Ang den nyare s2000 -04a ( kallad ap2 tro jag)
Fått nys på en 2,2 liters s2000 utanför svedala..
Vad tycker ni om dessa lr vad har ni hört om dessa motorer? Trimvänligare, håller bättre mm ?
ÄR det nyare och bättre bakvagn på denna AP2?
Skriv gärna mera som är bra lr dåligt ang denna moddel..
Tacksam för svar!
Ang nya s2000
-
tobbe__86
- Bil: Honda s2000 kraftwerks.
- Namn: Tobias Petersson
Rogga skrev:Ang den nyare s2000 -04a ( kallad ap2 tro jag)
Fått nys på en 2,2 liters s2000 utanför svedala..
Vad tycker ni om dessa lr vad har ni hört om dessa motorer? Trimvänligare, håller bättre mm ?
ÄR det nyare och bättre bakvagn på denna AP2?
Skriv gärna mera som är bra lr dåligt ang denna moddel..
Tacksam för svar!
jag har en ap2a men inte hunnit köra så mycket hehe. men det sägs att drivlinan och det är förstärkt.
Tobias Petersson
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Det kostar ca 5-6k att förstärka 00-02ans drivlina till att bli bra mycket starkare än 03-08ans. Comptech heter medicinen 
Senast redigerad av Malkolm den 10 februari 2008, 20:31, redigerad totalt 1 gånger.
- wahlsten
- Bil: FK2
- Namn: Kalle Wahlsten
Comptech Reinforced Differential Housing
<a href="http://www.scienceofspeed.com/products/ ... ferential/" target="_blank">länk</a>
<a href="http://www.scienceofspeed.com/products/ ... ferential/" target="_blank">länk</a>
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343
Honda Civic Type R -15
Tidigare Bilar:
Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Honda Civic Type R -15
Tidigare Bilar:
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Trodde -04a och uppåt hade en helt ny bakvagns upphängning? rätt fel?
Tänkte då för att åka tex på bana..
Annars ang 2.2 L motorn? Nån här inne som kan säga om det är en bättre lr sämre jämte 2.0L Fördel nackdel
Tänkte då för att åka tex på bana..
Annars ang 2.2 L motorn? Nån här inne som kan säga om det är en bättre lr sämre jämte 2.0L Fördel nackdel
Senast redigerad av Rogga den 11 februari 2008, 18:25, redigerad totalt 1 gånger.
Roger Brorsson
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
ska vi prata lite om 2,2l motorn kanske, först och främst så säldes den aldrig i Europa, så det enklaste att fa tag på en är att importera från usa.
Den har samma hk som 2.0L moorns, dvs 240hk, kan vara lite mera i japanska bilarna men tänk då på att de är mappade efter det fina japanska bränsle som har högre oktan än vad vi har, så i motorn är det i princip ingen skillnad.
2.2L motorn:
*varvar ca 1000rpm mindre.
*Har inte samma gasrespons då den har throttle-by-wire, dvs elkablar som sköter gaspedalen.
*Ett helvetes tungt svänghjul som väger mer än det dubbla än 2,0L
*andra kammar som vad jag hittat info om ger mera vrid på låg och mellanregistret, men är inte lika vassa på toppen.
osv,
Så om du vill ha en snabb s2000, så ska man ha allt förutom bottendelen ifrån en 2,0L och botten från en 2,2L.
Den har samma hk som 2.0L moorns, dvs 240hk, kan vara lite mera i japanska bilarna men tänk då på att de är mappade efter det fina japanska bränsle som har högre oktan än vad vi har, så i motorn är det i princip ingen skillnad.
2.2L motorn:
*varvar ca 1000rpm mindre.
*Har inte samma gasrespons då den har throttle-by-wire, dvs elkablar som sköter gaspedalen.
*Ett helvetes tungt svänghjul som väger mer än det dubbla än 2,0L
*andra kammar som vad jag hittat info om ger mera vrid på låg och mellanregistret, men är inte lika vassa på toppen.
osv,
Så om du vill ha en snabb s2000, så ska man ha allt förutom bottendelen ifrån en 2,0L och botten från en 2,2L.
jag har dbw på min och resposen är om inte bättre minst lika bra som med en icke elektronisk wire.
