EL-fråga ?
-
Andreas79
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
Tjena
Endast seriösa svar tack.. till er som kan EL.
Har en spotlight i sovrummet. Styrs av en dimmer med touch man aktiverar för att tända spotlighten med. (istället för vanlig strömbrytare alltså)
När jag kom hem idag stod lampan tänd trots att jag till 100% vet att jag släkt den innan. Är noga med att kolla sånt.
Den tändes plötsligt då jag satt i rummet sidan om automatiskt för några veckor sedan med..
Detta har hänt 3-4 gånger under ett halvår nu... vad kan det bero på ? är de så känsliga de där dimmerna med touch?
Händer ju liksom inte ofta.. mycket märkligt iallafall. finns vissa man styr med IR men denna ska ju inte ha något sånt..
kan det vara något som stör som gör att den då tänds automatiskt ändå?
Så här ska den endast fungera så klart;
Typ man nuddar den med handen så tänds den, eller håller den sakta intryckt för att öka belysningen/styrkan på ljuset på spotlighten,
ja en standard touch dimmer helt enkelt...

Endast seriösa svar tack.. till er som kan EL.
Har en spotlight i sovrummet. Styrs av en dimmer med touch man aktiverar för att tända spotlighten med. (istället för vanlig strömbrytare alltså)
När jag kom hem idag stod lampan tänd trots att jag till 100% vet att jag släkt den innan. Är noga med att kolla sånt.
Den tändes plötsligt då jag satt i rummet sidan om automatiskt för några veckor sedan med..
Detta har hänt 3-4 gånger under ett halvår nu... vad kan det bero på ? är de så känsliga de där dimmerna med touch?
Händer ju liksom inte ofta.. mycket märkligt iallafall. finns vissa man styr med IR men denna ska ju inte ha något sånt..
kan det vara något som stör som gör att den då tänds automatiskt ändå?
Så här ska den endast fungera så klart;
Typ man nuddar den med handen så tänds den, eller håller den sakta intryckt för att öka belysningen/styrkan på ljuset på spotlighten,
ja en standard touch dimmer helt enkelt...

Senast redigerad av Andreas79 den 27 december 2007, 01:14, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Spöken ?
Haha... Be hyresvärden byta ut den förmodligen "sliten" eller nått sånt. Säkert ingen större brandfara. dock föredrar jag dimmer man snurrar ( manuell).
Haha... Be hyresvärden byta ut den förmodligen "sliten" eller nått sånt. Säkert ingen större brandfara. dock föredrar jag dimmer man snurrar ( manuell).
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
-
Andreas79
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
Sliten.. borde inte spela nån roll ? inte gammal dessutom heller.
Verkar inte pålitligt med touch precis.
Kan inte vara nån typ av "inställning" man kan ändra så den inte tänds automatiskt?
läste något om det nånstans
Verkar inte pålitligt med touch precis.
Kan inte vara nån typ av "inställning" man kan ändra så den inte tänds automatiskt?
läste något om det nånstans
Senast redigerad av Andreas79 den 27 december 2007, 01:26, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
-
Featherweight
- Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
- Namn: Fredrik Jonsson
prova med att torka av den ibland med en trasa.. kan kanske vara att typ fett från fingrar stör dimmern, den är ju väldigt känslig..
annars är det nog spöken som flyare säger, ring ghostbusters.
annars är det nog spöken som flyare säger, ring ghostbusters.
Toyota Corona HT Mark II 1970
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Det ser ut som en dimmer från malmbergs, hade sådana innan men dem havererade efter ett halvår. Hade exakt samma problem som du beskriver Andreas. Blev ett par nya touchdimmer av annat fabrikat.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Har en likadan (eller liknandes) hemma hos mig och jag har aldrig varit med om att den slår på sig själv. Jag brukar aldrig damma av den osv så jag tror dom inte är speciellt känsliga på det viset. Jag skulle tro att den gjort sitt och bara behöver bytas ut helt enkelt.
Martin Mårtensson
Södertälje
Södertälje
-
Featherweight
- Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
- Namn: Fredrik Jonsson
malmbergs är inte bra.. men billigt..
Toyota Corona HT Mark II 1970
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
http://www.elbutik.se där snackar vi å dessutom är de från åkarp =). jag köpte alla mina spottar med tillbehör +dimmrar där ifrån. har barar touch men de är satans bra kostade därefter iofs men när man vill ha kvalité så kostar det oftast.
jag pratade med en av de som har stället. han sa att en dimmer man snurrar på går sönder mycket lättare med tanke på att du snurrar på den, ni som vet hur en dimmer ser ut inuti förstår, en liten plastbit som sitter över en pinne i plåt som man först ska trycka på sen snurra, det pratar sitt tydliga språk. hemma hos mor å far gick våran sån snurrdimmer sönder snabbt.
har aldrig varit med om så bra service som jag fick hos dem, pratade 2x25 minuter med dem i telefon plus ett "snabbt" samtal på 15 och de ville hela tiden säkerställa att jag förstod och allt var på det klara. sjukt snabba leveranser för den delen också om man inte har vägarna förbi!
6/5 får de i betyg av mig:)
jag pratade med en av de som har stället. han sa att en dimmer man snurrar på går sönder mycket lättare med tanke på att du snurrar på den, ni som vet hur en dimmer ser ut inuti förstår, en liten plastbit som sitter över en pinne i plåt som man först ska trycka på sen snurra, det pratar sitt tydliga språk. hemma hos mor å far gick våran sån snurrdimmer sönder snabbt.
har aldrig varit med om så bra service som jag fick hos dem, pratade 2x25 minuter med dem i telefon plus ett "snabbt" samtal på 15 och de ville hela tiden säkerställa att jag förstod och allt var på det klara. sjukt snabba leveranser för den delen också om man inte har vägarna förbi!
6/5 får de i betyg av mig:)
Emanuel Larsson