nyval.com..

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

då längt de går iallafall..

<a href="http://www.nyval.com/" target="_blank">http://www.nyval.com/</a>
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
pr0ny
Namn: Ronny P

Jag känner ärlig talat inte att dom blå gör sämmre jobb än dom röda så =)
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Master Mag

Kan bara hålla med prOny :)
-92 Civic Vti Turbo
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Ett nyval idag hade bara gjort Sverige demokraterna starkare, är det något vi verkligen vill? Inte jag i alla fall. Senaste undersökningen(20/8) i Malmö kommun fick dem 15.4% av rösterna mot 3.4% på valdagen för ett år sedan. Sossarna och vänstern var de som tappade mest till Sverige Demokraterna. Så skriv gärna på för nyval om ni tycker att ett nyval krävs för att höja andelen SD-mandat, men om tanken är att ett nyval ska göra att sossarna tar tillbaka makten är man antingen inte påläst eller bara naiv. Troligtvis därför ingen tar en sådan struntsida på allvar, endast 200 personer har skrivit på listan på över 2 månader den funnits. Hade det funnits ett utbrett missnöje hade sidan fått bättre genomslagskraft.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Sverige går ju framåt nu mer än på länge. Eller folket vill tillbaks till bidragsvärlden?
Stefan Karlsson
pr0ny

Att sverige går frammåt rätt bra just nu beror inte så mkt på våra blåa folkvalda =) men det är ju kul att det går bra för oss iaf.

Edit: sorry att det är offtopic.
Senast redigerad av pr0ny den 9 september 2007, 00:07, redigerad totalt 1 gånger.

0707396659
stiivN

Prony, så du säger inte att dom blåa har gjort bra ifrån sig? Fått fler folk i arbete osv?

Vem är det som har gjort att Sverige går framåt? Menar vi var ju redan i högkonjuktur när Sossarna hade makten.
Stefan Karlsson
pr0ny

Jag säger inget om hur dom blåa skött sig, jag är inte insatt i det tyvärr.

Det ända jag säger är att det hadde gått bra för sverige vare sig det hadde varit rött eller blått =)

Hadde det varit grönt så hadde hela landet skitit sig dock =)

0707396659
Greg

Glöm inte att det är politiker vi pratar om.
Alla ljuger men det är lögnens omfattning som avgör vad du har för yrke/position.

Personligen tycker jag inte att det skönts för bra och troligtvis kommer svensken
återvända till den kära röda rosen när det gäller.

Och Scotte: Dessa undersökningar är oftast missvisande då folk ändå "vandrar" tillbaka när det väl gäller
och väljer sossarna med motiveringen: det är inte jättebra, men det är ganska tryggt.
--------------------------
Idag är en bra dag att köra fort...
i morgon oxå...
och i går.....
---------------------------
Lyckligt gift med en <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->BB6 med H22A8<!--colorc--></span><!--/colorc--> och <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->PC34 Hornet<!--colorc--></span><!--/colorc--> -- Det kallar jag månggifte!
Charly

stiivn, enligt undersökningar där man jämfört sverige med andra länder i europa så kan man inte ge alliansen kredit för fler jobb nej, hela europa går som tåget just nu.
Men på något sätt så får de väl ta det då de kom in i en konjuktursvacka förra gången de fick makten. :)
Medlem 427
Krister

Charly: Förra och den innan det och så vidare... detta är första gången de blå får makten då det redan går bra för sverige och alltså har medel att kunna förverkliga sina visioner. Inte som tidigare då man fått ett nedgånget land av de röda för att sedan ligga och köra hjärt och lungräddning hela mandatperioden.

Ni som är missnöjda med hur alliansen har skött sig... har ni tänkt på att de endast suttit 1år ännu... fortfarande så ser vi sviter av sosseregeringen.

