ER-Cup

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

17 december 2007, 19:47

Är det några forumet som är med i ER-Cup eller har tänkt och vara med ?
Vad är det för årskostnader ex bil ungefär? Berätta gärna om det är en rolig serie eller om det finns några negativa saker.
Only M Matters
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

17 december 2007, 20:03

Berätta gärna lite vad det är för cup.. typ av bil, motor restriktioner lite regler kort eller nått..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

17 december 2007, 20:04

http://www.ercup.se

Endurance (långlopp) över sex (6) timmar på permanenta racingbanor för team med minst två (2) förare.
Serien skall normalt omfatta sex (6) deltävlingar. Resultat från samtliga deltävlingar skall räknas.

Långlopp bra banor södra i Sverige, körs på Sturup, Knutstorp, Anderstorp, Kinnekille, Falkenberg.

5.1 Motor.
Endast bensindriven, även med etanolinblandning, motor (OTTO-motor) utan överladdning är tillåten.
Motor får fritt utbytas mot annan motor av annat fabrikat än karossen.
Trimning av motorn är fri.
Oljeuppsamlare är obligatorisk enligt SBF TR 5.18.
Förgasare/insprutning är fritt.
Överladdning är förbjuden.
5.1.1 Cylindervolym.
Motor med 2-ventilsteknik, max 2500cc + 2,5% (2563cc).
Motor med flerventilsteknik, max 2000cc + 2,5% (2050cc).

R-Däck godkänt

.
Senast redigerad av 1 YASH, redigerad totalt 17 gånger.
Only M Matters
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

17 december 2007, 20:19

ha ha... eg k20 skulle regera
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

17 december 2007, 20:21

We know :D
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

18 december 2007, 12:36

welen skrev:ha ha... eg k20 skulle regera

Vart får man tag på en sån :whistling:
Only M Matters
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

18 december 2007, 12:47

Vågar du ställa upp med din bil i en sdåan serie?
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

18 december 2007, 13:04

Tänkte exakt samma tanke, bilarna brukar få sig några smällar ibland. Synd på en sådan fin EG :(
Senast redigerad av 1 Regge, redigerad totalt 18 gånger.
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Paul H
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 augusti 2004, 19:31
Bil: Civic
Namn: Paul Tuveneld
Ort: Sölvesborg

18 december 2007, 14:22

Jag kör med familjen i ERCup och har gjort det i två år.

Det brukar stå 30 bilar av olika sorter på startlinjen och sen är det flest varv på 6 timmar som gäller. Det är riktigt roligt att köra, det kvittar om man har en snabb eller långsam bil, det finns alltid någon att köra mot.

Det är förarna själva som "äger" serien och bestämmer reglemente och liknande, nu är reglementet lagt för tre år framåt.

Skulle bilen gå sönder under racet så kommer depågrannen och konkurrenten in och hjälper till att laga bilen tillochmed, allt för att det ska göras upp på banan. Bättre gemenskap i depån är nog svår att hitta.

Kostnaden är cirka 60 000:- per säsong exklusive inköp av bil och personlig utrustning. Detta förutsatt att man inte kör sönder något. Bilarna har sällan plåtskador från konkurrenter, det är snygg och ren racing som det handlar om.

Det enda negativa är att det är för få tävlingshelger.
Paul Tuveneld
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

18 december 2007, 16:08

M Scotte skrev:Vågar du ställa upp med din bil i en sdåan serie?
Är man några som går ihop och köper in sig i bilen kan jag tänka mig. EG-Kaross delar är rätt billigt.
Only M Matters
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

18 december 2007, 16:10

Paul H skrev:Jag kör med familjen i ERCup och har gjort det i två år.

Det brukar stå 30 bilar av olika sorter på startlinjen och sen är det flest varv på 6 timmar som gäller. Det är riktigt roligt att köra, det kvittar om man har en snabb eller långsam bil, det finns alltid någon att köra mot.

Det är förarna själva som "äger" serien och bestämmer reglemente och liknande, nu är reglementet lagt för tre år framåt.

Skulle bilen gå sönder under racet så kommer depågrannen och konkurrenten in och hjälper till att laga bilen tillochmed, allt för att det ska göras upp på banan. Bättre gemenskap i depån är nog svår att hitta.

Kostnaden är cirka 60 000:- per säsong exklusive inköp av bil och personlig utrustning. Detta förutsatt att man inte kör sönder något. Bilarna har sällan plåtskador från konkurrenter, det är snygg och ren racing som det handlar om.

Det enda negativa är att det är för få tävlingshelger.

