Honda Civic HB 1992 - Bygga om motor - HJÄLP!
Har en civic som på bild!
Dock ej min bil, lånad bil!
Behöver lite hjälp av er grabbar som sitter i området ett tag och vet vad ni snackar om.
Nu sitter det den vanliga 1,3 motorn i den... Den vill jag rycka ut o stoppa i en ny motor...
Vad för motor passar?
Vad för motor hade varit kul? Ska den vara turboladdad? Eller skall den turbokonverteras senare?
Vilka moddningar måste göras på chassi, växxellåda, koppling el. dyl. ?
Kanske finns nån som har ett pågående projekt / avslutat och kan ge lite råd?
Är helt grön på området, men har hört finns rätt mycke kul man kan göra me bilen
Någgra tips ?
Dock ej min bil, lånad bil!
Behöver lite hjälp av er grabbar som sitter i området ett tag och vet vad ni snackar om.
Nu sitter det den vanliga 1,3 motorn i den... Den vill jag rycka ut o stoppa i en ny motor...
Vad för motor passar?
Vad för motor hade varit kul? Ska den vara turboladdad? Eller skall den turbokonverteras senare?
Vilka moddningar måste göras på chassi, växxellåda, koppling el. dyl. ?
Kanske finns nån som har ett pågående projekt / avslutat och kan ge lite råd?
Är helt grön på området, men har hört finns rätt mycke kul man kan göra me bilen
Någgra tips ?
Marek Gawrys
Civic 93 HB
Still noob :P
Civic 93 HB
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Släng i en Civic TypeR 2,0L motor från 02-05, eller en 2.4L från en Accord 03-07.
Då kommer den att röra på sig som fan. Finns ett par stycken här i klubben som redan har gjort det.
Då kommer den att röra på sig som fan. Finns ett par stycken här i klubben som redan har gjort det.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Slrapa ihop 15 000kr cirka och sätt i en B16. Mest effekt per krona och minimalt med arbete.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
Featherweight
- Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
- Namn: Fredrik Jonsson
glöm inte allt runt omkring, som bromsar osv. 1.3an e inte de bästa att utgå ifrån har jag hört.. men den saknar ju all tung utrustning;) skulle det inte gå att han köpte en vti sedan som e rätt billig o sedan flytta över de mesta?
Toyota Corona HT Mark II 1970
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
- {BÅGEN}

- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Ja eller så kan man ju alltid skicka i en d16 motor så behöver de inte kosta så mycket... 
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=43881" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=43881</a>

<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=43881" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=43881</a>
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
VW Multivan
VW ID3
Tjo!
Tack för alla svaren,
En type R motor ? Den ger runt 200 hästar.. O en accord 2.4 motor drar väl ändå rätt mycke soppa?
Funderade på en VTi motor, ger 165 hästar, sen turbokonvertera den...
Hur låter det?
Inte glömma allt runtomkring... Vad är runtomkring?
Bilen är rätt rostig utanpå, på karossen... Den har körts på väldigt dåliga vägar så jag kan tänka mig att upphängningen inte är i tipp topp heller. Vad mer ska man göra? upphängning? förstärka ram? Nårra råd?
D16 motorn jag fick länken till har gått 160 000. Känns lite mycket, och vad jag förstår ger genna 125 hk ? Lite under vad jag siktar på, lär inte göra så mycket även om man stoppar på en turbo...
Pengarna finns, och jag siktar på runt 225+ ... Hur kommer jag lättast dit?
Tack för alla svaren,
En type R motor ? Den ger runt 200 hästar.. O en accord 2.4 motor drar väl ändå rätt mycke soppa?
Funderade på en VTi motor, ger 165 hästar, sen turbokonvertera den...
Hur låter det?
Inte glömma allt runtomkring... Vad är runtomkring?
Bilen är rätt rostig utanpå, på karossen... Den har körts på väldigt dåliga vägar så jag kan tänka mig att upphängningen inte är i tipp topp heller. Vad mer ska man göra? upphängning? förstärka ram? Nårra råd?
D16 motorn jag fick länken till har gått 160 000. Känns lite mycket, och vad jag förstår ger genna 125 hk ? Lite under vad jag siktar på, lär inte göra så mycket även om man stoppar på en turbo...
Pengarna finns, och jag siktar på runt 225+ ... Hur kommer jag lättast dit?
Marek Gawrys
Civic 93 HB
Civic 93 HB
-
Jay-c
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
ska du upp i 225+ så tycker jag du ska satsa på en k20a2 motor, med swapkitt, finns gott om erfarenheter bland folk här som swappat så. varesig du kör på b16, b18, k20 eller k24 så kommer du vara tvungen att byta växellåda och lite mer. visserligen är väl en b16/b18 enklast då den fanns orginal me den motorn men k-serien är såpas mycke bättre så de e värt besväret.
runtomkring är: bromsar, stötdämpare etc. sen kan man ju också mena massa småsaker som kabelhärva och styrsystem.
runtomkring är: bromsar, stötdämpare etc. sen kan man ju också mena massa småsaker som kabelhärva och styrsystem.
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Och denna motorn kommer "passa" i motorrummet?
Vad för motor kan man stoppa i, i.e. hur måste den se ut för att den ens ska passa?
Man kan väl typ inte lägga in en v12 motor från en corvette, men vilka andra modeller passar?
Var hittar jag en k20a2 ? Och vad ligger en sån på måntro?
Försökte leta nått på blocket, o på nån annan ebay liknande sida, men hittade inte så mycke :S
TURBO ... hur gör jag för att komma närmast en turbo... det är pysljudet mellan växlarna jag är extremt kåt på

