hur stänga SRS på passagerar sidan ?
enklast är att plocka loss kontakten och bygla den med ett 2ohm motstånd (har för mej att det är 2ohm inte helt 100)
ska man göra det helt rätt och ta bort risken helt för att den ska lösasut så ska man ju ta bort själva airbagen åxå. men de e ju aningens mer jobb.
ska man göra det helt rätt och ta bort risken helt för att den ska lösasut så ska man ju ta bort själva airbagen åxå. men de e ju aningens mer jobb.
Kristian, Hondalös.
linus, jag tycker du ska sätta knodden i mitten bak, om du verkligen inte måste ha knodden fram.
Jag skulle inte sätta mitt barn fram med kudde vid den plattsen, skulle gjort de endast om den va bortplockad helt. (vet att risken att baggen smäller är i stort 0, men better safe then sorry)
Jag skulle inte sätta mitt barn fram med kudde vid den plattsen, skulle gjort de endast om den va bortplockad helt. (vet att risken att baggen smäller är i stort 0, men better safe then sorry)
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
för de första så har ju killen lille twins...
för de andra så e de precis lika säkert med o bygla som o vrida en nyckel (du har ju dock redan nämt risk som 0).
för de tredje så e de helt rätt med mittplatsen,men de funkar inte alltid så bra...
mvh mr kokk
för de andra så e de precis lika säkert med o bygla som o vrida en nyckel (du har ju dock redan nämt risk som 0).
för de tredje så e de helt rätt med mittplatsen,men de funkar inte alltid så bra...
mvh mr kokk
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Kommer aldrig sätta (kommande) barnet i fram om det finns en kudde där... oavsett om den är avaktiverad eller ej. Hos oss kommer barnet hamna bak för jag har ingen lust att plocka ut kudden fram.
Bara vetskapen att det sitter en handgranat redo att smälla bakom ryggen på barnet gör mig illamående.
Har ju faktiskt hänt att en avaktiverad har smällt, inget jag skulle vilja chansa för att sedan stå där och säga att "men den var ju avaktiverad" när barnet sitter utkletad på ryggen av framstolen.
Bara vetskapen att det sitter en handgranat redo att smälla bakom ryggen på barnet gör mig illamående.
Har ju faktiskt hänt att en avaktiverad har smällt, inget jag skulle vilja chansa för att sedan stå där och säga att "men den var ju avaktiverad" när barnet sitter utkletad på ryggen av framstolen.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
-
PatrikGBG
kan du komma med info om nån smälld kudde, hade uppskattats.
sen närdu väl har två barn att köra runt med inser du att de inte går att ha dom två bak o du inte kan göra ett skit när ungen får andnöd.
jag sa innan mitt barn kom, att jag tänker aldrig ha ungen fram, o de e bara skit, de ska alltid sitta bak för de e bäst...men de e tyvärr inte alltid teorin stämmer så bra med praktiken...
testa o köt till åre från gbg ensam fram o en unge mitten bak!good luck my friend
sen närdu väl har två barn att köra runt med inser du att de inte går att ha dom två bak o du inte kan göra ett skit när ungen får andnöd.
jag sa innan mitt barn kom, att jag tänker aldrig ha ungen fram, o de e bara skit, de ska alltid sitta bak för de e bäst...men de e tyvärr inte alltid teorin stämmer så bra med praktiken...
testa o köt till åre från gbg ensam fram o en unge mitten bak!good luck my friend
Senast redigerad av PatrikGBG den 9 mars 2008, 16:09, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
PatrikGBG: Hamnar jag i den sitsen så tas kudden bort. Sa inget annat än det.
Vet inte var jag läst det men nån tidning för några år sedan om nån smälld kudde och att det inte hjälper med lås eller att bygla... visst, det kan ha varit aftonskiten men i vilket fall som helst är det min ståndpunkt på det hela. För mig finns det inget tummande på barnens säkerhet.
Vet inte var jag läst det men nån tidning för några år sedan om nån smälld kudde och att det inte hjälper med lås eller att bygla... visst, det kan ha varit aftonskiten men i vilket fall som helst är det min ståndpunkt på det hela. För mig finns det inget tummande på barnens säkerhet.
Kör:
Kör:
-
moggesthlm
- Been thanked: 6 times
Tror inte ens det går att stänga av den på dom nyare bilarna, polarn med näst nya generationen av crv gick det inte på iaf.