Kan du specifiera lite närmare vad de 60.000kr'orna går till. Däck, bensin, olja, transport?
Only M Matters
Paul H
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 augusti 2004, 19:31
Bil: Civic
Namn: Paul Tuveneld
Ort: Sölvesborg

18 december 2007, 16:48

Serieavgift till ERCup: 1000:-
Anmälningsavgift 6 st: 18000:-
Bensin 6 x 120l: 9000:-
Däck ca 12st: 12000:-
Bromsar: 5000:-
Oljor: 6000:-
Bensin till transportbil: 6000:-
Och sen kanske lite mat också.
Paul Tuveneld
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

18 december 2007, 17:16

Finns det några vinstpengar?
Only M Matters
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Inlägg: 1947
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Kontakt:

18 december 2007, 17:29

kommer någon gång att täva i denna serie.
verkar otroligt kul. men får bli när ungarna e lite större (Y)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

18 december 2007, 17:32

Jag kommer tävla nångång med, är man 6 personer som delar på kostanderna så blir kostnaderna rimliga, fast då har man nog inte råd och köra sin egna bil på klubbkörningar.
Only M Matters
Forenademotor.se
Användare
Användare
Inlägg: 200
Blev medlem: 26 april 2006, 12:07
Ort: Klågerup (Skåne )
Kontakt:

18 december 2007, 17:57

YASH skrev:www.ercup.se

Endurance (långlopp) över sex (6) timmar på permanenta racingbanor för team med minst två (2) förare.
Serien skall normalt omfatta sex (6) deltävlingar. Resultat från samtliga deltävlingar skall räknas.

Långlopp bra banor södra i Sverige, körs på Sturup, Knutstorp, Anderstorp, Kinnekille, Falkenberg.

5.1 Motor.
Endast bensindriven, även med etanolinblandning, motor (OTTO-motor) utan överladdning är tillåten.
Motor får fritt utbytas mot annan motor av annat fabrikat än karossen.
Trimning av motorn är fri.
Oljeuppsamlare är obligatorisk enligt SBF TR 5.18.
Förgasare/insprutning är fritt.
Överladdning är förbjuden.
5.1.1 Cylindervolym.
Motor med 2-ventilsteknik, max 2500cc + 2,5% (2563cc).
Motor med flerventilsteknik, max 2000cc + 2,5% (2050cc).

R-Däck godkänt

.
Vad gäller drivlinan är det godkänt med diff som tex s80 lådan
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Peter Israelsson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

18 december 2007, 18:51

Forenademotor.se skrev:Vad gäller drivlinan är det godkänt med diff som tex s80 lådan
5. DRIVSYSTEM
5.3 Växellåda, kardan.
Fabrikat fritt, antal växlar framåt fritt.
Utväxlingar är fritt. Diffbroms/spärr är tillåtet.
Original axelavstånd skall bibehållas. +/- 2% avvikelse tolereras.
Drivningen skall bibehållas på original placering.
En produktionsbil 4wd typgodkänd i Sverige, får välja antingen fram eller bakhjulsdrift vid
registreringsbesiktningen.
Fyrhjulsdrift är förbjuden.
Only M Matters
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

18 december 2007, 19:03

Jag tycker det låter för fritt för att vara roligt, typiskt har man pengar så vinner man.

Paul H du kanske kan lista dom som låg topp 5 förra året vad dom körde för bilar?
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Patrik_S
Användare
Användare
Inlägg: 241
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:01

18 december 2007, 19:08

Eller så är det så fritt att det blir roligt:)
På de långlopp jag kollat på tycker jag stämningen varit störtskön, man får gå runt i depåerna o snacka med förarna osv.
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

18 december 2007, 19:11

ja det kan ju bli så att det blir mer gemenskap än tävling istället..
Kan en bil någonsin bli perfekt?
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

18 december 2007, 19:22

Jag vet några killar ifrån trakten här som körde med en 240 som logg bland toppen i serien för nåt år sedan. De jobbade på Volvo chassi avdelning/testcenter.
Sedan fanns det några killar som körde en fabrikstrimmad Renault Megane som log i topp med för nåt år sedan.
Tror en EG-K20 borde göra rätt bra ifrån sig, men som alltid hänger det på förarna och att bilen håller 6 timmar.
Man kan inte köra attack i 30 minter, utan balansen är viktigast. De brukar inte ha så värst snabba varvtider jämfört med folket som kör klubbkörningar.
Senast redigerad av 1 YASH, redigerad totalt 18 gånger.
Only M Matters
Koffe
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 305
Blev medlem: 26 april 2004, 19:21
Ort: Löddeköpinge TEAM Södervidinge

