Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Batteriproblem Accord 06 (!)
Små batterier i Hondas bilar, välkänt. Fick mitt bytt på garantin, hade bara 200A kallstartström mot 340A i ett nytt. Fick bilen augusti 2006, alltså mindre än två år sedan.
Hur ofta bör jag ladda det? Har CTEK:s laddare (med automatik) , kör ganska korta bitar(8 km till jobbet & lite utflykter)
Innan någon frågar varför jag inte laddat det tidigare kan jag svara att jag klantade mig och försökte ladda över cig uttaget (som stängs av när man tar ur nyckeln) , laddaren gav felmeddelande och jag trodde att det berodde på att batteriet var fulladdat.....
Hur ofta bör jag ladda det? Har CTEK:s laddare (med automatik) , kör ganska korta bitar(8 km till jobbet & lite utflykter)
Innan någon frågar varför jag inte laddat det tidigare kan jag svara att jag klantade mig och försökte ladda över cig uttaget (som stängs av när man tar ur nyckeln) , laddaren gav felmeddelande och jag trodde att det berodde på att batteriet var fulladdat.....
Zoltan Horvath
Accord 2.4 sedan -06 MT
Milano Red
Accord 2.4 sedan -06 MT
Milano Red
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
du ska inte behöva ladda det överhuvudtaget om det är ett bra batteri...om du kör varje dag dvs?!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
-
SAUD
- Bil: CTR-2016
- Namn: Saud Omerovic
Jag har en Accord 06 och har aldrig haft problem med batteri! Bilen har stått hela vinter i garget och det var inga problem att starta den dom ggr när jag ville ta en runda och jag oxå kör korta sträckor till jobbet.
Som Patrik säger varför ska du ladda den om den är ok?
Som Patrik säger varför ska du ladda den om den är ok?
Saud Omerovic
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Orsaken till det hela var att bilen startade (kring 0 grader, utanför jobbet) men att jag hade intrycket att startmotorn gick lite slött &starten tog lite längre tid än vad den borde.
Lite mailväxling med verkstan (Autopunkten) och de föreslog att jag kom in och de fick mäta..
Värdena kan ni se ovan. Jag protesterade inte då de drog in ett nytt batteri men de tyckte att
kapaciteten hade fallit lite väl snabbt på så kort tid(mindre än två år). Analys = för mycket korta sträckor . Åtgärd =laddning med laddare. På min fråga "hur ofta?" kliade de sig i huvudet och sa "hmm, säg en gång i månaden ? "
Kollar man på tex CTEKs hemsida så lär man sig att batterier först laddas med ganska mycket ström, tills batteriet uppnår ca 80 % av kapaciteten - för att sedan behöva laddas med en avtagande strömstyrka under lång tid- med andra ord tar det 4-5-6 timmar att få i de sista 20 procenten (80 till 100)
Jag vill ju självklart inte hålla på och ladda onödigt ofta (koppla in , dra sladdar etc) så därför ställde jag frågan här på HPC.
Givetvis så går det bra med standardmetoden (tuta och kör-när batteriet plötsligt ger upp så köper du ett nytt) men jag tänkte att med så mycket motorintresserat folk så måste det väl finnas några med djupare kunskaper.
Tack för att ni tog Er tid och svarade
Ha en bra Påsk......
Lite mailväxling med verkstan (Autopunkten) och de föreslog att jag kom in och de fick mäta..
Värdena kan ni se ovan. Jag protesterade inte då de drog in ett nytt batteri men de tyckte att
kapaciteten hade fallit lite väl snabbt på så kort tid(mindre än två år). Analys = för mycket korta sträckor . Åtgärd =laddning med laddare. På min fråga "hur ofta?" kliade de sig i huvudet och sa "hmm, säg en gång i månaden ? "
Kollar man på tex CTEKs hemsida så lär man sig att batterier först laddas med ganska mycket ström, tills batteriet uppnår ca 80 % av kapaciteten - för att sedan behöva laddas med en avtagande strömstyrka under lång tid- med andra ord tar det 4-5-6 timmar att få i de sista 20 procenten (80 till 100)
Jag vill ju självklart inte hålla på och ladda onödigt ofta (koppla in , dra sladdar etc) så därför ställde jag frågan här på HPC.
Givetvis så går det bra med standardmetoden (tuta och kör-när batteriet plötsligt ger upp så köper du ett nytt) men jag tänkte att med så mycket motorintresserat folk så måste det väl finnas några med djupare kunskaper.
Tack för att ni tog Er tid och svarade
Ha en bra Påsk......
Zoltan Horvath
Accord 2.4 sedan -06 MT
Milano Red
Accord 2.4 sedan -06 MT
Milano Red
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
ajax701 skrev:Hur ofta bör jag ladda det? )
Det är subjektivt, alltså du behöver ju inte ladda det alls, utan att det kommer säkert att fungera finfint i 4-5år.
Men vill du att det ska hålla längre och slippa komma ut till bilen mitt i vintern och ha bråttom till jobbet så är det ju skönt med ett frisk batteri.
Ladda det så mycket du tycker är lagom, jag har en känsla av att du kommer att med tiden lära dig ditt batteri och veta om när det är dags att ladda det. Så ta nu en prövotid och känn efter lite.