Men på min kombi är den avstängd, rosenholtz som gjorde, så smidigast är nog att glida förbi honda verkstan.
Står även i boken att den är urkopplad..
Men på min kombi är den avstängd, rosenholtz som gjorde, så smidigast är nog att glida förbi honda verkstan.
Står även i boken att den är urkopplad..
//Morgan Blom, Stockholm
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
<a href="http://www.ntf.se/konsument/fraga5325.asp?katid=30" target="_blank">http://www.ntf.se/konsument/fraga5325.asp?katid=30</a>
Verkar vara verkstan som gjorde fel i det fallet... men det känns ändå inte helt riktigt med en så pass kraftig laddning (jag vet att det inte är jämförbart med handgranat) bakom ryggen på barnet.
Och PatrikGBG, du nämner att du inte kan göra nåt om barnet får andnöd eller dylikt, hoppas verkligen att du stannar i vilket fall som helst. Däremot har jag hört om ett flertal mammor som gullat med ungen och haft sig och sen kört ned i diket... så vissa skall verkligen inte ha barnet i passagerarstolen. (mammas kollega är en av dessa mammor)
Polarn har alltid haft sina två barn i baksätet och monterat spegel vid ryggen på baksätet och på det sättet kunnat haft stenkoll på barnen ändå, känns som ett vettigt knep.
Verkar vara verkstan som gjorde fel i det fallet... men det känns ändå inte helt riktigt med en så pass kraftig laddning (jag vet att det inte är jämförbart med handgranat) bakom ryggen på barnet.
Och PatrikGBG, du nämner att du inte kan göra nåt om barnet får andnöd eller dylikt, hoppas verkligen att du stannar i vilket fall som helst. Däremot har jag hört om ett flertal mammor som gullat med ungen och haft sig och sen kört ned i diket... så vissa skall verkligen inte ha barnet i passagerarstolen. (mammas kollega är en av dessa mammor)
Polarn har alltid haft sina två barn i baksätet och monterat spegel vid ryggen på baksätet och på det sättet kunnat haft stenkoll på barnen ändå, känns som ett vettigt knep.
Kör:
Kör:
Honda Sverige erbjuder alla Honda-ägare kostnadsfri urkoppling av passagerarkrockkudden på svensksålda bilar, under förutsättning att inte denna inkluderas i krocktestet. Från 1999-års modeller ingår för de flesta modeller passagerarkrockkudden i krocktestet och därför kopplar vi inte ur dessa. Vi särbehandlar inte begagnade bilar. Endast en ur- och inkoppling per bil är kostnadsfri. Alla modeller från 2001 har isofix-fästen för barnstol.
Källa: <a href="http://www.ntf.se/konsument/barnibil/de ... /konsument" target="_blank">http://www.ntf.se/konsument/barnibil/de ... nsument</a>
Går även att läsa att de flesta rekommenderar att inte koppla ur airbagen utan att barnen skall sitta i baksätet.
Intressant läsning: <a href="http://www.barnfamiljen.com/templates/a ... sp?id=3518" target="_blank">http://www.barnfamiljen.com/templates/a ... id=3518</a>
Ett fall från 1999: <a href="http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9901/13/kudde.html" target="_blank">http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9901 ... de.html</a>
Källa: <a href="http://www.ntf.se/konsument/barnibil/de ... /konsument" target="_blank">http://www.ntf.se/konsument/barnibil/de ... nsument</a>
Går även att läsa att de flesta rekommenderar att inte koppla ur airbagen utan att barnen skall sitta i baksätet.
Intressant läsning: <a href="http://www.barnfamiljen.com/templates/a ... sp?id=3518" target="_blank">http://www.barnfamiljen.com/templates/a ... id=3518</a>
Ett fall från 1999: <a href="http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9901/13/kudde.html" target="_blank">http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9901 ... de.html</a>
Kör:
Kör:
-
PatrikGBG
att de "ska" sitta bak vet vi ju...men att det inte alltid funkar i verkligheten vet ännu fler folk, som HAR barn!
vill inte diskutera, för vi har ju samma åsikt från början...men men fuck it allt blir bra med de med...
haha de e väl fan klart man stannar om barnet inte kan andas, men det är INTE lätt att upptäcka på en sovandes 3 månaderas liten klump!
speciellt inte i en spegel...been there too!
det e ju självklart enklare om man är två vuxna i bilen,men hur ofta är man det?
kan garantera att minst 100 ggr fler barn dött av andnöd än airbag, det är det största hotet för ett litet barn!
vill inte diskutera, för vi har ju samma åsikt från början...men men fuck it allt blir bra med de med...
haha de e väl fan klart man stannar om barnet inte kan andas, men det är INTE lätt att upptäcka på en sovandes 3 månaderas liten klump!
speciellt inte i en spegel...been there too!
det e ju självklart enklare om man är två vuxna i bilen,men hur ofta är man det?
kan garantera att minst 100 ggr fler barn dött av andnöd än airbag, det är det största hotet för ett litet barn!