Jag diskuterar gärna alliansens pro´s and con´s om ett till två år, men just nu är det lite för tidigt då vi inte sett effekterna av vad de gör... däremot har jag själv sett att jag i alla fall får 1000:- mer i lön varje månad. Däremot är jag inte så positiv till det vårdbidrag som de just nu håller på och klubbar igenom... och visst, hem nära tjänstebidraget är väl bekvämt men är det nödvändigt? Hade vi kanske kunnat använda de pengarna till vård och omsorg istället kanske?

Men som sagt, vi kan ännu inte se effekterna av alliansens strategi utan får nog vänta ett år på det.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Dobber

Jag tyckte det var lite kul att det stod att nyval var politiskt obundna och när man sedan kollade på listan med saker som de tyckte hade blivit sämre så var det väldigt mycket "röda" uttryck som användes.
Martin Rosqvist
Krister

Är väl inte så jäkla obundna om man ens föreslår nyval nu när Alliansen vann för första gången sen början av 90-talet.
Dåliga förlorare är vad jag brukar kalla sådana individer.

Kör:
Användarvisningsbild
xzbatt

jag förstår ju inte varför folk inte tycker att en arbetare ska ha mer pengar på fickan en vad en arbetslös har, Jobbar man 8h om dagen ska man väl ha något för det istället för att sitta hem den tiden?

Jag personligen går hemma sjukskriven nu pga brutet lårben och kan säga att man har BRA betalt av att inte göra något, 80% från försäkringskassan 10% från AFA och 1200kr i månaden från mitt personliga försäkringsbolag.. Så att säga att dom som går hemma sjukskrivna har det så illa det förstår jag inte.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
stiivN

Anledningen till att jag är glad för nya regeringen är för att jag är trött på folk som bara sitter hemma på sin feta röv och cashar in en del av min lön utan att göra ett skit.

Jag har en kompis som innan regeringbytet satt hemma och levde på A-kassa å allt det där länge. Alla var ganska sura på honom, mest för att han va så lat. Han skyllde på arbetsförmedlingen osv.
Jävla struntprat säger jag. Arbetsförmedlingen är för folk som är lata. Gå ut, hitta stället där man är intresserad av, fråga om det finns ledigt jobb där. Chefer gillar personer som tar sig i kragen och vågar sig ut och presentera sig själv.

Så har jag gjort på mina flesta jobb och jag har aldrig varit arbetslös. Jag jobbade halva min gymnasietid (helger). Sen har det bara fortsatt med olika jobb.

Min polare fick jobb eftersom han gick till Chefen och snackade med honom på ICA lagret i Helsingborg. Han har jobbat där innan men bara tillfälligt. Chefen tyckte om att han kom och lämnade ansökning. Tog 3 dagar sen fick han ett samtal om provanställning. Jag gjorde likadant med mitt nuvarande jobb, och Chefen ringde veckan efter och gav mig anställning på Höganäs AB som Nano tekniker.

Det gäller bara att våga, ta sig i kragen och lyfta på sitt feta arsle. Så jävla trött på gnällspikar som lever på bidrag.

Sorry men åk till Japan, bo där så ska ni se hur dedikerat folket är där för att överleva. Jobbar man inte, får man inte pengar så man klarar sig som en vanligt person = man hamnar oftas på gatan eller så. Japaner är tyvärr lite för respektfulla för deras chefer så jobbet är en större del av deras liv. Men tänk bara om alla svenskar hade en liiiiten del av deras respekt till att jobba och TJÄNA sina EGNA pengar. Sverige skulle vara ett såå mycket bättre och rikare land. Våra skattepengar skulle gå till vettigare saker, som vård, utbildning, forskning och räddningsverken m.m..