Sorry för de idiotiska frågorna, men är verkligen ny på detta me beteckningar hit o dit
Uppskattar all hjälp!!
Vad för motor kan man stoppa i, i.e. hur måste den se ut för att den ens ska passa?
Man kan väl typ inte lägga in en v12 motor från en corvette, men vilka andra modeller passar?
Var hittar jag en k20a2 ? Och vad ligger en sån på måntro?
Försökte leta nått på blocket, o på nån annan ebay liknande sida, men hittade inte så mycke :S
TURBO ... hur gör jag för att komma närmast en turbo... det är pysljudet mellan växlarna jag är extremt kåt på
Sorry för de idiotiska frågorna, men är verkligen ny på detta me beteckningar hit o dit
Uppskattar all hjälp!!
Marek Gawrys
Civic 93 HB
Civic 93 HB
-
and1
- Bil: Civic VT
- Namn: Cuong Nguyen
- Been thanked: 1 time
om det e en turbo o pyssljudet som e ute efter så kan du ju köpa ett turbo kit på ebay
k20 hittar du på skrotarna runt om i landet.
BTW: läs reglerna som vi har på forumet.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... boardrules" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... rdrules</a>
§ 15. Har med fullständigt namn i både profilinformationen och i Signaturen
BTW: läs reglerna som vi har på forumet.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... boardrules" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... rdrules</a>
§ 15. Har med fullständigt namn i både profilinformationen och i Signaturen
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Honda Civic -92
-
Jay-c
man kan inte heller swappa i en v12 från en corvette för de finns inga såna
de som är enklast är att ta en fyrcylindrig motor och drivlina från en annan framhjulsdriven bil; civic vti, civic type-r, accord type-r, accord type-s, integra type-r etc. det skulle säkert gå att slänga i en fordmotor om man nu skulle vilja det men det är betydligt lättare med hondadelar plus att dom ger bäst resultat..
sen är ju frågan hur mycket du är beredd att lägga på projektet..?
sen är ju frågan hur mycket du är beredd att lägga på projektet..?
kör:
Har du skruvat något tidigare, eller saknar du helt erfarenhet.
Sätt dig en kväll och läs igenom olika honda forum och SÖK det är enda sättet att lära sig mer.
Sätt dig en kväll och läs igenom olika honda forum och SÖK det är enda sättet att lära sig mer.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
and1
- Bil: Civic VT
- Namn: Cuong Nguyen
alla k20 e sålda till Malkolm aka ( HPC swapp guru) hehe, du kanske hitta nått på skrotarna prova med bildelsbasen, o k20 sitter i CTR 2002-2007. med 50k så borde du kunna får till det,
här finns en tråd som kan ger 1 ungefär pris:
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... &hl=priset" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... =priset</a>
här finns en tråd som kan ger 1 ungefär pris:
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... &hl=priset" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... =priset</a>
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Honda Civic -92
-
Jay-c
om du nu har ett jättesug efter turbo så borde du satsa på en b16/b18 och sen leta rätt på ett kitt, finns lite om du kollar under säljes
växellådan kan du köpa från honda om du inte hittar nån begagnad kostar runt 15k ny
växellådan kan du köpa från honda om du inte hittar nån begagnad kostar runt 15k ny
kör:
:thumbup:adio skrev:Har du skruvat något tidigare, eller saknar du helt erfarenhet.
Tyvärr är det så att man måste ha rätt gott om grundkunskaper om motorbyten och turboprojekt INNAN man börjar med nått. tenderar att bli dubbelt så dyrt och väldigt mycket krångligare annars.
Mitt råd är att lägga 5k på en ESi motor först av allt.
Men först lägga ett par hundra timmar på http://www.honda-tech.com
070 58 60 137
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Har du kört någon bil med RIKTIG Vtecmotor?
Att jag frågar är för att det verkar som att du aldrig åkt riktig Vtec då du hela tiden snackar om Turbo..
Riktigt byggda motorer behöver ingen turbo, Vteckicken är minst lika beroendeframkallande som nån seg turbokick. Vill du ha hållbarhet? Skit i turbo i så fall.
225hk? vad sägs om att enkelt kunna ha 235hk och med lätthet få ännu fler? För med K20 är det inga problem. Och K20 heter motorn som sitter i Civic TypeR 02-07.
Att jag frågar är för att det verkar som att du aldrig åkt riktig Vtec då du hela tiden snackar om Turbo..
Riktigt byggda motorer behöver ingen turbo, Vteckicken är minst lika beroendeframkallande som nån seg turbokick. Vill du ha hållbarhet? Skit i turbo i så fall.
225hk? vad sägs om att enkelt kunna ha 235hk och med lätthet få ännu fler? För med K20 är det inga problem. Och K20 heter motorn som sitter i Civic TypeR 02-07.
Senast redigerad av Malkolm den 2 november 2007, 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
Okej... Då får jag försöka komma över en sådan... Och tusen tack för Honda tech länken!
Jag kan komma över en s2000 motor för 25 lax, och låda till samma bil för 5 lax till...
Är inte de ett bra alternativ? ( 330 bhp biturbo) Kommer den passa?
Kosta mycke och anpassa den till bilen / anpassa bilen till den (bromsar upphängning kaross) ?
Tack för svar
Jag kan komma över en s2000 motor för 25 lax, och låda till samma bil för 5 lax till...
Kosta mycke och anpassa den till bilen / anpassa bilen till den (bromsar upphängning kaross) ?
Tack för svar
Marek Gawrys
Civic 93 HB
Civic 93 HB
Isättet för att ställa tusen frågor, läs! Sluta häng upp dig på turbo och testa riktig vtec.matrixen4 skrev:Okej... Då får jag försöka komma över en sådan... Och tusen tack för Honda tech länken!
Tack för svar
En motor utan turbo med 225hk och en motor med turbo med 225hk så hänger aldrig turbo motorn med!
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
- {BÅGEN}

- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Det känns som om du skall swappa någon motor så skall du ta en som många har gjort.
Så de finns kunskaper om det och att man vet att de fungerar.
B16/18 (enklare och biligare men mindre Hkr) eller K20/24 (Svårare men hyffsat enkelt, dyrare men mer Hkr) tycker jag är de självklara valet.
Allt annat skall man nog glömma om man inte är riktigt inbiten i honda och kan typ allt och orkar jobba sig..
Så de finns kunskaper om det och att man vet att de fungerar.
B16/18 (enklare och biligare men mindre Hkr) eller K20/24 (Svårare men hyffsat enkelt, dyrare men mer Hkr) tycker jag är de självklara valet.
Allt annat skall man nog glömma om man inte är riktigt inbiten i honda och kan typ allt och orkar jobba sig..
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
VW Multivan
VW ID3
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
VW Multivan
VW ID3
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
I ditt fall tror jag du har tillräckligt stor utmaning i en D16Z6.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
sk8micke
- Bil: prelude bb6
- Namn: Micke svensson
nä men lite seriöst din bil saknar allt bromsar upphängning kabel härva å sånt,har du så mycket pengar så köp boomis h22 civic eg grymt cool å har dom hästarna du vill ha! du måste köpa nya bromsar(inget passar på din bil) ny upphängning(ska du ha så mycket hästar måste du uppgradera duktigt mycke.ska du sen laga rost å sånt så e du snart uppe i 50k UTAN motorn!
Kör: Prelude bb6 stance/track/vip style
www.garaget.org/sk8micke
kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
www.garaget.org/sk8micke
kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
- *PAPPOUS*
- Bil: Civic EK20
- Namn: Christian Kutsudakis
Köp S2000 motorn sen en låda från Civic Type R och hiva in.Hur enkelt som helst :thumbup:

Honda Civic EK4 -00
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"