Hejsan!
Är ny här på forumet.
Är väldigt sugen på en Type-r, men vill gärna uppgradera motorn lite!
Finns det någon som har lite tips om vad man ska göra? Kompressor kanske?
Vad kostar en kompressor ungefär?
Vill gärna att den ska gå genom besiktningen också!
Hade även tänkt att sätta på ett Wings West bodykit också..
Finns det någon som skulle vilja byta sin type-r mot min värsting vattenskoter?
Det är en Sea-Doo RXT -06, 215 hk med kompressor, gps (Garmin 420), kapell, trailer!
Gör 60 knop!!! :thumbup:
Mvh Alex
Frågor ang Type-r
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Det finns ganska många olika "Type-R" du lär nog börja med att tala om vilken modell du funderar över.
Ingen av dem kommer dock gå igenom besiktningen med nån kompressor.
Försök lägga till ditt namn i signaturen också, det är en regel vi har här på forumet.
Ingen av dem kommer dock gå igenom besiktningen med nån kompressor.
Försök lägga till ditt namn i signaturen också, det är en regel vi har här på forumet.
-
Bonny
- Bil: JRSC CTR 2005
- Namn: Johan Blomqvist
Som sagt, vilken modell är du intresserad av?
Rent generellt kan påpekas följande.
Till att börja med så är en kompressorkonvertering knappast att "uppgradera motorn lite" (detsamma gäller tubo). Effekten blir allt mellan ca 280-400+ hk, rätt respektabla effektsiffror för små och lätta bilar. Besiktningen kan du tyvärr glömma med både kompressor och turbo.
Annars är väl det vanligaste trimmet (BPU) i regel luftfilter, insug, racegrenrör, avgas och mappning. Utöver detta trim finns även vassare kammar till dom flesta modellerna. Dessa modifikationer kan klara en besiktning beroende på bilens avgasvärden och hur synliga trimdelarna är. Ibland kan man också ha tur med en "snäll" besiktningsman men tyvärr kan man inte ens med BPU-trim vara helt säker på att bilen klarar en besiktning om bilen ifråga omfattas av ett helbilsgodkännande.
Rent generellt kan påpekas följande.
Till att börja med så är en kompressorkonvertering knappast att "uppgradera motorn lite" (detsamma gäller tubo). Effekten blir allt mellan ca 280-400+ hk, rätt respektabla effektsiffror för små och lätta bilar. Besiktningen kan du tyvärr glömma med både kompressor och turbo.
Annars är väl det vanligaste trimmet (BPU) i regel luftfilter, insug, racegrenrör, avgas och mappning. Utöver detta trim finns även vassare kammar till dom flesta modellerna. Dessa modifikationer kan klara en besiktning beroende på bilens avgasvärden och hur synliga trimdelarna är. Ibland kan man också ha tur med en "snäll" besiktningsman men tyvärr kan man inte ens med BPU-trim vara helt säker på att bilen klarar en besiktning om bilen ifråga omfattas av ett helbilsgodkännande.
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
CIVIC TYPE R? INTEGRA TYPE R?? ACCORD TYPE R etc
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
-04 innebär Civic Type-R då Integra och Accord inte fanns i Sverige som Type-R och årsmodell -04.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
IOm årsmodell så är det en EP3 han frågar om.
Här finns lite information om vilka mods som ger vilken effekt (BPU-trim) om du vill läsa.
Jag har ett inlägg mitt i tråden som handlar om detta.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... hl=Grenrör" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... Grenrör</a>
Sedan kan man som sagt få ut ca 300 hk med kompressor utan några kraftiga mods och kanske 50 hk mer mer turbo utan stora ingrepp.
Här finns lite information om vilka mods som ger vilken effekt (BPU-trim) om du vill läsa.
Jag har ett inlägg mitt i tråden som handlar om detta.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... hl=Grenrör" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... Grenrör</a>
Sedan kan man som sagt få ut ca 300 hk med kompressor utan några kraftiga mods och kanske 50 hk mer mer turbo utan stora ingrepp.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Lånar tråden lite.
Har en fråga. Några dagar sedan har det uppstått något knackande/knäppande ljud från min framdörr/bakom framdörren på förarsidan och jag fattar inte vad det är? Knackandet/knäppande kommer ibland och oftast vid gaspådrag. Någon av er som har haft detta fenomen?
Kan man lämna en sådan här sak som garanti ärende?
/Axan
Har en fråga. Några dagar sedan har det uppstått något knackande/knäppande ljud från min framdörr/bakom framdörren på förarsidan och jag fattar inte vad det är? Knackandet/knäppande kommer ibland och oftast vid gaspådrag. Någon av er som har haft detta fenomen?
