Legend coupé
Kommer ev att vara tvungen att skaffa en äldre andra bil.
Kollat runt lite å blev nyfiken på Legend coupé från 88-89.
Känns som ett hyggligt komplement till CTR'n... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Någon som har erfarenhet av dem?
Vad ska man tänka på?
Förbrukningen?
Är de skit?
Ös på bara...
Kollat runt lite å blev nyfiken på Legend coupé från 88-89.
Känns som ett hyggligt komplement till CTR'n... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Någon som har erfarenhet av dem?
Vad ska man tänka på?
Förbrukningen?
Är de skit?
Ös på bara...
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
-
Anonymous
[img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... worthy.gif[/img] Har du fått tag på 20" guldfärgade 100-trådekerfälgar eller?
Jag harför mig att Legenden såldes som Acura i nordamerika så kvaliteten skall nog inte vara något bekymmer, inte heller utrustningen.
Det enda jag kan komma på som talar emot den är väl just att det är en V6 i kombination med att bensinen kostar nästan 11 spänn litern.
Jag harför mig att Legenden såldes som Acura i nordamerika så kvaliteten skall nog inte vara något bekymmer, inte heller utrustningen.
Det enda jag kan komma på som talar emot den är väl just att det är en V6 i kombination med att bensinen kostar nästan 11 spänn litern.
- Jonas Åhgren
- Namn: Jonas Åhgren
- Kontakt:
Den är ju grymt dyr på vissa reservdelar. Mardrömmen är ju ett kopplingsbyte eller dyligt vad jag förstått
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Då jag var inne på att skaffa en sådan tidigare så dammsög jag nätet på information.. Enda problemområdet som jag hittade var elsystemet som hade en del svaga punkter. Centrallåset kunde visst spöka en del, sen var det något med den automatiska dörrstängningen (den drar åt sig dörrarna med en elektromagnet de sista millimetrarna) som kunde strula hos ett fåtal. I övrigt var de flesta förundrade över att bilen fungerade så felfritt efter 10år. Och just ja, ABSen hade strulat för en del också.. Känner man igen från de flesta tidiga 90-tals Hondor.. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Motorn på Legenden ska dock vara grymt tålig! För övrigt tycker jag det är bland de fetaste bilarna som honda har byggt. Nästan i klass med Accord coupé V6..
Motorn på Legenden ska dock vara grymt tålig! För övrigt tycker jag det är bland de fetaste bilarna som honda har byggt. Nästan i klass med Accord coupé V6..
Senast redigerad av ToLo den 28 juli 2004, 16:41, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
Jag var på väg att köpa en sån när min bil var kass. Jag tog för säkerhets skull med den till jobbet och tittade på den där. Vilket var tur skulle det visa sig! Makalöst rostig i yttre sidobalkar och bakskärmarna. Bagagerumsgolvet och sidorna där bak såg inte heller så bra ut och lite annat som jag inte kommer ihåg nu. Rosten kan ju som alltid skilja på olika exemplar men denna var inte vacker. Denna bil var manuellt växlad vilket nog är ganska så ovanligt på en Legend. Det var bra drag i motorn. 2,7 liter V6 motor i dessa.
Kolla rosten noga och speciellt under i balkar och det vanliga i skärmkanter bak.
Alla behöver ju inte vara lika rostiga som den jag hitta. Det brukar ju spegla sig i priset.
Tänk på att avgaskravet är högre på en 89:a än 88:a.
Kolla rosten noga och speciellt under i balkar och det vanliga i skärmkanter bak.
Alla behöver ju inte vara lika rostiga som den jag hitta. Det brukar ju spegla sig i priset.
Tänk på att avgaskravet är högre på en 89:a än 88:a.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Såld:
-
moggesthlm
- Been thanked: 6 times
kan säga att jag hört motsatsen från en bra källa att den 2,7liters motorn inte är nån höjdare,den som kom i nästa generation är FETT mkt bättre.