Är batteriet underhållsfritt förresten? annars kan lite dest.vatten vara bra att fylla på nån gång ibland, är oftast därför vanliga batterier pajar.
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
njae jag kan verkligen inte hålla med!
om bilen laddar som den ska, och den används regelbundet den sträcka dunämnde så borde det ej ens behöva laddas!
jag har aldrig behövt byta ett batteri på varken hoj eller bil, o ja kör inga långa sträckor mer än nån gång i månaden!?
det betyder ju inte att DU inte behöver ladda, men för mig låter de mer som om din bil antingen tappar eller fyller på för dåligt!
om bilen laddar som den ska, och den används regelbundet den sträcka dunämnde så borde det ej ens behöva laddas!
jag har aldrig behövt byta ett batteri på varken hoj eller bil, o ja kör inga långa sträckor mer än nån gång i månaden!?
det betyder ju inte att DU inte behöver ladda, men för mig låter de mer som om din bil antingen tappar eller fyller på för dåligt!
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
Malkolm- ja, det nya är ett riktigt underhållsfritt (går inte att öppna)
För övrigt tror jag att jag ska prova mig fram, jag kan stå ut med att ladda det högst en gång i månaden - om det även förlänger livslängden skadar det ju inte- men jag tyckte det verkade fånigt att ladda det typ varje/varannan vecka...
Grejen var att jag lämnade bilen med tändningen på (glömde) och gick för att hämta laddaren.
När jag efter 5-6 minuter kom tillbaka hade bilen gått ned i något slags avtängnings/economy mode läge - och gick inte att starta (!). Med andra ord hade det helt dragit ur på 5 minuter.
Därefter verkstadkontakt, byte av batteri o s v....
Indikatorn i batteriet visade på "OK" innan allt detta hände men behövde flera laddningar efter totalurladdningen innan det visade på grönt igen. Laddaren - en CTEK med automatik- visade på laddat men batteriet visade först på "inte OK/behöver laddas"
Det hela är ingen stor grej men tyckte att det inte verkade OK att helt tömmas på 5-6 minuter & sedan inte kunna laddas ordentligt. Mina andra betterier har hållit 4 - 5 år , precis som Patrik skriver...
För övrigt tror jag att jag ska prova mig fram, jag kan stå ut med att ladda det högst en gång i månaden - om det även förlänger livslängden skadar det ju inte- men jag tyckte det verkade fånigt att ladda det typ varje/varannan vecka...
Grejen var att jag lämnade bilen med tändningen på (glömde) och gick för att hämta laddaren.
När jag efter 5-6 minuter kom tillbaka hade bilen gått ned i något slags avtängnings/economy mode läge - och gick inte att starta (!). Med andra ord hade det helt dragit ur på 5 minuter.
Därefter verkstadkontakt, byte av batteri o s v....
Indikatorn i batteriet visade på "OK" innan allt detta hände men behövde flera laddningar efter totalurladdningen innan det visade på grönt igen. Laddaren - en CTEK med automatik- visade på laddat men batteriet visade först på "inte OK/behöver laddas"
Det hela är ingen stor grej men tyckte att det inte verkade OK att helt tömmas på 5-6 minuter & sedan inte kunna laddas ordentligt. Mina andra betterier har hållit 4 - 5 år , precis som Patrik skriver...
Zoltan Horvath
Accord 2.4 sedan -06 MT
Milano Red
Accord 2.4 sedan -06 MT
Milano Red
i princip inga batterier är underhållsfria, det står att dom är underhållsfria och inte behöver fyllas på men det är oftast bara bullshit, det brukar sitta en klisterlapp över locken till cellerna, öppna och setill att det är tillräcklig nivå, på en ordentlig verkstad (Rosenholtz är det som gäller i stockholm, inget illa om dom andra men dom spelar inte riktigt i samma liga..) kollar man dett på varje service.
Kristian, Hondalös.
Kristian- helt rätt att de enklare "underhållsfria" går att öppna & fylla på vatten. Originalbatteriet i Accorden var ett sådant, fyllde på efter ett år. Men det finns även helt förseglade underhållsfria med någon slags ventil och återcirkulationssystem, sk VRLA /ValveRegulatatedLeadAcid/ - batterier. Dessa går inte att öppna &fylla på, vattnet sägs räcka hela livslängden.
Det nya Autopunkten satte i var ett sk riktigt underhållsfritt. (sa dom i alla fall, ser helt annorlunda ut)
Det finns en BCI-kod på batteriet (BatteryCouncilInternational) men man måste ha verkstadskontakter för att "se" detaljerna om just det här batteriet....
BCI:s hemsida kräver inloggning & lösenord för att kunna läsa deras listor m m
Hackers, anyone ? ..........
Det nya Autopunkten satte i var ett sk riktigt underhållsfritt. (sa dom i alla fall, ser helt annorlunda ut)
Det finns en BCI-kod på batteriet (BatteryCouncilInternational) men man måste ha verkstadskontakter för att "se" detaljerna om just det här batteriet....
BCI:s hemsida kräver inloggning & lösenord för att kunna läsa deras listor m m
Hackers, anyone ? ..........
Zoltan Horvath
Accord 2.4 sedan -06 MT
Milano Red
Accord 2.4 sedan -06 MT
Milano Red