Honda satsar på STCC 2008
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Ja, om inte jag minns fel så körde Engström iallafall utan diffbroms 2006. Anledningen skulle ha varit att de hade nog broblem med understyrning utan diffbroms. Ett argument som verkar märkligt, men å andra sidan borde ju ett proffsigt racingteam ha koll på vad de snackar om jämfört med oss amatörer här på HPC...
En bakhjulsdriven bil (med motorn fram) har i allmänhet bra mycket mer transmissionsförluster eftersom man först måste omvandla rörelsen från utgående axel till att få kardanen att snurra och sedan i slutväxeln omvanlda den tillbaka igen till att få hjulen att driva.
Men det kan väl vara så att BMW har bra mycket mer mos i maskinen än vad Honda har än så länge.
En bakhjulsdriven bil (med motorn fram) har i allmänhet bra mycket mer transmissionsförluster eftersom man först måste omvandla rörelsen från utgående axel till att få kardanen att snurra och sedan i slutväxeln omvanlda den tillbaka igen till att få hjulen att driva.
Men det kan väl vara så att BMW har bra mycket mer mos i maskinen än vad Honda har än så länge.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Mer mos tror jag inte, bättre fäste i däcken så att dom kan ha högre utgånghastighet på rakorna tycker jag däremot verkar vara en rimligare anledning.
Hondorna har generellt haft mycket med mos, och varit bra på rakorna, men blev ifrånåkta ändå av BMW i helgen.
Hondorna har generellt haft mycket med mos, och varit bra på rakorna, men blev ifrånåkta ändå av BMW i helgen.
Senast redigerad av ziggy den 21 april 2008, 13:20, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Honda hade en bra setup för kval men tyvärr visade den sig vara stygg mot däcken vilket gjorde att det var svårt att hålla så bra tempo under hela rejset. Lite finslipning så kan dem säkert vara med och slåss i toppen.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Baden - CH
Får väl börja med att säga hej då detta är mitt första inlägg här,hej!Dani skrev:Accorden hade bättre Chassi än EP3 iaf, det var därför de gick över...om det sedan fanns fler skäl vet jag inte men det var iaf en av anledningarna enligt någon intervju som Engström gav. Accorden bör väl ha bättre möjligheter oxå annars hade de väl använt FN2.
Sen vill jag bara påpeka att i BTCC kör de (ganska framgångsrikt!) med Civicen.Borde i mina amatörögon vara ett bättre val på svenska,korta,knixiga banor..? :hmm:
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[i]Mikael Nilsson[/i]<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Halvdan: Anledningen är ju att Civicen har McPhersonupphängning, och Accorden har multilänk (triangel?) runtom.
Sen fullständigt namn i signaturen är ett krav vi har här på forumet, som du accepterade när du reggade dig.
Sen fullständigt namn i signaturen är ett krav vi har här på forumet, som du accepterade när du reggade dig.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
Andy63
- Bil: Brukis: Civic EJ9 1,4is, Civic ED7
- Namn: André Fossto
- Kontakt:
Håller med "halvdan". De kör ju med civic(5 dörrare) i BTCC och de går skit bra för dem. Så jag fattar inte riktigt valet. Visst, grunden är väl bättre i en accord men jag tror civicen skulle gå mycket bättre på våra svenska banor än med en lång och klumpig Accord som sliter däck?
André Fossto
Tack Andy63! (och sorry Eisenhut...fixat signaturen nu.)
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[i]Mikael Nilsson[/i]<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Tror ni inte det finns en annan anledning till att man valt accord mot civic än bara att man inte vet bättre?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
NeMoo
- Bil: Civic ek3
- Namn: Robert Rodinsson
oj, det höll hela vägen! haha gött!
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic ED7 -89 Boyakasha
GO BJÖRK GO BJÖRK..
Kör -Accord Type-R -99
Körde:
-Civic Type-R -05
-Integra Type- DC5 -02
-Civic VTi -98
-Civic Type-R -05
-Accord Type-R-99
-Civic VTi hb -92
-Civic Lsi hb -95
--I once had an Audi S3...sold it after a DC5 Integra Type R ate me for breakfast--
Körde:
-Civic Type-R -05
-Integra Type- DC5 -02
-Civic VTi -98
-Civic Type-R -05
-Accord Type-R-99
-Civic VTi hb -92
-Civic Lsi hb -95
--I once had an Audi S3...sold it after a DC5 Integra Type R ate me for breakfast--
:thumbup:
// Fredrik Hesse
2007 NHB 1,8 i-VTEC Executive (FK2 med glastak, GPS, Xenon, Bluetooth mm).
Parkerings sensorer, blå belysning i fotbrunn, tyg mattor.
Inga emblem på baklucka, blå LEDar i kupén, LEDar postions ljus, Nightbreaker helljus, dimljus skydd
2007 NHB 1,8 i-VTEC Executive (FK2 med glastak, GPS, Xenon, Bluetooth mm).
Parkerings sensorer, blå belysning i fotbrunn, tyg mattor.
Inga emblem på baklucka, blå LEDar i kupén, LEDar postions ljus, Nightbreaker helljus, dimljus skydd
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Ja :thumbup:
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
vad hände egentligen med engström?de var ju efter smällen direkt han sackade efter sen försvann han?missade nog de...
riktigt kul o se björk!
riktigt kul o se björk!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
-
NeMoo
- Bil: Civic ek3
- Namn: Robert Rodinsson
Snart dags för Jöttebårrg Cityrejs. 13.50 på svt24
Verkar som att dahlgren kommer till start trots den halvhårda besöket i betongen igår...
Verkar som att dahlgren kommer till start trots den halvhårda besöket i betongen igår...
Nuvarande bilar:
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic ED7 -89 Boyakasha