h22 topp på h23 block

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Pebexxa
Bil: S2000
Namn: Anders Rehnström

någon som vet hur mycket jobb och vad som måste göras om man skulle trycka på en sådan topp på ett h23 block?
Anders Rehnström

Honda S2000
Jay-c
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson

är bättre att köra på en hel h22 motor.. sen rent fysiskt tvivlar jag på att toppen passar över huvud taget
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Dorfus

Det skall inte vara så svårt, kolla denna tråd <a href="http://www.honda-tech.com/zerothread?id=510617" target="_blank">http://www.honda-tech.com/zerothread?id=510617</a> men jag blir lite fundersam över om allt stämmer där då dem påstår att h23 bara kan varva upp till 6400....
Prova, blir nog ett riktigt monster :) Och toppen skall då passa, men du kommer få borra upp för "dowel pins" (översatt med vad???) som är grövre på h23.
Christer Jernberg
Pebexxa

Dorfus skrev:Det skall inte vara så svårt, kolla denna tråd <a href="http://www.honda-tech.com/zerothread?id=510617" target="_blank">http://www.honda-tech.com/zerothread?id=510617</a> men jag blir lite fundersam över om allt stämmer där då dem påstår att h23 bara kan varva upp till 6400....
Prova, blir nog ett riktigt monster :) Och toppen skall då passa, men du kommer få borra upp för "dowel pins" (översatt med vad???) som är grövre på h23.

min h23 varvar upp till 7400 eller nått en liten bit över 7000 iaf så det stämmer ej men tackar för tipset skall läsa igenom den;)
Anders Rehnström

Honda S2000
pr0ny
Namn: Ronny P

Ligger du och leker på dom varven så kommer din motor att dö =)

Man varvar inte änns en h22 till mer än 7500varv (nu snackar vi orginal givetvis)
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Dorfus

man varvar givetvis till varvstoppen min vän :D Tänkte själv på ett h23/22 monster förr men nu blev det turbo istället!
Christer Jernberg
pr0ny

varför vill man köra långsammare? kolla på hur effektkurvan går på en h23 och sånt, den är inte värd att dra till varvstopp =) förövrigt så anser jag att v-stoppet h23 är lagt för högt orginal.

Tex på h22, så dalar kurvan fruktansvärt efter 7500varv, att varva mer än så är meninglöst och dumt.

0707396659
Dorfus

men man KAN i alla fall dra upp till 8500 om man vill :) det är det viktiga! sen att det inte ger så mycket i slutet på registret finns ju ingen som diskuterar. Men det är ju en honda man har, man vill ju ligga högt i varvtalen ;)
Christer Jernberg
pr0ny

Nej det kan man inte, varvstoppet slår ifrån ;)

Men vafan, montera ebay chip och kör motorras, det är ballt som fan har jag hört :D

0707396659
tuleboy80

Tjenare!!
Har i kväll faktis skruvat på en F22a3-motor från Accord!!
Ska till & sätta ihop underdelen med en topp från H23...stötte på "patrull" när jag fått isär & jämförde topparna!!!
De som skiljer dom åt är inte alls mycket men de är returkanaler för oljan som är problemet!

Vet inte om de är lika på H22(??)...är de en DOHC eller en SOHC?? (dum fråga lr hur...antar att du inte sätter dit en Singel-topp när de sitter dubbel på redan)

Den jag skruvat på är ju en SOHC & då kan de ju vara en del skillnad???????

Har en liten fråga....Är H22 & H23 lika i blocket bortsett från borrningen??

F22 har ju "fria cylinderlopp" medan H23 har i-1-gjutet block!

Skulle inte satsa på att bygga på 2,3an...den rasar ju redan innan trimning som alla vet!!! :ranting:

Satsa på ett riktigt block....eller oxå får du be till hondaguden att de ska hålla :worthy:

En annan fråga...har H23 FRM???? Tyckte de var stor skillnad på cylinderväggarna i F22/H23!!

(sorry om ja "stal" din topic) :whistling:
Gert Johansson
Patrik_S

Honda har haft FRM (eller MMC i dagligt tal) i B21/H23/H22/F20C/F22C/C30A/C32A.
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
pr0ny

det är inget fel på h23, en utmärkt motor.

0707396659
Pebexxa

har inte haft några bekymmer med min h23 sen beror det väl lite på hur man sköter den med...man varvar ju inte direkt upp den i de varvtalen när den är kall precis...nån enstaka gång då och då när den är varm och ligger inne i stan kan vara roligt men annars när den är kall så kör man givetvis lugnt med den..
Anders Rehnström

Honda S2000
tuleboy80

Måste bara säga att den h23 jag hade var inte den bästa...satt i en 95ans Prelude 3 ägare ink. mig....fullklottrad bok...11380 mil gick den innan ramlagrena gav upp!! Tycker de är rätt så dåligt...men sen har ju Honda "erkänt" den som en "defekt" i sortimentet & tagit bort den!!