Kopplingsbyte är svindyrt på legenden iofs var det en nyare samt på aukt verkstad.Så satsa på en aut
Kopplingsbyte är svindyrt på legenden iofs var det en nyare samt på aukt verkstad.Så satsa på en aut
//Morgan Blom, Stockholm
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Nu ser jag att Jontis menade den gamla modellen.. Den jag menade är inte 2.7-litersmotorn som fanns fram till -91, utan jag pratar om 3.2 som kom -92.. Den gamla är ju inte alls fet ens.. bort med den! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Senast redigerad av ToLo den 28 juli 2004, 17:57, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
Det är väl klart att en 3,2 liters motor är bättre än 2,7 och att en 92:a är bättre än 88:a i alla avseenden. Priset är dock ett helt annat! Strandells har en 97:a för 100 kkr.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
Såld:
Såld:
Har ingen erfarenhet av den äldre generationen, men den senaste kupén som såldes här (-92 och framåt?) är ju grymt snygg. Jag håller med Kristian, försök att lägga ett par tiotusenlappar till så du får en i den generationen i stället. Jag provkörde två sådana förra året, då jag var nära att köpa en. Jag tyckte de fungerade fint båda två - inga konstigheter i motor, drivlina, bromsar, styrning, chassi som jag kunde känna av. Däremot var de lite rostiga runt bakskärmarna båda två.
Att köra dem kändes helt OK - det är en stor bil, men den känns inte fullt så stor när det svänger. Jag hatar automatlådor, det var en starkt bidragande orsak till att jag inte köpte någon.
V6:an på 3,2 liter var helt OK, men inte så värst inspirerande (V6:or är trååååkiga). Som glidarbil är den helt suverän, ändå.
/Janne Hedström
Att köra dem kändes helt OK - det är en stor bil, men den känns inte fullt så stor när det svänger. Jag hatar automatlådor, det var en starkt bidragande orsak till att jag inte köpte någon.
V6:an på 3,2 liter var helt OK, men inte så värst inspirerande (V6:or är trååååkiga). Som glidarbil är den helt suverän, ändå.
/Janne Hedström
/Janne Hedström
Prelude. bygg fler rondeller! :-)
Prelude. bygg fler rondeller! :-)
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
försäkringen e pissdyr i gbg , jallafall...men dom e heeelt okej, men de finns mest långmilare, vilket man kan ha olika uppfattningar om...!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Jontis...
Åk över till JapAttack och provkör hans Pimp Coupé... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Åk över till JapAttack och provkör hans Pimp Coupé... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Благодаря мутра!
Har ägt en sådan ett par år. Gick drygt 30K mil utan minsta problem med motorn. Däremot rost rost rost. Den hade gått på västkusten sedan -89 och var hårt angripen i bakskärmar + lite smått här och där.
I övrigt håller dessa bilarna grymt bra...
Å andra sidan, vill man ha en andra bil som drar 1 l/mil?
I övrigt håller dessa bilarna grymt bra...
Å andra sidan, vill man ha en andra bil som drar 1 l/mil?
<span style='color:#555555'>[b]Olof Åsberg[/b]
Honda Jazz -05
HPC Member #776
Södermalm, Stockholm, Sverige</span>
------------------
Honda Civic Type-R -03
Honda Civic Coupé -95
Honda Legend -89
Honda Civic 1.6i 3D -89
Honda Jazz -05
HPC Member #776
------------------
Honda Civic Type-R -03
Honda Civic Coupé -95
Honda Legend -89
Honda Civic 1.6i 3D -89
-
civic vtec
ROSTEN väl det stora problem jag har sett många sånna som e riktigt sura
Mattias Ask
-
VTi forever!
Lite OT: "V6:or är trååååkiga" ??????????????? Moveit:Du kan ju aldrig ha kört en Alfa Romeo med V6:a under huven! Bra mkt roligare än en sur 4:a utan vtec iaf! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Jontis: Angående Legend Coupé av den äldre modellen så tycker jag dom är grymt snygga. Stilren och elegant!(Gärna tvåfärgad i mblå/silver!) Ser lite äldre ut men är ändå vackrare än dom nyare! Tyvärr är dom som andra nämt ofta väldigt rostangripna men det går säkert att hitta ett toppex!(Kanske kolla i Tyskland?)