Senast redigerad av PatrikGBG den 9 mars 2008, 17:27, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
tack för infon alla.
varit i kontakt med förenade motor i malmö så löser det den vägen.
Krister: du e lika dryg som vanligt :thumbup:
dagen du har egna ungar så förstår du både att de är lättare o
köra och ha koll på ungen. nappen åker ur, tappar nalle, kräker,
klär av sig mm mm...
att de sen inte går att ha en bakåtvänd stol bakom sig och
det får inte plats en i mitten o en sidanom bak.
dells bråkar dom och man kan som sagt omöjligen styra de då man sitter fram...
krister vissa saker kan du inte, trots du gärna vill kunna allt.
för o ta de tråden handla om så kommer
kudden åka bort helt, dom ska snart åka framåt vänt ändå :thumbup:
varit i kontakt med förenade motor i malmö så löser det den vägen.
Krister: du e lika dryg som vanligt :thumbup:
dagen du har egna ungar så förstår du både att de är lättare o
köra och ha koll på ungen. nappen åker ur, tappar nalle, kräker,
klär av sig mm mm...
att de sen inte går att ha en bakåtvänd stol bakom sig och
det får inte plats en i mitten o en sidanom bak.
dells bråkar dom och man kan som sagt omöjligen styra de då man sitter fram...
krister vissa saker kan du inte, trots du gärna vill kunna allt.
för o ta de tråden handla om så kommer
kudden åka bort helt, dom ska snart åka framåt vänt ändå :thumbup:
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
Var precis pga det som morsans kollega körde av vägen...LinusE skrev:nappen åker ur
Sen får ni anse att jag är hur dryg ni vill, det är inget som rör mig i ryggen... men den dag ni sitter och påstår att ni skall pula med napp, nalle och vad som när ni samtidigt sitter och kör och äventyra er, ert barns och medtrafikanters säkerhet så visar det nog mer om er än mig. Men det är väl klart, kan man skicka SMS samtidigt som man kör.... nej just jävlar, det går inte det heller... hade en idiot som var nån decimeter från att preja mig nu i helgen pga av det.
PatrikGBG: Absolut, det förstår jag också att man måste kunna ha koll på barnet när man kör och speciellt om man är ensam i bilen med barnet och det är nog en av de få orsaker jag ser som gör att man gärna har barnet där fram... men helt fel kan jag inte ha då de flesta instanser går ut och säger att barnet BÖR sitta bak. Sen finns det självklart orsaker som gör att det inte går, men de ser jag hellre som undantag än regler.
Senast redigerad av Krister den 9 mars 2008, 18:34, redigerad totalt 1 gånger.
Kör:
Kör:
-
PatrikGBG
det är precis de jag säger...du har 100% rätt...men det funkar inte!
sen så resonemanget med att köra av vägen när nappen åker ut säger desto mer om din mammas kollega än om att ha barnet fram
sen så resonemanget med att köra av vägen när nappen åker ut säger desto mer om din mammas kollega än om att ha barnet fram
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
Absolut, säger inte att hon är den skarpaste kniven i lådan... men när orsaker som att nappen trillar ur, tappar nallen osv dras upp som orsaker så känns det väldigt likställt.
Well well, får väl se hur pass annorlunda jag tycker i ämnet om några månader... men bästa vännen som har samma åsikter i ämnet har det funkat bra för i 3år, 2 barn i 1år. Men vi får se helt enkelt.
Well well, får väl se hur pass annorlunda jag tycker i ämnet om några månader... men bästa vännen som har samma åsikter i ämnet har det funkat bra för i 3år, 2 barn i 1år. Men vi får se helt enkelt.
Kör:
Kör:
-
PatrikGBG
självklart man man få ALLT o funka...de e ju bara o göra det...
de e ju upp till individen i fråga vad man prioriterar.
Antingen se sitt barn eller inte.