Sorry, men jag är bara trött på att alla som gnäller på vår regering just nu. Självklart gör dom saker som jag inte tycker om. Men majoriteten av sakerna dom gör väger över det och dom vill verkligen förbättra Sverige och få folk ut i arbetslivet.
Ge dom en chans, det har gått ett år.
Vi har ju gett Persson och de röda så många chanser, blev det bättre av det de senaste fyra åren? Nej, Sverige stod verkligen STILL. Inget hände, dom lovade mycket men mycket av det hände inte. De röda är tyvärr för mycket inställd på bidrag, det får inte Sverige framåt, utan vi står bara still då eller går bakåt.
Stefan Karlsson
Användarvisningsbild
LinusE

finns folk som inte får jobb trots att dom vill.

kan ta tantens kusin som exempel.
fick barn när hon var 16 o pga diverse problem så
var abort inget alternativ. nu har odm två st och
då oxå ingen vidare utbildning. att hon nu inte får 1 spän
pågrund av hur hennes liv blivit och inte får något jobb
även om hon söker dagligen. det anser inte jag sm en bra
värld....

sen att ha sjukintyg fårn första dagen ?

att villskatten gynar dom med stora svindyra hus o inte "oss" med vanliga ?

vill ju inte påstå att trafikförsäkringen är ngon hitt.. (osäker om vems fel dock)

kan egentligen bara säag att de blivit bra dyrare o leva för mig.
får inte bhålla så mycket mer av min lön än vad dom nya utgifterna blivit..

det du skriver scotte är ju en otroligt dålig ursäkt..
att Sd tar sig fram beror ju inte så mycket på om de är nyval eller ej.
skulle villja häva att de måste vara något annat otroligt stor fel.
folk tror o tycker ju inte som dom tror o tycker utan anledning. ? eller ?

kan ju som vanligt ha fel men jag är inte nöjd iallafall....

EDIT: stivven

tycker du det är en bra lösning då ?(ver: japan)
att man blir helt utelämnad när olika skaker sker i livet ?
där ombudsmän får ha vakter för o handla mjölk
att folk inte vågar elelr har råd att vara med i faket ?
de ska inte löna sig o inte jobba men man ska fan inte håller
hamna på gatan om man tar ett sne steg eller för den delen har ungar
som kan ställa till det på flera sätt...

japan var nog den sämsta gämförelsen jag hört....
Senast redigerad av LinusE den 12 september 2007, 18:07, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
stiivN

Det jag ville komma med Japan var att folk där accepterar sin plats i livet mer. Man kämpar för att överleva, livet blir av till det man gör det till. Sen ska du inte säga något med deras kriminallitet då den är obefintlig jämnfört med Sverige. Där brott blir bara grövre och fler. Där kunde pengar som används till onödiga bidrag gått till polisen istället. Vi behöver fler poliser i landet. Menar du säger att ombudsmän behöver vakter i Japan, vad behöver dom då inte i Sverige, Anna lind blev ju mördad utan någon större anledning.

Jag kan lova att det finns jobb för den kvinnan du skriver om. Men om hon måste tänka på sina två barn och jobbet så kan det blir hårt. Men hon får fixa barnpass. Har själv en tjej som fick barn förra året, ung 21år ingen utbildning då hon hoppade av gymnasiet. Gick på arbetsförmedlingen varje dag. Kompisen tipsade om bemanningsföretag. Nu städar hon på ett företag genom Sodexho och hon trivs ganska bra med jobbet faktiskt.

Menar utan utbildning, vad kan en människa då tänka sig för jobb? Sådana städjobb finns det sjukt mycket av, alla klarar av att damma, torka golv och dammsuga på kontor osv. Och nu när staten har gett skattereduktion till sådana tjänster kryllar dessa jobbet just nu. Så be henne söka till någon städfirma, krävs ingen vidare utbidlning utan bara viljan.

Som jag sa, man måste våga sig ge ut, inte va kräsen. Tänka sig utöver områden man inte är vana till.

Jag tycker bara folk borde se att tryggheten vi hade innan var ingen större trygghet utan mer en "svensk" sätt att leva på. Att gräva sig in i något och stanna där, för där är tryggt. Sverige är ett otroligt bra land om vi bara våga satsa hade det blivit såå sjukt mycket bättre.

*Edit*
Ändrade lite stavfel, blir slarvigt när man skriver i denna stress :P
Senast redigerad av stiivN den 12 september 2007, 19:29, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan Karlsson
Antonio
Kontakt:

Vrida tillbaka klockan någon?

