Vad jobbar du/ni med???

För Topics som ej är motorrelaterade
ilari

Jobbar som maskinoperatör på SECO Tools AB
Ilari Silander
Fagersta

"Finns det luft, bränsle och gnista?
Då ska det för fasen fungera!!"
Clabbe
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

<!--QuoteBegin-Magyar+25 Oct 2004, 11:22:00--><div class='quotetop'>QUOTE(Magyar 4 25 Oct 2004, 11:22:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->En fråga bara, är lönen till viss del provisionsbaserad?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Förbjudet med provisionsbaserad lön. Ingen bonus utgår heller, utan fast månadslön. Personen som lappade dig anser jag dock ska ha sparken då denna gjorde något som är lagvidrigt och drar oss andra som sköter vårt jobb ner i skiten.

Vilket bolag var det? Sant är det dock att vi har 10min bevakningstid på P-skivor, men det är olika från markägare till markägare.

Farsta C har t.ex 20min bevakning
Tumba C har 30min bevak..
Generellt gäller 10min bevak.
Благодаря мутра!
Nett@n

<!--QuoteBegin-Krister+25 Oct 2004, 09:59:32--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 25 Oct 2004, 09:59:32)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Lina+24 Oct 2004, 22:42:25--><div class='quotetop'>QUOTE(Lina 4 24 Oct 2004, 22:42:25)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Lina+24 Oct 2004, 19:16:47--><div class='quotetop'>QUOTE(Lina 4 24 Oct 2004, 19:16:47)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Går man ändå på soc så är det inte lönt att jobba, får lika mkt pengar ändå. Men det kommer med tiden.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Lina: Om man lever på samhället med den attityden så kan man inte förvänta sig någon sympati i trevliga diskussioner om psykon... för pengarna för vården går åt till att försörja dig...

Och hur många det går åt... tjaa... den skatt jag betalar per år räcker för att försörja dig... <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Tack!!!!
Jeanette Wallberg Sundgren
Magyar

<!--QuoteBegin-Clabbe+25 Oct 2004, 16:00:37--><div class='quotetop'>QUOTE(Clabbe 4 25 Oct 2004, 16:00:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Magyar+25 Oct 2004, 11:22:00--><div class='quotetop'>QUOTE(Magyar 4 25 Oct 2004, 11:22:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> En fråga bara, är lönen till viss del provisionsbaserad?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Förbjudet med provisionsbaserad lön. Ingen bonus utgår heller, utan fast månadslön. Personen som lappade dig anser jag dock ska ha sparken då denna gjorde något som är lagvidrigt och drar oss andra som sköter vårt jobb ner i skiten.

Vilket bolag var det? Sant är det dock att vi har 10min bevakningstid på P-skivor, men det är olika från markägare till markägare.

Farsta C har t.ex 20min bevakning
Tumba C har 30min bevak..
Generellt gäller 10min bevak. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kommer inte ihåg vilket bolag längre, det var så länge sedan. Var i Järfälla och som tur är kostade det bara 300, men det är inte pengarna utan stilen som jag blev förbannad över. Varför är det olika priser i olika kommuner? Verkar som om rikare kommuner tar ut mindre avgift.

Jag fick 4 p-böter första halvåret när jag skaffade körkort. 2 av dem var direkt mitt fel medan de andra 2 var liknande fall. Sedan dess så får jag nästan ångest varje gång jag ska parkera. Parkerar aldrig om jag är det minsta osäker, utan endast på platser med stor P-skylt med texten "Här får du parkera och vi lovar inte lappa dig". Hehe...
<a href='index.php?showtopic=40314'><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->4-hjuling, bandpasslåda, styrväxel, AC, GSM-larm SÄLJES<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Magyar+25 Oct 2004, 11:22:00--><div class='quotetop'>QUOTE(Magyar 4 25 Oct 2004, 11:22:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Clabbe+25 Oct 2004, 10:40:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Clabbe 4 25 Oct 2004, 10:40:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Jobbar som presentkortsutdelare på CarPark!<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Hehehe. I ungern är det små röda paket (tjocka brev) man får under torkaren. Så där kallas det faktiskt att "tomten har varit framme".

En fråga bara, är lönen till viss del provisionsbaserad?