Så ser jag på det efter mitt barn åkt höger bak utan att kunna andas...dom sekunderna är längre än folk tror innan man hunnit 1 stanna 2 få av sig bälte o dra broms 3 gå ur 4 springa runt 5 öppna dörren 6 FÅ UR ungen...
de e ju upp till individen i fråga vad man prioriterar.
Antingen se sitt barn eller inte.
Så ser jag på det efter mitt barn åkt höger bak utan att kunna andas...dom sekunderna är längre än folk tror innan man hunnit 1 stanna 2 få av sig bälte o dra broms 3 gå ur 4 springa runt 5 öppna dörren 6 FÅ UR ungen...
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
Kan tänka mig att det är de längsta sekunder som finns/funnits.
Självklart är det alltid en avvägning av många olika parametrar... men efter allt jag läst så känns det som att ha barnen bak inte är farligare än att ha de fram då så många inom både NTF som inom BVC och dylikt rekommenderar det.
Annars, bortsett från allt personligt groll som folk har gentemot mig, så finner jag dessa trådar fruktansvärt lärbara. Jag älskar att läsa på innan jag tar ståndpunkter och ändrar mig gärna om det visar sig att det finns anledning, har hänt ofta på det här forumet och inget jag har svårt att erkänna. Snarare tvärtom, en av de största orsakerna till att jag fortfarande hänger här.
Självklart är det alltid en avvägning av många olika parametrar... men efter allt jag läst så känns det som att ha barnen bak inte är farligare än att ha de fram då så många inom både NTF som inom BVC och dylikt rekommenderar det.
Annars, bortsett från allt personligt groll som folk har gentemot mig, så finner jag dessa trådar fruktansvärt lärbara. Jag älskar att läsa på innan jag tar ståndpunkter och ändrar mig gärna om det visar sig att det finns anledning, har hänt ofta på det här forumet och inget jag har svårt att erkänna. Snarare tvärtom, en av de största orsakerna till att jag fortfarande hänger här.
Kör:
Kör:
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
För att vara jobbig....om ungen tappar nappen så åker den väl knappast ur och hamnar i reservhjulsbaljan under allt i baggaget? Den hamnar nere mellan fötterna på ungen och då är det knappast någon livsfara att titta på vägen och känna med högerhanden var den är och ge den till ungen igen.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- LinusE
att du enns fortsäter o diskutera de krister.
du har nog för första gången på mycket länge inte en aning om vad du snackar om.
då d helt uppenbarligen aldrig kört en bil ensam med så lite som en unge
så bör du nog nu sluta skriva om just sådant...
vad du sen läst dig till känns rätt ointressant, och du kan länka tll hur många
sidor du vill. men DE ÄR INTE SOM DU TROR ! .
du har nog för första gången på mycket länge inte en aning om vad du snackar om.
då d helt uppenbarligen aldrig kört en bil ensam med så lite som en unge
så bör du nog nu sluta skriva om just sådant...
vad du sen läst dig till känns rätt ointressant, och du kan länka tll hur många
sidor du vill. men DE ÄR INTE SOM DU TROR ! .
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
#828 Skåne/Löberöd
Nej, du har rätt. Jag skall inte diskutera här... för uppenbarligen kan du inte diskutera om ämnet utan skall bara hoppa på vad jag har för erfarenheter enligt dig.
Själv försöker jag förstå och det enda vettiga jag läst i den här tråden är PatrikGBG som gav en bra anledning till varför man vill se sitt barn i framsätet... dina ursäkter om nappar och nallar hamnar i samma låda som dina påhopp om att jag aldrig kört ensam med barn i bilen.
Vill du bara läsa svar du själv vill höra så skall du inte försöka diskutera på nätet, själv diskuterar jag för att lära mig något och det enda jag lärt mig här är att du inte kan diskutera och att Patrik har något att komma med.
Dani: Nappar kan även trilla av sätet och i värsta fall mellan sätet och dörren och då får man antingen köra med en skrikande unge eller stanna och fixa det. Gjort det senare ett antal ggr.
Själv försöker jag förstå och det enda vettiga jag läst i den här tråden är PatrikGBG som gav en bra anledning till varför man vill se sitt barn i framsätet... dina ursäkter om nappar och nallar hamnar i samma låda som dina påhopp om att jag aldrig kört ensam med barn i bilen.
Vill du bara läsa svar du själv vill höra så skall du inte försöka diskutera på nätet, själv diskuterar jag för att lära mig något och det enda jag lärt mig här är att du inte kan diskutera och att Patrik har något att komma med.
