Whisky

För Topics som ej är motorrelaterade
Krister

Gladen: Vänta bara tills vi börjar diskutera cigarrer också... vilket påminner mig om jag måste byta ut min fuktare i min humidor... hmm, dessa bekymmer.

Fan, efter att ha kollat denna tråden hela veckan så blir det nog till att öppna den nyinköpta talisker destillers edition ikväll... kanske även testa lite av Mackmyra pre 5 och vårt egna fat...
Senast redigerad av Krister den 28 september 2007, 15:41, redigerad totalt 1 gånger.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Gladen

haha :D
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
krollan
Bil: del sol vti-t
Namn: Kristofer Andersson

Kristian man böver inte va en gammal gubbe för att njuta av livets vatten;) e själv "bara" tjugosju men druckit whisky sen jag var tjugo.
Hmmm frågan är vad man ska testa för gott i kväll eftermiddagen dagens i-lands problem sitter och suktar efter s:t magdalenen eller ska man slå på stort och testa några dropar av hart brothers royal brackla 22 eller varför inte en port ellen -82? jobbigt. Fast ingen av dem vill jag öppna egentligen men blev sjukt sugen efter denna tråden.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
Fredrick

Krister.

Styr upp en gbg resa och ring mig hahaha..

Jag måste lära mig

Det blev en highland 18. Och jag smutta lite lite på den.. Smaka väl sådär.. :) haha

puss

och tack för ALL eran hjälp.

ps. cigarrer kan jag lite mer om haha..
han fick nämligen en fin davidoff med flaskan idag.ds
Fredrick G.

[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Piaggio Vespa Primavera -67.[/b]
Krister

Fredrik: Nice nice, jo, säger till när jag kommer ned. Måste ned snart och testa svågerns krog.

Själv så öppnade jag Talliskern igårkväll och smakade lite... satan vad nice den är.

Kör:
fredde199
Namn: Fredrik Gustafsson
Been thanked: 2 times

<!--quoteo(post=437543:date=29 Sep 2007, 06:15:38:name=Krister)--><div class='quotetop'>CITERA(Krister @ 29 Sep 2007, 06:15:38) [snapback]437543[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Krister kryp ner hos frugan istället för att röja runt vid den tiden!!!! :ranting: :ranting:

Sen vet jag att det är ett sent tips men Bushmills 16-åriga är inte tokig den heller stooor skillnad på den och den 10-åriga
Hpc 166
Sthlm divisionen
Krister

Mmm, bushmill 16 är riktigt nice men kanske lite åt det lenaste hållet.

Fredde: Vafan skall man göra när man vaknar 5.30 och är dunderpigg då... :D

Kör:
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Krollan! Om du har en oöppnad Port Ellen så håll i den hårt...
Tänkte smaka den på öl och whiskymässan, men snubben i Symposion-montern sa att den var helt slut och bara gick att köpa på nätet eller i välsorterade skotska butiker.
Priset för en Port Eller från -86 (tror det var sista året) är uppe i 1500:- nu, så din 82:a kommer att generera ganska feta pengar om några år!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
maniac
HPC Guld Medlem
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Has thanked: 2 times

någon som vet om en Glen Moray 1962 helt oöppnad i orginal trälåda kan vara värd att köpa?
har blivit erbjuden att bjuda ett pris på denna låda men har inte smakat eller hittat denna på krogen
så om någon har smakat denna så skriv gärna vad ni tyckte om den.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Hur gammal var den när den buteljerades? Det påverkar ju priset en hel del...
Jag har aldrig smakat den och det var länge sedan jag smakade en Glen Moray överhuvudtaget...
Det är en Speysidewhisky med allt vad det innebär i stil.

Kolla den här länken. Den säljs på Glen Morays hemsida...
<a href="http://www.glenmoray.com/tasting-notes/ ... s-1962.php" target="_blank">http://www.glenmoray.com/tasting-notes/ ... 962.php</a>
Stockholm
maniac
HPC Guld Medlem
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Has thanked: 2 times

Steffo skrev:Hur gammal var den när den buteljerades? Det påverkar ju priset en hel del...
Jag har aldrig smakat den och det var länge sedan jag smakade en Glen Moray överhuvudtaget...
Det är en Speysidewhisky med allt vad det innebär i stil.