Kan man lämna en sådan här sak som garanti ärende?
/Axan
[b]CIVIC TYPE-R 2005[/b]
[b]AEM CAI - INVIDIA GT300 - OZ ULTRALEGGERA[/b]
[b]AEM CAI - INVIDIA GT300 - OZ ULTRALEGGERA[/b]
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Been thanked: 1 time
Axan: Det problemet är inget ovanligt. Prova att sök då detta har varit uppe förr i andra trådar. Vad jag vet så kan du lämna in bilen för en koll på din garanti. Men låt det vara osagt iallafall.
Men prova sök!
Men prova sök!
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Civic Type-R var vad jag menade...
Ska läsa igenom den tråden lite som Steffo sa.
Är grymt sugen på CTR nu! Men är det nån som skulle vilja byta sin CTR mot min vattenskoter??
Det är inte precis tider att lägga ut den på blocet nu men men...
Mvh Alex
Ska läsa igenom den tråden lite som Steffo sa.
Är grymt sugen på CTR nu! Men är det nån som skulle vilja byta sin CTR mot min vattenskoter??
Det är inte precis tider att lägga ut den på blocet nu men men...
Mvh Alex
Alexander Jurgel
Finns det någon tråd eller skulle någon kunna göra en liten sticky om hur man trimmar en CTR, och vad det kostar osv...?
Skulle nog uppskattas av andra också.
Varför kan man inte gå genom besiktingen med kompressor eller turbo???
Mvh Alex
Mvh Alex
Alexander Jurgel
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Kontakt:
För att besiktningen kräver att en bil är i originalskick, egentligen får du inte ens byta fälgar om man ska hårddra det men det är typ ingen som är så grinig.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Regge
Bilar från 1998 är hel bils godkända som det heter, dvs inte 1 skruv får ändras. Därför är det bättre att köra oldschool 
Dock brukar dom inte vara jätte petiga med sådant på bes, med bytta fälgar. Men en turbo eller kompressor kan du glömma.
Finns mängder med trådar om hur du trimmar din CTR.
Vad får det kosta, har du någon budget? Ska du köra bilen på bana något, eller bara glida runt på söndags eftermiddagar?
Dock brukar dom inte vara jätte petiga med sådant på bes, med bytta fälgar. Men en turbo eller kompressor kan du glömma.
Finns mängder med trådar om hur du trimmar din CTR.
Vad får det kosta, har du någon budget? Ska du köra bilen på bana något, eller bara glida runt på söndags eftermiddagar?
Senast redigerad av Regge den 10 december 2007, 21:52, redigerad totalt 1 gånger.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
-
Bonny
Eftersom det nu har kommit fram att du är intresserad av en Civic Type R EP3 så omfattas den av ett helbilsgodkännande. M.a.o. får man i princip inte ändra något på bilen, så man kan inte vara helt säker på att klara en besiktning även om man bara har BPU-trim.
En CTR med turbo eller kompressor kommer förmodligen inte att klara en besiktning p.g.a. dåliga avgasvärden. Skulle man trots allt hitta en katalysator som renar tillräckligt så kommer du med all största säkerhet få avslag ändå eftersom det är ganska svårt att dölja en kompressor/turbo. Återigen så får du i princip inte ändra något på bilen alls.
Edit: Inte lika snabb som Dani och Regge.
En CTR med turbo eller kompressor kommer förmodligen inte att klara en besiktning p.g.a. dåliga avgasvärden. Skulle man trots allt hitta en katalysator som renar tillräckligt så kommer du med all största säkerhet få avslag ändå eftersom det är ganska svårt att dölja en kompressor/turbo. Återigen så får du i princip inte ändra något på bilen alls.
Edit: Inte lika snabb som Dani och Regge.
Senast redigerad av Bonny den 10 december 2007, 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
-
Bonny
Här har du en tråd som handlar om Steffos BPU-trimmade CTR som dessutom innehåller en lista med priser på dom olika modifikationerna.RXT skrev:Finns det någon tråd eller skulle någon kunna göra en liten sticky om hur man trimmar en CTR, och vad det kostar osv...?
Mvh Alex
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... 427&hl=bpu" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... &hl=bpu</a>
Senast redigerad av Bonny den 10 december 2007, 22:02, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
-
ei9440
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Espelund
Nu vill inte jag låta negativ, men om du inte vet om att man inte kan besikta en CTR med kompressor eller turbo, så
kanske du inte har ägt så många bilar etc, då är det väl bättre att köpa en orginal CTR och lära dig köra bil och sedan i framtiden kolla på
eventuella trim??
EDIT:stavfel...
kanske du inte har ägt så många bilar etc, då är det väl bättre att köpa en orginal CTR och lära dig köra bil och sedan i framtiden kolla på
eventuella trim??
