Tjenare!
Har en Honda CTR på gång en 05:a, 3500mil, röd, CAI, står hos en bilhandlare i Växjö. Nu är den stora frågan. Köpa eller inte? Har en Saab 9-3 Aero 01:a idag som jag köpte för 116 000kr för ca 1,5år sedan. Är det försvarbart att byta in den idag och lägga 115 000kr imellan på en annan bil dom vill ha 165000kr för. Jag kommer ju förlora ganska mycket pengar på Saaben, men det är en bil jag aldrig har varit riktigt nöjd och haft en del strul med. Hondan är det ju fortfarande nybilgaranti på (uttagen 2005 i September) vilket känns som ett tryggköp. Man har ju även Maskinskadeförsäkring efter som bilen gått mindre än 10 000mil vilket oxå är bra fast det kanske inte behövs.
Hondan ser redigt fräsh ut inga buklor eller repor eller så, Dock lite stenskott på huven och ett i Honda emblemet i grillen. Sitter CAI på, slitna däck och ganska slitna bromsar vilket talar lite för en hårt körd bil men däck och bromsar skall fixat innan leverans.
Nå är det försvarbart? Är sugen på en högvarvig japanare igen.
MVH Olof
Köp av CTR?
Hej, nu vet jag inte hur långt din bil ha gått, eller i vilket skick den är i, men säljer du den privat och den är i bra skick och inte allt för långmilad.
Så borde du ganska lätt kunna få runt 70k för den. Sen köper du en annan CTR 05 med samma mil, de får du för ungefär 140k.
Vipps så är du nere på 70k emellan mot 115k... Eller vill du göra snabba affärer osv, så kan du iaf slippa undan med 80k emellan.
MVH
Så borde du ganska lätt kunna få runt 70k för den. Sen köper du en annan CTR 05 med samma mil, de får du för ungefär 140k.
Vipps så är du nere på 70k emellan mot 115k... Eller vill du göra snabba affärer osv, så kan du iaf slippa undan med 80k emellan.
MVH
http://www.fotoi.se
Visst kan jag göra så men Saaben är väl inte den mest lätt sålda heller tyvärr sen finns det ju mycket lustigt folk där ute med så känner mig inte helt trygg att handlar så pass dyra bilar privat för dom summorna. Men det finns ju pengar att spara. Saaben har gått 12500mil har kört 3000mil med den nu. Är lite rost i skarven vid bakskärmen där alla Saab 9-3/900 är rostiga. Bytte kamtransmission & vevhusventilation strax efter jag köpte den, nya belägg och skivor fram, nya belägg bak. nya friktionsdäck runt om. Inga större buklor eller så bara nått dörr uppslag och en och en annan repa. Det är ju en hel del pengar men bilaffärer brukar ju sällan vara några bra affärer heller för den delen.
Olof Karlsson
Pröva lägga ut din på annons för 70k, tror inte de borde va några problem att få sålt den för 65k alls faktiskt!
Sen varför känns det inte tryggt att handla av privat pers? Tycker nästan de känns bättre än handlare faktiskt, visst du får 6mån garanti.
Men det brukar inte vara några problem alls med dessa bilar, och betala 25k extra för 6mån garanti är ju knappast värd.. enligt mig.
MVH
Sen varför känns det inte tryggt att handla av privat pers? Tycker nästan de känns bättre än handlare faktiskt, visst du får 6mån garanti.
Men det brukar inte vara några problem alls med dessa bilar, och betala 25k extra för 6mån garanti är ju knappast värd.. enligt mig.
MVH
http://www.fotoi.se
-
Lars P

- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Klart du ska köpa honda men inte den lät riktigt dyrt tycker jag. Som redan sagt köp en motsvarande CTR privat och sälj saaben privat.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
En annan nackdel med att sälja privat är ju att jag måste bli av med saaben först innan jag kan köpa hondan. Efter som jag behöver bilen till jobbet varje dag blir det ju lite bekymmer men går iförsig att lösa. Jo 165 000kr är väl ganska mycket pengar men 05:orna ligger ju där ungeför hos bilhandlare ju. Specielt efter som det finns nybilsgarantikvar så tar ju inte handlarn några risker efter som nybilsgarantin varar längre än deras garantier. Ska avakta lite är ju inte bilbytar säsong ännu dirket. Har fått han att gå ifrån 119 000 till 115 000 imellan men det är ju inga summor att prata om i detta sammahanget ju.
Senast redigerad av Quick den 12 januari 2008, 13:12, redigerad totalt 1 gånger.
Olof Karlsson
Lite mer info om din bil? Du kanske vill byta mot en Cosmicblue 9-3 Aero 2001, Helskinn, ACC, ABS, CD, ja det som finns i en Aero så klart med lite pengar imellan förstås. Kanske du kan känna dig en hacka och sälja saaben istället.superyll skrev:hahah Quick: är så sugen på och sälja min till dig.. bara jag hittar en S2000 till mig själv:P lycka till i alla fall
Olof Karlsson
-
Little Elk
- Namn: Fredrik Edin
Köp min gamla 04a som ligger ute på blocket istället.