Lycka till med letandet!
/Pelle
Jontis: Angående Legend Coupé av den äldre modellen så tycker jag dom är grymt snygga. Stilren och elegant!(Gärna tvåfärgad i mblå/silver!) Ser lite äldre ut men är ändå vackrare än dom nyare! Tyvärr är dom som andra nämt ofta väldigt rostangripna men det går säkert att hitta ett toppex!(Kanske kolla i Tyskland?)
Lycka till med letandet!
/Pelle
Pelle Frid
Alfa Romeo 155 V6-92
Porsche 944 turbo-86
Tidigare:
Civic 1,8 Vti-97
Saab 900i-88
Supra 3,0 turbo-89
CRX VT-91
Celica GT-87
Corolla touring 4WD-93
Celica GT-4 Carlos Sainz-92
Camry 2,0 Gli-88
Corolla 1,6-97
CRX Del Sol Vti-92
Subaru Legacy 2,0 GL-95
Toyota Celica GT-i-88
Toyota Corolla 1,6-94
Mitsubishi Galant-88
Alfa Romeo 155 V6-92
Porsche 944 turbo-86
Tidigare:
Civic 1,8 Vti-97
Saab 900i-88
Supra 3,0 turbo-89
CRX VT-91
Celica GT-87
Corolla touring 4WD-93
Celica GT-4 Carlos Sainz-92
Camry 2,0 Gli-88
Corolla 1,6-97
CRX Del Sol Vti-92
Subaru Legacy 2,0 GL-95
Toyota Celica GT-i-88
Toyota Corolla 1,6-94
Mitsubishi Galant-88
<!--QuoteBegin-ToLo+28 Jul 2004, 16:41:23--><div class='quotetop'>QUOTE(ToLo 4 28 Jul 2004, 16:41:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Sen var det något med den automatiska dörrstängningen (den drar åt sig dörrarna med en elektromagnet de sista millimetrarna) som kunde strula hos ett fåtal.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
que, det var ju världens grej .. alltså "automatisk dörrstängning" på nya S-klass mercedes!
que, det var ju världens grej .. alltså "automatisk dörrstängning" på nya S-klass mercedes!
Medlem 427
<!--QuoteBegin-Charly+1 Aug 2004, 03:26:24--><div class='quotetop'>QUOTE(Charly 4 1 Aug 2004, 03:26:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-ToLo+28 Jul 2004, 16:41:23--><div class='quotetop'>QUOTE(ToLo 4 28 Jul 2004, 16:41:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Sen var det något med den automatiska dörrstängningen (den drar åt sig dörrarna med en elektromagnet de sista millimetrarna) som kunde strula hos ett fåtal.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
que, det var ju världens grej .. alltså "automatisk dörrstängning" på nya S-klass mercedes! <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Yepp...
Mercedes tyckte att det var världens grej med drive by wire också för något år sedan, och Honda hade ju sin elektroniska 4-hjulsstyrning på Prelude från -92.
Automatisk dörrstängning fanns dock inte på 2.7:an utan kom först på Legend från -92 (generationen efter). Massa annat lull lull fanns dock.
que, det var ju världens grej .. alltså "automatisk dörrstängning" på nya S-klass mercedes! <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Yepp...
Mercedes tyckte att det var världens grej med drive by wire också för något år sedan, och Honda hade ju sin elektroniska 4-hjulsstyrning på Prelude från -92.
Automatisk dörrstängning fanns dock inte på 2.7:an utan kom först på Legend från -92 (generationen efter). Massa annat lull lull fanns dock.
<span style='color:#555555'>[b]Olof Åsberg[/b]
Honda Jazz -05
HPC Member #776
------------------
Honda Civic Type-R -03
Honda Civic Coupé -95
Honda Legend -89
Honda Civic 1.6i 3D -89
Honda Jazz -05
HPC Member #776