Blev nämligen lappad en gång mitt framför ögonen på mig. Stod där i cirka 3 minuter utan p-skiva (dvs. man fick parkera där i max 2 timmar) och blev lappad på en gång. Läser p-boten medan p-vakten står kvar och han hade fuskat med tiden. Tiden han skrev hade inte inträffat än på varken min eller hans klocka (den skulle ske om ca 5 minuter, hoppas ni förstår förklaringen). Skrev att han kollade på mig i över 10-minuter. Sänkte snubben nästan av ren ilska för att han ljög. Men betalade p-boten och överklagade istället, men fick till svar att man ska läsa skyltarna innan man stannar bilen och parkerar. Var stensäker på att de skulle betala tillbaks mig (speciellt med tanke på att han fuskade med tiden), så jag ångrar att jag inte sänkte honom när jag inte fick pengarna tillbaks. Det kändes som om han ville lappa så många som möjligt pga provision. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
OT: Anade att du var från Ungern med tanke på ditt användarnamn.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Green_Frogg
Kontakt:

<!--QuoteBegin-MagnusL+25 Oct 2004, 11:41:02--><div class='quotetop'>QUOTE(MagnusL 4 25 Oct 2004, 11:41:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Green_Frogg+24 Oct 2004, 20:51:23--><div class='quotetop'>QUOTE(Green_Frogg 4 24 Oct 2004, 20:51:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> jobbar som golvläggare på Fjugesta Isoleringstjänst AB.. glasfiber/polyester/sand blandat som en fin smet som ja sedan drar ut på dom flesta typer av golv. Blandannat snart alla nordens statoil tvätthallar.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Fjugesta rules!! <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
tackar men varför det har inget med sammhället fjugesta att göra
Christer Wahlqvist
Kumla
Magyar

<!--QuoteBegin-M Scotte+25 Oct 2004, 17:15:38--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 25 Oct 2004, 17:15:38)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->OT: Anade att du var från Ungern med tanke på ditt användarnamn.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Du antog fel! Jag är faktiskt ungrare ifrån Transylvanien. Precis som Benci. Har aldrig bott i Ungern. Magyar betyder ungrare! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... znaika.gif[/img]
<a href='index.php?showtopic=40314'><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->4-hjuling, bandpasslåda, styrväxel, AC, GSM-larm SÄLJES<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Varför heter du ungrare på forumet då?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Magyar

<!--QuoteBegin-M Scotte+25 Oct 2004, 17:46:18--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 25 Oct 2004, 17:46:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Varför heter du ungrare på forumet då?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Läs inlägget lite långsammare. Jag är ungrare ifrån Transsylvanien som sagt. Men inte ifrån Ungern... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Been thanked: 6 times

Jobbar för tillfället som vägarbetare, gör förarbetet innan asfaltsläggning. Suger stenhårt. Men det är bättre än att gå hemma och stämpla.
Är utbildad Elektroingenjör, men har bara haft tillfälliga jobb sen examen. Industrielektriker, snöskottare/sandare, IT-säkerhetstekniker och nu vägarbetare.... Känns lite trist att plugga 3 år för ingenting...
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
henke
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Fresa+24 Oct 2004, 10:11:14--><div class='quotetop'>QUOTE(Fresa 4 24 Oct 2004, 10:11:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Logistiker @ Ericsson, Linköping. Fast söker nytt jobb inom Ericsson som utvecklare och trouble shooter, så man förhoppningsvis får resa ut lite i världen o jobba med [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Jimmy: Vad jobbar du med på Ericsson?

henke: Min farsa jobbar som chaufför på företagspaket i Falköping [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
sweet.. då har jag säktert sett honom nångång.. stora gula bilar med trumpeter på brukar hälsa på [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->Henrik Larsson -> Skövde<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Krister

Magyar: Det är olika pris för att det är markägaren som sätter bötesbeloppet och inte staten... vilket jag är för... för varför skall Staten kontrollera allting?
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
_fredde_

Själv jobbar jag med fiberoptik och kretskort..
<span style='font-family:Impact'><span style='color:orange'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Fredric Rohdin
Honda CRX -89</span></span></span>
Clabbe

<!--QuoteBegin-Magyar+25 Oct 2004, 17:05:56--><div class='quotetop'>QUOTE(Magyar 4 25 Oct 2004, 17:05:56)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Varför är det olika priser i olika kommuner? Verkar som om rikare kommuner tar ut mindre avgift.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det kan jag inte svara på...
Och ja, det är billligare i rikare kommuner...