Bild
Antonio Pozzi
Krister

StiivN: Kan inte annat än att hålla med.

LinusE: Var det bättre för din syster när sossarna regerade då? Nu har hon i alla fall mer chans till arbete i och med hushållsnära tjänster som skattesubventioneras.... eller varför inte detta vårdnadsbidrag som skall komma föräldrar tillgodo om de är hemma med sina barn, det är i alla fall mer än inget.
Det jag vill säga är att jag tror inte att det hade varit särskilt mycket bättre för din syster om sossarna hade vunnit igen... snarare bara likadant.
Det med trafikförsäkringen är att de som har bil skall stå för kostnaderna som idag har bekostats av statskassan, så enkelt är det och i mina ögon klart bättre att det dras från de som har bil istället för att miljönissarna som åker kommunalt skall betala för trafikförsäkringen som de inte ens är i närheten av att utnyttja.

Det många inte tänkt på är att regeringen höjer vissa avgifter som defakto inte skall betalas av staten, för t.ex. varför skall staten subventionera medlemsskapet hos fackförbunden? Speciellt då dessa ger massor av miljoner tillbaka till sossarna, det handlar helt enkelt om att sossarna har satt ett system i att skicka pengar från statskassan till partikassan och jag kan säga att jag vill inte att mina skattepengar skall gå till sossarna.
Nej, just nu ser de till att göra av med avgifter från statskassan som inte hör hemma där för att sedan när den städningen är klar skall kunna införa ytterligare skattesubventioner för att skapa fler jobb och det är precis det som Sverige behöver!

Kör:
Tricid

Antonio skrev:Vrida tillbaka klockan någon?

Bild
:biglaugh2: :biglaugh2: :worthy: fy fan vilken bra bild på en person som inte gjorde så mycket nytta för att föra sverige framåt. Alliansen har mitt hela hjärta, de borde bli mer bestämda så folk kan ta sitt liv på allvar och göra det värt att jobba osv. finns en del saker som jag kanske inte 100% tycker om vad de tar fram MEN jag tror hoppas och ber att den nya regeringen för sverige framåt och de har ju visat redan nu rätt så bra siffor på det, tex sveriges arbetslöshet har aldrig varit så låg som den är nu, är det dåligt? är ju något som främjar alla, ju fler som jobbar ju fler som skattar ju mer kan staten lägga ut tillbaka på oss som jobbar.

StiiVN: WORD!
Emanuel Larsson
Kristian

själv får jag knappt 30k mer per år i rena pengar i skatte reduktioner (fastighets skatt och ca 1000kr/månad i skattereduktion) om sen min trafikförsäkring kostar 7-800 mer per år och a-kassan ca 150-200kr mer i månaden (under 2500/år) vilket resulterar i ca 25k/år mer i plånboken så jag är väldigt nöjd.

sen måste jag hålla med tidigare inlägg om att jag är enormt trött på folk som går på bidrag för att dom inte får "rätt" jobb. är man arbetslös får man ta i princip vadsomhelst och sen söka vidare medans man jobbar om man inte är nöjd.
Senast redigerad av Kristian den 12 september 2007, 22:42, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

LinusE skrev:att villskatten gynar dom med stora svindyra hus o inte "oss" med vanliga ?
Min moster och hennes man köpte hans föräldrahem som varit i släkten ca 100 år..
Dom köpte det för marknadsvärdet <!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->( han har 3 syskon som skulle "lösas" ut )<!--sizec--></span><!--/sizec--> så dom köpte det 1983 för 1.2 mille...

Med sossarnas höjning av fastighetsskatten så hade dom en fastighetsskatt på ca; 120.000:- per år...

Visst har rika människor köpt husen runt omkring, men skall dom behöva sälja föräldrahemmet av den anledningen ???
Dom är inte "rika" och har tjänar inga millioner per år... Varför vill sossarna "straffa" dom ??