<a href="http://www.blocket.se/vi/14746623.htm?ca=11_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/14746623.htm?ca=11_s</a>
När jag sålde den för drygt två år sedan var den i ruggigt fins skick. Det enda skönhetsfelen som fanns var att det var en liten frätskada på lacken ivd tanklocket efter fågelspilning som jag inte han torka bort då jag åkte på semester i två veckor... Annars va det itne ett fel på bilen. Bra pris på bilen med tycker jag. 129" för en 04 med drygt 6k mil på mätaren är inte helt fel. Du kan säkert pruta ner det till en 125". 165 för en 05a tycker jag som andra är för mycket.
<a href="http://www.blocket.se/vi/14746623.htm?ca=11_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/14746623.htm?ca=11_s</a>
När jag sålde den för drygt två år sedan var den i ruggigt fins skick. Det enda skönhetsfelen som fanns var att det var en liten frätskada på lacken ivd tanklocket efter fågelspilning som jag inte han torka bort då jag åkte på semester i två veckor... Annars va det itne ett fel på bilen. Bra pris på bilen med tycker jag. 129" för en 04 med drygt 6k mil på mätaren är inte helt fel. Du kan säkert pruta ner det till en 125". 165 för en 05a tycker jag som andra är för mycket.
Ordförande
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Little Elk skrev:Köp min gamla 04a som ligger ute på blocket istället.
Har väl gått lite för långt för min smak. Lika bra att byta upp sig rejält. Men det är ju viss prisskillnad oxå iförsig... Men orka palla åka till Uppsala :whistling: Hade varit perfekt om man hittat någon som vill byta mot saaben med lite pengar imellan men är väl inte så lätt att hitta någon.
Olof Karlsson
Lite mer info om din bil? Du kanske vill byta mot en Cosmicblue 9-3 Aero 2001, Helskinn, ACC, ABS, CD, ja det som finns i en Aero så klart med lite pengar imellan förstås. Kanske du kan känna dig en hacka och sälja saaben istället.Quick skrev:<!--quoteo(post=456672:date=12 Jan 2008, 13:22:00:name=superyll)--><div class='quotetop'>CITERA(superyll 4 12 Jan 2008, 13:22:00) [snapback]456672[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->hahah Quick: är så sugen på och sälja min till dig.. bara jag hittar en S2000 till mig själv:P lycka till i alla fall
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
hej mannen....
nu är dte så att jag hatar saab.. men jag ska ha det i huvudte om jag vte någon som är intresserad av en saab..
info om min bil kan du få på pm...
mvh yll
Yll Ramadani
Men om man vänder på det lite. Min Saab är ju som alla andra och sjunker i värde som stenar i ett djupt hav. Kanske lika bra å byta in den medans dom vill byta in den överhuvudtaget. Sen när man hittat ett fint ex. av en CTR med den färgen man vill ha som inte gått för långt kanske man skulle slå till iallafall. Skit svårt det här... spelar ingenroll hur man tänker blir inte bra i vilket fall. Men med största sannolikhet kommer jag nog ångra mig om jag inte byter, Ähhh skit svårt....
Bilen ifråga:
<a href="http://hermi.se/hermi/modulx/WPE514.html" target="_blank">http://hermi.se/hermi/modulx/WPE514.html</a>
Ingen här som vet nått om den bilen?
Bilen ifråga:
<a href="http://hermi.se/hermi/modulx/WPE514.html" target="_blank">http://hermi.se/hermi/modulx/WPE514.html</a>
Ingen här som vet nått om den bilen?
Senast redigerad av Quick den 12 januari 2008, 16:34, redigerad totalt 1 gånger.
Olof Karlsson
-
Johan Östensson
- Namn: Johan Ostensson
Antispinn på en EP3 CTR? Jag trodde inte det fanns ens som option? Sidoairbag har jag inte heller sett förut på de här bilarna, men kanske bara är nåt jag missat. Jag har det då inte.
Jag gav rejält mycket mindre än sådär för en 05:a i somras, men det var ju privat också. Så länge bilen fortfarande har garanti och vagnskadegaranti osv tyckte jag inte det var så läskigt att köpa privat, när säljaren gav ett seriöst intryck och bilen kändes som ny i alla aspekter. Får du nya däck runtom är det ju värt en hel del också, även vinterdäck om du nu tänkt köra den på vintern. Sånt kostar ju faktiskt en hel del om man måste köpa allt på en gång.
Edit: Förtydling: En 05:a med liknande miltal
Jag gav rejält mycket mindre än sådär för en 05:a i somras, men det var ju privat också. Så länge bilen fortfarande har garanti och vagnskadegaranti osv tyckte jag inte det var så läskigt att köpa privat, när säljaren gav ett seriöst intryck och bilen kändes som ny i alla aspekter. Får du nya däck runtom är det ju värt en hel del också, även vinterdäck om du nu tänkt köra den på vintern. Sånt kostar ju faktiskt en hel del om man måste köpa allt på en gång.