I Nacka kostar det 200
I Salem/Botkyrka kostar det 250
I Huddinge kostar det 300
I Sthlm kostar det 425

DOCK så kommer Botkyrka att höja till Sthlms taxorna f.r.o.m 1:a November
Благодаря мутра!
J.Rohdin

Och jag jobbar med ytmontering av kretskort.
Jörgen Rohdin #1007
Norrtälje
CTR-01
Prelude 2,2 vtec-93
Legend-89
andno

<!--QuoteBegin-Clabbe+25 Oct 2004, 21:40:50--><div class='quotetop'>QUOTE(Clabbe 4 25 Oct 2004, 21:40:50)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Magyar+25 Oct 2004, 17:05:56--><div class='quotetop'>QUOTE(Magyar 4 25 Oct 2004, 17:05:56)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Varför är det olika priser i olika kommuner? Verkar som om rikare kommuner tar ut mindre avgift.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det kan jag inte svara på...
Och ja, det är billligare i rikare kommuner...

I Nacka kostar det 200
I Salem/Botkyrka kostar det 250
I Huddinge kostar det 300
I Sthlm kostar det 425

DOCK så kommer Botkyrka att höja till Sthlms taxorna f.r.o.m 1:a November <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Vilket bevisar att den huvudsakliga uppgiften med p-bot är pengar i kassan! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img]

Inget ont åt er som hjälper dom med det!! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
_fredde_

<!--QuoteBegin-J.Rohdin+25 Oct 2004, 20:47:33--><div class='quotetop'>QUOTE(J.Rohdin 4 25 Oct 2004, 20:47:33)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Och jag jobbar med ytmontering av kretskort.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Notes?
<span style='font-family:Impact'><span style='color:orange'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Fredric Rohdin
Krister

Clabbe: De där priserna är om du inte betalt på en p-plats... men om du parkerar på parkering förbjuden eller lastzon så är det olika...

Och som jag skrev, priserna är markägaren som sätter... oftast är kommunen markägare... och rika kommuner kanske inte vill "straffa" sina skattebetalare lika mycket just för att de inte behöver de pengarna lika mycket.

Kör:
J.Rohdin

Ja NOTE Norrtälje , känner du till dem eller?
Jörgen Rohdin #1007
Norrtälje
CTR-01
Prelude 2,2 vtec-93
Legend-89
[Stussy]
Kontakt:

Bilrekondare
<a href='http://www.dnstrading.se/' target='_blank'>http://www.dnstrading.se/</a>
Thomas Lomvall
Ängelholm
Clabbe

<!--QuoteBegin-Krister+25 Oct 2004, 21:11:31--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 25 Oct 2004, 21:11:31)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Clabbe: De där priserna är om du inte betalt på en p-plats... men om du parkerar på parkering förbjuden eller lastzon så är det olika...

Och som jag skrev, priserna är markägaren som sätter... oftast är kommunen markägare... och rika kommuner kanske inte vill "straffa" sina skattebetalare lika mycket just för att de inte behöver de pengarna lika mycket.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Näe... Nu har du allt fel Krister..
Markägaren sätter inte botbeloppet...
Det gör kommunen, man får inte ta ut ett högre belopp än vad kommunen satt enligt lag. Finns ett P-Bolag, Svepab, som sitter i skiten just nu pga att de satt böter på 300 inom Botkyrka/Salem kommun där det är 250:-

Oftast har vi 2st belopp per kommun
Vid vilket det högsta omfattar endast parkering på Handikapp-plats utan tillstånd.
Det andra lägre beloppet omfattar allt annat, dvs Ej betalat, Ingen P-skiva, fusk med P-skiva, Ej parkerat inom markerad plats, P-Zon etc.

Däremot har Sthlm 3 olika belopp... 425/450/700
700:ingen går på H.K plats..
450 vid parkering inom Zon, Parkering på reserverad plats utan tillstånd m.fl
och 425:an går på de "mindre" förseelserna som inte betalat, ingen P-skiva etc.