Bara för att huset idag 25 år senare är värt pengar så gör det ju inte att dom har några pengar att betala fastighetsskatten med..

Med Alliansens förslag att betala skatt när man säljer gör att folk inte drivs från sina hem som med Sossarnas politik...

Så linus... hacka inte på saker du inte har någon insikt i....
SMacke #364
Krister

Linus: Du är väl husägare, får inte du sänkt fastighetsskatt nu? Eller är du också en krösus med miljoner på banken...? Visst, rika har en tendens att bo i större och dyrare hus och då det handlar om procent som skatterna är uppbyggda på så gynnas de mer än de som bor i ett mindre hus, men är det verkligen fel?
Jag vet några stycken som bor i sjyssta hus/lägenheter och i mina ögon förtjänar de varenda kvadratcentimeter av deras boende för de har kämpat för att nå dit de är med varje vaken minut av deras liv... ända sedan högstadietiden.
Eller du kanske bara lider av den svenska avundsjukan...

Kör:
Användarvisningsbild
LinusE

avundsjuk är väll klart man är annars vore man ju inte riktigt frisk..
alla vill väll ha de bättre än mn redan har ?

men vad det har med mitt tycke om regeringen o göra är en så utråkad o gammal
blå komentar....

EDIT: vad har min syra med detta o göra ?

o nej ombudsmän behöver inte vakter här..
verkligen långt ifrån mååååååånga länder.
tror inte där är många som viull leva som dom
gör o riktigt högerstyrda länder. men men vad vet jag om de :snurrig:
Senast redigerad av LinusE den 13 september 2007, 17:43, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
Användarvisningsbild
LinusE

smacke skrev:<!--quoteo(post=433851:date=12 Sep 2007, 18:02:31:name=LinusE)--><div class='quotetop'>CITERA(LinusE 4 12 Sep 2007, 18:02:31) [snapback]433851[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->att villskatten gynar dom med stora svindyra hus o inte "oss" med vanliga ?
Min moster och hennes man köpte hans föräldrahem som varit i släkten ca 100 år..
Dom köpte det för marknadsvärdet <!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->( han har 3 syskon som skulle "lösas" ut )<!--sizec--></span><!--/sizec--> så dom köpte det 1983 för 1.2 mille...

Med sossarnas höjning av fastighetsskatten så hade dom en fastighetsskatt på ca; 120.000:- per år...

Visst har rika människor köpt husen runt omkring, men skall dom behöva sälja föräldrahemmet av den anledningen ???
Dom är inte "rika" och har tjänar inga millioner per år... Varför vill sossarna "straffa" dom ??

Bara för att huset idag 25 år senare är värt pengar så gör det ju inte att dom har några pengar att betala fastighetsskatten med..

Med Alliansens förslag att betala skatt när man säljer gör att folk inte drivs från sina hem som med Sossarnas politik...

Så linus... hacka inte på saker du inte har någon insikt i....
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

så du menar att fleratalet ägare av stora gårdar o hus som är taxerade till flera miljoner
ägs av folk som inte har råd o äga stora dyra hus ?

de jag ville ha fram var att de inte blivit bättre för mig utan dyrare var månad. om man slår ut på de hella...

så vill inte påstå att min insikt i de är specielt dåligt.
ser de från andra sidan.. från sidan där dom nya förändringarna
inte gynt mig och likasinnade.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
Användarvisningsbild
smacke
Kontakt:

så om sossarna får fortsätta att styra och dom kräver dig på så mycket fastighetsskatt om 10-15 år att du inte har råd att bo kvar och måste flytta så är det ok för att sossarna säger det ??
Att dina barn inte längre kan leka med sina barndomskamrater för att sossarna säger att ni skall betala skatt för något som du köper å därigenom äger !
så det tycker du det är ok och rättvist ??

eller se på alla pensionärer som varit tvungna att sälja sina hem de senaste 5-10 åren pga av att de inte har råd att betala skatten med sin pension ??

