigt o farligt i us..
bågen:
din polare kommer knäcka rygen när han smäller.
de han gör är totalt lifsfarligt. till och med minsta avåkning kan förstöra hans rygg !
få honom o inse detta i tid och inte när det är försent !!
jag har snackat med honom.. han måste köpa en ny stol...
LinusE skrev:tror du seriöt de finns ett företag som skulle våga gå ut med något som skulle vara felaktigt o farligt i us..
Tror du seriöst att lite klen glasfiber skulle ta upp några större krafter vid en kollision?
nej de tror jag inte.
men kan inte hitta de någonstans i tråden så läste ditt inläg som att
deras vinkel var felaktig i deras instruktioner. villket jag inte tror dom skulle våga gå ut med.
LinusE skrev:nej de tror jag inte.
men kan inte hitta de någonstans i tråden så läste ditt inläg som att
deras vinkel var felaktig i deras instruktioner. villket jag inte tror dom skulle våga gå ut med.
Näe, det känns ju som att det snällt sagt vore vanskligt, men om problemet med ihoptryckning av ryggen öht existerar så kommer ju deras lösning vara fullständigt livsfarlig. Det är ju en fysikalisk faktum. Så antingen existerar inte problemet (vilket jag tror det gör) eller så är deras rekommenderade vinklar inte säkra nog för att iaf jag personligen skulle vilja montera så.
Var och en avgör ju själv, men minsta motständets lag är inte alltid så gynnsam att följa.
Decson skrev:och med 4p bälten ska man också ha bur eller åtminstone båge. Säg att du kraschar och rullar X antal varv, taket blir nerslaget och där sitter du rak i ryggen och håller upp det med nacken istället för att som med 3p bälten ha möjligheten att lägga dig inåt åt sidan. så inga 4/6pbälten utan som minst båge om det är för säkerheten
Jaja... Du lyckas säkert luta dig åt sidan i bilen när du rullar, tror du verkligen att det skulle gå?. Dessutom går det inte att luta sig åt sidan om du har en någorlunda skålad stol heller även om du kör med 3p.
Så killar, det är ju bara att montera orginalstolen och orginalbältena och se till att ta det lugnt ute på banan.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17