EDIT:stavfel...
Senast redigerad av ei9440 den 10 december 2007, 23:14, redigerad totalt 1 gånger.
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
-
Bonny
Om det är din första bil så kan det vara klokt att köra original ett tag. En CTR går helt ok redan original och det är ganska dyrt att trimma en sugis (räkna med minst 1000 kr per hk). Om du nu känner att du absolut måste trimma och ändå tänkt köpa en begagnad CTR så skulle jag råda dig att kika på en bil som redan har luftfliter, avgas, etc. Tänk också på att när vagnskadegarantin går ut så är CTR:er hyffsat dyra att helförsäkra (räkna med minst 10' om du är ung).RXT skrev:Nej, jag har inte haft många bilar, det kommer bli min första...
Och jag behöver inte höra alla kommentarer om att man är bortskämd och att man är korkad som köper
en sån bil som förstabil...
En komplett kompressorkonvertering kostar en hel del. Räkna med minst 25' för kompressor, 8' för diffbroms (kostar ungefär lika mycket att montera), 10' för ny styrenhet, 5-7' för racegrenrör, 3' för CAI (cold air intake), några tusen för koppling, några tusen för spridare, eventuellt 10'-15' för bromsar och även kanske 10-15' för coilovers. Utöver detta tillkommer kostnader för monteringsarbete, mappning och slitagedelar såsom däck, m.m. (Har säkert glömt några saker också)
Senast redigerad av Bonny den 11 december 2007, 11:27, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Bara för att en EP3 Type R "bara" har 200 hk betyder ju inte det att den är lika slö som en tung V0LV0 med 200hk.
En Type R går riktigt bra, särskilt med BPU som catback och filter.
En Type R går riktigt bra, särskilt med BPU som catback och filter.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Okej, tror att jag utesluter kompressor än så länge.. Inte för alltid, men för tillfället;)
Men det var en Type-r som jag blev grymt sugen på... Denna: <a href="http://www.blocket.se/vi/13263264.htm?ca=11_s&last=1" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/13263264.htm?ca=11_s&last=1</a>
Hade velat haft Vattenskotern såld nu..
Mvh Alex
Men det var en Type-r som jag blev grymt sugen på... Denna: <a href="http://www.blocket.se/vi/13263264.htm?ca=11_s&last=1" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/13263264.htm?ca=11_s&last=1</a>
Hade velat haft Vattenskotern såld nu..
Mvh Alex
Alexander Jurgel
-
tantgron
- Bil: EP3 K24
- Namn: Rikard Jarvinen
- Kontakt:
Måste närmast påstå att min CTR också var min första "bil"; visst hade jag haft annat innan, men inget som kunde kallas lika mycket bil som CTR:en i prestanda och körglädje. Jag var riktigt allvarligt ute två gånger redan första dagen jag hade den, men kom undan med ren och skär tur. Det är en hyfsat snabb bil som borde duga första året i orginalutförande med möjligtvis BPU-trim, om inte borde du enligt mig titta direkt på någon turbobil med 250 hk+ från början.RXT skrev:Nej, jag har inte haft många bilar, det kommer bli min första...
Och jag behöver inte höra alla kommentarer om att man är bortskämd och att man är korkad som köper
en sån bil som förstabil...
Lycka till, och hoppas att du joinar oss i Hondaträsket!
<a href="http://www.motorportalen.net/?car=18" target="_blank">Want to slide into something warm and japanese?</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Om du vet med dig att du vill trimma, se till att köp en som har lite lull-lull på sig från början så spar du en massa lappar. Var inte rädd att köpa en sån..alla ctr är hårt körda ändå och de flesta har valt bra grejer, håll bara koll på att ljudnivån inte är för hög för just dig. Vissa avgas låter mycket!
Är du bara ute efter effekt är det mycket bättre att satsa på turbobil, men en ctr har andra fördelar.
Är du bara ute efter effekt är det mycket bättre att satsa på turbobil, men en ctr har andra fördelar.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
- Regge
Och kolla service boken och oljan! Är den inte rätt servad kan du ligga riktigt risigt till. Dessa maskiner varvas, varvas och ja... varvas
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
-
Bonny
Det blir nog inte särskilt svårt att hitta en EP3 utrustad med lite extra godis, men kika primärt på en bil som är servad och i bra skick. Precis som Regge skriver så varvas dessa motorer hårt och kan fort ta stryk vid ex. brist på olja. Förresten, har du provkört en CTR EP3? Om inte tycker jag att du ska bege dig till en återförsäljare och ta en liten provtur. Då kommer du förmodligen att upptäcka att bilen i originalutförande gott och väl duger som första bil.
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05