Kolla den här länken. Den säljs på Glen Morays hemsida...
<a href="http://www.glenmoray.com/tasting-notes/ ... s-1962.php" target="_blank">http://www.glenmoray.com/tasting-notes/ ... 962.php</a>
står inget på flaskan eller trälådan o ägaren har haft den sedan 80 talet i ett skåp ser inte ut som i länken du klistrade in utan som min länk
vet att den är dyr.. men något man säkert skulle uppskatta att öppna när man fyller jämt någon gång

<a href="http://www.thewhiskyexchange.com/P-2551.aspx" target="_blank">http://www.thewhiskyexchange.com/P-2551.aspx</a>
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Ja, det beror ju helt på vad du ska få ge för den och vad du ska ha den till...
Om du ska spara den och kanske sälja den vidare sen så är de t kanske en bra investering. Om du ska dricka den så, ja... Det är väl upp till dig.

Jag köper hellre en fin ny whisky och sparar i 20 år för att sedan dricka upp än köper en 20 år gammal för flera tusen kronor och sparar för att sedan dricka upp... Whisky blir inte bättre av att lagras på flaska, utan den bibehåller bara den smak den hade när den buteljerades. Således kan en flaska som legat buteljerad 30 ¨år smaka kanska trist, men vara svindyr ändå pga samlarvärdet, medan en helt nybuteljerad whisky kan vara väldigt fin trots ett överkomligt pris.

Observera att den Glen Moray som du länkade till är destillerad 1962 och sedan legat 24 år på fat (till -86 alltså). Det är alltså en riktigt gammal whisky som sedan legat på flaska sedan -86. Den jag länkade till kan (jag vet inte det går inte att hitta) vara en whisky som destillerats -62 och sedan legat tex 12 år på fat och därefter buteljerats.

Denna ser mer lik ut den du länkade till...
<a href="http://www.glenmoray.com/tasting-notes/ ... s-1963.php" target="_blank">http://www.glenmoray.com/tasting-notes/ ... 963.php</a>
Stockholm
krollan

Steffo: tur att jag har en -80 också har dem i en spara och en dricka flaska,hade turen när jag jobbde som hovmästare på sofiero att få bra kontakt med den gammla säljaren mattias på symposium så köpte till "vårat" inköpspris:) har en hel del annat gottis där i från med.
Ja trodde att de gjorde den sista destilleringen 82 :hmmm: men ja jag håller dem som de två guldklimpar de e.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Du är en lyckans ost Krollan!
Själv får man pynta surt för smakprover här och där...
Stockholm
krollan

Jepp jag känner mig väldigt lyckligt lottad när det gäller min whisky"samling" men å andra sida varför inte använda de kontakter man har och till sådana priser. Det e de två samt min flaska st: Magdalene som är dyrgriparna särskilt st:M som inte var säkert att de kunde ordna till mig men fixade det ändå,Sjukt roligt med folk som göör det där lilla extra:)
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

Andreas79
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson

[OT] men fy f-n vad whisky är räligt å äckli't :snurrig:
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Krister

Andreas: Vad fan gör du i den här tråden då då!

Kan meddela att polarn är med på en whiskykväll... så nu är det i stort sett bara spika datum som gäller.

Kör:
Boomi

Tacka vet jag portvin :)
Sandeman e gott.
Finns det lagrade gamla fina portviner också tro?
Kristoffer Bohman

HONDA
the power of dreams

Civic H22a EG hb -94:a
Angelicus

Är fascinerad av folk med intresse av dryck och mat och smaker.

Har haft svårt eller har lite svårt för whiskey, just för jag tyckt det bara smaker starkt eller rökigt. Farsan är inbiten Whisky älskare och har 40 tals flaskor av olika prisflaskor där hemma som han gillar att avnjuta. han brukar börja med något lent och gå sedan till rökigare smaker.

Den flaskan jag äger som jag smakar av lite då och då är en Dalmore, som jag tycker är rent len och fungerar som nybörjare. Det jag har lärt mig är att den ska inte dras in hela whiskyn som en shot, utan man ska faktiskt smutta och dra in smakerna.

