Rost i bakskärmarna på 92 del sol

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
captain_nemo

Hej. Har en Del Sol -92 som nu börjar få den förhatliga rosten i bakskärmarna. :ranting: Den ena är en gång lagad på "professionell" plåt- och lackfirma just där det rostar nu. Tyvärr ingen garanti kvar på det jobbet.

Är det bara plåtlagning som gäller eller går det att slipa/blästra bort det sjuka och spackla upp och lacka?

Vad kostar det att plåtlaga? Bakskärmarna är - vad jag förstår - inget man skruvar bort oc byter hela, då de är en del av hela karossen, eller...?

Skulle gärna hellackera om bilen (röd R 81 som blivit lite trött i lacken), men har ingen lust att göra detta om det kryper rost under den nya lacken...

Någon som har tips eller bara lite moraliskt stöd? :crybaby:

//nemo
Jörgen Eriksson
Södertälje
Användarvisningsbild
Chrille79
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Has thanked: 10 times
Been thanked: 20 times

Jag gjorde hel lack och rostlagade min civic -95 får ett par år sedan. ungefär 1 månad efter så började rosten komma igen. Tyvärr är det så att när det väl har börjat rosta så är det svårt att få bort. Men det bästa är ju att byta ut plåten där det rostat. Sen rostskydda som fan å hoppas på det bästa. Är man inte händeig å kan göra det mesta själv så kan det blir rätt så dyrt det där med rosten. Sen beror ju såklart på hur pass petig man är. Nån garanti på rostlagning har jag aldrig hört att nån har gett iaf.
Gammal räv...
4Honda
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark

captain_nemo skrev:Hej. Har en Del Sol -92 som nu börjar få den förhatliga rosten i bakskärmarna. :ranting: Den ena är en gång lagad på "professionell" plåt- och lackfirma just där det rostar nu. Tyvärr ingen garanti kvar på det jobbet.

Är det bara plåtlagning som gäller eller går det att slipa/blästra bort det sjuka och spackla upp och lacka?

Vad kostar det att plåtlaga? Bakskärmarna är - vad jag förstår - inget man skruvar bort oc byter hela, då de är en del av hela karossen, eller...?

Skulle gärna hellackera om bilen (röd R 81 som blivit lite trött i lacken), men har ingen lust att göra detta om det kryper rost under den nya lacken...

Någon som har tips eller bara lite moraliskt stöd? :crybaby:

//nemo
För det första så går det att byta skärmarna bak, men det är mycket jobb. Måste svetsa, spackla och lacka! Jag har samma problem på min civic årsmodell 89 och lagar det genom att först kapa bort ALL rost sedan svetsa på ny plåt (helst rostfri eller galvad). Sedan på med rostskyddsgrund, spackel och lack. Det tar tid, det är därför som det är så dyrt...
Vart sitter rosten är det i den bakre delen av skärmen eller är det den främre vid tröskeln? Värst är det om den har kommit där bak (så var det iaf på min).
Anledningen till att det rostar igen är OFTAST att grundarbetet inte gjorts tillräckligt noga, ALL ROST ska bort, sen SKA man ha en ROSTSKYDDSGRUND innan man lackar, spacklar eller rostskyddsbehandlar! Annars räcker det med ett litet stenskott och det kommer in fukt och sedan tar det inte lång tid innan det är kört igen...
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Ska man få bort all rost Måste man blästra, slipa räcker inte. En plåt är som huden den har små porer och det är endast med blästring du kommer åt där. Sen ska det vara en etsande primer med mycket rostskydd då tar det länge innan det rostar igen.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Dennies
Namn: Dennis Gullberg

vanligt fel på honda bara och köra bilen direkt till skroten ! =)
Dennis Gullberg
Team Helsingborg

Civic EG Lsi 92 Grå *såld*
Civic EG Lsi 95 Röd *skrot*
Civic EG Lsi 92 Röd *såld*
Del Sol Vti 92 Röd *såld*
civicrille

haha, bra lösning där
Rikard Bergenström
Skriv svar