k20 verkar vara en mycket intressant maskin, hur mkt effekt har det hämtats ur en sån maskin som mest som sugmotor? 350hk+?
på vilken motorvolym?
slag? borr? foder? vad byter man? vilka varvtal klarar en sån maskin? hur långt räcker smörjsystem mm.?
nyfiken på k20
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Tycker inte att de intressanta med denna motor är toppeffekten utan hur fint register man kan få med den! Effekt under kurvan eller vad de brukar säga :thumbup: Finns en riktigt vass k-motor i danmark nu men se till att bygg en fin å slå han så sverige har den snabbaste N/a hondan :thumbup: Läste en intressant artikel som smsp har skrivit på k20a.org om oljepumpen å att den börjar att kavitera å pumpa luft vid riktigt höga varv så de modifierar s2k pumpar å sätter dit ist.
Senast redigerad av jeremia den 7 oktober 2007, 14:58, redigerad totalt 1 gånger.
Jeremia Gadd
<a href="http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1548678" target="_blank">http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1548678</a>
"Danskens" projekttråd på hondatech
"Danskens" projekttråd på hondatech
070 58 60 137
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
jo, precis. alltså ska du ha mycket effekt vid NA så tar man en K24 och bygger på, tex som dansken som borrat upp sin till 2.5L.
Han har 306 drivhjulshästar på den lägst läsande bänken i Danmark.
K24 med ITB´s, vassa kammar och fett grenrör så har man massor med pulver :wohow:
Han har 306 drivhjulshästar på den lägst läsande bänken i Danmark.
K24 med ITB´s, vassa kammar och fett grenrör så har man massor med pulver :wohow:
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
K20 kanske inte producerar mer toppeffekt än en annan sugmotor på 2L men den kommer i vilket fall som heslt att producera platta vridkurvor andra motorer bara kan drömma om. 2L -andra märken-vs K20 2L har inte en suck, K20 är och förblir tills det kommer något bättre, världens absolut bästa 2L radfyra, i frågan om användbart register.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Här är ett annat intressant franskt recept; K20 botten, Darton sleeves och annan vev (99mm).
2.5l 306hk och 315Nm, varvstopp vid 8500rpm :wohow:

De två lägre kurvorna är en CTR med CAI och BCRH.
2.5l 306hk och 315Nm, varvstopp vid 8500rpm :wohow:

De två lägre kurvorna är en CTR med CAI och BCRH.
Den motorn sitter i en Ariel Atom om jag inte minns fel med :cheers:
Only M Matters
Här är även en brutal N/A K20, byggd på enbart OEM Honda delar invändigt i topp och block.