Jag har min förklaring till varför dom vill paja....ganska sjukt att ha 2 olika dim. på lagerhalvorna...vilket ja är ganska övertygad om att de är felet....men de kan ju oxå bero på ballanseringen,samt att lagrena är ganska små ändå...stort sett lika som till Toyota Corolla 1,6 (oljehålsläget är inte lika)!!!!!
"Ja men de funkar ju på andra motorer" tycker säkert nån...Visst men med ett komptest som visar 16,5 (mot Gamla hedeliga Amazoner som har 7-8!?!?!) i kombination med de andra 3 faktorerna!!!

Honda e ju bäst...men h23-an är de enda misstaget som rullat ut från deras fabrik...över lag måste tilläggas...har läst att en 2,3a Prelude rullat hela 210.000 mil....inte miles utan Europeiska mil,utan att motorn öppnats!!!

För visst är de "många" som måste ha slarvat med oljebytena genom åren om man nu ska skylla på de???
Senast redigerad av tuleboy80 den 11 december 2007, 14:55, redigerad totalt 1 gånger.
Gert Johansson
Dorfus

Intressant detta med h23:an. Många verkar tycka att det är en skitmotor men man får väl sålla bort dem som inte ens verkar ha ägt en själv. Men man får lyssna på dem som ägt och haft ett 2,3 luder och det låter ju onekligen trist med en dåligt byggd motor. Mina egna erfarenheter säger "nemas problemas" men nu är det upp till bevis när det är dags för överladd. Okej jag vet, motorn är inte byggd för det men pallar den det, är den OK i mina ögon :) Sen skiljer det ju såklart på bilar och hur dem vart behandlade av sina ägare.
Vi Vet ju alla av en och annan civic som med rasat genom åren ;) Tycker ändå du skall bygga på h23:an, om inte annat för att se om det går bra och slå alla tvivlare på fingrarna :D
Christer Jernberg
pr0ny

Den h23 som satt i min prelude har gått 58k mil, inga problem, jag har INTE kört snällt med maskinen sålänge den har varit i min ägo, (snart 2år).

Så jag förstår inte vad folk snackar om.

0707396659
AndreasD

Jag måste hålla med pr0ny om att jag inte heller förstår de problem som varit med h23:an, haft min i 1½ år, kört med den som man bör göra. :whistling: Har en gång haft för lite olja av den och fick lite missljud i motorn, fyllde genast på mer olja, efter det köpte jag medel som rensar ut slagg i motorn och fyllde på ny fin olja och motorn blev som innan igen. Detta var dock ren skär tur och en total miss av mig.

Jag vill påstå att motorn håller hur fint som helst om man är rädd om den och sköter oljan som man borde och inte slarvar.
Andreas Dahm

[b]TEAM LUDER
HPC Östergötland[/b]

Honda Prelude 2.3 4WS

[i]Because Japanese cars are so much better![/i]
tuleboy80

Som ja tidigare skrev så är de nog många faktorer som spelar in!?! I grunden är de ju en bra motor men nå knas är de ju med dom,de är ju känt världen över!!
Har 2 st Preluder nu både är 92or. Har ägt 3 st hittills de 3 sista bilarna de senaste 7 åren!!!!! Har renoverat ett 10-tal H23oroch sett en hel del missöden!!!...De Luder ja åker i nu hade gått ca 22.000 mil innan jag öppnade den av säkerhetsskäl(varav ca 6500mil av mig--->blyfoten själv!!!
Visst var den sliten i lagren allt men inte så farligt ändå. Slängde i nya lager,sen dess har den funkat fin fint!!Skulle verkligen råda dig att slänga i nya lager och även köra en balansering om du ska sätta turbo på din...Vill du inte pynta 1800-2000:- för en lager sats...så hör av dig,kanske kan fixa fler satser billigt/billigare!!!

Skulle du kunna kolla upp vad de står för 4 bokstäver på ditt block?? Står de tex AAAA eller BBBB dvs alla lika så är mer troligt att den kommer att hålla väldigt mycke bättre!!

Dom flesta jag sett som pajat har haft "dubbla bokstäver" typ..AABB eller ABAB alltså inte alla lika!!!

Hur mycke ladd hade """Dorfus""" tänkt trycka i då?? Portad topp/andra kammar lr orginal??
Gert Johansson
tuleboy80

Pebexxa skrev:någon som vet hur mycket jobb och vad som måste göras om man skulle trycka på en sådan topp på ett h23 block?
Har du tillgång till h22 toppen så kolla om oljeretur kanalerna ser lika ut alltså 2+2 på var sida...har den de så ska de nog bara vara att bulta dit den!!!!

Kan fixa bilder på både h23 block och topp om så önskas!!!
Gert Johansson
pr0ny

Jag skulle inte rekomendera att trimma en h23 om man inte vet vad man gör, men som sagt, min h23 är ett levande bevis på att det kanske inte bara beror på motorn ;) jag har dock bytt motor nu :P

0707396659
tuleboy80

Varför byta motor om den är så bra???
Gert Johansson
pr0ny

För att motorn inte är till för det jag ska använda min prelude till, jag behöver varv och effekt, kostar alldeles förmycket för att få det jag vill ha ur en h23.

0707396659
Skriv svar