Toppackning? Haveri?
Hejsan!
Har en 92:a Honda civic 1,5 (motorkod D15B2) som stött på lite problem. Körde in bilen i garaget häromkvällen och allt var frid och fröjd. Bilen startade och gick finfint som alltid förr. Dagen därpå skulle jag iväg, satte mig i bilen och starta. Den gick lurvigt och inte riktigt på alla burkar så jag varvade till och bilen stannade. Försökte starta och upptäckte att jag saknade komp på en cylinder. Har kollat att kamremmen inte har rensat kugg och kikat så att inställningen är rätt. Det jag inte förstår är att om det är toppackningen hur den bara kan gå sådär. Och om toppackningen har farit så borde ju bilen kunna gå å starta även om man har dåligt komp på nån cylinder. Är det nån som haft något liknande problem eller kan det vara något annat som spökar? Ska toppbultarna bytas eller kan man återanvända?
Tacksam för att snabbt svar!
Har en 92:a Honda civic 1,5 (motorkod D15B2) som stött på lite problem. Körde in bilen i garaget häromkvällen och allt var frid och fröjd. Bilen startade och gick finfint som alltid förr. Dagen därpå skulle jag iväg, satte mig i bilen och starta. Den gick lurvigt och inte riktigt på alla burkar så jag varvade till och bilen stannade. Försökte starta och upptäckte att jag saknade komp på en cylinder. Har kollat att kamremmen inte har rensat kugg och kikat så att inställningen är rätt. Det jag inte förstår är att om det är toppackningen hur den bara kan gå sådär. Och om toppackningen har farit så borde ju bilen kunna gå å starta även om man har dåligt komp på nån cylinder. Är det nån som haft något liknande problem eller kan det vara något annat som spökar? Ska toppbultarna bytas eller kan man återanvända?
Tacksam för att snabbt svar!
-
civicrille
tro inte det är topp packningen iaf.. den bruka oftast inte bara fara sådär, man bruka måsta belasta lite för att den ska pajja...
jag fattar om du hör att den går på 3cylindrar men inte att du har dåligt komp på en...(?)
du ser väl om den ryker vitt eller har vatten i oljan, då kan du börja oroa dig över topp packningen.
kan väl annars vara en ventil som hängt sig eller dylikt om du har dåligt komp?
mvh rille
jag fattar om du hör att den går på 3cylindrar men inte att du har dåligt komp på en...(?)
du ser väl om den ryker vitt eller har vatten i oljan, då kan du börja oroa dig över topp packningen.
kan väl annars vara en ventil som hängt sig eller dylikt om du har dåligt komp?
mvh rille
Rikard Bergenström
Nånting är galet eller bara helt fel. Har kollat kamremmen än en gång idag och tänkte prova starta innan jag rycker av toppen. Bilen startar och går finfint efter lite gnuggande på starten och nu startar den och går som den ska. Har inte gjort någonting åt motorn förutom kollat kamremmen. Hade lossat insuget men skruvade tillbaka det då jag skulle prova. Det kanske är en ventil som har hängt sig eller nåt men det ska ju inte göra att den inte startar. MYCKET skumt... Nåja, får väl se hur länge det håller innan helt haveri inträffar. Blir det ventilsallad på en sån här om kamremmen far helt?
Kolla fördelarlocket o rotorn.. hade liknande problem på min gamla. har du testat att dra igång den? kan vara så att den behöver ett högre varvtal för att tända upp.. men om nått stift är dåligt kan det hända att den går på 3 burkar.. kolla det innan du river för mkt. Ett jävligt vanligt fel som är billigt snabbt och lätt att byta.. Kolla även fördelarlagret för det blir kasst efter ett tag.. :thumbup:
Daniel Jonsson
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->[b]Flygtekniker på SAS Technical Services[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->[b]Flygtekniker på SAS Technical Services[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
men för i jessunam använd köpes delen, inte en annans tråd! :wallbash:hondacrx skrev:Hej är det nägon som har trimm kammar, insug, exgrenrör till en crx dubbel kammare 1,6 16v på 124hk till salu?
mvh markus
David Boman
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05