Dani: Nappar kan även trilla av sätet och i värsta fall mellan sätet och dörren och då får man antingen köra med en skrikande unge eller stanna och fixa det. Gjort det senare ett antal ggr.
Kör:
Kör:
- LinusE
förlåt herr "jag kan allt"
spelar då ingen roll vad någon säger eller "diskuterar" så eltar du tills folk inte orkar längre.
precis som du nu gjort med mig .
och då tycker du givetvis du har rätt, och inte lärt dig något alls (Y)
spelar då ingen roll vad någon säger eller "diskuterar" så eltar du tills folk inte orkar längre.
precis som du nu gjort med mig .
och då tycker du givetvis du har rätt, och inte lärt dig något alls (Y)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
#828 Skåne/Löberöd
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Krister: Det har jag aldrig sett varken med syrrans ungar eller andra släktingars, sen finns det ju såna snören eller vad man ska kalla det som man fäster i ungens kläder och som sedan nappen sitter fast i...då slipper man att den hamnar långt bort.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Nu har både jag och min sambo läst igenom hela tråden. enligt våra erfarenheter med 2 barn (en på 2år och en på snart 10 månader) så håller vi med Krister till 100%.
Vi hade en bil utan passagerar airbag under en tid och då hade vi vår älsta kille i framsätet pga att det bara fanns en bakdörr (toyta previa) och det skulle bli väldigt omständigt att ha båda barnen i bak. Nu sen vi skaffade vår HR-V så har vi båda ungarna i baksätet, och lugnare har det aldrig varit i bilen. Det är aldrig några problem med tappade nappar eller liknande, tappas dom så kan man stoppa bak handen och känna om man hittar dom, gör man inte det så är dom borta tills man stannar.
Vi hade en bil utan passagerar airbag under en tid och då hade vi vår älsta kille i framsätet pga att det bara fanns en bakdörr (toyta previa) och det skulle bli väldigt omständigt att ha båda barnen i bak. Nu sen vi skaffade vår HR-V så har vi båda ungarna i baksätet, och lugnare har det aldrig varit i bilen. Det är aldrig några problem med tappade nappar eller liknande, tappas dom så kan man stoppa bak handen och känna om man hittar dom, gör man inte det så är dom borta tills man stannar.
Kristian, Hondalös.
-
Forenademotor.se
- Kontakt:
LinusE skrev:någon som har koll på hur jag ska gå till väga ?
måste bort så fort som möjligt...
Tömma din inbox till och börja med så man kan skicka Pm hade varit bra
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Peter Israelsson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
jag har inga barn själv, men jag har sex stycken yngre syskon varav 3 av dom va knoddar efter jag fick körkort, jag har haft en hel del barn i bilen så jag tycker att jag får utrycka mig
Jag håller med krister, jag har alltid haft knoddarna bak och därfram och jag ser inga problem att ha dem bak, nu har jag inte haft 2 spädbarn bak samtidigt, men jag har haft en 4åring och en knodd, de gick utan problem... jag personligen använder knappt min backspegel så den är riktad mot baksätet och så kör jag (dumt jag vet...) med en hand i baksätet och en hand på ratten utom när man växlar osv så jag har rätt bra koll på knoddarna, och ja, hadde de inte suttit en airbag därfram så hadde jag haft knodden i fram. men då om de inte gick att ha knodden i mitten bak.
Sen om kudden är urkopplad från fabrik skiter jag fullständigt i, sitter den där så är den farlig för mig, ni som sett airbag smällar irl förstår säkert vilken kräm de är i skiten...
Sen om kudden är urkopplad från fabrik skiter jag fullständigt i, sitter den där så är den farlig för mig, ni som sett airbag smällar irl förstår säkert vilken kräm de är i skiten...
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
-
PatrikGBG
säger det igen...allt är ju en prio fråga!
Jag tycker dock de e skitkul för folk som Kristian och sambo, som fått lugnare i bilen efter o ha båda bak,de e ju bara o gratulera faktiskt!
själv kan de nog vara dags snart, då min lilla e 13 månader, o lär klara sig själv till 99%
Jag tycker dock de e skitkul för folk som Kristian och sambo, som fått lugnare i bilen efter o ha båda bak,de e ju bara o gratulera faktiskt!
själv kan de nog vara dags snart, då min lilla e 13 månader, o lär klara sig själv till 99%
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
LinusE: Hoppas du fortfarande läser tråden i alla fall, för jag är aldrig intresserad av att ifrågasätta eller diskutera om det handlar om att folk skall sluta prata.