Det finns antingen kommunal mark eller tomtmark.
CarPark har mestadels tomtmark men även kommunal i Botkyrka kommun.
En stor skillnad som de flesta inte känner till är att om du får en bot på kommunal mark så måste du ALLTID betala oavsett om du överklagar eller inte..
På tomtmark kan du ALLTID överklaga först innan du betalar.. Dvs. det kan bli så att du får boten riven utan att behöva betala in pengarna.

OCH nu vill jag döda ännu en myt som de flesta tror..
Det är INTE vi som får pengarna när vi sätter böter.
Inte allt iaf.

Det är markägaren som överlåter uppdraget att bevaka deras mark åt oss.
Det är inte vi som åker runt och "jagar" felparkerare.
Det är fortfarande deras mark och de får den större delen av ett bötesbelopp.
Det är olika från avtal till avtal men ca 40% går till oss och 60% till markägaren..
I vissa fall får vi ännu mindre % del.
Dvs får du en 300:- bot på Huddinge Sjukhus så kommer det mesta delen av de pengarna gå tillbaka till just HS.

Att ha parkeringsövervakning är oftast en väldigt god affär för markägaren, då de dels får in hyran från folk men även en massa bonuspengar på att folk inte parkerar korrekt inom deras område.
Det är inte vi som "jävlas" med folk utan vi utför det jobbet som markägaren har ålagt oss. Så egentligen så bör ni vända era aggressioner mot markägaren och inte oss.
Visst det finns de P-Vakter som uppträder som totala idioter oxå det ska jag inte sticka under stolen med. Men om du fått en bot som du tycker är fel så försök prata med P-Vakten på stället.
Vänlighet räcker långt..
Kommer nån fram till mig och säger "du får riva den här" så nekar jag blankt, då personen ifråga har bestämmt att jag ska göra det.
Kommer däremot personen fram och frågar om det går att fixa boten på något vis så är det vänligare och om jag tycker att jag kan vara schysst så gör jag det.
Благодаря мутра!
mAbZ

[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
_fredde_

<!--QuoteBegin-J.Rohdin+25 Oct 2004, 21:13:57--><div class='quotetop'>QUOTE(J.Rohdin 4 25 Oct 2004, 21:13:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ja NOTE Norrtälje , känner du till dem eller?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Japp.. Vi får kort av er.. (Trimble AB)
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

Jeh! sysslolösheten förbi!

jobbar nu ett kort tag som vikarierande lärare i IT/Kommunikation samt lärare i människor och kulturer.... lite extrakosing iaf
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Krister

Clabbe: Ok... då hade jag fel... men det finns vissa tillfällen som fortfarande stöder att det är markägaren... för jag har varit med om otroligt löjligt låga böter likaväl som otroligt höga... men sure, jag köper att det är kommunen tills vidare.

Kör:
Clabbe

Men visst kan det förekomma som du själv säger...
men ett bötesbelopp får inte överstiga det som kommunen satt som gräns..
Благодаря мутра!
Krister

Clabbe: Precis... sen det p-bolag du nämnde som sitter i klammer är att de satt högre belopp på bötern än vad markägaren i det fallet satt som belopp.

Kör:
Fresa
Namn: Fredrik Arvidsson
Kontakt:

500:- är det i böter här i Linköping vid felparkering...
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]

Honda Civic Sedan '92 (ESi)

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Clabbe

<!--QuoteBegin-Krister+26 Oct 2004, 07:34:13--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 26 Oct 2004, 07:34:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Clabbe: Precis... sen det p-bolag du nämnde som sitter i klammer är att de satt högre belopp på bötern än vad markägaren i det fallet satt som belopp.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Näe... Inte riktigt rätt..
De hade satt 300:- istället för 250:- som kommunen bestämt som högsta belopp för den överträdelsen. Och det är olagligt!

Sen kan man ju se kommunen som markägare.
Fast det är enklare att säga kommunalmark om kommunens ägande och tomtmark om privat ägande.
Благодаря мутра!
Nett@n

Lärare.....men så fort jag hittar ett annat jobb så drar jag!!! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]
Jeanette Wallberg Sundgren
Skriv svar