Only M Matters
-
green_civic
- Bil: Integra K24-R
- Namn: Stefan Abelson
- Been thanked: 1 time
tyckte b-serien var som en dröm...men k-serien tar priset alla gånger då hk VS driftsäkerhet verkar vara en klass för sig
Stefan Abelsson
DCK24-R
DCK24-R
welen skrev:Jag tror JG börjar inse sitt "misstag" att ge sig på en SSopel.. he he
Hehe, ja med tanke på att dansken åkt 11.2 @ 207blås eller vad det nu var :shock1:
Only M Matters
-
M Scotte
- Kontakt:
Var?YASH skrev:Här är även en brutal N/A K20, byggd på enbart OEM Honda delar invändigt i topp och block.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Eftersom jag är länkmannen så slänger jag väl in en länk till tråden i fråga 
<a href="http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=32401" target="_blank">http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=32401</a>
<a href="http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=32401" target="_blank">http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=32401</a>
toppen i oplen är ganska begränsad jämfört med k20toppen, det tar stopp runt 310hk i xe toppen.
xe motorn har ju oxo ett fint register men i mitt fall så är jag ute efter en mer extrem "peak power maskin" då jag enbart ligger och kör på ett register inom 1000-1500rpms intervall
det jag har idag har aldeles för brett register för min smak, för lite komp, mesiga kamtider, för små spjäll, ventiler mm.
jag har lite funderingar över nästa sesång, och det lutar åt att fortfarande köra 4cyl, försöker därför snegla efter alternativ om det inte går att få tag i eftermarknads "motorsport" grejjer.
har även lite koll på mercedes dtm snurror, men det går ju inte att lösa för pengar tyvärr, annars vore en sån vara ett lämpligt utgångsobjekt.
hur mkt power har dom snabbaste usa bilarna? street legal resp. rörhögar?
xe motorn har ju oxo ett fint register men i mitt fall så är jag ute efter en mer extrem "peak power maskin" då jag enbart ligger och kör på ett register inom 1000-1500rpms intervall
det jag har idag har aldeles för brett register för min smak, för lite komp, mesiga kamtider, för små spjäll, ventiler mm.
jag har lite funderingar över nästa sesång, och det lutar åt att fortfarande köra 4cyl, försöker därför snegla efter alternativ om det inte går att få tag i eftermarknads "motorsport" grejjer.
har även lite koll på mercedes dtm snurror, men det går ju inte att lösa för pengar tyvärr, annars vore en sån vara ett lämpligt utgångsobjekt.
hur mkt power har dom snabbaste usa bilarna? street legal resp. rörhögar?
Johan Grönberg
-
M Scotte
- Kontakt:
Fördelen med att bygga på en motor från dem som kan och säljer flest motorer är flera, en är att motorerna från början är gjorda för att hålla för massvis med varv under lång stund, och samtidigt är det rätt billiga saker för race-spec.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
YASH skrev:<!--quoteo(post=438987:date=7 Oct 2007, 18:44:00:name=welen)--><div class='quotetop'>QUOTE(welen 4 7 Oct 2007, 18:44:00) [snapback]438987[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag tror JG börjar inse sitt "misstag" att ge sig på en SSSopel.. he he
Hehe, ja med tanke på att dansken åkt 11.2 @ 207blås eller vad det nu var :shock1:
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
ja, o så sakta vill jag ju inte åka nästa år
xawier är ju snabbare med oplen än dansken i hondan, men vi kör inte under samma regler.
som scotte säger så tycker dom om mkt varv redan från början, men de lite extremare prylarna får ju ändån custom tillverkas misstänker jag om man vill ha något lite extra, vet inte hur pass extrema färdiga prylar det finns?
Johan Grönberg
-
M Scotte
- Kontakt:
I princip allt finns redan JG, inget behöver customtillverkas om man bara letar. Bygg en 2.6L strippenmotor i ett EG-chassi, och du har en rätt angenäm tillvaro.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Jay-c
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
om du bara är ute efter toppeffekt så finns ju fords duratech 4:a, ska tydligen va ganska bra flöde i den toppen.. kan ju gå å få billigare än en k20?
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
jag importerar själv bla trimm till duratec, den är ungefär lika begränsad som xe:nJay%c skrev:om du bara är ute efter toppeffekt så finns ju fords duratech 4:a, ska tydligen va ganska bra flöde i den toppen.. kan ju gå å få billigare än en k20?
det spelar ju ingen roll vilket märke det är på motorn, har man samma volym och varv att jobba med så spelar det ingen roll vad man har för man får snarlikt resultat i slutändan, skillnaden ligger i att det är olika lång väg att gå och k20 har onekligen kortast väg att gå i jämförelse med andra 4cyl motorer.
en eg är för tung för min smak om man ska försöka hålla sig street legal, och jag vill ha nått som utmärker sig lite mer.
hur klarar sig foderna och ringarna egentligen med så pass långt slag och högt varv? polaren kör med dart foder i sin k20 turbo, han nämde något om att det skulle vara ett problem
Johan Grönberg
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Jazzen är ju riktigt t ung i sammanhanget, men en CRX gen 1 väger ju ingenting original och borde gå att lätta ytterligare utan problem. Dock så vet jag inte om det chassit är så mycket att hurra över när det börjar bli riktigt mycket effekt.
Man får nog bygga om det en hel del i så fall.
K20 i en Civic Gen 1 kanske vore något! Den borde väl väga minst av alla i originalutförande. Men det kanske finns saker som gör att det inte går att få in en sådan i street legal.
Man får nog bygga om det en hel del i så fall.
K20 i en Civic Gen 1 kanske vore något! Den borde väl väga minst av alla i originalutförande. Men det kanske finns saker som gör att det inte går att få in en sådan i street legal.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
k20 me 300-330 hk i ett hunnabo så har du en snabb bil.
bygger du på en crx gen1 ska jag tända fyr på den varje gång jag ser den i garaget, en sån ful bil får inte gå på strippen o gå fort så är det bara
bygger du på en crx gen1 ska jag tända fyr på den varje gång jag ser den i garaget, en sån ful bil får inte gå på strippen o gå fort så är det bara
Michael Grönberg
Helsingborg
R32 Gtr -94 2011 ska det gå fort
skylift r32 gtr -90 10,97 212km/h 2008
Helsingborg
R32 Gtr -94 2011 ska det gå fort
skylift r32 gtr -90 10,97 212km/h 2008
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Vad fan! Crx gen 1 är ju cool som fan tycker jag och desto coolare när man spettar ifrån det mesta vid rödljusen med den... Men smaken är väl som baken.
Stockholm
-
mike_delsol
Den där videon på youtube med en lotus elise med k20 var ju inte helt fel.. Drog en porsche gt3 på bana
iofs vet man ju ingenting om tider på strippen..
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Mikael Karlsson[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Honda Del Sol VTi -95 "Nikki"<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
Love my Honda
You think this is fast? Wait until the vtec kicks in!
<a href="http://www.garaget.org/?car=25063" target="_blank">Min baby @ Garaget</a>
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Honda Del Sol VTi -95 "Nikki"<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
Love my Honda
You think this is fast? Wait until the vtec kicks in!
<a href="http://www.garaget.org/?car=25063" target="_blank">Min baby @ Garaget</a>