18 december 2007, 19:23

finns där nån hemsida elelr kalender så man kan åka o gl på nån tävling i år?o
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

18 december 2007, 19:34

YASH skrev:Jag vet några killar ifrån trakten här som körde med en 240 som logg bland toppen i serien för nåt år sedan. De jobbade på Volvo chassi avdelning/testcenter.
Sedan fanns det några killar som körde en fabrikstrimmad Renault Megane som log i topp med för nåt år sedan.
Tror en EG-K20 borde göra rätt bra ifrån sig, men som alltid hänger det på förarna och att bilen håller 6 timmar.
Man kan inte köra attack i 30 minter, utan balansen är viktigast. De brukar inte ha så värst snabba varvtider jämfört med folket som kör klubbkörningar.

dom där 240 grabbarna är det dom som fortfarande forskar om alternativ till bladfjädringen. :biglaugh2:
Kan en bil någonsin bli perfekt?
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

18 december 2007, 21:11

xzbatt skrev:dom där 240 grabbarna är det dom som fortfarande forskar om alternativ till bladfjädringen. :biglaugh2:
De kör nog åttor runt dig o mig med den 240'n jag såg iaf.
Only M Matters
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

18 december 2007, 21:31

Gäller ju även att ha koll så man har en motor som inte drar mycket bensin
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

19 december 2007, 01:50

Ja nåt sånt här får det lätt bli i framtiden, men som Yash säger, då kanske man inte har råd att köra så mkt klubbträffar.
Men tycker 60k är rätt dyrt för 6 tävlingar, alltså 10k per tävling.. En hel del pengar, sen Yash, va 6st som kör tycker jag är för mkt.
Max 4 pers tycker jag.. Annars blir det för lite köra :)

MVH
István
http://www.fotoi.se
Paul H
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 augusti 2004, 19:31
Bil: Civic
Namn: Paul Tuveneld
Ort: Sölvesborg

19 december 2007, 08:48

Det finns inga prispengar utan alla kör frör att det är roligt. Har man tur så kan man få tillbaka strtavgiften då det lottas ut en startavgift efter varje tävling.

Det är att det är fritt som gör det roligt och gemenskapen som skapar serien, på banan är alla fiender och i depån är alla vänner.
Det många gör fel är att de har för mycket pengar så då trimmar de motorn och vad är det som går sönder halvvägs genom tävlingen? Det är balansen mellan bra chassie, hyffsad motor och duktiga förare som är avgörande. Pengar har de i SLC.

Topp 10 i år:
1. TNT Racing: BMW 320
2. Pentascrew: Volvo 240
3. Red Arrow Racing: Volvo 142
4. Citius Motorsport: Toyota MR2
5. Team Surprise: BMW M3
6. Citius Motorsport: Toyota MR2, bil nr 2
7. Testdrivers Racing: Volvo 142
8. Autoart: Mazda RX7
9. CARAN Racing: Volvo S40
10. GTM Racing Team: Volvo S40

6 st förare låter som en bra plan de första åren, vi är 5 och det är lagom. Är du bara 4 st så måste någon köra 2 ggr eller för man köra korta stint för man får max köra i 90 minuter och sedan måste man vila i 60.

<a href="http://www.ercup.se" target="_blank">http://www.ercup.se</a> finns all information på.
Paul Tuveneld
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2177
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

19 december 2007, 12:46

Kostnaden / år är ju inte alls farlig Yash och Istvan!
Det handlar om totalt 19000 kr i avgifter till 6 tävlingar, dvs ca 3200 kr / tävling. Resten är ju däckslitage, oljebyten soppa och annat som ni ändå lägger ut på banträffarna med klubben.

Det skulle vara ritkigt roligt att se hur en K20 EG står sig i konkurrensen.
Att det är en Volvo 142 på tredje plats (före tex BMW M3) är ju skitballt tycker jag. Det skulle vara skoj att se en Honda där uppe bland alla bakhjulsdrivna kärror.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

19 december 2007, 12:49

Steffo, jo det är ju sant, men tänk att man kör 6h på raken med bilen här, i fullt tempo, med andra ord så sliter det mkt mer däck/bromsar/soppa m.m.
Så man kan inte riktigt jämnföra kostnaderna mot en klubbträff tycker inte jag..

4st passar väl utmärkt? 90min x4 = 6h, eller ännu bättre man kör 2st 45min pass var, precis lagom, orkar man hålla koncentrationen bättre med!

MVH
István
http://www.fotoi.se
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

19 december 2007, 15:46

Paul H: Vad kör ni för bil, motor, drivlina, chassi och däck ?
Only M Matters
Skriv svar