Edit: Förtydling: En 05:a med liknande miltal
Senast redigerad av Johan Östensson den 12 januari 2008, 18:32, redigerad totalt 1 gånger.
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Varken antispinn, antisladd eller sidokrockkudde finns på EP3. Det är felaktig information.
Den bilen är vansinnigt dyr!
Tänk på att Little Elks bil bara gått 3000 mil mer och har exakt samma kaross och utrustning mm som en 05:a har. Den bilen är ett riktigt bra köp. Billigaste face liften jag har sett på annons.
179 för en 05:a är rena rånet eftersom den är helt oginal sånär som på ett CAI.
Steffo rekommenderar: Pruta den till 150 eller köp en annan!
Den bilen är vansinnigt dyr!
Tänk på att Little Elks bil bara gått 3000 mil mer och har exakt samma kaross och utrustning mm som en 05:a har. Den bilen är ett riktigt bra köp. Billigaste face liften jag har sett på annons.
179 för en 05:a är rena rånet eftersom den är helt oginal sånär som på ett CAI.
Steffo rekommenderar: Pruta den till 150 eller köp en annan!
Senast redigerad av Steffo den 12 januari 2008, 19:05, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Dom har sänkt priset från 179 000kr till 165 000kr fast dom har inte ändrat det i annonsen på hemsidan. Ska jag lägga 115 000kr imellan ska jag få nya däck åtminstone fram och försöka få med vinterdäck oxå. Har en uppsättning 15" plåtfälgar med rätt bultmönster men inte säker att dom passar med tanke på bromsar m.m.
Har även på pekat för dom att varken antispinn eller antisladd.
Har även på pekat för dom att varken antispinn eller antisladd.
Senast redigerad av Quick den 13 januari 2008, 11:46, redigerad totalt 1 gånger.
Olof Karlsson
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
15" plåtisar går tyvärr inte på över frambromsarna.
Som de andra säger så är 179k alldeles för mycket, men känner du att du har råd så byt in saaben bara.
Du lär nog inte ångra dig
Som de andra säger så är 179k alldeles för mycket, men känner du att du har råd så byt in saaben bara.
Du lär nog inte ångra dig
Som nämnt innan priset är 165 000kr & inte 179 000kr som det står i annonsen.
Nu lutar väl det åt att jag kommer göra ett byte men ska funderar ett tag till. Får jag den för 115000 imellan med nya däck, vinterhjul och översyn på frambromsarna så ska man vara ganska nöjd iallafall.
Nu lutar väl det åt att jag kommer göra ett byte men ska funderar ett tag till. Får jag den för 115000 imellan med nya däck, vinterhjul och översyn på frambromsarna så ska man vara ganska nöjd iallafall.
Senast redigerad av Quick den 13 januari 2008, 12:10, redigerad totalt 1 gånger.
Olof Karlsson
Så nu har man varit och skrivit på ett köpkontrakt. Så då ska man väl vara en lycklig Honda ägare nästa vecka om allt går enligt planerna. Är fortfarande lite uppspelt efter provturen... Så gött motorljud. När motorn går in i v-tec så hörs det betydligt mycket mer med ett CAI än vad det gör med orginal. För den jag körde förra sommaren med orginal luftburk hörde man knappt när den gick in i v-tec men med min blivande så hörs det rejält att det ryter till och redigt vrålar i hela maskinen. Hörde inget vinande ljud från 4:ans växel heller. Ja jag kan väl inte bli annat än nöjd när man går från ett bil märke med mycket strul till ett annat bil märke med världens mest nöjda kunder.
Olof Karlsson
-
Johan Östensson
- Namn: Johan Ostensson
Bara att gratulera till en kul bil då :thumbup:
Mmm det känns gött faktiskt... längtar till man kan åka och hämta den. Fick fräsha vinter däck med oxå och nya framdäck samt nya bromsbelägg fram. Stod och lyssnade på motorn med huven öppen och bilen på tomgång och den spinner som en katt... går så grymt tyst och fint. Precis som en japansk bil ska göra =) Blev lite rädd första gången den gick i i V-tec för det började låta rejält för att sedan tystna när man kommit upp lite till i varv. Trodde inte att CAI skulle göra så stor skillnad på motorljudet. Den andra jag kollade på i sommras med orginalburk hade inte alls det rytet och V-tecen hördes knappt när den gick in.
Olof Karlsson
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Det är som det ska. Insugsljudet dämpas rejält av original luftburk. Mest låter det om du kör med ett AEM V2 som sitter vinklat mot torpedväggen
.
Men CAI ger mer krut och är därför att föredra!
Men CAI ger mer krut och är därför att föredra!
Stockholm
Det sitter ett AEM som är vinklat ner framför vänster framhjul. Det fina är att det sitter schyst stereo i och allakablar färdig draget till ljudet så det är bara att koppla in baslådan så är det färdig och klart. Ska bli gött med lite redigt ljud i bilen ingen.
Olof Karlsson