Hoppas intresset för whisky växer, för Vin och Champange gillar jag redan att finsmaka =)
<span style='color:gray'><span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Christoffer Börjesson HPC#976</span></span></span>
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Boomi, det finns mycket roliga portviner att smaka av också. Vällagrade och rariteter etc.
Fetaste på systemet rent prismässigt är Quinta do Nova Nacional från -97. Där får du pynta 9368 kr för en 75:a!
Stockholm
Krister

Angelicus: Sen om man är lite av en softie så är det aldrig fel med lite vatten också... men absolut, whisky skall inte skjutas ned, det skall sippas njutningsfullt.

Kör:
Charly

En annan kan ju inte dricka på kvällarna längre... det är nära nu... :baby:
Medlem 427
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

Jag har precis gett mej in på det med whiskey, men jag har fastnat mycket för Caol Ila och Laphroaig

Laphroaig dricker jag rent medans Caol Ila vill jag ha en liten liten skvätt vatten i för att jag tycker den skall smaka bra.
iom at tjag jobbar på båt kan jag köpa 1,5 liter starksprit till 50% av tax-freepriset. så en flarra Caol Ila t.ex. går på 200 kr för en liter :D så när jag inte vet vad jag ska köpa i slabben så blir det en ny sorts whiskey
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
krollan

Finns det något godare att avsluta en bra middag med en rejäl bit roquefort socitè klick fikon marmelad och ett riktigt bra portvin, Stall tips får ni tag på en flaska från ett bättre hus från 2000 köp vad så många flaskor ni har råd med och håll hårt i dem, denna årgången räknas som en av de absolut bästa i portvinets historia.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

Boomi

Det måste jag göra, har väl bara råd med en flaska, men då har jag iaf testat.

Kan man ha portvin på flaska i stort sett hur länge som helst`?
Va det portvin eller gognac dom hittade nere i Titanic?
Kristoffer Bohman

HONDA
the power of dreams

Civic H22a EG hb -94:a
krollan

Jag vet faktiskt inte vad de hittade där nere men skulle inte bli förvånad om de hittade både cognac och portvin som var drickbart.
Har du bara rätt förutsättningar att lagra vinet så håller det i princip hur länge som helst OM det är en bra årgång med mycket tanniner och syra, vet bland annat att de har öppnat en flaska(moulin-touchè) dessertin från loire dalen på sauvignon blanck som har varit en 130 år som då har varit i full blom utan att tappa något.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

hondapower
Been thanked: 3 times

Spinner vidare på denna tråd lite nu med egen fråga/fundering:

Om man skall köpa Whiskey till en medelålders herre som "tävlar" med sina vänner/kollegor om vem som har den finaste,mest,dyraste osv whiskeyn.
Vad köper man då åt denna herre på en vanlig födelse dag gällande ojämt år?

Han dricker bla:
Lagavullin,Macallan osv osv.
Och det är en salig blandning på åldern smakerna i hans whiskey skåp.

Om vi säger att ribban läggs kring en 500Kr..+/- 100kr.

vad skall man då köpa?

tack på förhand
Senast redigerad av hondapower den 20 oktober 2007, 12:17, redigerad totalt 1 gånger.
Bagarn

Jag kan definitivt inget om whiskey, har inte direkt gillat det innan men efter att både far och svärfar trugat har man testat och så sakteligen börjat uppskatta det.

Tipset jag kan ge är Suntory single malt 10-årig, fick en flaska av svärfar och tvingar numera alla som åker till Japan att ta med sig en flaska till mig.

Kan inte ge någon direkt information om den förutom att jag gillar den skarpt. :thumbup:
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
HansG

en Ardbeg 10-årig (nr 513 på bolaget) för 449:- eller Ardbeg Uigeadail (nr 10407) 54,2%vol (!!) för 579:- är klart maffig. Den enda whisky (hittils) som jag vill ha en skvätt vatten i för att njuta av.
Senast redigerad av HansG den 22 oktober 2007, 13:18, redigerad totalt 1 gånger.
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
hondapower
Been thanked: 3 times

Blev en Macallan (Mcallan) med några år på nacken för ca 600:-.

Den blev uppskattad :)
Smakade själv några glas och gillade den själv. :D
Skriv svar