Mappningen är helt annorlunda på 07 mot 03 iaf... dämparna är inte desamma heller. sen har den vsa som är guldvärd.
det är dom största skillnaderna mellan min 03 och 07... 2 helt olika bilar.
Mappningen är helt annorlunda på 07 mot 03 iaf... dämparna är inte desamma heller. sen har den vsa som är guldvärd.
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Sen dessutom så skiljer sig utväxlingen lite på en 2,2a, det skall man inte glömma.
Tror inte det är slutväxeln de skiljer på, utan dreven i lådan, för 1000rpm mindre gör rätt mkt i hastighet/växel.
MVH
István
Tror inte det är slutväxeln de skiljer på, utan dreven i lådan, för 1000rpm mindre gör rätt mkt i hastighet/växel.
MVH
István
http://www.fotoi.se
- wahlsten
- Bil: FK2
- Namn: Kalle Wahlsten
helt ny bakvagn eller upphängning har inte dom nyare men massa små grejer har dom ändrat på som tex förstäkt diff som nämnts tidigare, hårdheten på fjädrar, hjulinställning, mmRogga skrev:Trodde -04a och uppåt hade en helt ny bakvagns upphängning? rätt fel?
edit:stavning
Senast redigerad av wahlsten den 11 februari 2008, 19:48, redigerad totalt 1 gånger.
kallewahlsten@hotmail.com
Honda Civic Type R -15
Tidigare Bilar:
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Honda Civic Type R -15
Tidigare Bilar:
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
-
pistonhead
Har kört en 01:a ganska ofta, gillade den verkligen. Länge funderat på en fin 05:a jag sett, men hmmm, är den väldigt olika 01:an att köra ?
------------------------
Mikael Kanterman
CTR-03
Mikael Kanterman
CTR-03
Man få tacka nu blev det mera svar som gav mig "rättare" info..
va just så att jag tänkte ta in en 2,2L från USA.
Men tänkte kanske inte är en vits att satsa på just 2.2L , dom kostar lite mera än -02a
Hade annars tanken köpa -02 uppgradera Diff och köpa en 2.2L från J's Racing "SPL F22C 2.2L Engine" samt deras ECU
Men men tack än engång för infon!
Puss i pannan!
va just så att jag tänkte ta in en 2,2L från USA.
Men tänkte kanske inte är en vits att satsa på just 2.2L , dom kostar lite mera än -02a
Hade annars tanken köpa -02 uppgradera Diff och köpa en 2.2L från J's Racing "SPL F22C 2.2L Engine" samt deras ECU
Men men tack än engång för infon!
Puss i pannan!
Roger Brorsson
-
Tommie Blomqvist
VSA kom 06.
Det är små ändringa mellan 03-06 hela vägen, men hjulgeometrin är lite ändrad som ger en snällare bil. Övrigt är lite små kosmetiska saker gjorda på insidan och utsidan.
Trevliga bilar
Det är små ändringa mellan 03-06 hela vägen, men hjulgeometrin är lite ändrad som ger en snällare bil. Övrigt är lite små kosmetiska saker gjorda på insidan och utsidan.
Trevliga bilar
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
För att klargöra...
Det är endast modellen med 2.2l motor som heter AP2.
De nyare modellerna vi har i Sverige heter fortfarande AP1.
Det är endast modellen med 2.2l motor som heter AP2.
De nyare modellerna vi har i Sverige heter fortfarande AP1.
infra skrev:jag har dbw på min och resposen är om inte bättre minst lika bra som med en icke elektronisk wire.
VAS är guldvärt för folk som inte kan köra :thumbup:
S2000
NSX
Accord
www.tojabygg.se
NSX
Accord
www.tojabygg.se
möjligt.. funkar superbt iaf
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Okey för att komma billigast undan så är det nog en -03a jag ska finna sen utgå från den! Så får jag fundera på 2L turbo lr 2.2l sug..Tommie Blomqvist skrev:VSA kom 06.
Trevliga bilar
Trodde det va -04a ( hörde av en som åker lite bana, nämnde att dom blev snällare på bana -04a)
Tack än en gång =)
( Insigma ser du tjuvläser)
Senast redigerad av Rogga den 12 februari 2008, 18:37, redigerad totalt 1 gånger.
Roger Brorsson