Vad gäller honda så enligt vad de går ut med till NTF som borde tolkas som deras officiella ståndpunkt så skall krockkuddar i de flesta bilar från 1999 ej kopplas ur.
"Honda Sverige erbjuder alla Honda-ägare kostnadsfri urkoppling av passagerarkrockkudden på svensksålda bilar, under förutsättning att inte denna inkluderas i krocktestet. Från 1999-års modeller ingår för de flesta modeller passagerarkrockkudden i krocktestet och därför kopplar vi inte ur dessa. Vi särbehandlar inte begagnade bilar. Endast en ur- och inkoppling per bil är kostnadsfri. Alla modeller från 2001 har isofix-fästen för barnstol."
<a href="http://www.ntf.se/konsument/barnibil/de ... /konsument" target="_blank">http://www.ntf.se/konsument/barnibil/de ... nsument</a>
Det är nog det närmsta du kan komma ett ofärgat svar från någon här om inte Scotte kommer in och skriver ett officiellt uttalande från Honda Nordic.
Att koppla ur en airbag där tillverkaren själv inte ger några garantier känns för mig väldigt riskabelt.
Dani: Jo, nu för tiden har man de där snörena på nappen så den inte kommer så långt, då är det ingen fara. Men då jag körde mina syskonbarn i bilen (10år sedan) så hade de inte dessa snören, vet inte om det var för att de inte fanns eller om det var för att syrran inte köpt de. Men då kunde den där jäkla nappen hamna lite var stans.
Kristian: Härligt o höra att det tydligen funkar för vissa, började (nästan) tro att polarn var den enda i världen som lyckats.
Edit: Fel länk.
Vad gäller honda så enligt vad de går ut med till NTF som borde tolkas som deras officiella ståndpunkt så skall krockkuddar i de flesta bilar från 1999 ej kopplas ur.
"Honda Sverige erbjuder alla Honda-ägare kostnadsfri urkoppling av passagerarkrockkudden på svensksålda bilar, under förutsättning att inte denna inkluderas i krocktestet. Från 1999-års modeller ingår för de flesta modeller passagerarkrockkudden i krocktestet och därför kopplar vi inte ur dessa. Vi särbehandlar inte begagnade bilar. Endast en ur- och inkoppling per bil är kostnadsfri. Alla modeller från 2001 har isofix-fästen för barnstol."
<a href="http://www.ntf.se/konsument/barnibil/de ... /konsument" target="_blank">http://www.ntf.se/konsument/barnibil/de ... nsument</a>
Det är nog det närmsta du kan komma ett ofärgat svar från någon här om inte Scotte kommer in och skriver ett officiellt uttalande från Honda Nordic.
Att koppla ur en airbag där tillverkaren själv inte ger några garantier känns för mig väldigt riskabelt.
Dani: Jo, nu för tiden har man de där snörena på nappen så den inte kommer så långt, då är det ingen fara. Men då jag körde mina syskonbarn i bilen (10år sedan) så hade de inte dessa snören, vet inte om det var för att de inte fanns eller om det var för att syrran inte köpt de. Men då kunde den där jäkla nappen hamna lite var stans.
Kristian: Härligt o höra att det tydligen funkar för vissa, började (nästan) tro att polarn var den enda i världen som lyckats.
Edit: Fel länk.
Senast redigerad av Krister den 10 mars 2008, 13:49, redigerad totalt 1 gånger.
Kör:
Kör:
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Enkelt förklarat för Hondas ståndpunkt:
Bilar fram till 1998 kan modeller med pass.kudde få denna urkopplad. Detta görs av en aukt. åf.
Bilar efter 1998 får man inte och ska man inte montera ur kudden. Vår rekommendation är att barn ska sitta i baksätet, oavsett om de är bakåt- eller framåtvända. Monterar man bort kudden har man förverkat alla garantier samt kan även bli ifrågasatt av försbolag om olycka skulle ske.
Bilar fram till 1998 kan modeller med pass.kudde få denna urkopplad. Detta görs av en aukt. åf.
Bilar efter 1998 får man inte och ska man inte montera ur kudden. Vår rekommendation är att barn ska sitta i baksätet, oavsett om de är bakåt- eller framåtvända. Monterar man bort kudden har man förverkat alla garantier samt kan även bli ifrågasatt av försbolag om olycka skulle ske.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)