är det rättvisa på socialdemokraters vis så e ja dj*vligt glad att de blev blått styre istället....

eller en jämförelse..

säg din bil.. om du vårdar den, rostskyddar, sätter i bättre stolar, bur m.m...
tycker du det är rättvist om du då skulle betala höger bilskatt än de övriga Integraägarna som inte tar hand om sin bil ??

Kortfattat kan man säga att Fastighetsskatten går ut på att om du lägger pengar på att sköta ditt hus, säg ex byta fönster så tar du dina skattade pengar å knallar till en butik och köper dom..
Du ser till att fönsterfirman kan ha anställda,
du ser till att transportfirman har anställda som kan köra fönstren,
du ser till att butiken där du köper fönstren har anställd personal
å tillslut så betalar du en hantverkare som installerar fönstren...

Detta med dina skattade pengar ser till att hålla massa människor sysselsatta och därigenom driver Sverige framåt...
För att inte tala om att du får lägre driftkostnader vilket betyder att miljön vi alla lever i blir bättre...:)

När du nu då satt massa människor i arbete med dina skattade pengar å värnat om miljön, avd skall du göra då ??
Jo du Linus.. då e de dags att skicka en liten lapp till myndigheten så dom kan taxera ditt hus..
-Titta, vilka fina fönster Linus har.. Då höjer vi hans taxeringsvärde ! ! ! ! !

Kontentan av att du driver Sverige framåt å värnar om miljön blir att du får högre fastighetsskatt ! ! ! :ranting:

Hur du kan se det som rättvis är tamigf*nimig en gåta.....
SMacke #364
Krister

LinusE: Sorry, din tants kusin var det...
Men än en gång, du har väl hus har jag för mig... men det är klart, det är hyffsat nyköpt så du kanske inte berördes av den gamla beskattning som sossarna hade, om du har kontakt med de tidigare ägarna så fråga gärna de vad de har betalat i fastighetsskatt per år för huset och jämför vad ni betalar... då ser du svart på vitt att skillnaden förmodligen är stor nog att köpa en till bil på ett till två år.

Kör:
Användarvisningsbild
smacke
Kontakt:

Krister: skatten ändar inte förens till nyår har jag för mig... det är väll inte ens klubbat ännu utan bara ett förslag tror jag..
Tanken är att skatten skall ersättas av en kommunal avgift på max 4500:- / år...

Sedan måste jag bara fråga.. Jag hörde en intervjuv med Peter Eriksson (MP) för några månader sedan där han satt å sa att detta bara gynnade de rikaste husägarna...

Av alla husägare så sa han att de säg 5% som hade villor för 3mille å uppåt tjäna på det..
de 20 % som hade villor för 1.5-3 mille skulle tjäna på det..
de 60% som hade villor för 0.5-1.5 mille skulle tjäna på det..

Resterande 15% som har villor för under 0.5 mille skulle riskera en höjning...

I mitt huvud så är en förbättring för 85% av folket viktigare än att 15% får en höjning på MAX 4500:-/år... <!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->( vilket iof i praktiken är omöjligt då de skulle betyda att de har 0 kr i skatt idag...)<!--sizec--></span><!--/sizec-->
SMacke #364
Krister

Smacke: Just jäklar, det har just nu bara satts ett stopp för höjning och att man än så länge behåller det som det var... stora skillnaden blir i hur det kommer bli.

LinusE: Tror inte du är så insatt i hur det kommer bli... snarare i att du inte ser nån skillnad just nu och det är mycket riktigt, men du vet, det man beslutar på regeringsnivå tar ett tag att få till då det skall ut på remiss och sedan beslutas och sedan komma med i en budget. Men räkna gärna lite på hur mycket ni betalar idag i fastighetsskatt och sen räknar du hur mycket det blir med en maxavgift på 4500:-.

Kör:
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Som man bäddar får man ligga...
Är man intresserad av att tjäna mycket pengar så är det väl bara att slita för det.

Linus: Jag vet inte förutsättningarna, men varför skaffade din tants kusin ett barn till om hon nu inte hade trygg ekonomi?
Skriv svar